finns det något program som man kan stänga av fläktar med?

Permalänk
Medlem

finns det något program som man kan stänga av fläktar med?

nu är det så att min bakfläkt håller på att ta i hela tiden så de låter som man skulle köra in en skruvmejsel där och då undrar jag om det finns något program så man kan sänka RPM eller stänga av dom helt?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

nu är det så att min bakfläkt håller på att ta i hela tiden så de låter som man skulle köra in en skruvmejsel där och då undrar jag om det finns något program så man kan sänka RPM eller stänga av dom helt?

Byt fläkt eller rensa från damm, och skaffa en fläktkontroller som du kan kustera farten med

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

SpeedFan borde nog fungera. Se till att hålla koll på temps efter du har sänkt dess RPM, så det inte blir för varmt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Byt fläkt eller rensa från damm, och skaffa en fläktkontroller som du kan kustera farten med

ska jag byta fläkt så måste jag beställa nya, detta är något som jag vill ha bort nu! samt så har jag redan rensat från damm.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

den bakre fläkten evakuerar varmluft, men om du drar ur fläkten från moderkortet och skruvar bort den från sin plats så kommer du ha en sk passiv ventilation.
främre fläkten trycker fortfarande in frisk luft och det bakre (Nu bara öppning) evakuerar varm luft men inte lika effektivt som med fläkt.
Din dator blir lite varmare men Inget farligt kan hända.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

ska jag byta fläkt så måste jag beställa nya, detta är något som jag vill ha bort nu! samt så har jag redan rensat från damm.

Skrivet av Rogga67:

den bakre fläkten evakuerar varmluft, men om du drar ur fläkten från moderkortet och skruvar bort den från sin plats så kommer du ha en sk passiv ventilation.
främre fläkten trycker fortfarande in frisk luft och det bakre (Nu bara öppning) evakuerar varm luft men inte lika effektivt som med fläkt.
Din dator blir lite varmare men Inget farligt kan hända.

Men du beställer väl ändå en ny fläkt hoppas jag.

Det funkar ju att köra utan som Rogga67 säger men det funkar ju ännu bättre med en fläkt och det tar ju inte mer än ett par dagar att få hem en ny.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Men du beställer väl ändå en ny fläkt hoppas jag.

Det funkar ju att köra utan som Rogga67 säger men det funkar ju ännu bättre med en fläkt och det tar ju inte mer än ett par dagar att få hem en ny.

ja, man kan ju tycka att jag ska göra de, men nu är det så att mitt nya chassi kommer nog i veckan så då är det ingen ide att köpa nytt tycker jag

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

ja, man kan ju tycka att jag ska göra de, men nu är det så att mitt nya chassi kommer nog i veckan så då är det ingen ide att köpa nytt tycker jag

Nej det tycker jag också. Det framgick inte direkt att du skulle köpa ett nytt chassi.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Nej det tycker jag också. Det framgick inte direkt att du skulle köpa ett nytt chassi.

hehe ne jag vet, just därför jag fråga om ett PROGRAM.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

varför inte bara rycka sladden? om du nu ändå vill stänga av den helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maljo:

varför inte bara rycka sladden? om du nu ändå vill stänga av den helt.

om det hade gått så hade jag gjort det, men nu är det så att jag inte kan för att den sitter fast bakom moderkortet eller något liknande (byggd av komplett)

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seetela:

om det hade gått så hade jag gjort det, men nu är det så att jag inte kan för att den sitter fast bakom moderkortet eller något liknande (byggd av komplett)

Bara öppna höger sidodörr och rycka ur kabeln.:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Bara öppna höger sidodörr och rycka ur kabeln.:)

Skickades från m.sweclockers.com

tänka sig så lätta saker man kan glömma bort, tackar!

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

tänka sig så lätta saker man kan glömma bort, tackar!

se till och skruva bort fläkten också så att Varm luft lättare kan lämna chassiet.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking