AMD förbereder FX-8300 – åtta kärnor på 95 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Min P4 hade HT men inte alla P4'or hade det, men min nuvarande Q9450 (Core 2) har det inte

du är inte den första att kommentera det, och jag syftar fortfarande på dagens processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Jaha men det är ju inte konstigt, de har ju sänkt basfrekvensen med 700mhz!

Fy på er AMD att lura konsumenterna sådär!

what? så det är inte okej att sänka klockfrekvensen för att göra en mer strömsnål modell?

Titta runt lite på sortimentet så är det precis vad både AMD och Intel gör i alla prissegment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Jaha men det är ju inte konstigt, de har ju sänkt basfrekvensen med 700mhz!

Fy på er AMD att lura konsumenterna sådär!

På vilket sätt har AMD lurat konsumenterna?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Blir inte 8st AMD-kärnor egentligen fyra AMD moduler = fyra kärnor med "Hyper-Threading"?

Öhhh, nej...

Permalänk
Medlem

Nu har iofs. 8300 varit "känd" minst sedan 2012-10-12...

Likaså 4320/4350/6350.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

En jämförelse över prestanda vid samma klockfrekvens:
http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Klicka på pilarna i bildens nederkant för att få fram fler jämförelser.

Att jämföra vid samma klockfrekvens är inte relevant då Bulldozer är utvecklade till att ha låg IPC men hög klockfrekvens.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

Att jämföra vid samma klockfrekvens är inte relevant då Bulldozer är utvecklade till att ha låg IPC men hög klockfrekvens.

Ungefär som att jämföra prestanda vid samma klockfrekvens mellan AMD:s och Nvidia:s grafikkort. Inte relevant på något sätt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Ungefär som att jämföra prestanda vid samma klockfrekvens mellan AMD:s och Nvidia:s grafikkort. Inte relevant på något sätt.

Å andra sidan varför ska det vara relevant att en 8-kärnig cpu på 4,0Ghz ska kunna tävla mot en 4-kärnig med 3,4Ghz frekvens (Intels 3570K)? På papperet borde den åttakärniga ha fördelar av dels högre klockfrekvens och fler kärnor (vilket är uppenbart i flertrådiga program).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av Funnyvlad:

Å andra sidan varför ska det vara relevant att en 8-kärnig cpu på 4,0Ghz ska kunna tävla mot en 4-kärnig med 3,4Ghz frekvens (Intels 3570K)? På papperet borde den åttakärniga ha fördelar av dels högre klockfrekvens och fler kärnor (vilket är uppenbart i flertrådiga program).

Du har en poäng. Men, som sagt är Intels processorer riktade mer mot IPC medans AMDs är riktade mot höga klockfrekvenser. SÅ det går inte att jämföra dem så.

Säg att du tar världen snabbaste man, och världens uthålligaste.
De måste springa lika snabbt, alltså måste den snabbe springa lika långsamt som den uthållige. Vem springer längst?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Oj! Kanske den bästa nyheten från AMD i processorväg sedan Phenom II? Förutsatt att prislappen ligger en bit under intels motsvarigheter.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

du är inte den första att kommentera det, och jag syftar fortfarande på dagens processorer.

Det var du som tog upp Pentium, vad har de med dagens datorer att göra då? Håll isär vad du själv pratar om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det var du som tog upp Pentium, vad har de med dagens datorer att göra då? Håll isär vad du själv pratar om

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s109215236

Det finns pentium CPUer med SB/IB arkitektur. Pentium är numera deras lågbudget CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Dom flesta spel kräver ju inte mer än 4 riktiga kärnor. Så varför ta 8 kärnor då? Battlefield 3 utnyttjar fler än 4 kärnor bra ja men inte många andra spel gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns annat man kan göra med 8 kärnor.
Du tar för givet att alla på SweClockers är enbart gamers?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Precis OS'et tar ju upp ett 100 tal processer sammanlagt och om alla dom processerna delas ut över 8 kärnor istället för 4 så kommer själva systemet kännas rappare iaf även om ett enskilt program för sig är långsammare.
Man måste tänka längre än att jämföra enstaka program bara.
Det är nåt som borde finnas med i testerna med.
Dessutom så är ju nyaste Piledriver arkitekturen betydligt snabbare än första generationen Bulldozer så förväxla inte dom 2.
Sen så är Windows 7 inte optimalt för AMD's kärnor heller även om det förbättrats med en uppdatering utan fungerar bäst under Linux.
I Windows 8 ska det vara mera optimerat. Intels HT skulle fungera dåligt med om inte Windows tog hänsyn till det heller.
Sen för att få ytterligare prestanda ska programmen optimeras för det så kan ju ta ett par år innan man ser resultat av nya tekniken.
I Linux är det lite lättare där man kan kompilera om all mjukvara själv för att optimera koden även för program som inte är helt anpassat än.
Sen ligger också stort fokus på få över så mycket som möjligt att beräknas i grafikkärnorna också som kommer förbättra prestanda en hel del och då kan en billig APU bli rätt så kraftfull för dom allra flesta.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Datavetare

Är inte diskussionen om huruvida en modul innehåller två "riktiga" kärnor eller ej rätt meningslös? Det enda som är relevant är absolut prestanda och det trista för AMD är att deras 8 kärnor är långsammare än Intels 4 kärnor med HT. Än värre blir det på saker som inte kan utnyttja alla CPU-kärnor då enkeltrådprestanda är betydigt mycket bättre på Intel.

Men rent tekniskt så är hyperthreading bara ett marknadsnamn på Intels implementation av något som kallas SMT (Simultanious MultiThreading) och en AMD modul är definitivt också en implementation av SMT då hela "front-end", L1I$, L2$ samt flyttalsdelen delas mellan båda trådarna i modulerna. Intels HT delar även L1D$ samt heltalsdelen, men å andra sidan så har Sandy/Ivy-bridge 6 st exikveringsportar för heltal medan varje tråd i en modul har 4+4 st exikveringsportar, varav 2 är extremt begränsade i vad de kan utföra. Fördelen med HT är att enkeltrådprestanda blir bättre då en tråd kan använda ALLA portar, medan AMDs variant bara kan använda hälften av heltalsportarna om bara en tråd används.

SMT är ett kostnadseffektivt sätt (räknat i både el och pengar) att öka totala prestandan, men det är främst för servers. Den stora nackdelen med SMT är att det försämrar prestanda och framförallt latens (väldigt viktigt för interaktiva applikationer att ha låg latens) när båda trådarna används. I AMDs fall så kör båda trådarna på ungafär 80% av sin enkeltrådkapacitet (så en modul motsvarar 1.6-1.7 "riktiga" kärnor) medan HT på "Core" modellerna går på ungefär 65% av sin enkeltrådkapacitet (så man får ungefär 1.3 "riktiga" kärnor). Jättebra på en server där man bara bryr sin om total mängd utfört arbete, men ofta dåligt på desktop då många interaktiva saker begränsas av latens och den är sämre om enkeltrådprestanda bara är 80% / 65% av vad den är när man bara använder en tråd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Det är inte 8fysiska kärnor.... det är 4st fysiska

låter fel tycker jag, har du någon källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

låter fel tycker jag, har du någon källa?

Han är antagligen en Intel-fanboy som vill förvrida sanningen. Du har rätt han har fel.

Permalänk
Skrivet av Sir_Manfred:

Finns annat man kan göra med 8 kärnor.
Du tar för givet att alla på SweClockers är enbart gamers?

Nej, det gör jag verkligen inte! Men fast större delen av folk som hänger här är gamers. Och dom som redigerar som behöver 8 kärnor får såklart ligga i och betala lite extra!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte diskussionen om huruvida en modul innehåller två "riktiga" kärnor eller ej rätt meningslös? Det enda som är relevant är absolut prestanda och det trista för AMD är att deras 8 kärnor är långsammare än Intels 4 kärnor med HT. Än värre blir det på saker som inte kan utnyttja alla CPU-kärnor då enkeltrådprestanda är betydigt mycket bättre på Intel.

Är det verkligen någon här på Sweclockers som förväntar sig att AMD ska lyckas bygga en CPU som är effektivare än Intel? Intel har så stort försprång på tillverkningsteknik att jag ser det som en omöjlighet. Men det kanske bara är jag? Jag tycker däremot inte AMD behöver ge upp för det. Utan ser fram emot att deras processorer utvecklas också. Det finns faktiskt konsumenter som inte köper det bästa och dyraste.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Datavetare
Skrivet av igelkotte:

Är det verkligen någon här på Sweclockers som förväntar sig att AMD ska lyckas bygga en CPU som är effektivare än Intel? Intel har så stort försprång på tillverkningsteknik att jag ser det som en omöjlighet. Men det kanske bara är jag? Jag tycker däremot inte AMD behöver ge upp för det. Utan ser fram emot att deras processorer utvecklas också. Det finns faktiskt konsumenter som inte köper det bästa och dyraste.

AMD kommer antaligen aldrig komma ikapp Intel igen, i alla fall inte så länge som man kör med "syntade" CPU-kärnor i stället för att lägga ut transistorerna "för-hand". Är ju flera före-detta AMD-anställda som pekar på att den nya ledningen verkar totalt sakna tekniskt kunnade utan fokuserar enbart på att kapa kostnader. Att "synta" en CPU-kärna är billigare då det kräver färre mantimmar, men resultatet är en CPU som kommer använda fler transistorer och ta upp större chip-yta för att utföra samma sak som en CPU-kärna som gjorts "för-hand".

ARMs hela idé är ju att skapa CPU-kärnor som andra enkelt kan lägga in i sina SoCer, men detta kräver också mer eller mindre "syntade" CPU-kärnor för att inte ställa för specifika krav på design och själva tillverkningsprocessen. AMD har ju fördelen, jämfört med de som använder ARM, att man både designara och bygger sin CPU, även om man idag använder fabriker från 3:e part. Så det verkar lite korkat att inte utnyttja den fördelen för att göra "handgjorda" CPUer som man gjorde fram till Phenom II.

Är övertygad att just "syntade" vs "handgjorda" CPU-kärnor är orsaken till att Intels Atom baserade SoCer står sig så väl mot SoCer baserade på ARM. På pappret borde en Cortex A9 krossa en Atom, men i praktiken så håller Medfield (single core Atom) jämna steg med quad-core Cortex A9or och de tester som gjorts visar att Medfield drar mindre ström under last. En sådan jämförelse finns här en annan är att jämföra Motorola Razr M (Qualcomm Krait) mot Motorla Razr i (Medfield), den senare än snabbare och har bättre batteritid, båda har samma skärm, samma batterikapacitet och båda kör Android 4.0.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AMD kommer antaligen aldrig komma ikapp Intel igen, i alla fall inte så länge som man kör med "syntade" CPU-kärnor i stället för att lägga ut transistorerna "för-hand". Är ju flera före-detta AMD-anställda som pekar på att den nya ledningen verkar totalt sakna tekniskt kunnade utan fokuserar enbart på att kapa kostnader. Att "synta" en CPU-kärna är billigare då det kräver färre mantimmar, men resultatet är en CPU som kommer använda fler transistorer och ta upp större chip-yta för att utföra samma sak som en CPU-kärna som gjorts "för-hand".

ARMs hela idé är ju att skapa CPU-kärnor som andra enkelt kan lägga in i sina SoCer, men detta kräver också mer eller mindre "syntade" CPU-kärnor för att inte ställa för specifika krav på design och själva tillverkningsprocessen. AMD har ju fördelen, jämfört med de som använder ARM, att man både designara och bygger sin CPU, även om man idag använder fabriker från 3:e part. Så det verkar lite korkat att inte utnyttja den fördelen för att göra "handgjorda" CPUer som man gjorde fram till Phenom II.

Är övertygad att just "syntade" vs "handgjorda" CPU-kärnor är orsaken till att Intels Atom baserade SoCer står sig så väl mot SoCer baserade på ARM. På pappret borde en Cortex A9 krossa en Atom, men i praktiken så håller Medfield (single core Atom) jämna steg med quad-core Cortex A9or och de tester som gjorts visar att Medfield drar mindre ström under last. En sådan jämförelse finns här en annan är att jämföra Motorola Razr M (Qualcomm Krait) mot Motorla Razr i (Medfield), den senare än snabbare och har bättre batteritid, båda har samma skärm, samma batterikapacitet och båda kör Android 4.0.

Kan nog mycket väl vara så att det beror på det du säger. Men jag tror att alla företag som blöder väljer att försöka skära ner kostnader i den största mån det går. Om AMD nu väljer att chansa och lägger ner alla resurser man har och AMD lyckas skapa något som klår Intel på både prestanda och energieffektivitet, så är det inte säkert att AMD kommer sälja så mycket mer för det. Det kommer krävas att AMD håller Intel bakom sig kanske årtionden innan det ger stora resultat. Men allt detta beror såklart också på hur stor skillnad man lyckas skapa. Är det någon som tror AMD har ekonomi till det?

Men jag tycker AMD ska fokusera på det dom kan och inte försöka göra något dumt om dom vill överleva.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Billig heltalsprestanda! En sådan här vill jag ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Problemet är vad man menar med kärna. AMDs variant är ett mellanting mellan intels hyperthreading (där många resurser delas) och riktiga, traditionella kärnor (där få resurser delas).

Njae.

AMD's variant går ut på att varje modul har en FPU och två INTEGER "cores" eller kluster som det så fint kallas.. Clustered Multi-thread

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/AMD_Bulldo...

Problemet AMD har är väl just att båda två heltals kärnorna matas med en och samma fetch/decode enhet om jag inte har helt fel vilket blir lite som en flaskhals för processorn. detta skulle fixas med steamroller men det återstår att se hur det lär bli iom att kärnorna I sig inte är så starka och att pipelinen är några steg längre än intels kärnor vilket gör att fler missar kan uppstå i kedjan och således måste göras om tills rätt uträkning kommer fram I andra änden.

Det är inte helt fel att kalla det för 8 kärnor men det är inte fel att kalla det för 4 kluster/moduler som kan exekvera 2 trådar heller.

Jag föredrar att kalla det för 4 kluster med multi-threading!

OBS Jag kan ha fel, jag har inte alla svaren och rätta mig gärna om jag har fel!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Donkey:

Problemet AMD har är väl just att båda två heltals kärnorna matas med en och samma fetch/decode enhet om jag inte har helt fel vilket blir lite som en flaskhals för processorn.

Det är också ett problem (för prestandan), men nu talar vi ju om klassificering. Två gammaldags kärnor (eller de sex i en phenom2) delar varken de där eller heltals/flyttalsenheter, till skillnad från bulldozer/hyperthreading. Nu råkar förvisso bulldozer till exempel ha en extra heltalsenhet, men det är väl inte uppenbart att det innebär att den har "fler kärnor"?