Permalänk
Medlem

Vattenkylning till Prodigy.

Tjenna! Nu är det så att jag ska trycka in vattenkylning i mitt lilla prodigy chassi som det var tänkt från början och har lite frågor.

1. Vilken pump skulle passa bra? Har kollat på DCP 2.2 med den tillhörande reservoaren.

2. Slang storlek? Lutar mest åt 13/10 med böj skydds fjädrar.

3. Räcker en 2x120mm radiator i toppen till CPU och GPU?

Tänkt att jag ska ha kvar den nedersta hårddiskburen då jag nuvarande inte äger någon SSD alls.

Krav på vattenkylningen:
*Blå eller vit slang och blå eller vit fjäder.
*Måste få plats inom chassit så ingen fläkt eller radiator utanför i toppen.
*Svarta kompressionsnipplar

Har redan:
EK-Coolstream RAD XT 240 (Kan vara för tjock, ingen aning)
EK-Supreme HF Acetal (Har för mig det, är inte hos farsan nu så kan inte kolla exakt)

Specs:
Intel i5 3570k
EVGA GTX 680
Asus P8Z77-I Deluxe mITX
Corsair AX750W

Förhoppningsvis har jag inte glömt något. Tipsa gärna om en bra dragning om någon kommer på något!

EDIT: Har gjort denna lite snabbt på Inet.

Mvh
Zoubiey

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

En 240mm radiator kan gå till CPU och GPU men det kommer att begränsa överklockning och låta en del.
Jag skulle rekommendera att du tar i alla fall en till 120mm rad. Vad jag har sett ska det gå att ha en 240mm rad i toppen och en 120mm i fronten som ligger stracks ovan på hårdiskburen. Det kommer bli trångt och du kanske kommer att behöva göra förändringar i fronten (På den inre metallen) för att kunna fästa 120mm radiatorn rätt.

lite kort om slang, ta 13/10. Hyffsat flöde och tar mindre plats en 16/10.

Kan dock inte rekomendera den pumpen. Jag tycker att du ska ta en titt på DDC pumparna. De är ganska små och med en bra topp är de ganska svårslagna för sin storlek.
Denna Pump/res combo skulle jag rekomendera:
http://www.inet.se/produkt/5322234/pump-laing-ddc-12v-ddc-1t
http://www.inet.se/produkt/5331107/ek-ddc-x-res-100-csq-aceta...
Om de tar för mycket plats får du kolla på annat.

Det svåra med att vattenkyla ett sånt litet bygge är att få allt att passa men läser du på lite kommer det nog gå fint.

När det gäller din länk ser det bra ut, utom pumpen och ressen.
Jag har ett prodigy själv som jag ska vattenkyla med näst intill identisk hårdvara.
Här har du min kundvang som du kan använda som ett exempel om du vill.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2780817/prodigyvatten

Lycka till med bygget och gott nytt år!

Med vänliga hälsningar,
Erik

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Tjenna! Nu är det så att jag ska trycka in vattenkylning i mitt lilla prodigy chassi som det var tänkt från början och har lite frågor.

1. Vilken pump skulle passa bra? Har kollat på DCP 2.2 med den tillhörande reservoaren.

2. Slang storlek? Lutar mest åt 13/10 med böj skydds fjädrar.

3. Räcker en 2x120mm radiator i toppen till CPU och GPU?

Tänkt att jag ska ha kvar den nedersta hårddiskburen då jag nuvarande inte äger någon SSD alls.

Krav på vattenkylningen:
*Blå eller vit slang och blå eller vit fjäder.
*Måste få plats inom chassit så ingen fläkt eller radiator utanför i toppen.
*Svarta kompressionsnipplar

Har redan:
EK-Coolstream RAD XT 240 (Kan vara för tjock, ingen aning)
EK-Supreme HF Acetal (Har för mig det, är inte hos farsan nu så kan inte kolla exakt)

Specs:
Intel i5 3570k
EVGA GTX 680
Asus P8Z77-I Deluxe mITX
Corsair AX750W

Förhoppningsvis har jag inte glömt något. Tipsa gärna om en bra dragning om någon kommer på något!

EDIT: Har gjort denna lite snabbt på Inet.

Mvh
Zoubiey

3. Det är som att ha både CPU och GPU på en H100, alltså ingen vidare idé med 3570k som är relativt varm med en 680.
Du kan väll ha en 240 i fronten också?

Permalänk
Medlem

Mer än 240 radiator är starkt rekommenderat för att kyla både CPU och GPU.

Nått jag grunnat på är hur resultatet skulle bli om man sätter 2 st 240 radiatorer på varann, vridna 180 grader mot varandra (för att man ska kunna ansluta slangarna) och sen kör push & pull.

Skulle bli om det får plats ca 17 cm tjockt paket om man tar 6 centimeters radiatorer + fläktarna.
Och man får grunna på hur man skulle fästa dom i varandra också då man inte kan bara skruva.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Nått jag grunnat på är hur resultatet skulle bli om man sätter 2 st 240 radiatorer på varann, vridna 180 grader mot varandra (för att man ska kunna ansluta slangarna) och sen kör push & pull.

Det fungerar men inte jättebra, jag skulle hellre satsa på en 120 i fronten

Angående pump, helt klart kör på en MCP350/[annan modellbeteckning på laing 10w pump] eller möjligen en MCP35X med en res till. Om du har dåligt med plats är swiftech microres bra.

Kink coils är bra om det är riktigt trångt men det är sällan du egentligen behöver dom nu med alla vinklade anslutningar som finns. Jag tycker dom är fula som stryk men den åsikten har ju inte alla direkt. Jag hade föredragit 10/16 slang dock, tjockare slang viker sig inte lika lätt men är jobbigare att göra nåt åt om den gör

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Mer än 240 radiator är starkt rekommenderat för att kyla både CPU och GPU.

Nått jag grunnat på är hur resultatet skulle bli om man sätter 2 st 240 radiatorer på varann, vridna 180 grader mot varandra (för att man ska kunna ansluta slangarna) och sen kör push & pull.

Skulle bli om det får plats ca 17 cm tjockt paket om man tar 6 centimeters radiatorer + fläktarna.
Och man får grunna på hur man skulle fästa dom i varandra också då man inte kan bara skruva.

Det du menar är sandwich, det har faktiskt visats resultat på att det faktiskt blir sämre med en sådan konfig, kan inte ge länk från telefonen men kan visa sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

3. Det är som att ha både CPU och GPU på en H100, alltså ingen vidare idé med 3570k som är relativt varm med en 680.
Du kan väll ha en 240 i fronten också?

Det borde faktiskt fungera, dock kommer det inte ge särskilt bra temperaturer. Jag kyler själv en Phenom II X4 955 @ 4.2Ghz plus ett HD 6870 på en tunn 240, och kan utan problem köra båda under full belastning med två 120mm fläktar på runt 1200RPM. Det är lite mer värmeutveckling än 3570K plus GTX 680, och då får jag ändå temperaturer på max 60 grader på CPU och max 80 på GPU.

Skrivet av ggustavsson:

MNått jag grunnat på är hur resultatet skulle bli om man sätter 2 st 240 radiatorer på varann, vridna 180 grader mot varandra (för att man ska kunna ansluta slangarna) och sen kör push & pull.

Skulle bli om det får plats ca 17 cm tjockt paket om man tar 6 centimeters radiatorer + fläktarna.
Och man får grunna på hur man skulle fästa dom i varandra också då man inte kan bara skruva.

Det är testat flera gånger, och ger om något likvärdig eller sämre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Det du menar är sandwich, det har faktiskt visats resultat på att det faktiskt blir sämre med en sådan konfig, kan inte ge länk från telefonen men kan visa sen

http://martinsliquidlab.org/2012/06/08/hesmelaughs-radiator-s...

Den kanske ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Vad tycker du om denna setupen? funderar på att göra något liknande då jag också har ett prodigy chassi
http://rog.asus.com/152712012/news/prodigy-projekt-a-watercoo...
Han har dock GTX 670 och inte GTX 680 som du, men du kan se vad han har så det passar bara du byter ut blocket till grafikkortet

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Alldeles riktigt! Tack

Permalänk
Medlem

Jag kör vattenkylning i en prodigy. Använder en slim 240 i toppen och en 200mm radiator i fronten.
Kör med fläktarna på utsidan i toppen (vanlig tjocklek). Kan eventuellt att gå att få in slim fläktar på insidan.
Fick även modda fästen i fronten till 200mm radiatorn.
Räkna med att det är mycket pill och väldigt trångt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xprevious:

En 240mm radiator kan gå till CPU och GPU men det kommer att begränsa överklockning och låta en del.
Jag skulle rekommendera att du tar i alla fall en till 120mm rad. Vad jag har sett ska det gå att ha en 240mm rad i toppen och en 120mm i fronten som ligger stracks ovan på hårdiskburen. Det kommer bli trångt och du kanske kommer att behöva göra förändringar i fronten (På den inre metallen) för att kunna fästa 120mm radiatorn rätt.

lite kort om slang, ta 13/10. Hyffsat flöde och tar mindre plats en 16/10.

Kan dock inte rekomendera den pumpen. Jag tycker att du ska ta en titt på DDC pumparna. De är ganska små och med en bra topp är de ganska svårslagna för sin storlek.
Denna Pump/res combo skulle jag rekomendera:
http://www.inet.se/produkt/5322234/pump-laing-ddc-12v-ddc-1t
http://www.inet.se/produkt/5331107/ek-ddc-x-res-100-csq-aceta...
Om de tar för mycket plats får du kolla på annat.

Det svåra med att vattenkyla ett sånt litet bygge är att få allt att passa men läser du på lite kommer det nog gå fint.

När det gäller din länk ser det bra ut, utom pumpen och ressen.
Jag har ett prodigy själv som jag ska vattenkyla med näst intill identisk hårdvara.
Här har du min kundvang som du kan använda som ett exempel om du vill.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2780817/prodigyvatten

Lycka till med bygget och gott nytt år!

Med vänliga hälsningar,
Erik

Tack för hjälpen, har kolla runt på många olika vattenkylda byggen i ett prodigy och det har hjälpt mycket men det är som ingen som har byggt med HDD-buren fortfarande kvar och just därför blir det ju lite trängre att bygga och få in allt.

Få flera tips om både 13/10 och 16/10 på slangen så är svårt att välja!

Men som du kan se längre ner i denna kommentar så har jag bytt pump och reservoar men dina kundvagnar såg riktigt bra ut men är fortfarande osäker att du kan få in en 240mm XT och en 120mm XT då dom är ganska tjocka. Känns som att det ska bli alldeles för trångt med dom och just därför det är två slim i kundvagnen här nere.

Skippade DDC pump och tog en D5 istället då DDC saknar gänga och den du länka är för slang med måtten 8/10 och då passar det väl inte? Kanske tänker helt fel här.

Gott nytt år!

Skrivet av iSw3de:

3. Det är som att ha både CPU och GPU på en H100, alltså ingen vidare idé med 3570k som är relativt varm med en 680.
Du kan väll ha en 240 i fronten också?

Jaha okej, jo det går men vill ha kvar HDD-buren då jag inte äger någon SSD. Kan dock få in en 120mm i fronten med HDD-buren kvar.

Skrivet av Inveramsay:

Det fungerar men inte jättebra, jag skulle hellre satsa på en 120 i fronten

Angående pump, helt klart kör på en MCP350/[annan modellbeteckning på laing 10w pump] eller möjligen en MCP35X med en res till. Om du har dåligt med plats är swiftech microres bra.

Kink coils är bra om det är riktigt trångt men det är sällan du egentligen behöver dom nu med alla vinklade anslutningar som finns. Jag tycker dom är fula som stryk men den åsikten har ju inte alla direkt. Jag hade föredragit 10/16 slang dock, tjockare slang viker sig inte lika lätt men är jobbigare att göra nåt åt om den gör

Som det ser ut nu så blir det en 120mm i fronten också. Har skippat kink coils helt (tycker det är ganska snyggt men det kommer ju inte bli så långa dragningar). Pumpen är ändrad till en D5 med EK-D5 X-Res top.

