Permalänk
Medlem

Hmm tänkte köpa en nu, har registrerat mig på webbhallen, är jag väldigt sent ute eller kan man fortfarande få den där rabatten som nämndes tidigt i tråden?

Permalänk
Medlem

Beställt en Lenovo Y500 ifrån Alina.se, hoppas på att få se den på Tisdag, så är det dags att börja spela igen!
Kommer antagligen bli överhypead då jag haft relativt dåliga datorer tidigare, så detta är defintivt en uppgradering.
Kommer väl skriva lite vad jag tycker om den och hur den klarar av mina spel senare när allt är installerat och klart.

Permalänk

Asså jag vet inte om detta hör hemma på denna tråden men om jag vill ha pengar snabbt som 14 åring så att jag kan skaffa datorn hur gör jag ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av J.Hilleskog:

Asså jag vet inte om detta hör hemma på denna tråden men om jag vill ha pengar snabbt som 14 åring så att jag kan skaffa datorn hur gör jag ?

Skickades från m.sweclockers.com

Skaffa ett jobb som att sälja tidningar eller dela ut reklam, skotta snö kanske eller sälj av gamla prylar på blocket.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Har just beställt en andra y500 till min fru. Är sjukt nöjd med min, när jag får använda den :S

Visa signatur

Lenovo Y500 GT650 SLI 128GB SSD (mSATA)

Permalänk
Skrivet av Denstrom:

Har just beställt en andra y500 till min fru. Är sjukt nöjd med min, när jag får använda den :S

Spelar hon också eller ? Tänkte mer på om du vill minska på kostnaderna på en billigare annars.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Webhallen tar fullpris nu igen även för medlemmar. Man kan få 500 kr rabatt som swedclockersmedlem på alina.se men det visste du nog redan. Angående touchpaden, det är många som har problem med den om man läser på lenovos forum, står även en hel del om wifi-problem där.

Permalänk
Medlem

Kan intyga problem med touchpad.. eller.. i förrgår krånglade den som fan och nu fungerar den jättebra.. har lenovo kommenterat det i någon tråd du läst på deras forum?

edit: fyfan! Läste just en 9 sidors tråd om detta problem på lenovos supportforum och Lenovo är inte direkt hjälpsamma på 9 sidor har de postat typ 5 ggr. och bara med olika drivruutiner som tydligen inte löst problemet..

För att sammanfatta:
Vissa tror att det är ett hårdvaruproblem relaterat till värme i maskinen som får metaller att expandera vilket leder till oönskade strömmar genom touchpaden som den tolkar som beröring (porrigt va?), denna teori stöds delvis av att nån snubbe tog ur sin touch pad och tejpade på nåt sätt vilket isolerade den och löste problemet.

Andra tror inte alls att det är hårdvarurelaterat, iaf inte värmerelaterat, då det händer dem i vilka random situationer som helst, bland annat inom 5 minuter efter uppstart. Dessutom löser sig problemet själv i ett par timmar genom att stänga och öppna locket. Omstart löser inte problemet och det kan jag intyga. Den har inte strulat alls sen i förrgår nu så jag har inte haft en chans att testa lösningen med locket, men om någon annan får problemet (ping cklein) så prova gärna det Att det löser sig av att man öppnar och stänger lockett tycker jag antyder ett mjukvaruproblem, men jag är ingen expert.

En annan grej som stöder hårdvaruproblem var att någon fick en utbytt platta vilket ska ha löst problemet helt.

Någon som har tankar? Personligen kännns det som att det är två olika problem eftersom att det både finnns stöd för en teori om mjukvarufel och för en om hårdvarufel...

Kan folk som upplevt problem med touchpaden säga till? Vore intressant att se hur många i sverige som fått det. Det kan ju även hjälpa folk som funderar på att köpa datorn.

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk

Är det någon som har försökt delbetala hos webhallen 12 månader men möts av detta felmeddelande?

"Ditt fakturaköp kan tyvärr inte godkännas. Var vänlig välj ett annat betalsätt."

Vill ju betala räntefritt, och 12 månader skulle vara precis lagom för mig.
Har inga betalningsanmärkningar alls, har haft säkert 4 prylar på avbetalning förut, tänkte om det var något med det först.

Permalänk
Medlem

ring klarna och fråga varför du blev nekad och förklara läget? likaså webhallen?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

ring klarna och fråga varför du blev nekad och förklara läget? likaså webhallen?

Jo jag borde väll göra det, men nu har dom väll inte öppet, och har dragigt några för många öl!
Tänkte bara om någon har haft samma problem, eller om personen från webhallen här på forumet slog en glimt på mitt inlägg hehe.
Nåja en nykter dag gryr imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The count:

Är det någon som har försökt delbetala hos webhallen 12 månader men möts av detta felmeddelande?

"Ditt fakturaköp kan tyvärr inte godkännas. Var vänlig välj ett annat betalsätt."

Vill ju betala räntefritt, och 12 månader skulle vara precis lagom för mig.
Har inga betalningsanmärkningar alls, har haft säkert 4 prylar på avbetalning förut, tänkte om det var något med det först.

Webhallen kan inte svara på om varför du inte fick igenom köpet, utan vill att du ska kontakta KLARNA

Till mig sa klarna att deras gräns för avbetalning på 12 månader va 10.500kr, för folk som inte har fast inkomst. Vet inte hur du ha det, men jag är student= ingen fast inkomst

EDIT. köpte minY500 när den va på rea, så jag kom under 10.000kr

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Spelar hon också eller ? Tänkte mer på om du vill minska på kostnaderna på en billigare annars.

Jodå hon gibbar lika mycket som mig...eller mer de senaste veckorna iom att hon snor min y500 😳

Visa signatur

Lenovo Y500 GT650 SLI 128GB SSD (mSATA)

Permalänk

Jag har länge funderat på att byta ut min skruttiga gamla stationära emot en modern gaming-laptop, och fastnade därmed direkt i denna tråden. Dock finns det vissa frågetecken gällande datorn.

1. Finns det HDMI-utgång och isåfall vilken version.
2. Stödjer 650m Nvidia 3D-vision. (Har en extern 120hz display)
3. Kan detta vara ett bättre val? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163359-asus_g75vw-t13...

Saken är den att jag helst vill ha en 15.6 tums skärm, men att Asus och MSI's modeller i den storleken har dålig prestanda för sin prislapp. De är betydligt mer prisvärda om man går upp till en 17.3 tums modell.

Tack på förhand!

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Jag har länge funderat på att byta ut min skruttiga gamla stationära emot en modern gaming-laptop, och fastnade därmed direkt i denna tråden. Dock finns det vissa frågetecken gällande datorn.

1. Finns det HDMI-utgång och isåfall vilken version.
2. Stödjer 650m Nvidia 3D-vision. (Har en extern 120hz display)
3. Kan detta vara ett bättre val? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163359-asus_g75vw-t13...

Saken är den att jag helst vill ha en 15.6 tums skärm, men att Asus och MSI's modeller i den storleken har dålig prestanda för sin prislapp. De är betydligt mer prisvärda om man går upp till en 17.3 tums modell.

Tack på förhand!

Det är 1.4 på hdmi
3D vision funkar perfekt bara installera drivrutinen först
Du får bättre spelgrafik på Lenovon sålänge spelet stödjer sli.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Är det många som har problem med sin lenovo y500?
Hade vilja veta alla problem ni har. För den verkar ha fått mycket skit.. Och jag vill inte lägga ut 10K på en dator som inte funkar korrekt.

De lutar mer mot en Asus g75vw ist om y500 krånglar så..

Permalänk
Medlem

Hade problem igår igen med styrplattan, den började helt plötsligt klicka av sig själv så den bytade låtar hela tiden i spotify, så jag fick avaktivera den med fn + F6

Kommer avakta med att lämna in den tills man får svart på vitt om det är hårdvarufel eller inte.

Permalänk
Skrivet av cklein:

Hade problem igår igen med styrplattan, den började helt plötsligt klicka av sig själv så den bytade låtar hela tiden i spotify, så jag fick avaktivera den med fn + F6

Kommer avakta med att lämna in den tills man får svart på vitt om det är hårdvarufel eller inte.

Ja de känns ju inte kul att köpa en dator som har fel direkt när man köper den.
Såg ett klipp där en kille köpt en y500 och han hade fixat allt med Windows installen, men dagen efter så va datorn helt död. Fick inte igång den på någotvis.

Först att ha höga förhoppningar till nu ganska skeptisk.....suck efter allt letande.

Permalänk

Hur är det med värmeproblem? Kylsystemet verkar ju inte lika välbyggt som det till Asus G75vw och G55vw. Samt att placeringen av fläktarna till det andra grafikkortet hamnar precis där man har sin externa mus. Ställer detta till problem?

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Kör mina grafikkort överklockade till följande i SLI

Core 900 Mhz ( 790 Original )
Minne 2500M Mhz ( 2000 original )

Ligger på max 67 grader i far cry 3 med 100% load. och har inte stött på några problem " ÄN "

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Hur är det med värmeproblem? Kylsystemet verkar ju inte lika välbyggt som det till Asus G75vw och G55vw. Samt att placeringen av fläktarna till det andra grafikkortet hamnar precis där man har sin externa mus. Ställer detta till problem?

Y500 har inga värmeproblem alls. Den har antagligen något av den bästa kylningen på marknaden för laptops och att det är två fläktar, en för vardera grafikkort, gör det bara bättre.

Placeringen av den andra fläkten är kanske inte perfekt. Däremot handlar det om hur du har datorn placerad när du spelar då den fläkten endast kör när SLi används. Själv använder jag både externt tangentbord och extern mus när jag spelar och har därför datorn längre bak än tangentbordet och märker inte av fläkten.
Kan tänka mig att om man har musen precis vid datorn kanske det är lite jobbigt.

Permalänk
Medlem

Har haft datorn i ca 3 veckor nu. Dock har jag inte haft så stora problem med pekplattan som andra verkar ha, den buggade ngn minut första veckan, men efter att ha stängt locket och startat om datorn har det inte återkommit.
Jag har inget annat att klaga på.

Angående att ha utblåsen på sidan så var jag också skeptisk, men om jag ska vara ärlig så stör jag mig inte på att det blåser lite varmluft på handen, det är väl en smaksak. (brukar tom flytta handen närmare ibland för att känna värmen)
Det är bara när grafikkorten jobbar hårt som man utblåsen kämpar(åtminståne på höger sida). Under vanligt surfande kör inte GPU 2s fläkt, så då känner man inget.

Värmen under vanligt användande på GPUerna är konstant 40 grader för mig.
När jag körde Skyrim (1080p & Ultra, dock inga mods eller AA) så låg FPSen på 60+ och värmen låg på ca 60 grader, tycker inte det finns värmeproblem.

Permalänk
Skrivet av gotchigoose:

Ja de känns ju inte kul att köpa en dator som har fel direkt när man köper den.
Såg ett klipp där en kille köpt en y500 och han hade fixat allt med Windows installen, men dagen efter så va datorn helt död. Fick inte igång den på någotvis.

Först att ha höga förhoppningar till nu ganska skeptisk.....suck efter allt letande.

Själv har jag inga problem alls med min dator. Pekplattan fungerar utan problem.

Enda problemet är att ljusstyrkan inte fungerar sedan 310.70 drivarn men det har inget med datorn att göra utan drivarn. Det inte bara y500 som är drabbad utan även några asus och samsung datorer. Nvidia tror det ska vara fixat till 313.XX som släpps senare denna månad.

Permalänk
Skrivet av vmattsson:

Y500 har inga värmeproblem alls. Den har antagligen något av den bästa kylningen på marknaden för laptops och att det är två fläktar, en för vardera grafikkort, gör det bara bättre.

Placeringen av den andra fläkten är kanske inte perfekt. Däremot handlar det om hur du har datorn placerad när du spelar då den fläkten endast kör när SLi används. Själv använder jag både externt tangentbord och extern mus när jag spelar och har därför datorn längre bak än tangentbordet och märker inte av fläkten.
Kan tänka mig att om man har musen precis vid datorn kanske det är lite jobbigt.

Låter bra, får nog bli ett köp när Webhallen har fått de i lager igen. Litar inte riktigt på Alina...

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk

Hur är fläktljudet på denna vid vanligt surfande och vid spelande, är det störande högt eller knappt hörbart ?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Hur är fläktljudet på denna vid vanligt surfande och vid spelande, är det störande högt eller knappt hörbart ?

För mig är det knappt hörbart vid surf/ film tittande

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Hur är fläktljudet på denna vid vanligt surfande och vid spelande, är det störande högt eller knappt hörbart ?

Vid spelande hörs fläktarna, svårt att säga hur mycket, men man hör helt enkelt att det blåser från sidorna.

Permalänk

y500 är värdelös för att den blåser ut varm luft från höger sida ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wannabemixer:

y500 är värdelös för att den blåser ut varm luft från höger sida ...

Tkr inte det är särskilt jobbigt, känns mer som en liten detalj folk hakar upp sig på. Men du bränner dig eller? Isf är det nog problem med din kylning iom att temperaturerna inte blir särskilt höga även under belastning. Lämna in den

Missförstå mig rätt, det är varm luft, men den är inte brännhet.

edit: Självklart låter datorn vid belastning men har hört mycket värre. Tjejen satt och pluggade mitt emot mig när jag satt och körde black ops 2 i söndags, hon upplevde det som störande när hon pluggade så nära den, men när jag flyttade mig några meter bort störde det inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Medlem

Hade vart fint om lite fler butiker köpt in den så det blir lite prispress! Blev riktigt imponerad av denna. Sneglade på ASUS N56VZ innan, men denna är ju bättre ur ett gaming perspektiv. Enda nackdelen med Lenovon är att den ser lite barnsligare ut och inte lika snygg som Asus:en...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB