Permalänk

Parallellkoppla CPU

Hej hopp!

Jag satt och funderade nyss och kom inte fram till något vettigt på egen hand. Så jag tänkte, varför inte fråga medlemmarna på SweC?

Vad skulle hända om man parallellkopplar två processorer i ett moderkort och höjer strömmen så att båda får tillräckligt för att fungera?

Teori 1: Man får dubbla antalet kärnor och hastighet (till den gräns som OS tillåter)
Teori 2: Inget fungerar
Teori 3: Inget händer

Min tanke om hur man skulle gå tillväga med detta är att löda på två kablar per pin i moderkortet och sedan fästa varje kabel till respektive plats på processorerna. Naturligtvis krävs samma processormodell på båda CPU:erna.

Har något liknande gjorts förut eller har någon tänkt tanken?

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk
Medlem

HAHA XD skön lirare du

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Annars så finns det ju moderkort med plats för flera processorer.

EDIT: Eller du kanske redan vet det men du vill kunna använda två CPU:er i en socket?

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk

Fråga din NO lärare

Edit; finns ju detta http://www.inet.se/produkt/1902289/evga-classified-sr-2-super...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av mikwes912:

Hej hopp!

Jag satt och funderade nyss och kom inte fram till något vettigt på egen hand. Så jag tänkte, varför inte fråga medlemmarna på SweC?

Vad skulle hända om man parallellkopplar två processorer i ett moderkort och höjer strömmen så att båda får tillräckligt för att fungera?

Teori 1: Man får dubbla antalet kärnor och hastighet (till den gräns som OS tillåter)
Teori 2: Inget fungerar
Teori 3: Inget händer

Min tanke om hur man skulle gå tillväga med detta är att löda på två kablar per pin i moderkortet och sedan fästa varje kabel till respektive plats på processorerna. Naturligtvis krävs samma processormodell på båda CPU:erna.

Har något liknande gjorts förut eller har någon tänkt tanken?

Svåraste är att få dit och koppla kablarna rätt, sen hur dom ska ligga och kylning.

Sen får du funderar på om moderkortet pallar två stycken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Ehhh Antingen trollar du eller så är mitt svar.
Det kommer ABSOLUT INTE ALLS ATT FUNGERA - NO WAY IN HELL !!!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Skater93:

Annars så finns det ju moderkort med plats för flera processorer.

EDIT: Eller du kanske redan vet det men du vill kunna använda två CPU:er i en socket?

Jag är väl medveten om att detta finns. Jag är bara intresserad av att veta vad som skulle hända och hur datorn/OS:et skulle reagera

Skrivet av Broken-arrow:

Svåraste är att få dit och koppla kablarna rätt, sen hur dom ska ligga och kylning.

Sen får du funderar på om moderkortet pallar två stycken.

Ponera att man faktiskt lyckas koppla allt rätt och kylningen fungerar; vad händer?

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk
Medlem

Inget kommer att fungera. Om du inte fixar förlängning till båda kommer du inte ha en impedansmatchning. Förlänger du för båda kan det kanske fundera, tills någon stokastisk process gör att du inte får ekvivalent beteende mellan processorerna, då kommer allt bli galet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av Klimpen717:

Ehhh Antingen trollar du eller så är mitt svar.
Det kommer ABSOLUT INTE ALLS ATT FUNGERA - NO WAY IN HELL !!!

Varför inte?

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk
Skrivet av muppens:

Inget kommer att fungera.

Varför?

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av mikwes912:

Varför inte?

Det kommer aldrig fungera lol omg haha, sorry men för roligt asså.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av willehawk:

Många år sen jag slutade skolan.

Vet att det finns med fler cpuplatser, men jag vill veta hur datorn reagerar om man skulle pröva

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikwes912:

Därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikwes912:

Varför kommer det fungera?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Min tanke är ju att den data som ska skickas, inte kommer att veta var den ska ta vägen eftersom moderkortet inte är gjort för det.
Så jag tror inte att det skulle fungera. Intressant tanke dock.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Det kommer aldrig fungera lol omg haha, sorry men för roligt asså.

Mycket möjligt. Men av vilken anledning skulle det inte fungera?

Lätt att avfärda sådant som låter konstigt, det är svårare att berätta varför det inte skulle fungera

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Därför.

Tyvärr tror jag inte han trollar, utan han tror det skulle fungera XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Xeroxx:

Min tanke är ju att den data som ska skickas, inte kommer att veta var den ska ta vägen eftersom moderkortet inte är gjort för det.
Så jag tror inte att det skulle fungera. Intressant tanke dock.

Samma ström går ju via båda kablarna till respektive processor.

Men det är sant, moderkortet kanske inte blir så glad när den får data x2 för att skicka vidare...

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk
Skrivet av Solding:

Tyvärr tror jag inte han trollar, utan han tror det skulle fungera XD

Misstänker att det inte skulle fungera. Men någon kanske har provat eller sett en artikel ang vad som händer.

Kul tanke

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk
Medlem

Du skulle få så många fel av dina otroligt antal kablar etc som inte klarar av de extremt hastigheterna som skickas... Sen skulle det bli fel för samma instruktion skulle nå två ställen och bli totalfel... Så jag skulle nog lägga ner projektet då det är omöjligt... Digitala kretsar fungerar sällan bra att paralellkoppla, däremot analoga saker brukar lira bättre!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av mikwes912:

Jag är väl medveten om att detta finns. Jag är bara intresserad av att veta vad som skulle hända och hur datorn/OS:et skulle reagera

Ponera att man faktiskt lyckas koppla allt rätt och kylningen fungerar; vad händer?

Aningen (om du har för kraftiga CPU:er) så rycker volt regulatorn eller annat på moderkortet. Sen så stödjer inte moderkortet mer än en cpu, pratar två stycken så blir det kaos (instabilitet). Sen risk för kortis när man kopplar två cpu:er på samma kabel med.

Så skulle du mot förmodan lyckas ens fixa det första, så ska du vara glad.

OS:et bry sig inte om det är en eller 20cpu:er och en själv ser bara antalet kärnor som OS:et stödjer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Varför kommer det fungera?

Om man förenklar det hela så är det ju bara ström som skickas.

Två LED kan ju parallellkopplas för att få två ljus.

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Du skulle få så många fel av dina otroligt antal kablar etc som inte klarar av de extremt hastigheterna som skickas... Sen skulle det bli fel för samma instruktion skulle nå två ställen och bli totalfel... Så jag skulle nog lägga ner projektet då det är omöjligt... Digitala kretsar fungerar sällan bra att paralellkoppla, däremot analoga saker brukar lira bättre!

Vettigt svar som verkar logiskt. Tackar och bockar!

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Aningen (om du har för kraftiga CPU:er) så rycker volt regulatorn eller annat på moderkortet. Sen så stödjer inte moderkortet mer än en cpu, pratar två stycken så blir det kaos (instabilitet). Sen risk för kortis när man kopplar två cpu:er på samma kabel med.

Så skulle du mot förmodan lyckas ens fixa det första, så ska du vara glad.

OS:et bry sig inte om det är en eller 20cpu:er och en själv ser bara antalet kärnor som OS:et stödjer.

Ett vettigt svar! Tackar för detta!

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk

Well, verkar som att jag har fått svar på frågan! Case closed

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikwes912:

Jag editade posten med en fysikalisk förklaring.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Om två processorer ansluts till samma sockel så kommer de att behandlas som en. Men det kommer inte att fungera då de två processorerna inte kommer skicka samma processor ID/Info(standard volt, serienummer etc.), dessutom så skulle det krävas dubbelt så mycket ström vilket jag tror inget moderkort kommer klara. Som du ser på moderkortet som är länkat så krävs det massa hårdvara för att det ska funka, annars kan jag garantera att det skulle finnas en "Y-sockel" så man kan få två processorer på en sockel.

Tänk dig alla lampor i huset de har varsin strömbrytare, de du vill är ungefär som att du vill ansluta två lampor till samma strömbrytare men att de ska gå att styra varför sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikwes912:

Om man förenklar det hela så är det ju bara ström som skickas.

Två LED kan ju parallellkopplas för att få två ljus.

jaa inom ellära men vi snackar om kommunikation, mellans alla komponenter på moderkort som ska kopplas parallellt mot cpu sockeln. Lika bra köpa ett e atx mobo istället för att lägga ner dyrbara tid på att tänka om detta går.

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur folk slänger ur sig kommentarer utan att ha en blekaste aning om vad som borde hända..

När du parallelkopplar 2 saker så måste du öka strömmen(i detta fallet till det dubbla då du har 2 identiska processorer) för att du ska få ut samma effekt. Detta kommer resultera i att du antingen bränner moderkortet av för höga strömmar eller ev. så kommer strömmen delas med 2 till processorerna och de kommer med största sannolikhet att räkna fel och gå sönder.

Men säg att du kan skapa ett moderkort som klarar detta:

Processorns pins är ett antal input/output, och givet 2 identiska processorer med identisk input till processorn så borde de räkna ut exakt samma output, dvs att du räknar samma sak 2 ggr och vinner ingen prestanda. så att det är en no-go.

Vill du ha ut mer prestanda så måste du som ovan nämn ha ett moderkort som stöder flera processorer. Det som då händer att att processorerna beräknar olika saker och slår samman resultaten.

Hoppas detta ger lite mer än alla tidigare svar från folk som bara slänger ur sig första bästa tanke.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Jag editade posten med en fysikalisk förklaring.

My bad. Tackar!

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***