Optiska lagringsmedia 50 procent dyrare 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Men vad använder ni skivorna till egentligen?
Själv har jag inte bränt en skiva på 10 år.
Senaste 5 åren har jag inte ens haft någon optisk läsare i mina datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vad använder vi dom till?

Om du läser hela tråden så kommer du att finna det du söker (Vilket jag tvivlar på att du kommer att göra)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

2. DRM klienter så som Steam och Origin som tvång att köra för att spela ett spel måste bort, jag vill äga mitt spel, inte äga en rätt att spela spelet. Jag vill ha ETT konto till ETT spel, inte ett konto hos ett företag för 75 olika spel som man då hur lätt som helst kan bli hackad.

Kunde inte sagt det bättre själv. Vägrar använda Steam. Rösta med plånboken som sagt... i värsta fall hade jag kunnat gå med på att ladda ner spelen genom Steam, efter det vill jag inte ha med det att göra. Med risk för att låta arrogant så är jag trött på de försöker göra allt så enkelt (dumt) som möjligt, på bekostnad av annat. Jag behöver inte ett program som håller min hand genom installation, patchande (även om jag kan se hur just detta kan vara smidigt) och till och med startande av spel. Windows 8 känns för övrigt som ett steg i just denna riktning, med "appar". (kan vi inte sluta kalla det för det?) Snart är det väl ingen skillnad på Windows och Mac längre. (jaja jag överdriver, förhoppningsvis)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Nu var det väl bara tomma medium som skulle gå upp en aning i pris? Har inte hört något om att filmer eller musik ska bli dyrare. Bortsett från LP-skivorna som kostar hutlöst mycket mer än samma album på CD.

(Förr så slängde butikerna LP-skivorna efter en, nu tycks det vara tvärtom. Nu ska man få folk att köpa dessa utrymmes krävande och ömtåliga skivor. Det är tveksamt om de ens låter så mycket bättre i slutändan.)

Även filmbolagen eller vilka det nu är som för över materialet behöver köpa sina skivor någon stans ifrån, eller har jag fel? Även om de har bättre deals än vi vanliga dödliga så borde en ökning på 50 procentandelar även påverka deras priser.

Om de nu inte får skivorna i form av sponsring/reklam av någon sort. Ärligt talat så vet jag inte hur det där går till, säkert olika från företag till företag också men en prishöjning på filmer pga det här borde väll ändå inte vara omöjlig.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Kunde inte sagt det bättre själv. Vägrar använda Steam. Rösta med plånboken som sagt... i värsta fall hade jag kunnat gå med på att ladda ner spelen genom Steam, efter det vill jag inte ha med det att göra. Med risk för att låta arrogant så är jag trött på de försöker göra allt så enkelt (dumt) som möjligt, på bekostnad av annat. Jag behöver inte ett program som håller min hand genom installation, patchande (även om jag kan se hur just detta kan vara smidigt) och till och med startande av spel. Windows 8 känns för övrigt som ett steg i just denna riktning, med "appar". (kan vi inte sluta kalla det för det?) Snart är det väl ingen skillnad på Windows och Mac längre. (jaja jag överdriver, förhoppningsvis)

Att slippa leta patchar manuellt är en av dom saker jag tycker är så smidigt med Steam, men vi tycker alla olika.
Att sen Steam Workshop är väldigt smidigt i t.ex. Portal 2 för att dra ner en massa custom baner och kampanjer tycker jag är ett stort plus också.

Men visst, jag var emot steam när det var nytt också av principskälet att man inte skall behöva ha något extra program igång i bakgrunden samt att jag håller med om att priserna kunde varit bättre ( det är ju dock inte Valves fel, det är publisherna som sätter priserna och den korkade dollar - euro konversionen är inte Steams idé heller, det släpps spel där det är vettigt gjort ).

Att man dessutom chattar och invitar sina vänner direkt i spelen på ett smidigt sätt är ju helt ok också.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Khringo:

Även filmbolagen eller vilka det nu är som för över materialet behöver köpa sina skivor någon stans ifrån, eller har jag fel? Även om de har bättre deals än vi vanliga dödliga så borde en ökning på 50 procentandelar även påverka deras priser.

Om de nu inte får skivorna i form av sponsring/reklam av någon sort. Ärligt talat så vet jag inte hur det där går till, säkert olika från företag till företag också men en prishöjning på filmer pga det här borde väll ändå inte vara omöjlig.

Det är helt olika teknik på inspelningsbara skivor och köpeskivor (pressade) de har inte mycket gemensamt mer än att de är lika stora och lagrar data, kemin är helt annorlunda och köpeskivorna pressgjuts och metalliseras fysiskt för att bli reflektiva medans "-r" skivor bränns med en laser på redan färdiga plastskivor som inte lagrar data i plastens form utan i ett "saltlager" som ändrar reflektionsgrad beroende på om lasern har belyst det eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är helt olika teknik på inspelningsbara skivor och köpeskivor (pressade) de har inte mycket gemensamt mer än att de är lika stora och lagrar data, kemin är helt annorlunda och köpeskivorna pressgjuts och metalliseras fysiskt för att bli reflektiva medans "-r" skivor bränns med en laser på redan färdiga plastskivor som inte lagrar data i plastens form utan i ett "saltlager" som ändrar reflektionsgrad beroende på om lasern har belyst det eller inte.
https://www.youtube.com/watch?v=qDlbN8p8Jww

https://www.youtube.com/watch?v=koPK6gJrOjk

Alright, där ser man. Tackar

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Även filmbolagen eller vilka det nu är som för över materialet behöver köpa sina skivor någon stans ifrån, eller har jag fel? Även om de har bättre deals än vi vanliga dödliga så borde en ökning på 50 procentandelar även påverka deras priser.

Om de nu inte får skivorna i form av sponsring/reklam av någon sort. Ärligt talat så vet jag inte hur det där går till, säkert olika från företag till företag också men en prishöjning på filmer pga det här borde väll ändå inte vara omöjlig.

Fast de använder inte inspelningsbara skivor! De för över materialet på band eller hårddisk om de inte laddar upp materialet över internet till tillverkaren. De pressar skivor och så länge det tillverkas modern produktionsutrustning så påverkas inte priserna nämnvärt.

Skivor är svinbilligt att pressa, därför blu-rayfilmer kommer med både Blu-ray och DVD-skivor, och digital copy. Anledningen att de är dyrare är bara för att de vill ha mer betalt. Fast det finns bargin bins för BD också. 3 Blu-ray för 99kr är inte så farligt i säg. Det blir inte dyrare. Det handlar om kronor per skiva. Indie-band påverkas inte heller för de kan få ut sitt i digital kanaler istället, eller så pressar de helt enkelt bara 1000 skivor.

Permalänk
Medlem

Dem som vägrar onlinetjänster och köpestjänster bör tänka en gång till, dessa är nämligen mer troligen att ha lite mer livslängd än spel som köps retail i kartong och sen spelas online, alla spel kan EOLas och få sina spelservrar nerstängda. Vill ni köpa de spel som inte har någon onlinefunktion på skivor så gör det, men det finns försvinnande få single-playerlir.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuiceU:

Bara jag som INTE vill köpa spel genom Steam, Origin (Om det ens går) å allt sånt? Jag vill ha mina spel i fysisk förpackning med en fysisk skiva

Håller med. Man vill ha något fysiskt också. Det skulle kännas konstigt att skriva ner alla spel man köpt online.

off-topic... Är väldigt trött på alla content delivery-system och regga konton på stora, feta, anonyma spelföretag som älskar att samla in användarinfo till höger & vänster. Älskar fortfarande off-line-spel som Settlers 6, C&C 3, C&C Generals m.m. Visst är det gammalt, men det är James Joyce också. Ibland är det skönt att slippa allt onlinefolk. Du & datorn är en utmärkt symbios

Permalänk
Medlem

Jag hatar Sony och BD av många skäl, men jag har en stor bunt med DVD-RW/+RW-skivor, där jag bränner in nya versioner av linux-distar och annat. För att sen köra på olika system med hjälp av en DVD-spelare/brännare på USB.

Skulle nog kunna gå över på USB-minnen, men det har inte hänt, kanske också för att äldre system inte kan boota från USB.

Permalänk
Medlem

Seriöst, vem använder skivor nu för tiden? Förr i tiden använde jag det för att bränna musik till bilen, bränna någon operativsystemskiva, backup och nåt annat.

Nu för tiden spelar jag musik i bilen antingen från USB-minne eller från mobilen och spotify. Operativsystem kör jag från USB-minne och backup kör jag till NAS eller molntjänster. Skivor är faktiskt inte bra till någonting idag. Just ja, film, inte ens det duger skivor till när man streamar eller laddar ner sin film och lagrar det sedan givetvis inte på osäkra skivor.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ja vad använder vi dom till?

Om du läser hela tråden så kommer du att finna det du söker (Vilket jag tvivlar på att du kommer att göra)

Skrivet av Bejje:

Seriöst, vem använder skivor nu för tiden? Förr i tiden använde jag det för att bränna musik till bilen, bränna någon operativsystemskiva, backup och nåt annat.

Nu för tiden spelar jag musik i bilen antingen från USB-minne eller från mobilen och spotify. Operativsystem kör jag från USB-minne och backup kör jag till NAS eller molntjänster. Skivor är faktiskt inte bra till någonting idag. Just ja, film, inte ens det duger skivor till när man streamar eller laddar ner sin film och lagrar det sedan givetvis inte på osäkra skivor.

Det är märkligt hur användare på ett sådant forum som Sweclockers kan resonera så oerhört bakåtsträvande. Jag ser inga som helst användningsområden av plastskivor i någon form och har inte sett det dem senaste 5-10 åren.

Precis som du säger Bejje. ALLT lagras självklart på NAS (har själv gjort det i många år), speglat då naturligtvis för säkerheten. Detta gör att alla i familjen kan komma åt allting från vartenda apparat som har någon form av nätverk. Om man nu vill ta med sig något till en polare eller släkting så har man ju några stycken USB-minnen redo eller en USB-hårddisk, alternativt molntjänst.

Samma sak gäller ju spelkonsolerna, ifs köper jag alla mina spel, men om jag vill, har jag möjlighet att köra allt genom hårddisk/nätverk.

Jag kan ju erkänna att jag också körde skivor under några år. Sedan DVD-spelarens lansering samlade jag på mig ca 800st filmer, alla köpta original med ett snittpris på närmare 200kr/st. Efter några år började faktiskt en och annan film strula, trots att jag varit fruktansvärt försiktig och vårdat dem ömt. Kul att se om 10år, för att inte tala om vilken kapitalförstöring, samt utrymme skiten tar.

Så återigen, motivera varför man ska trassla med plastskivor!

OT: Något som skrämmer mig och gör mig förbannad är hur alla pratar vitt och brett om hur ni mer eller mindre driver en industri hemma av piratkopierande av film, spel och musik. Skäms på er!!!

Permalänk
Medlem

Lessismore, självklart försvinner mer eller mindre alla serieboxar av dina favorit tvserier när strömmningstjänster tar över. Du behöver ju varken spela in de från TV eller beställa boxar från utlandet. Det har däremot ingenting med inspelningsbara skivor att göra.

Självklart använde folk inspelningsbara skivor till warez, kommer själv ihåg hur jag köpte en 60GB disk 2001 för över 2000kr. Att bränna ut 60GB kan inte ha kostat mer än 300-400kr. Och man behövde inte ens köpa skivorna från utlandet. Självklart använder du din NAS till piratkopior. Det finns faktiskt inga video och tv-tjänster med utbud i Sverige än. Och att gå runt regionspärrarna är också olagligt för den delen.

Idag kostar en 3TB HDD mindre än tusenlappen och BD-R-skivor på 25GB kostar 13-15kr i cakebox det är 30-60kr i svenska med privatkopieringsersättning alternativt ca 50kr styck för en 50GB skiva styck utan Privatkopieringsersättning. Det är ofantligt mycket dyrare än det var att använda optisk media för lagring förr. Inte piratkopierar du till något som kostar lika mycket som hela filmen heller. Vet inte vem som fan bryr sig om CMC höjer priserna på sina BD-R-skivor heller. Då ingen normal person använder det.

Permalänk
Medlem

Det är för övrigt flera år sedan de flesta tillverkarna gick under eller lade ner produktionen. I Japan finns det väl bara Taiyo Yuden kvar. Vad priserna hamnar på beror såklart på vad de andra tillverkarna gör och efterfrågan. CMC vill ju bara höja sina marginaler här.

Permalänk
Medlem

Ni som inte har en optisk enhet i era datorer, hur installerar ni drivrutiner till ert moderkort vid omformatering? Laddat ned från tillverkarens hemsida och lagt på ett USB-minne? Skulle vara helt rökt vid en formatering om jag inte hade min CD med MSI-drivrutiner till nätverkskortet bla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Kunde inte sagt det bättre själv. Vägrar använda Steam. Rösta med plånboken som sagt... i värsta fall hade jag kunnat gå med på att ladda ner spelen genom Steam, efter det vill jag inte ha med det att göra. Med risk för att låta arrogant så är jag trött på de försöker göra allt så enkelt (dumt) som möjligt, på bekostnad av annat. Jag behöver inte ett program som håller min hand genom installation, patchande (även om jag kan se hur just detta kan vara smidigt) och till och med startande av spel. Windows 8 känns för övrigt som ett steg i just denna riktning, med "appar". (kan vi inte sluta kalla det för det?) Snart är det väl ingen skillnad på Windows och Mac längre. (jaja jag överdriver, förhoppningsvis)

Indeed, jag kan visserligen förstå att Steam kan vara ett bra verktyg för de som annars skulle valt att spela på konsol, det vill säga folk som inte vill hålla på att gå igenom installers till spel och välja vad som ska installeras var och så vidare, men snälla tvinga oss andra inte på det.

Och ja, snälla, död åt ordet 'app'/'appar'. Jag ryser illa varenda gång jag hör det. Vad då, ska vi börja kalla alla program på Windows för 'proggar' nu...?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av bandite:

Jag håller inte med riktigt. När vi väl börja få 4K-material ser vi nog nåt nytt format, förmodligen nåt holografiskt media. 4K-material kommer att kräva en helvetes massa brandbredd att distribuera digitalt, och uppgradering av infrastruktur för att tillgodose att alla har en Gbitlina hemma kommer ta tid.

Dagens Bluray skivor kommer inte räcka till men Bluray skivor kan ha många lager till skillnad från tidigare CD/DVD.
Finns redan företag som håller på tar fram Bluray skivor på upp till 200GB så det blir nog inget problem.
Sen lär kommande h265 användas såm kan ge upp till runt 50% effektivare komprimering med..
Däremot kommer nya Bluray läsare/spelare att behövas.

Här kan man läsa att det tom jobbas på 16 lager med 400GB skivor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Ni som inte har en optisk enhet i era datorer, hur installerar ni drivrutiner till ert moderkort vid omformatering? Laddat ned från tillverkarens hemsida och lagt på ett USB-minne? Skulle vara helt rökt vid en formatering om jag inte hade min CD med MSI-drivrutiner till nätverkskortet bla.

Utdaterade drivrutiner är väl inte så skoj. Många har nog flera datorer, så det går alltid att fixa något man glömt, men så länge man har nätverk kan man fixa allt från den nyinstallerade datorn i säg. Och drivrutinerna från CDn kan lika gärna vara trasiga. Fel fixas eftersom. Nerladdade drivrutiner är ju vad du bränner ut på CD/DVD om du använder det. Ser ingen skillnad där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Dagens Bluray skivor kommer inte räcka till men Bluray skivor kan ha många lager till skillnad från tidigare CD/DVD.
Finns redan företag som håller på tar fram Bluray skivor på upp till 200GB så det blir nog inget problem.
Sen lär kommande h265 användas såm kan ge upp till runt 50% effektivare komprimering med..
Däremot kommer nya Bluray läsare/spelare att behövas.

Här kan man läsa att det tom jobbas på 16 lager med 400GB skivor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc

De blu-rayskivor med högre kapacitet är inte kompatibla med vanliga Blu-rayläsare som redan tillverkats. Det är ett nytt format som gäller oavsett vad som är bas. BDXL finns upp till 128GB, men är bara kompatibla med BDXL-brännare och kan inte pressas. Blu-rayläsarna klarar inte fler lager som lösning på det hela. Så det behövs ett nytt format. Inte bara ny hårdvara (för avkodning) och nya stationära spelare.

H265/HEVC förespråkar jag själv här. Då passar 50-100GB eller straxt över skivor/minnen hyfsat. Men det krävs nytt optiskt format också. Det formatet lär inte ha 3-8 lager. Du kan tillverka DVD-skivor med fler lager också om du tycker det är intressant. Lagring går alltid att lösa, att få ut ett nytt format blir värre. Det blir givetvis efter H265 också som ännu inte är standardiserat.

Permalänk

Om du läste vad jag skrev så hade du sett att jag skrev att nya Bluray läsare/spelare behövs.
Men det hade ändå behövts eftersom dagens Bluray spelare inte klarar h265 utan bara upp till h264 så jag ser inte det som ett stort problem. Inte konstigare än att Bluray skivorna inte fungerar i gamla DVD spelare.
Och som du säger runt 100GB borde räcka för 4K med h265 komprimering.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Ni som inte har en optisk enhet i era datorer, hur installerar ni drivrutiner till ert moderkort vid omformatering? Laddat ned från tillverkarens hemsida och lagt på ett USB-minne? Skulle vara helt rökt vid en formatering om jag inte hade min CD med MSI-drivrutiner till nätverkskortet bla.

Har du funderat på att lägga över dessa drivrutiner från skivan (eller ladda ner) och lägga på minne så är du inte rökt om skivan dör sen?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Många verkar tro att en skiva håller tre år. Visst kan man ha otur och materialet åldras men jag har än så länge aldrig haft problem. 14 år gamla CD och 10 år gamla DVD fungerar hur bra som helst. Är det något viktigt lägger jag det på en DVD och en hårddisk/USB men jag är inte särskilt nervös för att skivorna skall bli oläsbara.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diversion:

Många verkar tro att en skiva håller tre år. Visst kan man ha otur och materialet åldras men jag har än så länge aldrig haft problem. 14 år gamla CD och 10 år gamla DVD fungerar hur bra som helst. Är det något viktigt lägger jag det på en DVD och en hårddisk/USB men jag är inte särskilt nervös för att skivorna skall bli oläsbara.

Jag har skivor som blivit ospelbara på mindre än ett år, både cd och dvd, Kodak ultima hade tex problem med att beläggningen lossnade från plasten på sina cd skivor så de blev bara en slät plastbit utan att man nötte dem, de flagnade och så släpper kemiskiktet när det börjar rotera så att det blir stora genomskinliga hål, detta var ett stort (och relativt omskrivet) problem på de skivor som tillverkades i Mexico för ca 10-12 år sedan, så de stoppade produktionen av dem 2002, när det kommit för mycket kritik, jag har även en del dvd skivor från främst Bigpockets av deras egna märken som inte alls har varit bra, men Taiyo yuden verkar bra, jag har nog en av de första privatbrända musik cd skivorna i Sverige och den är ok än idag, den är inspelad våren 1993 på en Marantz brännare om jag inte kommer ihåg fel, på den tiden det var dyrt med cd r, skivorna kostade ca 250kr/st och brännaren gick loss på en bit över 200 000kr, priserna gick ner ganska fort och redan efter nått år köpte jag min första egna datorbrännare för strax under 5000kr inklusive scsi kort.
Jag har däremot inte upplevt några kvalitetsproblem med laserdiscskivor som är snarlika förutom att datan lagras analogt på dem och de har ju funnits sedan början av 70 talet, men filmer började komma i början på 80 talet i Sverige via USA och Japanimport och de verkar fungera än idag om de inte repats fysiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Många verkar tro att en skiva håller tre år. Visst kan man ha otur och materialet åldras men jag har än så länge aldrig haft problem. 14 år gamla CD och 10 år gamla DVD fungerar hur bra som helst. Är det något viktigt lägger jag det på en DVD och en hårddisk/USB men jag är inte särskilt nervös för att skivorna skall bli oläsbara.

Skrivet av mrqaffe:

Jag har skivor som blivit ospelbara på mindre än ett år, både cd och dvd, Kodak ultima hade tex problem med att beläggningen lossnade från plasten på sina cd skivor så de blev bara en slät plastbit utan att man nötte dem, de flagnade och så släpper kemiskiktet när det börjar rotera så att det blir stora genomskinliga hål, detta var ett stort (och relativt omskrivet) problem på de skivor som tillverkades i Mexico för ca 10-12 år sedan, så de stoppade produktionen av dem 2002, när det kommit för mycket kritik, jag har även en del dvd skivor från främst Bigpockets av deras egna märken som inte alls har varit bra, men Taiyo yuden verkar bra, jag har nog en av de första privatbrända musik cd skivorna i Sverige och den är ok än idag, den är inspelad våren 1993 på en Marantz brännare om jag inte kommer ihåg fel, på den tiden det var dyrt med cd r, skivorna kostade ca 250kr/st och brännaren gick loss på en bit över 200 000kr, priserna gick ner ganska fort och redan efter nått år köpte jag min första egna datorbrännare för strax under 5000kr inklusive scsi kort.
Jag har däremot inte upplevt några kvalitetsproblem med laserdiscskivor som är snarlika förutom att datan lagras analogt på dem och de har ju funnits sedan början av 70 talet, men filmer började komma i början på 80 talet i Sverige via USA och Japanimport och de verkar fungera än idag om de inte repats fysiskt.

Ja allt beror på vad man köper för skivor. T.ex. köpte jag 100-pack CD-skivor på spindel för 300kr för 10år sedan, men dom var värdelösa och blev oläsbara redan efter ett år. Generellt sätt kunde man säga att skivor som var bililgare hade ett ljusare lager på skivorna och ju ljusare lager desto större chans för läsfel för lasern. Fanns också skivor med svart lager, likt playstation skivorna som funkade hur bra som helst. Mörkare lager bättre, ljusare lager sämre, sen finns givetvis många andra faktorer också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Jag tycker mig också minnas att i början var ett av försäljningsargumenten att skivorna var tåligare än en LP mot fysisk åverkan. Detta ledde till att många jag kände misshandlade sina skivor.

Folk stoppade inte tillbaka dom i fodralet, de kastade dem så att de surfade en sväng på skrivbordet och när ytan sedan såg ut som om man gått över den med fyrans sandpapper undrade de varför skiten inte fungerade

Permalänk
Medlem

Jag gillar faktiskt att ha min filmsamling på köpskivor i hyllan...

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Om du läste vad jag skrev så hade du sett att jag skrev att nya Bluray läsare/spelare behövs.
Men det hade ändå behövts eftersom dagens Bluray spelare inte klarar h265 utan bara upp till h264 så jag ser inte det som ett stort problem. Inte konstigare än att Bluray skivorna inte fungerar i gamla DVD spelare.
Och som du säger runt 100GB borde räcka för 4K med h265 komprimering.

Jag syftade på BD-ROM-läsaren, den optiska enheten. Det är bara en del av komponenterna, och de sitter i så mycket mer än stationära Blu-rayspelare. Att du kan producera Blu-rayskivor med fler lager är ointressant när det gäller ett nytt optiskt format. Det måste finnas någon som orkar pressa fram ett helt nytt format, och i princip någon som återtar produktion av optiska enheter. Det är inte bara en firmware-uppdatering och pressa 3-8 lager skivor då det vore en undermålig lösning, eller tvinga en lösning på samma laser. Det finns andra optiska lösningar att ta exempel ifrån om vi vill det. Lika så magnetiska band. Det är de japanska bolagen som sitter på tekniken och möjligheten att få ut något nytt. Tror inte filmbolagen bryr sig än däremot.

Till riktiga entusiaster hade de alltid kunna bygga en modell som liknar biografernas att man skickar runt en hårddisk och man har en nyckel som ger en rätt att kolla på filerna. Vilket för en liten skala vore billigare än att bygga nya distributionsmedier och format. Det är svårt att få med sig konsumenterna när första projektorerna och TV-apparaterna som faktiskt tar emot 4k signal kom i år iaf Visst hade det varit trevligt med en stationär spelare som klarar 4k skivor, BD, dvd och internettjänster med H265 däremot.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns redan en tjänst för att se filmer hemma samtidigt som de har premiär http://www.primacinema.com/ och de kommer nog att bli först med högre upplösning till hemmet också, kostar $20 000 att ansluta sig till tjänsten och sedan $500 per film. De jobbar med filmbolagen direkt och de tror att marknaden är ca 300 000 seriösa hembio entusiaster över hela världen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns redan en tjänst för att se filmer hemma samtidigt som de har premiär http://www.primacinema.com/ och de kommer nog att bli först med högre upplösning till hemmet också, kostar $20 000 att ansluta sig till tjänsten och sedan $500 per film. De jobbar med filmbolagen direkt och de tror att marknaden är ca 300 000 seriösa hembio entusiaster över hela världen.

Förväntar mig snarare att det kommer en videoserverlösning (kopieringsskydd, distribution på nätet, hårddisk) för seriösa hemmabiofantaster i 2k-4k. Långt innan det blir nya 4k-format för konsumentmarknaden.

Denna som du nämner är bara 1080p24. Visst det är 4:2:2 10bit med losslessljud streamat. De är nog inte redo att leverera biokvalité än på ett tag. Om de lyckas överleva så länge. Dessutom har de bara rättigheter att driva tjänsten i staterna som vanligt. Fast det kommer säkert annat, och det kommer säkert mer konsumentinriktat, hårdvara för H265/HEVC och fint encodade videos kommer strömma fint i 720p/1080p. VOD är så beroende av utbud däremot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Dröjer nog inte länge innan fysiska spelbutiker försvinner.

Blir oftast billigare, och framför allt smidigare att köpa spelet på t.ex Steam eller Greenmangaming.

Nu är det sällan billigare att köpa spel på steam..

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //