Permalänk
Medlem

Tog för mycket kylpasta

Som rubriken lyder, jag tror helt enkelt jag tog för mycket kylpasta, ska därför ta bort pastan och göra om allt. Men vilka material ska jag använda för att ta bort det? och hur ska jag göra för att inget ska ta skada? Har en Cooler Master Hyper 212 EVO. När jag ska lägga på ett nytt lager, tycker ni jag ska sprida ut det eller göra ett X eller nåt? Tacksam för snabba svar

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Avstängd

T-röd, bensin eller liknande. Använda kaffefilter eftersom det inte ger några rester som t.ex. tops kan göra. Och det räcker med typ en halv lillfingersnagel-klick i mitten.

Permalänk
Medlem

Det varierar ju lite vad som förespråkas...

Arctic Silver föreslår t.ex. för moderna Intel-cpuer att man bara trycker ut ett vertikalt streck och sedan monterar kylaren.

Jag säger inte att allt de säger är lag men du kan ju kika på vad de föreslår: http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/vl/intel_app_meth...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

T-röd, bensin eller liknande. Använda kaffefilter eftersom det inte ger några rester som t.ex. tops kan göra. Och det räcker med typ en halv lillfingersnagel-klick i mitten.

Nu har jag T-röd och kaffefilter redo att användas, du tror inte T-röd är för starkt och kan skada nånting då?

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Nu har jag T-röd och kaffefilter redo att användas, du tror inte T-röd är för starkt och kan skada nånting då?

T-röd tar bort materialet plus att det inte fräter på komponenter som ex aceton el liknande skulle kunna göra om du fick för dig att använda det! så det ska nog gå utmärkt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sometime:

T-röd, bensin eller liknande. Använda kaffefilter eftersom det inte ger några rester som t.ex. tops kan göra. Och det räcker med typ en halv lillfingersnagel-klick i mitten.

Är du dum på riktigt kan ju fan inte ta bensin vad tror du inte kan hända eller? arctic clean remover ska det vara!! jag har det och det är sjukt bra.

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

T-röd tar bort materialet plus att det inte fräter på komponenter som ex aceton el liknande skulle kunna göra om du fick för dig att använda det! så det ska nog gå utmärkt!

Okej, tack En annan sak jag undrar är om jag ska sprida eller bara lägga en liten klick kylpasta? Det finns många olika synpunkter på detta, samt vad funkar bäst med min kylare?

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Är du dum på riktigt kan ju fan inte ta bensin vad tror du inte kan hända eller? arctic clean remover ska det vara!! jag har det och det är sjukt bra.

Kemiskt ren bensin fungerar perfekt om man har det. Arctics speciella medel är bara onödigt dyrt när det finns bättre medel att köpa direkt som isopropanol och liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Kemiskt ren bensin fungerar perfekt om man har det. Arctics speciella medel är bara onödigt dyrt när det finns bättre medel att köpa direkt som isopropanol och liknande.

tycker jag inte två st för 49 kr gav jag så nej då.

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk

en ärta med pasta + kreditkortsmetoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

en ärta med pasta + kreditkortsmetoden.

Nja, bättre att inte sprida ut det p.g.a. luftbubblor etc. Så bäst är att bara ha på lite i storleken av en väldigt liten ärta och bara trycka på kylaren direkt.

(Såg nu att hans kylare är helt plan så raderade mitt tidigare inlägg om att det behövs extra mycket)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Som rubriken lyder, jag tror helt enkelt jag tog för mycket kylpasta, ska därför ta bort pastan och göra om allt. Men vilka material ska jag använda för att ta bort det? och hur ska jag göra för att inget ska ta skada? Har en Cooler Master Hyper 212 EVO. När jag ska lägga på ett nytt lager, tycker ni jag ska sprida ut det eller göra ett X eller nåt? Tacksam för snabba svar

T-röd såklart!

Permalänk
99:e percentilen

Man ska INTE sprida ut kylpastan själv. Det sköts automatiskt (mycket bättre) av trycket som kylaren utövar på CPU:n.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur lägger jag in en bild från mobilen? Undrar om klicken räcker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Hur lägger jag in en bild från mobilen? Undrar om klicken räcker

Skickades från m.sweclockers.com

imageshack.com eller liknande bildhost.

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

men döööh piss off dude.

Ska inte du fylla 27 år? Känns som att du skulle kunna komma med aningen mognare kommentarer.

Skärp dig!

Permalänk
Medlem

Kan ni se bilden?

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Ska inte du fylla 27 år? Känns som att du skulle kunna komma med aningen mognare kommentarer.

Skärp dig!

Kolla på vad han citerade först, minst lika omoget där.

Skrivet av Tropaz:

Kan ni se bilden?

Ja, det ser ut att räcka. Om något är det lite för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det blir nog bra.

Bra

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Medlem

Fått igång datan nu, och min temperatur har inte förändrats ett dugg.. Även fast jag hade alldeles för mycket kylpasta förra gången, jag ligger runt 39-40°C idle. Vad tycker ni jag ska göra??

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Fått igång datan nu, och min temperatur har inte förändrats ett dugg.. Även fast jag hade alldeles för mycket kylpasta förra gången, jag ligger runt 39-40°C idle. Vad tycker ni jag ska göra??

Hur mäter du temperatur på datan? Ska vara rätt omöjligt har jag hört.
Kolla load istället för idle på datorn idle är oftast fel

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Fått igång datan nu, och min temperatur har inte förändrats ett dugg.. Även fast jag hade alldeles för mycket kylpasta förra gången, jag ligger runt 39-40°C idle. Vad tycker ni jag ska göra??

Vad är dina maxtemperaturer? Det är de som är viktiga. Att det inte minskat är inte så konstigt, kylpastan spelar inte allt för stor roll, max någon grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Hur mäter du temperatur på datan? Ska vara rätt omöjligt har jag hört.
Kolla load istället för idle på datorn idle är oftast fel

Hmm, körde prime95 lite över 5 min och kom upp i max 63°C på högsta kärnan.

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Hmm, körde prime95 lite över 5 min och kom upp i max 63°C på högsta kärnan.

Idle temperaturer är totalt ointressant, och är inte den tempen du bör titta på.
Det är load däremot som är den enda du ska bry dig om. Och med load temp på 63 grader, så ligger du väldigt bra till.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Entusiast

Jag avråder från nätats samtliga tips om "en ärtas storlek". Det tipset förekommer alltför ofta på tok för många forum.
Själv råder jag till "ett kokt riskorns storlek", eller precis en aningen större. Men en ärta är på tok för mycket.

En ärta i mina ögon sett är ändå rätt stor i sammanhanget.

Jag misstänker att tipset om ärtan, oftast missuppfattas, där tipsaren menar att man skall applicera kylpasta på en yta motsvarande en ärtas omkrets, men att använda mängden kylpasta motsvarande en ärtas volym blir på tok för mycket.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)