Skulle detta funka bra som hemmaserver?

Permalänk
Medlem

Skulle detta funka bra som hemmaserver?

Hej!

Tänkte bygga ihop en enkel dator att ha hemma mest som filserver, webbserver samt spelserver om det finns intresse.
Mina kriterier är att den ska vara tyst, sval och klara av att hosta lite spel (har ca 14mbit/s upp).
Kommer troligtvis köra windows server 2008 r2 då min gamla server har funkat bra med det (den börjar dock bli till åren så därav en ny burk).

Så listan är denna än så länge:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2777263/2012-12-31

Jag har ännu inte valt hdd för systemet, vilken bör jag välja för stabilitet?
Sedan är det bara en lagringsdisk sålänge, blir fler nästa månad om jag känner att jag behöver, kan ju vara bra med en raid iaf

Kommer detta duga som simpel server där jag kan lagra film/musik och streama till min dator via vanlig windows delning?

edit: glömde säga att budget ligger runt 6-7k

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Fnns ju annars Intel Xeon E3-1220 eller E3-1230 hos dustin.
Tillsammans med ett http://www.dustinhome.se/product/5010621998/asus-p8b-m-c204-f...
Det är ju lite mer "riktig" server.
Nån som har erfarenhet av dessa grejer som kan vägleda mig? är det värt?

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk

Kommer du verkligen utnyttja 32gb ram? En SSD kanske skulle gjort sig fint där också för att snabba upp den ytterligare?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Kommer du verkligen utnyttja 32gb ram? En SSD kanske skulle gjort sig fint där också för att snabba upp den ytterligare?

Nej troligtvis kommer det inte utnyttjas, men med tanke på priset så
En billig SSD kostar lika mycket som en liten hdd, så kanske lika bra?
Kommer ha backup så det lär ju inte vara några problem, ska kika på det!

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slobodan87:

Kommer du verkligen utnyttja 32gb ram? En SSD kanske skulle gjort sig fint där också för att snabba upp den ytterligare?

Med 32GB RAM så kommer E-penisen skjuta i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Med 32GB RAM så kommer E-penisen skjuta i taket.

haha den kommer ju det !

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Entusiast

Till en server rekommenderar jag starkt att ha en mindre separat disk enbart för operativsystem. Speciellt om servern är tänkt att agera filserver av någon form. Jag rekommenderar den minsta tänkbara mekaniska disken du kan hitta.
T.ex: https://www.inet.se/produkt/4303952/500gb-western-digital-cav...

Tänk dock på: En SSD som OS-disk till en hemmaserver är lite av en "overkill", då en server sällan har speciellt mycket för sig under normal drift. Det tjänar nästan ingenting till. (Och så ofta startar man inte om en server)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Till en server rekommenderar jag starkt att ha en mindre separat disk enbart för operativsystem. Speciellt om servern är tänkt att agera filserver av någon form. Jag rekommenderar den minsta tänkbara mekaniska disken du kan hitta.
T.ex: https://www.inet.se/produkt/4303952/500gb-western-digital-cav...

Tänk dock på: En SSD som OS-disk till en hemmaserver är lite av en "overkill", då en server sällan har speciellt mycket för sig under normal drift. Det tjänar nästan ingenting till. (Och så ofta startar man inte om en server)

Verkar vettigt det du säger, har letat komponenter nu och hittat en ny setup.
Kommer vara mestadels filserver ja, om kommer inte startas om utan bra anledning.

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3

ASUS P8B-M C204

INTEL XEON E3-1230 QUAD CORE 3.20GHZ 8MB

KINGSTON 16GB 1333MHZ DDR3 ECC CL9 (2X8GB)

WESTERN DIGITAL RED 2TB (datadisk, blir fler av dessa senare)

500GB Western Digital Caviar blue (systemdisk)

XFX Core Edition 450W 80+ Bronze

vad tror du om det? denna server lär ju inte svika mig i första taget..

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Azpire:

Verkar vettigt det du säger, har letat komponenter nu och hittat en ny setup.
Kommer vara mestadels filserver ja, om kommer inte startas om utan bra anledning.

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3

ASUS P8B-M C204

INTEL XEON E3-1230 QUAD CORE 3.20GHZ 8MB

KINGSTON 16GB 1333MHZ DDR3 ECC CL9 (2X8GB)

WESTERN DIGITAL RED 2TB (datadisk, blir fler av dessa senare)

500GB Western Digital Caviar blue (systemdisk)

XFX Core Edition 450W 80+ Bronze

vad tror du om det? denna server lär ju inte svika mig i första taget..

