Ny router! Hjälp uppskattas.

Permalänk

Ny router! Hjälp uppskattas.

God kväll!
Jag har nyligen fått fiber (100/100 comhem) i min lägenhet och vill således köpa en ny router för att maximera mitt användande.

Kilade iväg idag och införskaffade en http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/107468-netgear_tradlos_router_11n_rangemax_gigabit_4-portar

När jag nu kom hem och testade det trådlösa så får jag endast upp det till ~30mbit/s (ned/upp). Med tråd är det ~95mbit/s (ned) och ~75mbit/s (upp).
Jag vill ha så högt på det trådlösa planet som möjligt, åtminstone 70mbit/s då jag har ett flertal prylar som ligger på det trådlösa (iphones,ipad,dator). Använder enbart tråd till ps3an.

- Har provat att testa på bredbandskollen när jag enbart har datorn uppkopplad till det trådlösa, ingen skillnad på ensam dator - flera enheter uppkopplade.
- Budgeten max 1000 kr.
- Har kikat lite på denna http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126729-asus_rt-n56u-tradlos_dual_band-router_2_usb-portar

- Jag kanske inte har alla inställningar rätt inställda och det är därför jag inte får så högt som jag önskar.

Nåväl, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

hmm har en 3500Lv2 själv och jag kommer upp till ca 50mbps själv på det trådlösa. Men då har jag ändrat i inställningarna på den till 150mbps trådlöst. Kommer ej ihåg exakt vad det står/är men efter jag gjorde den ändringen som hoppade jag upp en extra 20mbps på trådlösa.
Trådat har jag ej prövat än, får mitt fiber om ett par veckor men vad jag vet så ska den klara över 600/600 i något test jag såg någonstans, (v2 allafall tror jag det va)

Eller så kommer jag ihåg fel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

hmm har en 3500Lv2 själv och jag kommer upp till ca 50mbps själv på det trådlösa. Men då har jag ändrat i inställningarna på den till 150mbps trådlöst. Kommer ej ihåg exakt vad det står/är men efter jag gjorde den ändringen som hoppade jag upp en extra 20mbps på trådlösa.
Trådat har jag ej prövat än, får mitt fiber om ett par veckor men vad jag vet så ska den klara över 600/600 i något test jag såg någonstans, (v2 allafall tror jag det va)

Eller så kommer jag ihåg fel.

Okej. Då jag inte är så beläst när det kommer till routerinställningar och dylikt så har jag mest snokat runt. En sak som jag hajade till på var fliken "Läge" där man kan välja mellan 54/145/300mbit/s. Den stod på 145/s utan att jag hade ändrat den.

EDIT: Jag har även nosat runt lite kring s.k. "Dual-band" där det finns olika frekvenser 2,4 (?) och 5 GHz. Det optimala hade ju varit om jag kunde ligga på 5ghz när jag spelar på ps3an och 2ghz när jag använder datorn, paddan osv. Jag må vara helt ute och cyklar så tillrättavisa mig gärna om jag har fel.

Vet inte om det var till någon vidare hjälp.

Tack på förhand.

Permalänk

Trådlöst (Wifi) försvinner en del genom luften. Son allt trådlöst..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Trådlöst (Wifi) försvinner en del genom luften. Son allt trådlöst..

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket jag är väl medveten om. Innan vi fick fiber så hade jag 24/1 comhem. Då låg det trådlösa (enligt bredbandskollen) på ca 20-24mbit/s. Nu när jag har 100/100 ligger det på ca 30mbit/s.

Detta är inte rimligt någonstans, inte sant?

Permalänk

Lite kommer nog Wifi dra bort (då det skickas genom luft) men det verkade vara väldigt stor förlust..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Lite kommer nog Wifi dra bort (då det skickas genom luft) men det verkade vara väldigt stor förlust..

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Jag var medveten om att jag inte kommer att få 100/100 med trådlöst, men var inställd på i alla fall 50-70/s.

Permalänk
Medlem

Nja, inte så farligt ändå. Beror på hur det ser ut hemma hos dig. Hur många grannar som har trådlösa nät och vad för matrial det är i väggar och dyligt. Trådlöst är lätt som fasiken att få störningar i. Det är dock bättre om man kör 5ghz bandet, men även det tappar en hel del.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullmyass:

Vilket jag är väl medveten om. Innan vi fick fiber så hade jag 24/1 comhem. Då låg det trådlösa (enligt bredbandskollen) på ca 20-24mbit/s. Nu när jag har 100/100 ligger det på ca 30mbit/s.

Detta är inte rimligt någonstans, inte sant?

Det är inget som säger att det är orimligt...

1. Även om Netgear WNR3500L teoretiskt kan komma upp i 300 mbit/s så är det väldigt osannolikt, beroende på bl.a. anståndet mellan enheterna, hur många andra nät som finns i närheten m.m. Här fick de t.ex. som bäst 85 mbit/s.

2. Vad klarar dina andra enheter av? Är de verkligen alla av N-standard?

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Det är inget som säger att det är orimligt...

1. Även om Netgear WNR3500L teoretiskt kan komma upp i 300 mbit/s så är det väldigt osannolikt, beroende på bl.a. anståndet mellan enheterna, hur många andra nät som finns i närheten m.m. Här fick de t.ex. som bäst 85 mbit/s.

2. Vad klarar dina andra enheter av? Är de verkligen alla av N-standard?

Skrivet av Ctrl:

Nja, inte så farligt ändå. Beror på hur det ser ut hemma hos dig. Hur många grannar som har trådlösa nät och vad för matrial det är i väggar och dyligt. Trådlöst är lätt som fasiken att få störningar i. Det är dock bättre om man kör 5ghz bandet, men även det tappar en hel del.

1. Från vardagsrummet (där routern befinner sig) är det cirka 8 meter till mitt rum (endast en liten dörr som skiljer). Mina grannar har 3 olika routers. Alla befinner sig på olika "kanaler".

2. Det är det jag inte riktigt vet. Men den senaste iphonen och ipad 3 bör väl klara N-standard? Mina datorer har några år på nacken så de är förmodligen inte det (men vad vet jag).

EDIT: Kom ihåg, jag satt med routern ca 0,5 meter ifrån enheterna när jag utförde testerna.

Permalänk
Medlem

ok, tack för tråden.. fick för mig att iafall kolla mina egna hastigheter igen. Får nog se över nätverket snart..
Betalar för 100/100 och gjort varje test ca 5 gånger

Med en ASUS RT-N66U så får jag iafall:
Server trådad: 95/60mbit
Stationär trådad: 95/52mbit
HTPC trådad: 95/52mbit
Bärbar trådlös (130mbit, datorn 1m iväg ifrån routern: 64/75mbit
Bärbar trådlös (130mbit, datorn 5m iväg ifrån routern, inga väggar: 60/72mbit
Bärbar trådlös (130mbit, datorn 10m iväg ifrån routern, massor med väggar inc ett kök på längden: 35/45mbit

är nöjd med det trådlösa och ej gjort några direkta ändringar på inställningarna men inte direkt nöjd med det trådade

Permalänk
Medlem

Dina siffror är väldigt nära mätningarna som gäller throughput för upp/ner på 2.4GHz bandet för en WNR3500L...se här (24.7 mbit/s)...

Permalänk
Skrivet av Julanta:

ok, tack för tråden.. fick för mig att iafall kolla mina egna hastigheter igen. Får nog se över nätverket snart..
Betalar för 100/100 och gjort varje test ca 5 gånger

Med en ASUS RT-N66U så får jag iafall:
Server trådad: 95/60mbit
Stationär trådad: 95/52mbit
HTPC trådad: 95/52mbit
Bärbar trådlös (130mbit, datorn 1m iväg ifrån routern: 64/75mbit
Bärbar trådlös (130mbit, datorn 5m iväg ifrån routern, inga väggar: 60/72mbit
Bärbar trådlös (130mbit, datorn 10m iväg ifrån routern, massor med väggar inc ett kök på längden: 35/45mbit

är nöjd med det trådlösa och ej gjort några direkta ändringar på inställningarna men inte direkt nöjd med det trådade

Skrivet av Cybertsen:

Dina siffror är väldigt nära mätningarna som gäller throughput för upp/ner på 2.4GHz bandet för en WNR3500L...se här (24.7 mbit/s)...

Okej. Men hur låter RT-N56U då? Är det värt att lämna tillbaka min nuvarande och inhandla en 56U?
Sedan vill jag gärna ha förklarat för mig hur jag vet om jag kan surfa på 5 ghz, hur jag fixar det, vad är det som påverkas? Om någon vänlig person orkar förklara.

EDIT: Gjorde nyss ett test där jag sitter inne i mitt rum med stängd dörr och alla enheter uppkopplade till routern. Testet gjordes på datorn och jag fick följande resultat.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullmyass:

Okej. Men hur låter RT-N56U då? Är det värt att lämna tillbaka min nuvarande och inhandla en 56U?
Sedan vill jag gärna ha förklarat för mig hur jag vet om jag kan surfa på 5 ghz, hur jag fixar det, vad är det som påverkas? Om någon vänlig person orkar förklara.

EDIT: Gjorde nyss ett test där jag sitter inne i mitt rum med stängd dörr och alla enheter uppkopplade till routern. Testet gjordes på datorn och jag fick följande resultat. http://fuskbugg.se/dl/VrOK7O/bbk_resultat.jpg

Tack på förhand.

Bild funkar ej (för mig iafall).

Men läs på själv smallnetbuilder.com
Där gjorde jag min research och det är vettigaste sidan som jag vet som testar routarar och nätverks grejer.
Kan dock nämna att Asus webui är ganska kasst och varje gång man tycker "verkställ" så är det 50/50 chanse att man måste manuellt reboota routern.