Permalänk
Avstängd

Linux Server

Funderar på att lära mig Asterisk (Har bakgrund inom traditionella växlar och programmering). *nix är inte min starka sida dock.

Tänkte köra senaste 64-bitars AsteriskNow och undrar om ni tror att det här systemet är hållbart, både som sådant (dvs räcker 80w, är minnena rätt sort) och är Atom en Linuxvänlig processor, är moderkortet/chipsetet och för CentOs (tror det är linuxsmaken som ingår i AsteriskNow).

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2233989&view=l

Intel D2700MUD 695:- på webhallen
A-Data XPG G Series SO-DIMM DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB (AXDS1600GC2G9-2G) 149:- på webhallen
Morex T3500 80W (Svart) 895:- på webhallen
Intel 520 Series 2.5" SSD 60GB 599:- på CDON

Ni behöver inte ha så bra koll på Asterisk men däremot Linux och eventuellt den distro som ingår för att svara. Kommer det vara enkelt att ansluta Nätverksenheter för loggfiler/inspelning? Hur mycket disk kan krävas av AsteriskNow 64 bits distron?

/Gjorde en liknande tråd i köpråd men ingen verkar kunna veta om linux fungerar bra på den angivna hårdvaran där.

Permalänk
Medlem

Linux kommer fungera på den där hårdvaran. Asterisk är inte särskilt tungrot om du inte börjar få väldigt många samtidiga samtal. Jag adminade en burk med +200 konton för en verksamhet och den maskinen var i princip idle CPU mässigt, jag körde förvisso allt över PRI (isdn) och inte via SIP-trunkar så belastningen må ha varit lite mindre på CPU'n än vad den normalt skulle ha varit. Men så länge du inte peakar 100% och maskinen swappar som ett tok så är det ju ingen fara på taket inte sant.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Avstängd

Tusen tack, ingen poäng att invänta Clover Trail mao.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deegan:

Linux kommer fungera på den där hårdvaran. Asterisk är inte särskilt tungrot om du inte börjar få väldigt många samtidiga samtal. Jag adminade en burk med +200 konton för en verksamhet och den maskinen var i princip idle CPU mässigt, jag körde förvisso allt över PRI (isdn) och inte via SIP-trunkar så belastningen må ha varit lite mindre på CPU'n än vad den normalt skulle ha varit. Men så länge du inte peakar 100% och maskinen swappar som ett tok så är det ju ingen fara på taket inte sant.

Nu läser jag att det är en del strul med linux och ssd pga loggskrivning och cachningsmetoder. Jag har inte fått klart för mig exakt vilken version av CentOS som AsteriskNow använder men verkar vara 5.x så det verkar körigt att få TRIM att fungera. Kan man installera AsteriskNow och därefter uppgradera CentOS eller vad är den bästa vägen?

Det verkar inte längre finnas Z-U130 (SSD på intern USB) vilket hade varit ett blligt sätt att komma igång och testa.

Hursomhelst kör man väl CentOS headless? Dvs inget lokalt anslutet Keyboard, Video, Mouse?

Hur installerar jag CentOS utan CD-spelare, dvs från USB (helst sticka), skall testa med Microsofts verktyg som är tänkt för windows 7 tillsammans med ett litet tool.
http://blogs.msdn.com/b/mis_laboratory/archive/2012/01/30/usi...

Permalänk
Avstängd

Känner mig lite tveksam till Atom fortfarande men vet ej vad skillnaden är mot exempelvis micro-itx core i3 eller Next Unit of Computing i3. Som sagt rudis på Linux och vill ju att det är så bra stöd med drivrutiner som möjligt.

Mina 3 alternativ
1. AsteriskAtom 2023:-
2. AsteriskCore 3379:-
3. AsteriskNUoC 3692:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deegan:

Linux kommer fungera på den där hårdvaran. Asterisk är inte särskilt tungrot om du inte börjar få väldigt många samtidiga samtal. Jag adminade en burk med +200 konton för en verksamhet och den maskinen var i princip idle CPU mässigt, jag körde förvisso allt över PRI (isdn) och inte via SIP-trunkar så belastningen må ha varit lite mindre på CPU'n än vad den normalt skulle ha varit. Men så länge du inte peakar 100% och maskinen swappar som ett tok så är det ju ingen fara på taket inte sant.

Eftersom CentOS verkar lite förlegat, är det bättre att satsa på Ubuntu Server? Jag vill ju inte hålla på med något som inte har ett brett stöd.