Snackat lite med KoSoVaR i hans tråd och det jag kom fram till då är en 240 i toppen och en 120 fram. Hade gärna tryckt en en 240 eller 200 där men måste ha kvar hårddiskburen tyvärr.

Har även bytt pump och reservoar och hela kundvagnen är gjord på coolingstuff så här kommer det en bild istället för länk.

Är fortfarande lite osäker på hur många raka nipplar som blir bäst och om jag ens ska ha dom där två radiatorerna då jag har en 240mm liggandes men då den också är 47mm tjock och det kan ju bli en problem om det ska in en till..

Några åsikter kring detta?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

Din pump/reservoar kommer att bli mycket hög... ressen är ca 14cm och pumpen är ca 5 cm till. Vet inte vart du kommer att få det utrymmet ifrån men har du någon smart idé skulle jag vilja höra den!

Med en pump-top kan man sätta på vanliga nipplar på i princip alla pumpar inklusive laings pumpar(DDC pumpen) och D5:an. Detta gör att du kan fästa vilken slang du vill på den om du har rätt nipplar.
Exempel på en DDC pumptop som låter dig använda slang i valfri storlek: http://www.coolingstuff.se/p/754/ek-ddc-x-top-csq-acetal

Tunna radiatorer gör det enklare att få plats med allt, det är möjligt med de tjockare radiatorerna men kommer att bli svårare.(Specielt om man ska ha en 19cm hög pump/res combo)

Och ja, du har rätt antal nipplar i varukorgen för bygget.

Lycka till!

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xprevious:

Din pump/reservoar kommer att bli mycket hög... ressen är ca 14cm och pumpen är ca 5 cm till. Vet inte vart du kommer att få det utrymmet ifrån men har du någon smart idé skulle jag vilja höra den!

Med en pump-top kan man sätta på vanliga nipplar på i princip alla pumpar inklusive laings pumpar(DDC pumpen) och D5:an. Detta gör att du kan fästa vilken slang du vill på den om du har rätt nipplar.
Exempel på en DDC pumptop som låter dig använda slang i valfri storlek: http://www.coolingstuff.se/p/754/ek-ddc-x-top-csq-acetal

Tunna radiatorer gör det enklare att få plats med allt, det är möjligt med de tjockare radiatorerna men kommer att bli svårare.(Specielt om man ska ha en 19cm hög pump/res combo)

Och ja, du har rätt antal nipplar i varukorgen för bygget.

Lycka till!

Det går ju att lägga ner D5 pumpen fast hur bra det är vet jag inte.
Kollade in DDC pumpen efter jag hade skrivit och det blir den istället nu då jag vet hur den fungerar ^^
Fortfarande lite osäker på vilka radiatorer jag ska köra med..

Tack!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Skrivet av Zoubiey:

Det går ju att lägga ner D5 pumpen fast hur bra det är vet jag inte.
Kollade in DDC pumpen efter jag hade skrivit och det blir den istället nu då jag vet hur den fungerar ^^
Fortfarande lite osäker på vilka radiatorer jag ska köra med..

Tack!

Jag skulle föredra de tunnare, det underlättar slangdragning och montering.
Här ser du en bild på en EK coolstream 240mm XT monterad i toppen av ett Prodigy. Kanske hjälper dig lite.
http://i.imgur.com/yH9CP.jpg

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xprevious:

Jag skulle föredra de tunnare, det underlättar slangdragning och montering.
Här ser du en bild på en EK coolstream 240mm XT monterad i toppen av ett Prodigy. Kanske hjälper dig lite.
http://i.imgur.com/yH9CP.jpg

Sant, då kan jag också beställa från inet!
Japp det gjorde det verkligen och med det så ser det ut som att jag lär behöva köpa slim om jag både ska rymma en 240 i taket och en 120 precis ovanför HDD-buren..

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet