Permalänk
Avstängd

processor överhettas - dator stängs av!

Hej har ett problem med min htpc, processorn som är en amd athlon 5200+ överhettas trots att den går i original klock
Det är inget damm i datorn och jag har bytt kylpasta idag och kylaren sitter som den ska..
Vete fan vad som är problemet? Är processorn död eller moderkort eller...?? Ja mina ideer e slut
Hjälp mig snälla någon

Permalänk
Medlem

Den kan vara slut, absolut inte omöjligt. har en 5200+ också som jag haft i många år, aldrig varit problem dock. Äre det mycket kablar ivägen? Har du kollat så fläkten snurrar ordentligt när den är på.

Är du säker att de e processorn som överhettar å inte andra komponenter, eller fel på ram minnena. vad ligger din core temp på ungefär?

ps. OM du vill kan du få min gamla processor och mobo, ligger mest å tar plats hemma atm. bara du betalar fraktkostnad. ds.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qwal:

Den kan vara slut, absolut inte omöjligt. har en 5200+ också som jag haft i många år, aldrig varit problem dock. Äre det mycket kablar ivägen? Har du kollat så fläkten snurrar ordentligt när den är på.

Är du säker att de e processorn som överhettar å inte andra komponenter, eller fel på ram minnena. vad ligger din core temp på ungefär?

ps. OM du vill kan du få min gamla processor och mobo, ligger mest å tar plats hemma atm. bara du betalar fraktkostnad. ds.

hej! det är inga kablar ivägen har faktiskt bra luftflöde i burken tillomed
ja jag är säker på att det är processorn, själva kylaren är brännhet
och nu har jag tillomed dragit på en 120 mm fläkt på kylaren som snurrar på högsta möjliga hastighet
och tempen ligger på 65-70 grader idle =D men den håller sig igång iaf

Permalänk
Medlem

Ojdå det låter väldigt illa. vet inte riktigt vad det kan vara för fel. Annars kan du montera in en monsterkylare köra tills datorn e slut å ha kylaren till nästa dator.

Permalänk
Hedersmedlem

pröva bytta kylpast

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

pröva bytta kylpast

Hade du läst hans tråd står de att han redan gjort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

pröva bytta kylpast

Och tänk på att inte lägga på för mycket kylpasta. Men det låter inte som det är det som är problemet heller, då du säger att den blir stekhet.

Men du kan juh kolla för säkerhets skull att det inte har blivit nå fel på inställningarna i Bios. Så den inte är uppställd till en högre hastighet än vad du tror att den ska vara.

Permalänk
Medlem

Läser folk här inte ens vad som trådskaparen skrivit?

Du kan prova att resetta csmos också. ta bort batteriet på moderkortet och vänta en stund. sätt sedan tillbaka det och starta datorn.

Permalänk
Avstängd

kylpastan ska det inte vara fel på, bytte ännu en gång
moderkortet är från en hp dator, så det är inte ens möjligt att överklocka, samt att det står i coretemp att den rullar i 2,7ghz
såg att nätaggets fläkt inte snurra nu när jag höll på också =D
bytt ut det mot ett annat jag hade liggande
men ingen skillnad på temp tyvärr
alldrig vart me om detta förut, antar att cpun håller på att tacka för sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qwal:

Läser folk här inte ens vad som trådskaparen skrivit?

Du kan prova att resetta csmos också. ta bort batteriet på moderkortet och vänta en stund. sätt sedan tillbaka det och starta datorn.

provade detta med utan förbättring

Permalänk
Medlem

Den håller nog på att säga adjö ja. kan ha varit så att den blivit lite bränd nån gång och då blir de varm.

svårt å säga vad du ska göra mer :/