Permalänk

Corsair H80 - Väldigt höga fläktar

Jag har försökt att ändra profil för fläktarna till H80 men det verkar inte påverka något. Det låter som om dom går på 100% 24/7, och dom är väldigt högljudda! Det hörs igenom väggarna xD

Självklart kan man ju köpa tystare fläktar, men ska det inte gå att få ner hastigheten på dom? Försökt googla men ingen tycks ha fått till det.

Permalänk
Medlem

Snabbaste lösningen är väl att hänga dem på en fancontroller, alternativt köpa eller löda dit motstånd så hastigheten kliver ner.
Nu är jag inte insatt i H80, är fläktarna PWM styrda? isåfall kan du ju ha trubblet där att du har full sprutt hela tiden

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Jag har försökt att ändra profil för fläktarna till H80 men det verkar inte påverka något. Det låter som om dom går på 100% 24/7, och dom är väldigt högljudda! Det hörs igenom väggarna xD

Självklart kan man ju köpa tystare fläktar, men ska det inte gå att få ner hastigheten på dom? Försökt googla men ingen tycks ha fått till det.

H80 har en inbyggd fläktkontroller med 3 lägen. Den styrs med knappen i mitten. lägena visas med 3 leds. 1 - 2 - 3 leds. Om alla lägen låterhögt är det något fel på kontrollern så RMA eller koppla till annan kontroller.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Jag har ett Asus Rampage IV Formula och jag tror att jag bara har 4-pins på moderkortet. Finns det ingen adapter att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Jag har ett Asus Rampage IV Formula och jag tror att jag bara har 4-pins på moderkortet. Finns det ingen adapter att köpa?

Har du kopplat in fläktarnas strömklablar till pumpen på H80n(på CPUn) så att de verkligen styrs därifrån?

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Har du kopplat in fläktarnas strömklablar till pumpen på H80n(på CPUn) så att de verkligen styrs därifrån?

Jag har kopplat in båda fläktarna i modernortet. Vet inte om det finns några speciella pins för just cpu-fläktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Har du kopplat in fläktarnas strömklablar till pumpen på H80n(på CPUn) så att de verkligen styrs därifrån?

Jag har kopplat in båda fläktarna i modernortet. Vet inte om det finns några speciella pins för just cpu-fläktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Jag har kopplat in båda fläktarna i modernortet. Vet inte om det finns några speciella pins för just cpu-fläktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Båda fläktarna till H80i måste så klart kopplas till just denna för att H80i-mjukvaran ska kunna styra dom.
Annars blir det ju något annat som tar över kontrollen över hastigheten, i detta fall moderkortet som tydligen är inställt på maxhastighet(?).

Det känns som att du har skummat igenom monteringsmanualen lite för slarvigt.

Nu har jag försvisso en H80, men på den var det två "hål" i toppen som båda fläktarna anslöts till. bild (se hur 3pins sladdarna från fläktarna är anslutna till pumpen)

Men enligt denna recension så ser det ut som att det finns en adapterkabel man kopplar in mellan fläktarnas sladd och pumpen?

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Båda fläktarna till H80i måste så klart kopplas till just denna för att H80i-mjukvaran ska kunna styra dom.
Annars blir det ju något annat som tar över kontrollen över hastigheten, i detta fall moderkortet som tydligen är inställt på maxhastighet(?).

Det känns som att du har skummat igenom monteringsmanualen lite för slarvigt.

Nu har jag försvisso en H80, men på den var det två "hål" i toppen som båda fläktarna anslöts till. bild (se hur 3pins sladdarna från fläktarna är anslutna till pumpen)

Men enligt denna recension så ser det ut som att det finns en adapterkabel man kopplar in mellan fläktarnas sladd och pumpen?

Oj, ja det missade jag helt. Tack, jag ska prova det!

Jag har det dock inställt i bios att fläktarna ska vara på Silent Profil men det verkade inte göra så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com