Lägga till diskar i Readynas Ultra 4

Permalänk
Medlem

Lägga till diskar i Readynas Ultra 4

Tjena!
Jag håller på att installera min Readynas ultra 4
eftersom jag har 4 olika stora diskar så kör jag i raid 0 för att jag inte ska tappa utrymme. Nu har jag en fråga? Utökas utrymmet som en ända stor disk när jag kör i 0? för det finns ju bara en mediamapp! Är det bara att fylla på i mediamappen? fylls det då på i resterande diskar när disk 1 är full? Eller måste jag göra nån sorts konfiguration i webbinterfacet?

Vore jättetacksam för ett svar!!

Permalänk
Medlem

Hej

Nej media-mappen ligger på "C"-disken i NASet.
Du kan göra olika shares på de volymerna du har.
Du kör fyra olika diskar i RAID0? Det är imo det bästa iom att du har fyra olika storlekar.
I så fall får du volym C, D, E, F som du sedan kan mappa upp eller skappa olika shares på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Hej

Nej media-mappen ligger på "C"-disken i NASet.
Du kan göra olika shares på de volymerna du har.
Du kör fyra olika diskar i RAID0? Det är imo det bästa iom att du har fyra olika storlekar.
I så fall får du volym C, D, E, F som du sedan kan mappa upp eller skappa olika shares på.

Ok. Så då måste jag lägga en mapp i D: och sen dra en genväg till mediamappen då?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha allt i media-mappen så ja. Snyggast enl mig är att mappa upp D: på datorn. Men det gör du som du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Om du vill ha allt i media-mappen så ja. Snyggast enl mig är att mappa upp D: på datorn. Men det gör du som du vill

Hur menar du då med mappa D:?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dasken1:

Hur menar du då med mappa D:?

Du kan få det som en nätverksenhet i Den här datorn.

Se bild
http://www.isg.hest.ethz.ch/docs/windows7/pics/map_network_dr...

De som heter Network location, där kan du ha din "D"-disk på NASet.

Permalänk
Medlem

Jasså du menar så? Det vet jag hur man gör. Ska fixa det. Tack

Permalänk
Medlem

hur gör man??...

sitter med en Ready nas Duo v2... "hittar" bara den förmonterade 1tb disken... 1,5tb syns bara i Frontwiew och i RAIDar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dasken1:

Tjena!
Jag håller på att installera min Readynas ultra 4
eftersom jag har 4 olika stora diskar så kör jag i raid 0 för att jag inte ska tappa utrymme. Nu har jag en fråga? Utökas utrymmet som en ända stor disk när jag kör i 0? för det finns ju bara en mediamapp! Är det bara att fylla på i mediamappen? fylls det då på i resterande diskar när disk 1 är full? Eller måste jag göra nån sorts konfiguration i webbinterfacet?

Vore jättetacksam för ett svar!!

Du är säkert medveten om det, men jag vill ändå säga höja ett varningens finger. När du kör RAID0 så räcker det med att en enda disk havererar så förlorar du _allt_ på alla diskar som igår i den RAID0:an

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Du är säkert medveten om det, men jag vill ändå säga höja ett varningens finger. När du kör RAID0 så räcker det med att en enda disk havererar så förlorar du _allt_ på alla diskar som igår i den RAID0:an

de där ville jag inte höra... men får bli så till att börja med iaf... tills jag har råd att köpa 2st större diskar till den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wristel:

de där ville jag inte höra... men får bli så till att börja med iaf... tills jag har råd att köpa 2st större diskar till den...

Har du bara fyra bays i din NAS, så kan du ju inte få över det materialet på de nya diskarna om du inte mellanlagrar det på en annan maskin först.

exempel: säg att du har 2 st 160GB och 2st 500 GB diskar. i din NAS nu, som är stripe:ade (RAID0) då har de ett totalt utrymme på 1320GB. För att kunna använda dina nya större diskar du köper så kan du ju inte ta bort en av de diskarna och stoppa i den nya för då förlorar du _all_ data på hela NAS:en. Så enda lösningen är att mellanlagra 1320GB data på en dator eller en extern hårdisk eller så. Så så länge du klarar av det så är det ju lugnt.

Förstår du hur jag menar?

Det hade ju varit värre om det var 4st 1.5TB du hade och skulle köpa en ny 3TB som du inte kan få in i nasen utan att flytta över 4 x 1.5TB data till ett annat ställe först.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

jag har eg. bara hijackat tråden eftersom jag hade samma problem fast med min ReadyNAS DUO v2... hittar inte 1,5TB som jag satte i utan bara org. 1TB..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wristel:

jag har eg. bara hijackat tråden eftersom jag hade samma problem fast med min ReadyNAS DUO v2... hittar inte 1,5TB som jag satte i utan bara org. 1TB..

Volymer->Volyminställningar i nasen, ska hitta disken. Annars kolla om den finns med i kompatibilitetslistan, annars kan det vara det som är problemet. I raidar ser man väll bara om det sitter en disk i slotten eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej nej det räcker att flytta över datan ifrån den disk/de diskar som skall tas bort/bytas ut. Gjorde själv så för ett tag sedan när jag uppgraderade min RAID-0:a ifrån 2x500GB + 2x1TB till 4x1TB.

Hur fick du ut datan på den disken du plockade ut först?

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Med hjälp av "Acronis True Image".

Innan du tar ut första disken ur NAS:en, var gör du av datan som fanns på den?

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag klonar den direkt till den nya disken, som jag mountar i en extern HDD-docka.

http://www.alina.se/images/produktbilder/thumb/800/tn_si-7908...

Sedan byter jag ut den fysiskt i datorn.

Aaah, smart. Även om jag tycker det är oklokt att köra Raid0 för datalagring.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]