Prima.
Men ta en funderare extra på processorvalet. Är det verkligen värt att spendera extra slantar på moderkort, processor och minne istället för ett vanligt i5/i7 -system för konsumenter?
Det enda du får ut av den Xeonprocessorn gentemot en "vanlig" i7:a, är möjligheten att använda ECC-kapabla minnen. Det vill säga felkorrigering.

Men om nu datasäkerheten är av allra högsta prioritet oavsett kostnad, rekommenderar jag dig att använda Enterprise-diskar i speglad RAID istället för "vanliga konsument-diskar", då det är högre sannolikhet att råka ut för korrupta data på en hårddisk, än vad du riskerar i RAM-minnet.

Trots allt är datasäkerheten aldrig bättre än den svagaste länken i kedjan. Att stoppa in vanliga konsument-diskar i en maskin designad för hög datasäkerhet besegrar liksom hela syftet.

Om du nu måste prioritera, så rekommenderar jag starkt att du hellre satsar slantarna på högre disk-säkerhet, än processor-säkerhet. Det tjänar du mer på i längden.
Med det i tanken: Ett vanligt Intel i5 system med rejält säkra hårddiskar i speglad RAID ger dig bättre datasäkerhet, än en single disk mode -system med en Xeon-processor.

http://mullet.se/product.html?product_id=331045

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Prima.
Men ta en funderare extra på processorvalet. Är det verkligen värt att spendera extra slantar på moderkort, processor och minne istället för ett vanligt i5/i7 -system för konsumenter?
Det enda du får ut av den Xeonprocessorn gentemot en "vanlig" i7:a, är möjligheten att använda ECC-kapabla minnen. Det vill säga felkorrigering.

Men om nu datasäkerheten är av allra högsta prioritet oavsett kostnad, rekommenderar jag dig att använda Enterprise-diskar i speglad RAID istället för "vanliga konsument-diskar", då det är högre sannolikhet att råka ut för korrupta data på en hårddisk, än vad du riskerar i RAM-minnet.

Trots allt är datasäkerheten aldrig bättre än den svagaste länken i kedjan. Att stoppa in vanliga konsument-diskar i en maskin designad för hög datasäkerhet besegrar liksom hela syftet.

Om du nu måste prioritera, så rekommenderar jag starkt att du hellre satsar slantarna på högre disk-säkerhet, än processor-säkerhet. Det tjänar du mer på i längden.
Med det i tanken: Ett vanligt Intel i5 system med rejält säkra hårddiskar i speglad RAID ger dig bättre datasäkerhet, än en single disk mode -system med en Xeon-processor.

http://mullet.se/product.html?product_id=331045

Håller helt med! Syftet med att ha en filserver är väl ändå att ha någon form av säkerhet på sina filer? De blir ju som sagt lite svårt med en singel disk konfiguration. Köp då hellre en i5a och komplettera med fler diskar precis som ovan sa. Kör själv tre diskar i mitt system.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Mycket RAM-minne kan ge enormt bra prestanda på en filserver om man kör ZFS. Värt att ha i åtanke. (Ber om ursäkt i förväg för att jag inte läst resten av tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Prima.
Men ta en funderare extra på processorvalet. Är det verkligen värt att spendera extra slantar på moderkort, processor och minne istället för ett vanligt i5/i7 -system för konsumenter?
Det enda du får ut av den Xeonprocessorn gentemot en "vanlig" i7:a, är möjligheten att använda ECC-kapabla minnen. Det vill säga felkorrigering.

Men om nu datasäkerheten är av allra högsta prioritet oavsett kostnad, rekommenderar jag dig att använda Enterprise-diskar i speglad RAID istället för "vanliga konsument-diskar", då det är högre sannolikhet att råka ut för korrupta data på en hårddisk, än vad du riskerar i RAM-minnet.

Trots allt är datasäkerheten aldrig bättre än den svagaste länken i kedjan. Att stoppa in vanliga konsument-diskar i en maskin designad för hög datasäkerhet besegrar liksom hela syftet.

Om du nu måste prioritera, så rekommenderar jag starkt att du hellre satsar slantarna på högre disk-säkerhet, än processor-säkerhet. Det tjänar du mer på i längden.
Med det i tanken: Ett vanligt Intel i5 system med rejält säkra hårddiskar i speglad RAID ger dig bättre datasäkerhet, än en single disk mode -system med en Xeon-processor.

http://mullet.se/product.html?product_id=331045

Jag hade valt en i3 isf. De har ECC-stöd

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips!
Lutar nu åt en i3/i5 utan ecc-minnen (som jag egentligen inte behöver) och lägga mer på diskarna.
Kommer bli raid också för lite mer säkerhet, dock vet jag att raid inte är backup men fortfarande bättre än singeldisk.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt