Permalänk
Medlem

Vattenkylning - Produktöversikt

Det är så att jag hade tänkt mig att bygga vattenkylning i datorn min, men är osäker på om jag fått med allt, eller tagit med något onödigt. Så skulle någon kunnig själ vilja hjälpa mig att se över listan?

Uploaded with ImageShack.us

Så vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar?

Bör nog tillägga att detta är första vattensystemet jag ska bygga, och därmed begränsar jag mig lite i budgeten.

Edit: Fläktar tillkommer vid ett annat tillfälle. Har en del jag ska köra med till att börja med!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D * Gigabyte GA-Z77X-D3H * Intel Core i5-3570k Ivy-bridge 3.4GHz * Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB * MSI Geforce GTX670 2GB x2 SLI * Corsair AX 850w V2 /80+ Gold * Samsung 830 SSD 128GB * Corsair Hydro H60

Permalänk
Medlem

Ska du inte ha en annan färg på tratten?

edit: vinklade kopplingar?

Permalänk
Medlem

Har slangen en inre diameter på 6mm? Blir nog rätt så svårt att få fast den på pumpen i så fall. Det kommer nog bromsa in vattenflödet också

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Ska du inte ha en annan färg på tratten?

edit: vinklade kopplingar?

Givande! -.-
Kunde inte hitta vinklade kopplingar av den typen jag kollade. Tror dessutom inte att jag kommer behöva mer än möjligtvis en till grafikkort.

Skrivet av AnnoyingIB:

Har slangen en inre diameter på 6mm? Blir nog rätt så svårt att få fast den på pumpen i så fall. Det kommer nog bromsa in vattenflödet också

Kollade och såg att jag tog fel slang! Ska ju så klart va 10/8mm, och inte 8/6 som jag hade tagit!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D * Gigabyte GA-Z77X-D3H * Intel Core i5-3570k Ivy-bridge 3.4GHz * Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB * MSI Geforce GTX670 2GB x2 SLI * Corsair AX 850w V2 /80+ Gold * Samsung 830 SSD 128GB * Corsair Hydro H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av _DamnIt:

Givande! -.-
Kunde inte hitta vinklade kopplingar av den typen jag kollade. Tror dessutom inte att jag kommer behöva mer än möjligtvis en till grafikkort.

Kollade och såg att jag tog fel slang! Ska ju så klart va 10/8mm, och inte 8/6 som jag hade tagit!

kan du ta XTX? Vet inte hurvida det går med kylning på 2x 670 och cpu med en 360 och en 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

kan du ta XTX? Vet inte hurvida det går med kylning på 2x 670 och cpu med en 360 och en 120

Ska nog kunna byta ut både 360 och 140 till XTX istället! Ser ut att kunna va gott om plats i toppen. Bytte ju chassie till ett Corsair Obsidian 800D just för vattenkylningens skull!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D * Gigabyte GA-Z77X-D3H * Intel Core i5-3570k Ivy-bridge 3.4GHz * Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB * MSI Geforce GTX670 2GB x2 SLI * Corsair AX 850w V2 /80+ Gold * Samsung 830 SSD 128GB * Corsair Hydro H60

Permalänk

Angående slang hade jag nog hellre valt 13/10 eller 16/11 för att få ett bra flöde. Sen till pumpen tycker jag du skall satsa på en top som både höjer utseendet samt prestandan. Så då kan man lika gärna köpa en Alphacool VP655 som är billigare.

Pump:
http://www.coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top

Top till pumpen:
http://www.coolingstuff.se/p/117/ek-d5-x-top-csq---acetal

Vart ifrån hade du tänkt handla?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Angående slang hade jag nog hellre valt 13/10 eller 16/11 för att få ett bra flöde. Sen till pumpen tycker jag du skall satsa på en top som både höjer utseendet samt prestandan. Så då kan man lika gärna köpa en Alphacool VP655 som är billigare.

Pump:
http://www.coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top

Top till pumpen:
http://www.coolingstuff.se/p/117/ek-d5-x-top-csq---acetal

Vart ifrån hade du tänkt handla?

Bättre för mindre pengar är ju alltid trevligt!
Hade tänkt handla på coolerkit, satt ihop allt där så. Om nu inte coolerstuff har likvärdiga saker till bättre pris?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D * Gigabyte GA-Z77X-D3H * Intel Core i5-3570k Ivy-bridge 3.4GHz * Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB * MSI Geforce GTX670 2GB x2 SLI * Corsair AX 850w V2 /80+ Gold * Samsung 830 SSD 128GB * Corsair Hydro H60

Permalänk

16/10 slang är som sagt ett mycket bättre val

Om du ska köra på färgad vätska är feser ett dåligt val, den lämnar väldigt mycket beläggningar. Mayhems är bättre

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

16/10 slang är som sagt ett mycket bättre val

Om du ska köra på färgad vätska är feser ett dåligt val, den lämnar väldigt mycket beläggningar. Mayhems är bättre

Har bytt slang. Men har Mayhem någon UV färg då?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D * Gigabyte GA-Z77X-D3H * Intel Core i5-3570k Ivy-bridge 3.4GHz * Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB * MSI Geforce GTX670 2GB x2 SLI * Corsair AX 850w V2 /80+ Gold * Samsung 830 SSD 128GB * Corsair Hydro H60

Permalänk
Skrivet av _DamnIt:

Har bytt slang. Men har Mayhem någon UV färg då?

jepp, både färdigblandat och som koncentrat. Dock verkar tillgången vara begränsad men aquatuning säljer det.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

jepp, både färdigblandat och som koncentrat. Dock verkar tillgången vara begränsad men aquatuning säljer det.

Får kolla upp det då! Tack för tipset!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D * Gigabyte GA-Z77X-D3H * Intel Core i5-3570k Ivy-bridge 3.4GHz * Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB * MSI Geforce GTX670 2GB x2 SLI * Corsair AX 850w V2 /80+ Gold * Samsung 830 SSD 128GB * Corsair Hydro H60

Permalänk
Medlem

1 dum fråga .. men är det 4 st vanliga chassiskruvar du betalar 17kr st för?

när du kostar på dig ett bra system, varför kör du inte med kompressionsnipplar och lite tjockare slang (16/10) som är lättare att böja och hantera.

* Edit
Är det första bygget rekomenderar jag att du ringer Arthur på Coolingstuff.. hjälpsam och trevlig..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Hur stor budget har du? Personligen hade jag valt att gå "all-in" när man går över till vattenkylning, alltså runt 6000kr för ett komplett system. Ska du köra med UV så tycker jag att man helt klart ska använda sig av nickel/plexi block för bäst effekt.

Plexi/Nickel paket, 13/19mm Slang/Anslutningar http://www.inet.se/kundvagn/visa/2773127/h2o
Koppar/Acetal paket, 10/13mm Slang/Anslutningar, Färgad slang http://www.inet.se/kundvagn/visa/2773077/h2o-2

Jag har inte inkluderat några 90 eller 45 graders adapter anslutningar, rita upp en plan på hur du ska dra slangarna på ett papper så får du fram på ett ungefär hur många/vilka du behöver!

Personligen hade jag valt att köpa kylmedium från http://www.mayhems.co.uk/ Finns mycket snyggt att välja på! Finns en del av Mayhems sortiment på Coolingstuff.se

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

1 dum fråga .. men är det 4 st vanliga chassiskruvar du betalar 17kr st för?

när du kostar på dig ett bra system, varför kör du inte med kompressionsnipplar och lite tjockare slang (16/10) som är lättare att böja och hantera.

* Edit
Är det första bygget rekomenderar jag att du ringer Arthur på Coolingstuff.. hjälpsam och trevlig..

Chassiskruvarna la jag bara till för jag behöver för montering, men självklart finns det bättre ställen att köpa dom!
Tänkte att jag börjar så här eftersom det är första systemet för mig, och vill eliminera så många svårigheter som möjligt, för att sen kunna expandera med tiden!

Skrivet av Kvickstick:

Hur stor budget har du? Personligen hade jag valt att gå "all-in" när man går över till vattenkylning, alltså runt 6000kr för ett komplett system. Ska du köra med UV så tycker jag att man helt klart ska använda sig av nickel/plexi block för bäst effekt.

Plexi/Nickel paket, 13/19mm Slang/Anslutningar http://www.inet.se/kundvagn/visa/2773127/h2o
Koppar/Acetal paket, 10/13mm Slang/Anslutningar, Färgad slang http://www.inet.se/kundvagn/visa/2773077/h2o-2

Jag har inte inkluderat några 90 eller 45 graders adapter anslutningar, rita upp en plan på hur du ska dra slangarna på ett papper så får du fram på ett ungefär hur många/vilka du behöver!

Personligen hade jag valt att köpa kylmedium från http://www.mayhems.co.uk/ Finns mycket snyggt att välja på! Finns en del av Mayhems sortiment på Coolingstuff.se

Jag hade tänkt mig en budget på ca 5000kr +/- ett par hundra. Men självklart går ju en budget att öka om det nu är värt det! Båda dina kit såg vettiga ut, och plexi/nickel är nog som du säger trevligast till UV-färg. Dock så såg jag en sak där jag gärna skulle ändra på, och det är enkelradiatorn. Eftersom jag hade tänkt montera den på "avgasplatsen", så hade jag tänkt mig en 140mm radiator, så jag får så stor kylförmåga som möjligt, och slipper fula hål runt kylaren! Men annars ser det faktiskt ut som att ditt första kit är ganska så vettigt för mina behov!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D * Gigabyte GA-Z77X-D3H * Intel Core i5-3570k Ivy-bridge 3.4GHz * Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB * MSI Geforce GTX670 2GB x2 SLI * Corsair AX 850w V2 /80+ Gold * Samsung 830 SSD 128GB * Corsair Hydro H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av _DamnIt:

Chassiskruvarna la jag bara till för jag behöver för montering, men självklart finns det bättre ställen att köpa dom!
Tänkte att jag börjar så här eftersom det är första systemet för mig, och vill eliminera så många svårigheter som möjligt, för att sen kunna expandera med tiden!

Jag hade tänkt mig en budget på ca 5000kr +/- ett par hundra. Men självklart går ju en budget att öka om det nu är värt det! Båda dina kit såg vettiga ut, och plexi/nickel är nog som du säger trevligast till UV-färg. Dock så såg jag en sak där jag gärna skulle ändra på, och det är enkelradiatorn. Eftersom jag hade tänkt montera den på "avgasplatsen", så hade jag tänkt mig en 140mm radiator, så jag får så stor kylförmåga som möjligt, och slipper fula hål runt kylaren! Men annars ser det faktiskt ut som att ditt första kit är ganska så vettigt för mina behov!

Oj då, jag som missade att det handlade om en 140mm radiator! Bara byta helt enkelt. Lycka till! Glöm inte bilder på bygget sedan

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

1 dum fråga .. men är det 4 st vanliga chassiskruvar du betalar 17kr st för?

när du kostar på dig ett bra system, varför kör du inte med kompressionsnipplar och lite tjockare slang (16/10) som är lättare att böja och hantera.

* Edit
Är det första bygget rekomenderar jag att du ringer Arthur på Coolingstuff.. hjälpsam och trevlig..

Skrivet av Kvickstick:

Oj då, jag som missade att det handlade om en 140mm radiator! Bara byta helt enkelt. Lycka till! Glöm inte bilder på bygget sedan

Svårare än så är det inte!

Postar nog en bygglänk här för dom som är intresserade, när jag väl får inköpt allt jag behöver!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D * Gigabyte GA-Z77X-D3H * Intel Core i5-3570k Ivy-bridge 3.4GHz * Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB * MSI Geforce GTX670 2GB x2 SLI * Corsair AX 850w V2 /80+ Gold * Samsung 830 SSD 128GB * Corsair Hydro H60

Permalänk

Köper du allt hos Arthur på Coolingstuff.se kanske du tom kan få lite rabatt

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Och vad ska du använda de 16 skruvarna du beställt till?

Permalänk

Vad är poängen att köpa vattenkylningspaket för 6000, då man kan köpa 2xantec kuhler 620 för 6-800kr till både grafikkort och cpu? Blir det mycket kallare med riktig vattenkylning eller är det mest skoj hobby?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Vad är poängen att köpa vattenkylningspaket för 6000, då man kan köpa 2xantec kuhler 620 för 6-800kr till både grafikkort och cpu? Blir det mycket kallare med riktig vattenkylning eller är det mest skoj hobby?

Det är snyggare, ger mycket bättre temperaturer beroende på hur man bygger, och låter mycket mindre beroende på hur man bygger. Och så är det givetvis kul att bygga ihop också om man är intresserad av datorer.

TS, om du handlar från Coolerkit.dk får du tänka på att priserna är skrivna i danska kronor, så det kommer bli dyrare efter växlingskursen. Jag rekommenderar Aquatuning.se som trots att de är baserade i Tyskland har både bra svensk support och billiga priser, och en frakt på bara runt 50-80kr. Coolingstuff och Inet har också ett lite mindre sortiment, som dock ibland kostar mer. Valuta.se är en bra sida för att jämföra DKK/Euro/SEK etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Vad är poängen att köpa vattenkylningspaket för 6000, då man kan köpa 2xantec kuhler 620 för 6-800kr till både grafikkort och cpu? Blir det mycket kallare med riktig vattenkylning eller är det mest skoj hobby?

Ett rikrigt vattenkylningspaket är något för entusiaster, det är en hobby!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Citat:

Valuta.se är en bra sida för att jämföra DKK/Euro/SEK etc

satt och läste dock så måste man räkna med moms och annat roligt

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Skrivet av RedSparowes:

Vad är poängen att köpa vattenkylningspaket för 6000, då man kan köpa 2xantec kuhler 620 för 6-800kr till både grafikkort och cpu? Blir det mycket kallare med riktig vattenkylning eller är det mest skoj hobby?

Det blir bättre temperaturer och framför allt möjligheten att få det mycket tystare som tidigare nämnts, sen är det roligt att hålla på med också

Permalänk

Aquatuning.se är bra men tyvärr verkar dom tagit bort väldigt mycke EK produkter.
Annars finns caseking.de som garanterat har allt du behöver samt en acceptabel fraktkostnad på 14euro.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

För det första använd INTE Faser - one eller liknande och helst inte ens färgat vatten så som dye bombs använd helt vanligt destillerat vatten finns på ok och andra mackar och ta någon droppe av en biocid mot alger och skit finns på djur affärer eller killcoid.

färgat vatten kan klumpa ihop och stoppa flödet vilket försämrar prestandan och ser inte bra ut ta i så fall kraftiga leds och genomskinliga slangar eller färgade slangar.

jag skulle även avråda EK radiatorer och vatten block jag har alltid haft skit i dom som inte går bort dom har ibland målat över rost och vissa har läckt som många redan sagt kolla in aquatuning.se visserligen skickar dom från Tyskland men dom har bättre urval av bättre kvalitets märken än coolingstuff, coolerkit, dustin och inet och dom andra.

val av radiator och fläktar är viktigt så bestäm vilka fläktar du vill ha och kolla sedan vilken radiator som passar dom eller tvärt om. som jag redan sagt i en annan tråd så är BGears B-Blaster bland dom bästa fläktarna för radiatorer finns dock inte i Sverige.
http://www.frozencpu.com/products/11894/fan-779/BGears_B-Blas...

och enligt många tester kan jag rekommendera Alphacool NexXxoS UT60 serien på radiatorer finns smalare med om du ej har plats med 60mm tjocka radiatorer i ditt chassi. bäst i test hos martin innan han slutade.

Hoppas detta hjälpte lite dock är det ju enbart min uppfattning och erfarenhet.
Gott Nytt År!
MVH Pappo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappo:

För det första använd INTE Faser - one eller liknande och helst inte ens färgat vatten så som dye bombs använd helt vanligt destillerat vatten finns på ok och andra mackar och ta någon droppe av en biocid mot alger och skit finns på djur affärer eller killcoid.

färgat vatten kan klumpa ihop och stoppa flödet vilket försämrar prestandan och ser inte bra ut ta i så fall kraftiga leds och genomskinliga slangar eller färgade slangar.

Nja, att det klumpas ihop är knappt ett problem med Mayhems. Dock så verkar TS vara ganska inlagd på UV, som brukar försvinna efter en kortare tid.

Skrivet av Pappo:

jag skulle även avråda EK radiatorer och vatten block jag har alltid haft skit i dom som inte går bort dom har ibland målat över rost och vissa har läckt som många redan sagt kolla in aquatuning.se visserligen skickar dom från Tyskland men dom har bättre urval av bättre kvalitets märken än coolingstuff, coolerkit, dustin och inet och dom andra.

Aldrig haft något problem med EK produkter, men håller med om att det finns bättre kvalité för pengarna. Nog har aquatuning större sortiment än det mesta ställen, men Coolingstuff har det mesta inom radiatorer för ungefär samma pris så det är absolut inget dåligt. Och om du orkar vänta lite så kan Artur beställa in det mesta.

Skrivet av Pappo:

val av radiator och fläktar är viktigt så bestäm vilka fläktar du vill ha och kolla sedan vilken radiator som passar dom eller tvärt om. som jag redan sagt i en annan tråd så är BGears B-Blaster bland dom bästa fläktarna för radiatorer finns dock inte i Sverige.
http://www.frozencpu.com/products/11894/fan-779/BGears_B-Blas...

och enligt många tester kan jag rekommendera Alphacool NexXxoS UT60 serien på radiatorer finns smalare med om du ej har plats med 60mm tjocka radiatorer i ditt chassi. bäst i test hos martin innan han slutade.

Dom bättre valen inom högre RPM, ja. Men om ljud är en faktor för TS så kan han kolla på lägre RPM fläktar och Alphacool ST30 som är tunnare men har bättre prestanda på lägre RPM. Angående val av fläktar så är det väl Noctua, Noiseblocker, Enermax, Scythe och Corsair Air som är dom bättre valen.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Nja, att det klumpas ihop är knappt ett problem med Mayhems. Dock så verkar TS vara ganska inlagd på UV, som brukar försvinna efter en kortare tid.

Aldrig haft något problem med EK produkter, men håller med om att det finns bättre kvalité för pengarna. Nog har aquatuning större sortiment än det mesta ställen, men Coolingstuff har det mesta inom radiatorer för ungefär samma pris så det är absolut inget dåligt. Och om du orkar vänta lite så kan Artur beställa in det mesta.

Dom bättre valen inom högre RPM, ja. Men om ljud är en faktor för TS så kan han kolla på lägre RPM fläktar och Alphacool ST30 som är tunnare men har bättre prestanda på lägre RPM. Angående val av fläktar så är det väl Noctua, Noiseblocker, Enermax, Scythe och Corsair Air som är dom bättre valen.

Mayhams liquid funkar ja MEN dom har själva sagt att dom focuserar inte på prestanda eller flöde utan snygghet plus så kommenterade jag angående den flaska han valde och på pekade bara riskerna som finns men som Inte existerar med destillerat vatten. och nästan alla som är ute efter prestanda vet att vanligt destillerat vatten är bäst. . fråga vilket andra forum som helst kan länka till vissa trådar om jus samma sak och slutsatsen är alltid den samma prestanda är destillerat och vill man riskera att få klumpar som faser - one är relativt kända för så visst go ahead.

EKs grejer är inte pris värda för fem öre nej skulle rekommendera frozencpu.com dom har ALLT mellan himmel och jord inom kylning och 4 dagars leverans tid så inte så illa då det skickas från usa.

vad är det många på detta forum inte förstår med högre rpm fläktar? bara att dom har höp rpm gör dom inte högljuda. . plus alltid bättre att ta en som kan prestera bra och är tyst och sedan dra ner hastigheten tills man är nöjd med ljudet. . . ska han ha en fläkt för radiatorer finns Inga bättre fläktar jag har själv testat dom mot Cougar vortex enermax bitfenix . . you name it. . i prestanda per pris och prestanda per db b gears vann med 100+ cfm 3.0 static pressure och 18db i låda med sidan på var låter den illa? jo jag drog ner hastigheten till 1100 rpm och piskade ändå dom fläktar jag nyss nämnde och kostar?? 71 kr styck :s

har man ett bra chassi vilket man alltid ska satsa större delen av penga potten på så låter inga fläktar mycket och jag kan meddela att gpun låter mer än b gears :s och jag har 8 stycken

ST60, och ST30 presterar otroligt bra med diverse fläktar från 800rpm upp till 1600rpm som sagt enligt martins test slog ST60 ut 9 av 10 radiatorer på alla rpm från 800 till 1600 först på 2000rpm med black ice som st60 slaknade lite. skulle varmt rekomendera ST60 i den om jag va han.

Includerar ett litet urklipp från martin själv även kallad "WC God"

"With that I would say generally the thermal performance differences are relatively small, but there are some generalities:

•Copper Tubes are better than Brass Tubes
•Thicker radiators generally can be tuned for a broader range of RPMs than thinner
•Thicker radiators can perform better than thinner radiators, but the difference is not more than 5-10% typically
•Flat tubed radiators perform better than round tubed radiators
•Slim 30mm radiators can be tuned to perform extremely well in specific areas, but generally that means loosing more in the opposite area (ie a high speed tuned slim radiator won’t perform well at slow speeds)
•Build quality does vary and here you do get what you pay for.
•In performance, you don’t get what you pay for.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappo:

Mayhams liquid funkar ja MEN dom har själva sagt att dom focuserar inte på prestanda eller flöde utan snygghet plus så kommenterade jag angående den flaska han valde och på pekade bara riskerna som finns men som Inte existerar med destillerat vatten. och nästan alla som är ute efter prestanda vet att vanligt destillerat vatten är bäst. . fråga vilket andra forum som helst kan länka till vissa trådar om jus samma sak och slutsatsen är alltid den samma prestanda är destillerat och vill man riskera att få klumpar som faser - one är relativt kända för så visst go ahead.

Självklart kommer det prestera bättre och vara mer problemfritt, men eftersom TS verkar vilja ha färgad kylarvätska så förslår jag bara den mer problem fria produkten. Har själv aldrig använt Feser, eftersom att jag bara hört skräckhistorier angående dom.

Skrivet av Pappo:

EKs grejer är inte pris värda för fem öre nej skulle rekommendera frozencpu.com dom har ALLT mellan himmel och jord inom kylning och 4 dagars leverans tid så inte så illa då det skickas från usa.

Har bara haft problem när jag beställt från utanför EU, så försöker att undvika det. Men det är bara min personliga åsikt.
Plus vill jag tro att det är bättre att gynna den svenska ekonomin...

Skrivet av Pappo:

vad är det många på detta forum inte förstår med högre rpm fläktar? bara att dom har höp rpm gör dom inte högljuda. . plus alltid bättre att ta en som kan prestera bra och är tyst och sedan dra ner hastigheten tills man är nöjd med ljudet. . . ska han ha en fläkt för radiatorer finns Inga bättre fläktar jag har själv testat dom mot Cougar vortex enermax bitfenix . . you name it. . i prestanda per pris och prestanda per db b gears vann med 100+ cfm 3.0 static pressure och 18db i låda med sidan på var låter den illa? jo jag drog ner hastigheten till 1100 rpm och piskade ändå dom fläktar jag nyss nämnde och kostar?? 71 kr styck :s

Det är väl för att med vissa högvarviga fläktar så börjar dom ge av ett högfrekvent ljud på lägre varvtal. Har haft detta problem flertal gånger, och dömde enligt det. Om det är sant angående dessa fläktar vet jag inte, så nog kan jag säkerligen vara fel. Det är väl tillverkarnas siffror ? Hittar ingen ordentlig recession på dom, så undrar angående dom verkliga siffrorna.

Angående valet av radiator så är det väl för att det är lite mer anpassningsbart med slimmade radiatorer, medan du ändå kan få ut ganska mycket kylningskapacitet.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.falcon:

satt och läste dock så måste man räkna med moms och annat roligt

Nej, inget extra tillkommer på priset som står på sidorna. Tysk moms är redan inräknat i Aquatunings pris, och inget mer behöver betalas i Sverige p.g.a. EU.