3570K Klarar inte två omgångar i Burntest

Permalänk

3570K Klarar inte två omgångar i Burntest

Hej,

Testade att köra Intel Burntest på min dator (signatur), men dessvärre var resultatet dåligt. Tydligen är min dator såpass instabil att den inte klarade
att slutföra två stycken omgångar i programmet, utan att räkna fel.

Jag tror det är DRAM-volten som är boven. Har valt XMP-inställningarna i BIOS (vilket mina minnen har stöd för): 1600mhz, 9-9-9-24, 1.5v. I BIOS står det att DRAM-voltage är 1.517, vilket låter bra, men när jag tittar i HWMonitor, väl inne i Windows, anger den bara 1.399 (VIN3). Frågan är vilken av dem som är korrekt? Om det vore så att DRAM-voltage (VIN3?) enbart är 1.399 istället för 1.5, kan väl det vara orsaken till mitt resultat i Intel Burntest?

Har gjort några större förändringar i BIOS, utan har Intel Boost och Enhanched Boost på, vilket klockar upp processorn till 3.8Ghz vid full belastning, istället för 3.4Ghz.

När jag spelar Shogun 2, har jag inte märkt av några stabilitetsproblem. Kanske värt att nämna, så inaktiverade jag Anti-virus och mjukvarubrandvägg när jag genomförde Burntest.

Någon som har en lösning? Tack på förhand!

EDIT: Här kommer en bild på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winterfell:

Hej,

Testade att köra Intel Burntest på min dator (signatur), men dessvärre var resultatet dåligt. Tydligen är min dator såpass instabil att den inte klarade
att slutföra två stycken omgångar i programmet, utan att räkna fel.

Jag tror det är DRAM-volten som är boven. Har valt XMP-inställningarna i BIOS (vilket mina minnen har stöd för): 1600mhz, 9-9-9-24, 1.5v. I BIOS står det att DRAM-voltage är 1.517, vilket låter bra, men när jag tittar i HWMonitor, väl inne i Windows, anger den bara 1.399 (VIN3). Frågan är vilken av dem som är korrekt? Om det vore så att DRAM-voltage (VIN3?) enbart är 1.399 istället för 1.5, kan väl det vara orsaken till mitt resultat i Intel Burntest?

Har gjort några större förändringar i BIOS, utan har Intel Boost och Enhanched Boost på, vilket klockar upp processorn till 3.8Ghz vid full belastning, istället för 3.4Ghz.

När jag spelar Shogun 2, har jag inte märkt av några stabilitetsproblem. Kanske värt att nämna, så inaktiverade jag Anti-virus och mjukvarubrandvägg när jag genomförde Burntest.

Någon som har en lösning? Tack på förhand!

EDIT: Här kommer en bild på det hela.
http://i.imgur.com/5fwnx.jpg

http://i.imgur.com/ue3E9.jpg

Är den stabil utan den där "enhanced boost"-grejen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har du ens minnen som är specade för 1.5V, men enklast är väl att dra upp volten lite på minnena och se vad som händer.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Är den stabil utan den där "enhanced boost"-grejen?

Testade att stänga av boost och köra helt oklockat, utan att den klockar ner sig i idle, dvs låst till 3.4Ghz. Blev tyvärr samma resultat där med

Skrivet av Semjonov:

Har du ens minnen som är specade för 1.5V, men enklast är väl att dra upp volten lite på minnena och se vad som händer.

Yes, de är specade för 1.5V. Har försökt dra upp volten, men av någon anledning fungerar det inte. Mycket knepigare att klocka på detta moderkortet än mitt förra :/

Permalänk
Medlem

Har du senste BIOS versionen? Har du testat att endast köra OC Genie II överklockning?

Egentligen borde det enklaste att testa för att se om det är minnena att testa med 2 stickor istället för 4. Om den går igenom då betyder det att du behöver mixtra med volten för att få igång alla 4. 4 stickor ställer betydligt högre krav på moderkortet än 2. Om det fortfarande är instabilt torde det vara CPU som inte har rätt volt, det kan både vara så att den vill ha mindre eller mer, många tror jämt att mer är bättre men det är helt fel.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Skrivet av KeyPakt:

Har du senste BIOS versionen? Har du testat att endast köra OC Genie II överklockning?

Egentligen borde det enklaste att testa för att se om det är minnena att testa med 2 stickor istället för 4. Om den går igenom då betyder det att du behöver mixtra med volten för att få igång alla 4. 4 stickor ställer betydligt högre krav på moderkortet än 2. Om det fortfarande är instabilt torde det vara CPU som inte har rätt volt, det kan både vara så att den vill ha mindre eller mer, många tror jämt att mer är bättre men det är helt fel.

Yes, har senaste BIOS, tror det är version 1.7. Lyckades överklocka den utan OC Genie II, drog upp den till 4Ghz och höjde Core Voltage lite, samt DDR-voltage till 1.6. Tror att "VIN3" i Hwmonitor är något annat än RAM, då den inte rör sig något trots att jag ändrar DDR-voltage i BIOS.

Var lite petigt att få systemet stabilt i 4Ghz, och om jag ska vara ärlig kanske det inte är nödvändigt att klocka för tillfället. Verkar inte ha någon effekt i spel. Så jag drog ner den till Stock (3.4Ghz) och pilade lite med Core voltage, som nu enligt CPU-Z ligger på ca 1.22. Körde 10st rundor i Intel Burntest, men med 4gb ram denna gången (very high), med resultatet att mitt system var stabilt. Tror ni jag kan sänka Core voltage ytterligare om jag kör Stock?

Permalänk

kör du stock så kör på auto voltage

Permalänk
Medlem

Låter inte rätt att du har 9-9-9-24 och 1.5V i XMP-läge. Det du anger är nog SPD-värden vid 1333MHz. Det är inte alltid XMP-läget i bios ställer om latency och volttal till vad tillverkaren anger som tested latency och volttal. Kolla hos tillverkaren för du bör nog hamna på 9-10-?-? och kanske upp till 1.7 volt. Du talade inte om vad du har för minnen så jag kan ju ha fel men...

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Är det tex VENGEANCE minnen så är 1.5v rätt vid 1600Mhz, dom flesta (nästan alla) DDR3 minnen är specade 1,5v vid 1600Mhz
kör man auto så blir det 1333Mhz och 1,35volt

Jag skulle först ställa minnet helt auto, och sen köra Intel burn test igen, när man klockar och ställer in så bör man ta en sak i taget.
Får du fortfarande error så tar du ur 2 stickor och behåller auto på minnet, får du fortfarande error, så ställer du CPU också helt stock
och får du fortfarande error så kör du en omgång med memtest86+ http://www.memtest.org/

Sen skulle jag ta bort och inte använda några automatiska klockningsfunktioner, utan ställa in allt manuellt för CPU i bios, blir stabilast så..

Många moderkort har problem när man fyller alla slottar med minne, och man kan behöva öka spänningen en del över specat, tex kan vara en god idé att testa 1,55volt på minnet vid 1600Mhz, ställer du in manuellt, alternativt om du kör helt stock (1333Mhz) så ställer du in 1,4-1,45volt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är det tex VENGEANCE minnen så är 1.5v rätt vid 1600Mhz, dom flesta (nästan alla) DDR3 minnen är specade 1,5v vid 1600Mhz
kör man auto så blir det 1333Mhz och 1,35volt

Jag skulle först ställa minnet helt auto, och sen köra Intel burn test igen, när man klockar och ställer in så bör man ta en sak i taget.
Får du fortfarande error så tar du ur 2 stickor och behåller auto på minnet, får du fortfarande error, så ställer du CPU också helt stock
och får du fortfarande error så kör du en omgång med memtest86+ http://www.memtest.org/

Sen skulle jag ta bort och inte använda några automatiska klockningsfunktioner, utan ställa in allt manuellt för CPU i bios, blir stabilast så..

Många moderkort har problem när man fyller alla slottar med minne, och man kan behöva öka spänningen en del över specat, tex kan vara en god idé att testa 1,55volt på minnet vid 1600Mhz, ställer du in manuellt, alternativt om du kör helt stock (1333Mhz) så ställer du in 1,4-1,45volt

Man skall inte tro på allt som tillverkarna (Corsair) skriver. Har själv fått erfara att dom nog är bättre på att tillverka minnen än att ange verkligheten i sina specar på hemsidan. Dessutom kan dom ju inte testa minnena i alla dessa tusentals olika konfigurationer som slutanvändarna plockar ihop.
Kör med Dominator Platinum. Tillverkaren anger 9-9-9-24 och 1.5 volt vid 1333 (default) samt 9-11-10-30 och 1.65 vid 2133 (xmp). Min bios väljer naturligtvis rätt värden default och datorn klarar 24h i Prime95. När jag valde xmp så fungerade det inte alls, datorn klarade bara några minuter utan errors. Bios hade valt 9-11-10-27 och 1.65. Jag hade ändrat till 9-11-10-30 vilket va fel. Så det fick bli 9-11-10-27 vilket fungerade bättre men inte helt stabilt. Så det fick bli 1.7 volt och datorn stabil 24h+. Så med den erfarenheten skrev jag mitt tips. Håller naturligtvis med om att många börjar i fel ände. Har man inte fått minnena stabila är det ingen mening med att försöka överklocka.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |