Permalänk
Medlem

Tips på ljudböcker

Hittar ingen aktuell ljudbokstråd och skulle vilja ha tips på ljudböcker. Dels spännande deckare/thrillers, dels biografier och bra faktaböcker. Böckerna kan vara på svenska eller engelska, och ska helst gå att ladda ner i mp3 eller acc(ipod)format.

Passar på att lämna boktips jag också, så blir det ju en förteckning över böcker jag redan lyssnat på också. Samt att ni får en hint om vad jag gillar för böcker

Sviten om Viktoria Bergmans svaghet (Kråkflickan, Hungerelden, Pythians anvisningar) av Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist
Milleniumtrilogin (behöver ingen vidare presentation)
Snabba cash, Aldrig fucka upp, Livet deluxe av Jens Lapidus
Det du inte såg av Patrik Sjöberg
Kriget är slut av Morgan Alling
Svenska hackare av Daniel Goldberg och Linus Larsson
Piraterna-de svenska fildelarna som plundrade Hollywood av Anders Rydell och Sam Sundberg
Steve Jobs av Walter Isaacson
Stockholmssyndromet av Janne Olsson
Fallet Thomas Quick av Hannes Råstam
Hundraåringen av Jonas Jonasson

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mina favoriter:

(Namnet efter titel anger favoritinläsare)

SaganOmRingen-trilogin, Robert Inglis
Liftarens Guide Till Galaxen, Douglas Adams (Undvik svensk ver.)
Harry Potter-böckerna, Stephen Fry (inte US-Jim Dale, alltså)

På svenska gillar jag Leif GW:s böcker, senast hörde jag
"Gustavs Grabb", men jag har också hört "Lindamordet" & några till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Mina favoriter:

(Namnet efter titel anger favoritinläsare)

SaganOmRingen-trilogin, Robert Inglis
Liftarens Guide Till Galaxen, Douglas Adams (Undvik svensk ver.)
Harry Potter-böckerna, Stephen Fry (inte US-Jim Dale, alltså)

På svenska gillar jag Leif GW:s böcker, senast hörde jag
"Gustavs Grabb", men jag har också hört "Lindamordet" & några till.

Tack för tipsen! Jag börjar genast med Harry Potter, Stephen Fry är så bra! Sen betar jag nog listan rakt av!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra tråd, fyll på!

Ja rekommenderar dessa två:
surely you must be joking mr feynman och What Do You Care What Other People Think?
Biografier om Richard P Feynman.

Nobelpristagare i fysik som var med och utvecklade atombomben i los alamos under andra världskriget. Och senare med i utredningen kring challenger olyckan. Väldigt rolig och inspirerade

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

The Power of the Dog - Don Winslow

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Tack, för tipsen, har snart betat av Hammars lista, så påfyllning uppskattas!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Allt av Jan Guillou, särskilt med Thomas Bolme som uppläsare. Fy jäsiken vad bra underhållning.

Arnsviten rekommenderas varmt. Böckerna om Hamilton tilltalar kanske en smalare publik, men rekommenderas likväl. Även hans senaste böcker Brobyggarna och Dandy som ingår i serien Det Stora Århundradet gillade jag.

Permalänk
Medlem

Någon som har några bra tips på historia och intressanta biografier? (inte zlatan eller jenna eller någon annan kändis, utan snarare vetenskapsmän kungar (medeltid) eller liknande? )

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Någon som har några bra tips på historia och intressanta biografier? (inte zlatan eller jenna eller någon annan kändis, utan snarare vetenskapsmän kungar (medeltid) eller liknande? )

Kanske inte vad du söker alls, men jag tyckte SteveJobs biografi var väldigt bra om man är intresserad av nutids(teknik)historia.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Kanske inte vad du söker alls, men jag tyckte SteveJobs biografi var väldigt bra om man är intresserad av nutids(teknik)historia.

Ja just ja! Tack, den hade ja glömt bort
Är sådant ja kan tänka mig med ja. Satt även och funderade på att tex personer som Robert McNamara under kalla kriget

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Henning Mankell - Kinesen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Henning Mankell - Kinesen

Otroligt bra lite besviken på slutet dock....

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Biografier:
"Från vaggan till deadline" - Robert Gustavsson (Han själv)
"Jag vägrar dö nyfiken" - Babben Larsson (Hon själv)
"Kikki Danielsson : ett schlagerliv" - Kikki Danielsson (Anna Maria Käll)
"Gå i fängelse" och "I fängelse" - Lasse Strömtedt (Han själv)

Dokumentärer:
"Hanteraren : uppdrag: infiltrera svensk maffia" - Dick Sundevall (Peter Andersson)
"Peter Rätz: 9 år som undercover agent" - Dick Sundevall (Jens Hultén)

Romaner:
"En nästan vanlig man", "Grannen" och "Återvändaren" - Dan Buthler & Dag Öhrlund (Stefan Sauk)
"Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" - Jonas Jonasson (Björn Granath)
"Sankta Psyko" - Johan Theorin (Magnus Krepper)

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Nedan förljer lite namn på serier om ni gillar fantasy, detta borde vara 2-5år lyssning/läsning.

epic fantasy:
wot (wheel of time) nu när den är komplett
sot (sword of truth). tv-serien är sämst dock.
mistborn
stormlight archive (bara en bok i serien har kommit dock)
kingkiller chronicle (denna serien är äckligt bra)
traitor spy
allt med mercedes lackey (kolla wiki och börja från toppen)
allt med maria v snyder

urban fantasy
dresden serien
the hollows /"rachel morgans"
kate daniels

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Biografier:
"Från vaggan till deadline" - Robert Gustavsson (Han själv)
"Jag vägrar dö nyfiken" - Babben Larsson (Hon själv)
"Kikki Danielsson : ett schlagerliv" - Kikki Danielsson (Anna Maria Käll)
"Gå i fängelse" och "I fängelse" - Lasse Strömtedt (Han själv)

Dokumentärer:
"Hanteraren : uppdrag: infiltrera svensk maffia" - Dick Sundevall (Peter Andersson)
"Peter Rätz: 9 år som undercover agent" - Dick Sundevall (Jens Hultén)

Romaner:
"En nästan vanlig man", "Grannen" och "Återvändaren" - Dan Buthler & Dag Öhrlund (Stefan Sauk)
"Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" - Jonas Jonasson (Björn Granath)
"Sankta Psyko" - Johan Theorin (Magnus Krepper)

Har lyssnat ca 6 timmar av "En nästan vanlig man", måste säga att jag är grymt imponerad av Sauk som uppläsare! Bra bok, vad det verkar än så länge iaf..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Into the Black: Odyssey One

Tyckte jag om, men fortsätning

The Heart of Matter: Odyssey One

är inte lika bra...

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

En man som heter Ove, skrattade och grät om vart annat. Otroligt gripande och bra bok!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch