Säkert att köra automatisk överklockning?

Permalänk
Medlem

Säkert att köra automatisk överklockning?

Som tråden lyder, är det säkert att köra automatisk överklockning?
dvs. att använda moderkortets mjukvara (Asrock Z77 Extreme4) för att låta den justera spänning efter frekvens, automatiskt.
Tänkte klocka 4.2~

Processor: i5 3570k
Kylare: Noctua NH-D14

OBS är totalt nybörjare!

Permalänk

Säkert är det nog. Men troligtvis inte bra.
De automatiska klockningarna klockar väldigt lite eller så höjer den spänningen i onödan. Detta innebär slitage och energislöseri. Elförbrukningen kommer stiga och med den även värmen.

Om du har en K-processor är det MYCKET lätt att överklocka.
Det enda du gör är att öka "multiplier" och eventuellt spänningen för att det ska bli stabilt.
Jag har aldrig överklockat på ett Asrock, men det bör inte vara alltför svårt.
Sök efter en guide så löser det sig med största sannolikhet.

Permalänk

Guide här

Om du verkligen vill göra det enkelt för dig och har lite tur kan det räcka med att bara ändra multipliern. Annars är guiden ovan dagens lektyr.

Permalänk

Spänningen brukar dra iväg ordentligt på auto så för en permanent överklockning så ställ in manuellt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Även om du är en total nybörjade så är faktiskt överklockning idag otroligt enkelt.

För 4.2GHz ska du sätta CPU Ratio setting till 42 och CPU core voltage till runt ~1.2V (kolla detta i CPU-z).

Om din automatiska överklockning ger dig 4.2GHz och runt detta så är du okej (säker). Om du får ca 1.25V så är det alldeles för mycket för 4.2GHz..

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Även om du är en total nybörjade så är faktiskt överklockning idag otroligt enkelt.

För 4.2GHz ska du sätta CPU Ratio setting till 42 och CPU core voltage till runt ~1.2V (kolla detta i CPU-z).

Om din automatiska överklockning ger dig 4.2GHz och runt detta så är du okej (säker). Om du får ca 1.25V så är det alldeles för mycket för 4.2GHz..

Okej tack för hjälpen. ska testa den automatiska och se vad den ger för spänning, om det inte blir bra får jag börja fördjupa mig i överklockningen!

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet med asrocks färdiga profiler är mycket bra faktiskt!

Just nu är den klocken jag kör på en 4.6ghz profil, förlorade mina gamla inställningar vid en uefi update, och orkade inte klocka som vanligt... Funkar bra, går kanske lite varmare än om du klockar själv, men inte mycket. 4.2 är nog helt säkert.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd

håller med att auto settings kan bli knepiga och dra på en massa onödig volt
men ändra multi och v-core enbart är inte svårt alls så kolla upp det och sen vet jag inte om du har koll på clear cmos som kan vara bra att veta när man klockar och kommer för högt att clear cmos ställetŕ till baks stock inställnigarna till orginal

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Hur gick det? Även jag har Asrock Z77 extreme4, tänkte köra dom fasta OC-profilerna, får se hur varmt det blir.. Annars blir det manuell klockning,

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hur gick det? Även jag har Asrock Z77 extreme4, tänkte köra dom fasta OC-profilerna, får se hur varmt det blir.. Annars blir det manuell klockning,

Jodå det går fint! Har kollat runt lite och det verkar som att den ger lite mer spänning än vad som behövs men inte alls någon farlig "överdos".

Temperaturen håller sig väldigt låg med Noctua NH-DH14.

EDIT: Kör den i 4.2Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackaman:

Jodå det går fint! Har kollat runt lite och det verkar som att den ger lite mer spänning än vad som behövs men inte alls någon farlig "överdos".

Temperaturen håller sig väldigt låg med Noctua NH-DH14.

EDIT: Kör den i 4.2Ghz

Fungerar faktiskt riktgt bra om man inte "orkar" gå in i bios
Körde först 4.4Ghz + Prime95 men då crasha ngn windowsmodul. Körde sen 4.3Ghz + Prime95 i en timme och tempen låg på 60-65 lite olika på cores. Helt rimlig överklock utan att använda speciellt många hjärnceller

BF3 fick sig en liten kick

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Fungerar faktiskt riktgt bra om man inte "orkar" gå in i bios
Körde först 4.4Ghz + Prime95 men då crasha ngn windowsmodul. Körde sen 4.3Ghz + Prime95 i en timme och tempen låg på 60-65 lite olika på cores. Helt rimlig överklock utan att använda speciellt många hjärnceller

BF3 fick sig en liten kick

Precis! riktigt skönt att slippa pilla själv