Permalänk
Medlem

Något brummar i datorn.

Tjena!! har köpt ett fractal design r4 chassie men får ändå inte tyst på datorn, det är något som brummar, kan inte hitta var felet ligger, lägger jag datorn ner så slutar det helt nästan, funderar på om det är mitt budget nätagg (Corsair 500w CX) som brummar när det får lite motstånd? och sen så vibrerar bordet och golvet som chassiet står på om den står på alla fyra benen och det är då det brummar också.
har också funderat på om det är pumpen till min antec kuhler kylare som brummar men har hört att om det låter så bubblar det och det uppleever inte jag.

Skulle vara vääldigt tacksam om jag fick lite svar så jag kan lösa detta problem.

Chassie fläktarna är det inte, dom låter ingenting typ för jag kör på 5v och har lyssnat på dom.

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk

Det är troligtvis hårddisken om du har en mekanisk. Skruva fast den i gummiringarna istället.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Nästan helt hundra på att det är nätagget. Hade ett ocz agg förut och det levde om som f*n. Bytte till ett annat och då blev det helt tyst. Kan även vara hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Det är troligtvis hårddisken om du har en mekanisk. Skruva fast den i gummiringarna istället.

har skruvat fast min HDD i vaggan med gummidistanserna och har lyssnat där, den låter lite men inte vibrerande eller brummande, har öven monterat gummiringarn mellan Hårdsiskstället och chassiet.

Skrivet av skogsraggarn:

Nästan helt hundra på att det är nätagget. Hade ett ocz agg förut och det levde om som f*n. Bytte till ett annat och då blev det helt tyst.

Aa, det måste nästan vara nätagget..

Om jag tar bort sidopanelen slutar vibrationerna också, har jobbat ihop lite pengar nu så får leta upp ett bättre nätagg.. Tack!

Fler tips uppskattas

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem

Kolla om det är fläkten i nätagget. Mitt satt o vibrera som fan, så drog ut det och klista fast den med lite pistol lim o vips så var det löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Kolla om det är fläkten i nätagget. Mitt satt o vibrera som fan, så drog ut det och klista fast den med lite pistol lim o vips så var det löst.

okej, ska testa sätta något mellan nätagget och chassiet och se om det blir bättre

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd lite då jag har köpt ett nytt nätagg som jag trodde va boven i min dator som jag tycker låter liite för mycket, blev mycket bättre när jag bytte mitt nätagg till ett Fractal Design Newton r3 600W, men det är fortfarande något som låter, funderar på om det är mina Noctua F12 pwn som låter, dock så har jag svårt att tro det för dom går på ca 600 rpm under idle, men det kanske bara är så enkelt att det är vindsusen som låter och dom går väl inte riktigt att få bort?

eller kan det vara pumpen på min antec kuhler 620 som låter? har bara hört om att dom låter som en kaffebryggare men det gör inte min dator utan det är ett susande hela tiden..

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Skrivet av Dannekkk:

Bumpar denna tråd lite då jag har köpt ett nytt nätagg som jag trodde va boven i min dator som jag tycker låter liite för mycket, blev mycket bättre när jag bytte mitt nätagg till ett Fractal Design Newton r3 600W, men det är fortfarande något som låter, funderar på om det är mina Noctua F12 pwn som låter, dock så har jag svårt att tro det för dom går på ca 600 rpm under idle, men det kanske bara är så enkelt att det är vindsusen som låter och dom går väl inte riktigt att få bort?

eller kan det vara pumpen på min antec kuhler 620 som låter? har bara hört om att dom låter som en kaffebryggare men det gör inte min dator utan det är ett susande hela tiden..

Gummidämpningar eller inte, hårddisken kan skapa kraftiga vibrationer. Om ljudet försvinner i samband med att sidopanelen demonteras kan du prova att böja till "hullingarna" så luckan sitter lite tightare. Självklart kan inte pumpen uteslutas.
Det är svårt för oss att säga var felet ligger. Du får lyssna riktigt noga eller stänga av en sak i taget tills du hittar felet helt enkelt.
Är ljudet konstant eller kommer det och går?

Permalänk
Skrivet av Dannekkk:

Bumpar denna tråd lite då jag har köpt ett nytt nätagg som jag trodde va boven i min dator som jag tycker låter liite för mycket, blev mycket bättre när jag bytte mitt nätagg till ett Fractal Design Newton r3 600W, men det är fortfarande något som låter, funderar på om det är mina Noctua F12 pwn som låter, dock så har jag svårt att tro det för dom går på ca 600 rpm under idle, men det kanske bara är så enkelt att det är vindsusen som låter och dom går väl inte riktigt att få bort?

eller kan det vara pumpen på min antec kuhler 620 som låter? har bara hört om att dom låter som en kaffebryggare men det gör inte min dator utan det är ett susande hela tiden..

