Permalänk
Medlem

Hur känsliga är CPU-pinnar?

Ja, hur känsliga är CPU-pinnarna egentligen? Om de är böjda och böjs tillbaka, innebär det några problem då för processorn att de varit böjda eller fungerar processorn så länge pinnarna är i rakt läge oavsett vad som hänt med pinnarna tidigare?

Någon tekniskt kunnig får också gärna utveckla funktionen med pinnarna.

Permalänk
Medlem

Så länge dom inte lossnar så är det lungt Och att alla är raka själv klart

Permalänk

Funktionen? Dom ska gå ner i hål med kontakt punkter för att kunna kommunicera...

Tunna metaller brukar brytas om dom böjs många gånger fram och tbx

Permalänk
Medlem

Det är bara AMD som har CPU-pinnar men Intel väljer ha på moderkorten istället. Om någon pinne skulle lossna så är det ingen fara att prova installera processorn då alla pinnarna inte fyller någon funktion. Antingen får man bild eller inte. Skulle det fungera ska man givetvis aldrig klocka den processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Så länge dom inte lossnar så är det lungt Och att alla är raka själv klart

Det låter bra det!

Skrivet av Mylifestyle95:

Funktionen? Dom ska gå ner i hål med kontakt punkter för att kunna kommunicera...

Tunna metaller brukar brytas om dom böjs många gånger fram och tbx

Jo det vet jag, men tänkte om de har någon mer specifik funktion annat än kommunikationen med sockeln/moderkortet. Varför har man valt lösningen med massa pinnar? Finns det inga andra vettiga alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det är bara AMD som har CPU-pinnar men Intel väljer ha på moderkorten istället. Om någon pinne skulle lossna så är det ingen fara att prova installera processorn då alla pinnarna inte fyller någon funktion. Antingen får man bild eller inte. Skulle det fungera ska man givetvis aldrig klocka den processorn.

Jaha okej, visste inte att Intel körde med en annan lösning, men så har jag aldrig haft Intel heller. Känns inte som detta med massa små pinnar är helt optimalt men men.

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Det låter bra det!

Jo det vet jag, men tänkte om de har någon mer specifik funktion annat än kommunikationen med sockeln/moderkortet. Varför har man valt lösningen med massa pinnar? Finns det inga andra vettiga alternativ?

Har väl med att göra att det måste vara sjukt många kontakt punkter på en relativt liten yta. Kanske ända/lättaste sättet att få till det på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det är bara AMD som har CPU-pinnar men Intel väljer ha på moderkorten istället. Om någon pinne skulle lossna så är det ingen fara att prova installera processorn då alla pinnarna inte fyller någon funktion. Antingen får man bild eller inte. Skulle det fungera ska man givetvis aldrig klocka den processorn.

Jag har för mig att min amd phenom II x4 black edition 3,4 ghz har inga CPU pinnar? Nu är jag väll inte helt säker och. Jag har ingen lust att avmontera cpun.

Permalänk

Jag har en gammal P4:a på 2,8Ghz (Northwood). Det var mellan 5 och 10 pins som böjdes rejält. Jag kommer ihåg att jag med hjälp av en nål lyckades böja tillbaka dem relativt rakt och kunde sedan dess använda cpu:n i mer än ett år till synes felfritt. Visserligen använde jag inget testprogram för att kolla om något var skadat men jag märkte inget konstigt rent funktionellt. Jag uppgraderade min dator efter ett år och mig veterligen så funkar processorn fortfarande.

PS Jag fick inte igång datorn med P4:an för någon vecka sedan men i burken har jag haft ett strulande cpu-kylare och moderkort så jag tror inte att cpun är boven.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Jag har för mig att min amd phenom II x4 black edition 3,4 ghz har inga CPU pinnar? Nu är jag väll inte helt säker och. Jag har ingen lust att avmontera cpun.

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=2428&page=14

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Okej My bad var väll bara något jag hadde för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Jo det vet jag, men tänkte om de har någon mer specifik funktion annat än kommunikationen med sockeln/moderkortet. Varför har man valt lösningen med massa pinnar? Finns det inga andra vettiga alternativ?

Strömförsörjning, jordning och kommunikation med andra delar på moderkort, som minnen, pci express portar, etc.
Samt att fysiskt hålla processorn på plats på rätt ställe.
Det är inte så mycket mer en processor behöver (Förutom kylning och program att köra).

Som sagt så har Intel en annan lösning med pinnarna i socketen på moderkortet istället. Intel har tidigare haft pinnar på processorn också och det har varit en alldeles utmärkt lösning. Framförallt tidigare när man haft färre men lite grövre pinnar än vad det är idag. Det har alltid varit många pinnar, åtminstone så länge jag skruvat i datorer. Men det är skillnad när det är 400-500 pins (Exempel Pentium 4 med Socket 478) och när man närmar sig 1000 (Exempel Socket 939) eller ännu fler.
För många pinnar väldigt tätt innebär att de behöver vara tunnare och klenare. Vilket gör att de lättare böjs eller går av vid oförsiktig hantering.
Så Intels lösning med pinnarna i socketen på moderkortet verkar bättre nu när man har processorer med över 1000 pinnar (utan att processorerna är mycket större än när de hade mindre än 500 pinnar).
Men till viss del flyttar man problemet, att nu blir socketen ömtåligare istället.

Permalänk

Det är inga problem att böja tillbaka pinnarna , bara man gör det försiktigt så ska det bara va att tuta och köra sedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Jaha okej, visste inte att Intel körde med en annan lösning, men så har jag aldrig haft Intel heller. Känns inte som detta med massa små pinnar är helt optimalt men men.

Har du något förslag på förbättring?

Permalänk
Medlem

Visst är pinnarna känsliga. Även om de bryts av så kan det ibland räcka att lägga tillbaks den på sitt ställe så kanske de får kontakt (finns en video som demonstrerar detta). Det är huvudsaken, att de får kontakt med varandra.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)