m-ATX-problem: Ljudkort blockerar grafikkortsfläkten

Permalänk
Medlem

m-ATX-problem: Ljudkort blockerar grafikkortsfläkten

Jag har en fin liten HTPC, Chieftef HM-02 med m-ATX moderkortet Gigabyte GA-B75M-D3V. Den har två fläkthål för insug, varav ett är precis vid kortplatserna. Mitt problem är att mitt grafikkort är designat som de flesta andra, två enheter tjockt och fläktinsug. Detta insug blockeras av mitt ljudkort som sitter i den närmaste (och enda) tillgängliga kortplatsen.

Det blir hett som fanken för grafikkortet, även om chassit i övrigt är väl ventilerat.

Hur löser man det här lättast? Finns det moderkort som har en 3.0 16x PCI-e-plats som sitter utanför en PCI-e-plats för mitt ljudkort eller finns det en annan lösning?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sloppy:

Finns det moderkort som har en 3.0 16x PCI-e-plats som sitter utanför en PCI-e-plats för mitt ljudkort eller finns det en annan lösning?

Skit i att använda ljudkortet och använd moderkortet istället? Eller köp ett externt ljudkort?

Permalänk
Medlem

Det lättaste vore väl att plocka ut ljudet via hdmi eller toslink istället och skippa ljudkortet helt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon181280:

Skit i att använda ljudkortet och använd moderkortet istället? Eller köp ett externt ljudkort?

Jag använder datorn mer för film och musik så det är snarare grafikkortet som får stryka på foten. Det är ett ljudkort med integrerad hörlursförstärkare; det integrerade räcker inte för att driva hörlurarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sloppy:

Det är ett ljudkort med integrerad hörlursförstärkare; det integrerade räcker inte för att driva hörlurarna.

Samma problem hos mig, har därför ett USB-ljudkort från Creative som gör att man får tillräcklig volym i lurarna :).

Permalänk
Medlem

Byt ut moderkortet mot ett som har en PCI-E port i nedersta slot, istället för vanlig PCI som du har just nu.
Då får du iallafall 1 korts mellanrum, mellan grafikkort och ljudkort.

Alternativt, byt till ett svalare grafikkort. Om det är endast för film och musik, så behöver du inte ett direkt monster grafikkort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Byt ut moderkortet mot ett som har en PCI-E port i nedersta slot, istället för vanlig PCI som du har just nu.
Då får du iallafall 1 korts mellanrum, mellan grafikkort och ljudkort.

Alternativt, byt till ett svalare grafikkort. Om det är endast för film och musik, så behöver du inte ett direkt monster grafikkort.

Jag använder datorn för allt, så det är inte ett alternativ.

Som det ser ut nu lutar det åt att fixa en Actic Accelero Hybrid (allt-i-ett vattenkylning av GPU) och en 80mm till 120mm tratt för att montera radiatorn på ett av chassits luftintag - den har bara 80mm fläktplatser. Detta skulle tvinga mig att ta bort 3.5" hårddiskvaggan. Mina tre diskar (en 3.5" och två 2.5" kan jag istället få plats i de två kvarvarande 3.5" och 5.25" platserna.

Det är en ganska dyr lösning (1000 kr), men moderkortet kostade mig 600 kr, ljudkortet 1000 och grafikkortet 1300 så jag är inte särskilt sugen på att byta dem.

Jag skulle på köpet få en bra mycket tystare dator.

Permalänk
Medlem

En statusuppdatering om någon skulle vara intresserad.

Jag gick och köpte en Arctic Accelero Hybrid. Höljet som är tänkt att täcka grafikkortet fick inte plats men det var tur i oturen för fult var det. Inte för att jag någonsin ska öppna chassit men ändå. Jag gick med höljet miste om en fläkt som är tänkt att kyla minnen och spänningregulatorerna men det verkar som de medföljande kylflänsarna gör ett nog bra jobb passivt. Peppar peppar.

Prestandan då? 23c idle från 45c. 50c full load från 102c. Låter inte ett smack!

Men jävlar i min lilla låda vad komplicerad installationen var - mycket tack vare att den skulle in i en HTPC. Jag tvingades sätta radiatorn nån centimeter off från fläkten men det verkar inte ha påverkat prestandan särskilt mycket.

Kvar är att klura ut kabeldragningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sloppy:

Jag tvingades sätta radiatorn nån centimeter off från fläkten

Så vill man egentligen ha det, fläktarna brukar inte göra det bästa jobbet om de sitter direkt emot. Duktigt jobbat