Bumpar likaså. Du skriver att du har 600rpm på din Noctuafläkt. Exakt vilken modell är det och hur styr du fläkten? Dessutom undrar jag om du menar den fläkten som blåser genom radiatorn i din Antec 620? Jag har en sån här fläkt http://www.inet.se/produkt/6308771/noctua-nf-p12-pwm-120mm.
Den använder jag till att blåsa genom radiatorn i min Antec 620 kylning (också i en R4 chassi). Fläkten styrs via moderkortet så jag vet inte hur många varv det snurrar. Originalfläkten varvade mellan 1400 och 2000rpm och jag var orolig om 900 till 1300rpm kanske skulle vara för lite. Om du nu har en 600rpm Noctua som blåser mot radiatorn så kunde jag också sänkt min ljudnivå. Som det är nu så låter Noctuafläkten mest i mitt system (passivt grafikkort).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Bumpar likaså. Du skriver att du har 600rpm på din Noctuafläkt. Exakt vilken modell är det och hur styr du fläkten? Dessutom undrar jag om du menar den fläkten som blåser genom radiatorn i din Antec 620? Jag har en sån här fläkt http://www.inet.se/produkt/6308771/noctua-nf-p12-pwm-120mm.
Den använder jag till att blåsa genom radiatorn i min Antec 620 kylning (också i en R4 chassi). Fläkten styrs via moderkortet så jag vet inte hur många varv det snurrar. Originalfläkten varvade mellan 1400 och 2000rpm och jag var orolig om 900 till 1300rpm kanske skulle vara för lite. Om du nu har en 600rpm Noctua som blåser mot radiatorn så kunde jag också sänkt min ljudnivå. Som det är nu så låter Noctuafläkten mest i mitt system (passivt grafikkort).

Har den som du har fast två i pnp, men jag har ju kopplat den med en grenkontakt till moderkortet, och på speedfan så serjag att den snurrar i ca 600 - 700 rpm i idle och upp emot 900 rpm under tex Intelburn test. kan ju vara så att det bara är den ena fläkten som styrs av moderkortet och att den andra går på full fart och låter mycket. testar det när jag kommer hem och ser hur resultatet blir!

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Skrivet av Dannekkk:

Har den som du har fast två i pnp, men jag har ju kopplat den med en grenkontakt till moderkortet, och på speedfan så serjag att den snurrar i ca 600 - 700 rpm i idle och upp emot 900 rpm under tex Intelburn test. kan ju vara så att det bara är den ena fläkten som styrs av moderkortet och att den andra går på full fart och låter mycket. testar det när jag kommer hem och ser hur resultatet blir!

Tack. Eftersom du har två i push and pull så kan du utan problem ha de låga varvtalen. Min i5 3570K idlar runt 28 grader men jag måste nog testa en i load för att se var tempen hamnar.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av Dannekkk:

Bumpar denna tråd lite då jag har köpt ett nytt nätagg som jag trodde va boven i min dator som jag tycker låter liite för mycket, blev mycket bättre när jag bytte mitt nätagg till ett Fractal Design Newton r3 600W, men det är fortfarande något som låter, funderar på om det är mina Noctua F12 pwn som låter, dock så har jag svårt att tro det för dom går på ca 600 rpm under idle, men det kanske bara är så enkelt att det är vindsusen som låter och dom går väl inte riktigt att få bort?

eller kan det vara pumpen på min antec kuhler 620 som låter? har bara hört om att dom låter som en kaffebryggare men det gör inte min dator utan det är ett susande hela tiden..

Testa att ta ett papper och sätt det över fläkt öppningarna i chassit, om "vind" ljudet försvinner när du håller över öppningen på fläkten så har du hittat problemet, dock vet jag inte hur man löser detta. (Kanske en fläkt med mindre kraft)

Skedde för mig, dock var det bara när fläktarna sög in luft inte när de knuffade ut luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Testa att ta ett papper och sätt det över fläkt öppningarna i chassit, om "vind" ljudet försvinner när du håller över öppningen på fläkten så har du hittat problemet, dock vet jag inte hur man löser detta. (Kanske en fläkt med mindre kraft)

Skedde för mig, dock var det bara när fläktarna sög in luft inte när de knuffade ut luften.

har Define R4 så det sitter ljuddämpningsmatrial i alla öppningar men jag får ta och skaffa en ny fläkt, för nu när jag kopplade som man ska göra så orkade inte fläkten dra igång, vet inte varför men det kanske beror på att den är 4 pin och där man kopplar in är bara två pinnar i en 3 pins kontakt

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem

Kan vara chassit som "brummar" då det kan vara glapp. Om du "kramar" om chassit, blir det tyst?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Satte gummipluppar mellan alla skruvar och chassiet för min hårddiskbur och nu har det slutat brumma och vibrera nu e det bara fläktarna som låter,

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Skrivet av Dannekkk:

Satte gummipluppar mellan alla skruvar och chassiet för min hårddiskbur och nu har det slutat brumma och vibrera nu e det bara fläktarna som låter,

Hehe när jag läste om tråden så ser jag att du oroade dig över om en Noctua(!)-fläkt låter mycket på 900rpm -> "den ena fläkten som styrs av moderkortet och att den andra går på full fart och låter mycket." Jag kanske har missuppfattat dig igen men menar du att den ena fläkten går i 600rpm och den andra i 900rpm? Men även om det vore så, borde inte fläkten i ditt grafikkort (i idle) överrösta dina Noctuafläktar?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

har hört att man ska hålla sig ifrån CX serien

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Hehe när jag läste om tråden så ser jag att du oroade dig över om en Noctua(!)-fläkt låter mycket på 900rpm -> "den ena fläkten som styrs av moderkortet och att den andra går på full fart och låter mycket." Jag kanske har missuppfattat dig igen men menar du att den ena fläkten går i 600rpm och den andra i 900rpm? Men även om det vore så, borde inte fläkten i ditt grafikkort (i idle) överrösta dina Noctuafläktar?

nej, menade inte riktigt så utan i idle ligger noctua fläktarna i ca 700 rpm och sen går dom upp till typ 1100 men det funkar väl att koppla två fläktar till CPU_FAN om man har en sån grenkontakt? då styrs väl båda fläktarna?

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2