Permalänk
Medlem

Köpe av ny skärm(Korea?)

Hej.

Är sugen på en ny skärm och vill ha lite större och högre upplösning. Har tittat runt lite på korea skärmar och hittat som verkar intressant. http://www.ebay.co.uk/itm/PERFECT-PIXEL-Yamakasi-Catleap-Q270-SE-LED-S-IPS-TESTED-3-7-Arrival-with-EMS-/271059151642?pt=Computer_Monitors&hash=item3f1c626b1a

Undrar om någon har testat den här skärmen och om den är värd pengarna? Hur gick frakten? Eller ska jag satsa på någon annan modell som kanske är billigare?

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att få min http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-27-Inch-irun-ZT-SH270QH... som jag beställde för några dagar sedan. Alla Korea-skärmar som är single input är snarlika i sitt utförande, bara utseendet som skiljer dem åt. Det som spelar större roll är säljaren och hur ett eventuellt garantiärende skulle hanteras, därför är det säkrast att handa hos "bigclothcraft", "excellentcastle" eller "accessorieswhole" som brukar sköta garantiärenden utan problem. Vet att BCC och excellentcastle står för frakten av skärmen till Korea under garantitiden, inte helt säker på hur accessorieswhole hanterar det. Har läst om folk som beställt från säljare som "RedCap" och "lightnspace" som bara skiter i att svara på mail efter perioden då du kan öppna en PayPal-dispute har gått ut .

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Jag väntar på att få min http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-27-Inch-irun-ZT-SH270QH... som jag beställde för några dagar sedan. Alla Korea-skärmar som är single input är snarlika i sitt utförande, bara utseendet som skiljer dem åt. Det som spelar större roll är säljaren och hur ett eventuellt garantiärende skulle hanteras, därför är det säkrast att handa hos "bigclothcraft", "excellentcastle" eller "accessorieswhole" som brukar sköta garantiärenden utan problem. Vet att BCC och excellentcastle står för frakten av skärmen till Korea under garantitiden, inte helt säker på hur accessorieswhole hanterar det. Har läst om folk som beställt från säljare som "RedCap" och "lightnspace" som bara skiter i att svara på mail efter perioden då du kan öppna en PayPal-dispute har gått ut .

Okej tack för ditt svar.

Din skärm du köpte var ju betydligt billigare. Tittade lite mer vad bigclothcraft hade att sälja. hittade en Achieva Shimian http://www.ebay.com/itm/New-ACHIEVA-27-LED-2560x1440-WQHD-S-IPS-Quad-HD-Monitor-QH270-Lite-/150819190880?pt=Computer_Monitors&hash=item231d863860 På bilden står det att frakten är gratis, men om man läser lite till höger om bilden står det Shipping 40$. Vad är det som gäller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobbeG92:

Okej tack för ditt svar.

Din skärm du köpte var ju betydligt billigare. Tittade lite mer vad bigclothcraft hade att sälja. hittade en Achieva Shimian http://www.ebay.com/itm/New-ACHIEVA-27-LED-2560x1440-WQHD-S-IPS-Quad-HD-Monitor-QH270-Lite-/150819190880?pt=Computer_Monitors&hash=item231d863860 På bilden står det att frakten är gratis, men om man läser lite till höger om bilden står det Shipping 40$. Vad är det som gäller?

om du klickar på see details så kommer det stå mer info om det

Permalänk
Medlem

Får be om ursäkt för den usla formateringen på mitt föregående inlägg, blir tydligen inte riktigt bra om man kör desktop-versionen av Swec på sin telefon...

Det finns säkert andra säljare som är ok på eBay, men de säljare jag listat verkar vara säkrast att köpa ifrån. Föreslår att du läser lite på http://www.overclock.net/f/44/monitors-and-displays där det finns mycket information om olika modeller och säljare. När det kommer till fraktkostnader så är det "gratis" till specifika länder. Oftast finns det flera auktioner med samma typ av skärm från en och samma säljare som är tänkta att säljas till en specifik del av världen. BCC använder sig av DHL för paket som fraktas till norra Europa och därför kostar det ibland mer eller mindre än till andra delar av världen.

Permalänk
Administrativ avgift

Lånar tråden och undrar om några har överklockningsbara skärmar inne eller vet när de kommer?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Lånar tråden och undrar om några har överklockningsbara skärmar inne eller vet när de kommer?

Eftersom det inte verkar finnas några Catleap-skärmar på eBay som klarar av mer än 67 Hz i nuläget, så finns bara http://www.overlordcomputer.com/Overlord_Tempest_1440_Display... och http://www.120hz.biz/monitors/ att välja på. Ingen verkar ha några överklockningsbara skärmar inne just för stunden.

Permalänk
Medlem

DVI och DVI-D.. Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeG92:

DVI och DVI-D.. Vad är skillnaden?

Föreslår att du tar en titt på www.en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

DVI-I kan skicka både digitala och analoga signaler medan DVI-D bara skickar digitala signaler. För högre upplösningar än 1080p krävs Dual-link DVI.

Permalänk
Skrivet av megamats:

Jag väntar på att få min http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-27-Inch-irun-ZT-SH270QH... som jag beställde för några dagar sedan. Alla Korea-skärmar som är single input är snarlika i sitt utförande, bara utseendet som skiljer dem åt. Det som spelar större roll är säljaren och hur ett eventuellt garantiärende skulle hanteras, därför är det säkrast att handa hos "bigclothcraft", "excellentcastle" eller "accessorieswhole" som brukar sköta garantiärenden utan problem. Vet att BCC och excellentcastle står för frakten av skärmen till Korea under garantitiden, inte helt säker på hur accessorieswhole hanterar det. Har läst om folk som beställt från säljare som "RedCap" och "lightnspace" som bara skiter i att svara på mail efter perioden då du kan öppna en PayPal-dispute har gått ut .

Då slängde även jag en beställning på denna skärm står att den ska va hos mig 3-4 jan.

Permalänk
Medlem

Finns ju en stor tråd här om dessa skärmar, kolla in den.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: 5000e inlägget, hoho!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Går det att använda mer än två skärmar samtidigt med SLI aktiverat? Sitter just nu med två skärmar, med en tredje på ingång.

Kollat runt lite på nätet och vissa säger att det inte går med SLI, finns det någon "work-around"?

Permalänk

http://120hz.net/ verkar vara sweet (catleap)

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeG92:

Hej.

Är sugen på en ny skärm och vill ha lite större och högre upplösning. Har tittat runt lite på korea skärmar och hittat som verkar intressant. http://www.ebay.co.uk/itm/PERFECT-PIXEL-Yamakasi-Catleap-Q270-SE-LED-S-IPS-TESTED-3-7-Arrival-with-EMS-/271059151642?pt=Computer_Monitors&hash=item3f1c626b1a

Undrar om någon har testat den här skärmen och om den är värd pengarna? Hur gick frakten? Eller ska jag satsa på någon annan modell som kanske är billigare?

använd ebay.com istället, billigare, De flesta skärmarna har gratis frakt till världens alla hörn. Dream-seller är en bra säljare, själv har jag beställt en achievia shimian för ca 2200kr .

Skärmen du vill köpa är rätt lik den skärmen jag har köpt kanske lite snyggare men den är lite vinglig av vad jag har läst av recensioner

Permalänk
Medlem

Ska prova en Yamakasi Sparta 2560x1600

Hej!

Hittade detta forumet när jag valde ut en ny monitor. Var väldig nära att köpa en Dell S2740L, men tog chansen med denna:

http://viewitem.eim.ebay.se/New-Tempered-Glass-30-Inch-Yamaka...

Ska skriva mera när den kommer. Tack till alla här som hjälper med bra information.

Reko

Permalänk
Medlem

Fråga till er som har en sån här högupplöst skärm: Hur går det att spela på den? Upplevs något lag?
Jag gissar att de flesta inte har grafikkort nog för att driva den i full upplösning, hur ser det ut om man drar ner upplösningen till nånting i närheten av 1920x1200?

Permalänk
Skrivet av rekvel:

Hej!

Hittade detta forumet när jag valde ut en ny monitor. Var väldig nära att köpa en Dell S2740L, men tog chansen med denna:

http://viewitem.eim.ebay.se/New-Tempered-Glass-30-Inch-Yamaka...

Ska skriva mera när den kommer. Tack till alla här som hjälper med bra information.

Reko

Väntar spänt på ett utlåtande, är också ute efter en 27"- 30"

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk

Enda negativa jag kan säga om skärmen jag köpte är betraktnings vinkeln som är riktigt dålig annars är den klart godkänd för priset den kostar 2800:- inkl tull frakt etc.

Permalänk

Dåliga betraktningsvinklar på en ips skärm? Det var överraskande. Vad jag läst så är det ju en av de stora fördelarna med ips.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Skrivet av Livegamers:

Enda negativa jag kan säga om skärmen jag köpte är betraktnings vinkeln som är riktigt dålig annars är den klart godkänd för priset den kostar 2800:- inkl tull frakt etc.

Det var något nytt! Får man fråga vilken skärm du jämför med eller vad som har satt din standard?

Permalänk
Skrivet av id_hunter:

Det var något nytt! Får man fråga vilken skärm du jämför med eller vad som har satt din standard?

Min bror har en Philips ips dock bara 1080p upplösning kan återkomma med exakt modell.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Livegamers:

Min bror har en Philips ips dock bara 1080p upplösning kan återkomma med exakt modell.

Hur är det om man istället jämför med en TN, som de flesta av oss har?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sparta 2560x1600 kommer när som helst.

Det tog sin lilla tid att den kom iväg, men nu är skärmen i Köln, Tyskland (UPS trackern funkar faktiskt bra). Den borde vara här senast på tisdag, om inte tullen tar den för en test drive .

Detta är ju en skärm utan scaler, så jag fick updatera grafikkortet till en Gigabyte 7950 för att kunna njuta lite av det hela (frun hostar i bakgrunden...).

Efter ett par dagars användning kan jag säga mera, men min fd skärm var en 5 år gammal 22-tums lcd som var på väg att dö och fick en coup de grace av ett blixtinslag, så ta det med en nypa salt om jag capslockar.

Har nu använt en 40-tums Samsung led tv (1920x1080) under ett par månader, och den är ju "bra" men för stor att ha en meter framför sig, samt text är störig att läsa.

Ska gå genom ett par tusen bilder från en APS-C digitalkamera (med olika linser), så det skulle ju visa sig om den är ok eller inte.

Hoping for the best.

Permalänk
Medlem

Nu är den här. Yamakasi Spartan 2560 x 1600

Den kom imorse vid 11 tiden. Den är riktig fin. Har hittad en död pixel men det fick man ju varning för vid köpet. Allt up till 5 döda godkänns. Ångrar jag mig att jag inte tog "perfect pixel" varianten? Inte med en död pixel, men med tre skulle jag nog gjort det! Sen har den lite "light bleeding" på överkanten av skärmen, men betydligt mindre än tex. min 40 tums Samsung led tv. Det stör alltså nästan inget. Ja, och ingen scaler och bara DVI-D input. På själva skarmen har man ljushets kontroll, ljudnivå (inte inkopplat) och power on/off. Men allt detta var klart fån början. När man kör grafik i 2560x1440 har den en liten svart remsa på över&undersidan, helt ok.

Kollat snabbt på compressed 720 & 1080 video och det var ingen höjdare, men som sagt, det var compressed och nu sitter man ju lite närmare skärmen. Bilden flytade bra osv, så det var ingenting fel med det, bara när man har hade tittat på bilder i native resolution så såg det lite "youtube" ut

Annars är färgerna, kontrasten, ljuset och känslan på allt annat kanon. Foten kan bara snurras, inte vinklas, höjas eller vändas. Inte hunnit spela, men kollat på bilder. Sådana bilder som man tyckte innan var bra focuserade ser man nu att man har missat focus på en hel del. Samtidigt när det gäller bilder som man tyckte om innan, så går man "WOW" och "POP" nu, "nästan" helt otroligt. Det blev dock inte super billigt. 3650 plus 700 i tullen. Nöjd? Jepp! Kan bara rekommenderas.

Permalänk

Med tanke på att en dell 2711 eller 2713hm kostar ca 5000, är det verkligen värt att lägga runt 4000 för en koreaskärm? Dell har ju fantastiskt bra garanti som gäller i tre år. Vill inte klanka ner på ditt val, jag bara försöker motivera för mig själv vilket jag ska ta. En pixel perfect 27Q LED-P kostar ca 3350 + tull, så det landar på minst 3600 om man skulle lyckas fiffla med tullen på nåt sätt och lär väl gå på ca 3900 om man är helt legit. För ca 1000-1100 spänn mer får man en dell med allt vad det innebär. Gränsfall om det är värt att köpa från korea längre känns det som.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Med tanke på att en dell 2711 eller 2713hm kostar ca 5000, är det verkligen värt att lägga runt 4000 för en koreaskärm? Dell har ju fantastiskt bra garanti som gäller i tre år. Vill inte klanka ner på ditt val, jag bara försöker motivera för mig själv vilket jag ska ta. En pixel perfect 27Q LED-P kostar ca 3350 + tull, så det landar på minst 3600 om man skulle lyckas fiffla med tullen på nåt sätt och lär väl gå på ca 3900 om man är helt legit. För ca 1000-1100 spänn mer får man en dell med allt vad det innebär. Gränsfall om det är värt att köpa från korea längre känns det som.

Jag köpte en strax efter sommaren och då fick jag den hem till dörren för 2700kr efter tull och moms, med bara en död pixel så är jag oerhört nöjd med mitt köp. Men som du säger, för 4000 så skulle jag också välja dell.

Jag undrar varför de gått upp i pris.

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

Med tanke på att en dell 2711 eller 2713hm kostar ca 5000, är det verkligen värt att lägga runt 4000 för en koreaskärm? Dell har ju fantastiskt bra garanti som gäller i tre år. Vill inte klanka ner på ditt val, jag bara försöker motivera för mig själv vilket jag ska ta. En pixel perfect 27Q LED-P kostar ca 3350 + tull, så det landar på minst 3600 om man skulle lyckas fiffla med tullen på nåt sätt och lär väl gå på ca 3900 om man är helt legit. För ca 1000-1100 spänn mer får man en dell med allt vad det innebär. Gränsfall om det är värt att köpa från korea längre känns det som.

Känns inte helt rätt att jämföra en 30":are med 27":are (dessutom olika upplösning). En U3011 kostar över 9500kr, ungefär det dubbla med andra ord.
Sedan redde vi ut det där med "perfect pixel" och "pixel perfect" i en annan tråd och kom fram till att det är ytterst få säljare som erbjuder 100% garanti, d.v.s. noll döda pixlar. En del garanterar två eller färre medan vissa garanterar mindre än fem. Läser man i stora tråden och på andra forum så kan man dra slutsatsen att det inte är många som får fler än tre döda pixlar, oavsett om man köper "pixel perfect" eller inte. Enligt mig är "pixel perfect" och dess varianter till stor del slöseri med pengar och i vissa fall på gränsen till bluff, undantaget de fåtalet säljare som faktiskt garanterar noll döda pixlar.

Permalänk
Skrivet av id_hunter:

Känns inte helt rätt att jämföra en 30":are med 27":are (dessutom olika upplösning). En U3011 kostar över 9500kr, ungefär det dubbla med andra ord.
Sedan redde vi ut det där med "perfect pixel" och "pixel perfect" i en annan tråd och kom fram till att det är ytterst få säljare som erbjuder 100% garanti, d.v.s. noll döda pixlar. En del garanterar två eller färre medan vissa garanterar mindre än fem. Läser man i stora tråden och på andra forum så kan man dra slutsatsen att det inte är många som får fler än tre döda pixlar, oavsett om man köper "pixel perfect" eller inte. Enligt mig är "pixel perfect" och dess varianter till stor del slöseri med pengar och i vissa fall på gränsen till bluff, undantaget de fåtalet säljare som faktiskt garanterar noll döda pixlar.

Jo, det är utan tvekan mycket mer prisvärt att köpa 30". Men om vi ska hålla jämförelsen mellan 27":arna så får jag fram dessa siffror:

Perfect pixel priset som jag citerade kom just från handlaren som erbjöd en garanti att det inte skulle finnas några döda pixlar alls. För att komma så nära en U2713HM så får man nog ta den skärmen.
Priset på ca 3350 och 20% moms ger 4020 kr. Så 4020 kr för en skärm som inte har trasiga pixlar.

Om man kör på den lite billigare varianten utan pixelgarantin så får skärmen ha max 3 trasiga pixlar och kostar då 2750. Lägg till 20% på det och man får 3300kr.

En U2713HM kan man hämta ut på webhallen för 4900kr. Skillnaden mellan denna Dell och en koreaskärm med felfria pixlar blir då 880kr.
För en skärm med max 3 trasiga pixlar blir skillnaden bra mycket vettigare, 1600kr.

Sen som ni kanske har märkt så har Dell väldigt bra garanti och support på sina produkter. Och på en 2713HM gäller 3 års på platsen utbyte av skärmen om något skulle vara fel.
Jag har mailat koreahandlaren ifråga angående garanti hos dem, men har ännu inte fått svar. Men i bästa fall gäller 1 års garanti på deras skärmar. De flesta erbjuder dock inte ens det. Och logistiken kring en eventuell retur blir mycket bökigare än om det hanteras inom landet.

Men som ni sa, jämför man 30" skärmarna så finns väldigt mycket att tjäna på att köpa koreaskärm.

Ber om ursäkt om jag verkar tjatig och negativ, men jag vill bara att vi alla ska vara väl insatta i vilka skillnader som egentligen gäller mellan produkterna.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem

Jag skrev kanske dåligt i början, men min korea-skärm är ju en 30 tummare, inte 27(kolla linken till ebay i första inlägget). Jag var väldig nära att köpa en Dell S2740L 1920x1080 (3190 kr), men köpte denna korea 30 tummaren istället. Vad kostar en Dell 30" 2560x1600? Inte 4000 iaf.

Ha det gott och lyckka till med vilket val du än gör!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Jo, det är utan tvekan mycket mer prisvärt att köpa 30". Men om vi ska hålla jämförelsen mellan 27":arna så får jag fram dessa siffror:

Perfect pixel priset som jag citerade kom just från handlaren som erbjöd en garanti att det inte skulle finnas några döda pixlar alls. För att komma så nära en U2713HM så får man nog ta den skärmen.
Priset på ca 3350 och 20% moms ger 4020 kr. Så 4020 kr för en skärm som inte har trasiga pixlar.

Om man kör på den lite billigare varianten utan pixelgarantin så får skärmen ha max 3 trasiga pixlar och kostar då 2750. Lägg till 20% på det och man får 3300kr.

En U2713HM kan man hämta ut på webhallen för 4900kr. Skillnaden mellan denna Dell och en koreaskärm med felfria pixlar blir då 880kr.
För en skärm med max 3 trasiga pixlar blir skillnaden bra mycket vettigare, 1600kr.

Sen som ni kanske har märkt så har Dell väldigt bra garanti och support på sina produkter. Och på en 2713HM gäller 3 års på platsen utbyte av skärmen om något skulle vara fel.
Jag har mailat koreahandlaren ifråga angående garanti hos dem, men har ännu inte fått svar. Men i bästa fall gäller 1 års garanti på deras skärmar. De flesta erbjuder dock inte ens det. Och logistiken kring en eventuell retur blir mycket bökigare än om det hanteras inom landet.

Ber om ursäkt om jag verkar tjatig och negativ, men jag vill bara att vi alla ska vara väl insatta i vilka skillnader som egentligen gäller mellan produkterna.

Jo, du har helt rätt. Det finns en stor anledning till skillnaden i priserna. Service vilket nog är den största. Skulle jag efter ett år ha en trasig skärm så skulle jag få slicka på alla möjliga utgifter för att få den reparerad, medan Dells kunder skulle bara le

Men man ta ju sina risker.