Permalänk

Hjälp med bättre luftflöde!.

Hej mitt första inlägg här på forumet, men har hört att ni ska vara ganska duktiga Så jag vänder mig mot er för hjälp!. Jag vill ha lite tips på vad jag kan göra för att förbättra luftflödet i datorn. eftersom att jag nu får ganska så höga temperaturer i min dator. cpu på 39-40 idle. moderkortet och allt annat lite högre -.-. tycker att det är lite för högt. och jag tror att det beror på för lite luft i chassit!. Har bifogat en bild på hur jag hade tänkt sätte 2 nya fläktar i chassit.

En nere i chassit som suger in luft samt en uppe som suger ut!.

Permalänk

Fixa kablarna.. Flytta undan de så mycket det går.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem

Vänd CPU-kylaren så att den blåser bakåt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jo det ska jag oxo göra men det kan väll inte ha så stor påverkan de är ju inte så mkt i vägen?

Permalänk
Entusiast

Ja det beror ju på hur viktig ljudnivån är för dig. Att fylla alla fläkt platser lär ge dig lägre temperaturer. Men bara en sådan sak som att vrida processor-kylaren 90º kommer ge dig några grader.

Nu syns det inte på bilden om du har någon vanlig HDD med men har du inte det så hade jag flyttat upp SSDerna i 5.25" bayen, lagt till en fläkt i botten och satt igen hålen i taket med de ljudisolerande plattorna. Sen vänt processorkylaren 90º. Om du har en amd processor och inte kan det så har jag en trevlig länk till dig här: http://www.noctua.at/main.php?show=nm_a90_upgrade_order (det var gratis när jag beställde).

Dock vete jag inte om det är kompatibelt med just din kylare för jag vet inte exakt vad den heter men det kan du ju kolla.

Permalänk

Du måste som ovanstående nämnt fixa kabeldragningen först och främst.

Det kan vara en bra idé att sätta en insug i botten och en utblås i toppen.
Men för att den i botten ska fungera måste du göra något åt ormboet i botten!

Och jag ser att det är ett FD Define R(x)-chassi du har, så mitt råd är även att sätta tillbaka de ljuddämpande plattorna i hålen som det inte sitter någon fläkt i.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Haha ok så först fixar jag kabeldragninga. Problemet med cpu fläkten e att jag kan inte vrida den 90 grader. Men ska kolla länken som blarg skicka bär jag kmr hem. Det är kanske en sån jag behöver för att kunna snurra den. tack för hjälpen. Men så ni tycker inte att jag ska ha fler fläktar då eller? Jag bryr mig inte riktigt om att det ska vara tyst. Bättre flöde går före. Sen så läste jag ngt om att man ska ha fler insug än utsug?

Permalänk

Fläkten som sitter är en noctua nh-u12p se2

Permalänk
Skrivet av platiinum:

Haha ok så först fixar jag kabeldragninga. Problemet med cpu fläkten e att jag kan inte vrida den 90 grader. Men ska kolla länken som blarg skicka bär jag kmr hem. Det är kanske en sån jag behöver för att kunna snurra den. tack för hjälpen. Men så ni tycker inte att jag ska ha fler fläktar då eller? Jag bryr mig inte riktigt om att det ska vara tyst. Bättre flöde går före. Sen så läste jag ngt om att man ska ha fler insug än utsug?

Ja, du bör ha övertryck för att förhindra damm från att sugas in i varenda liten springa. Alltså fungerar det fint med 3st insug och 2st utblås.

Har själv 4st in och 3st ut, får finfina temps!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Beror på om man ska ha övertryck eller undertryck i chassit, övertryck gör så att du slipper damm, och undertryck ger lägre temperaturer, ang. det sista du sa.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk

Alright men jag kör på med 2 nya fläktar så att drt blir 3 in 2 ut. Och så får jag vrida cpu fläkten så att den blåsar bakåt. Tacksam för alla svar och gottnytt år på er

Permalänk

En sista fråga det spelar ingen roll hur jag "vrider" fläktarna alltså så att där kabeln kommer ut från fläkten är närmare hålen i chassit. Bara den blåser bakåt så är det lugnt? Eller?

Permalänk
Medlem

Bort med nedre hårddiskburen (om du inte har någon mekanisk hDD), sätt SSDerna med kardborreband bakom moderkortsplåten. In med 2st Noctua NF-F12 i fronten.

Fixa kabeldragningen, vänd CPU-kylaren 90º, samt täpp igen fläkthålen i taket så att du får övertryck i chassit och så att mindre ljud läcker ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av platiinum:

En sista fråga det spelar ingen roll hur jag "vrider" fläktarna alltså så att där kabeln kommer ut från fläkten är närmare hålen i chassit. Bara den blåser bakåt så är det lugnt? Eller?

Det går bra att snurra dem hur du vill i det avseendet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Visste inte att man kan ta bort den nedre buren tack för det!

Permalänk

Har 2 cougar vortez 140 inc ska man ha de bättre fläktarna på insug eller utsug

Permalänk
Medlem
Skrivet av platiinum:

Visste inte att man kan ta bort den nedre buren tack för det!

Det går alltid att ta bort. Men den sitter väl förmodligen med popnitar som i de flesta chassin. Bara att borra ut dem.

Permalänk

Tack igen för alla svar och hjälp vet ungefär precis hur jag ska göra nu