"hittat" flertal servrar, ta hem eller skita i?

Permalänk

"hittat" flertal servrar, ta hem eller skita i?

Som titeln säger så har jag i mitt soprum just nu ca 10st servrar liggandes bland elektronikskrot,
Det verkar som om det är min hyresgästförening som byter upp sig. Kunde komma åt en server och öppna den, verkar som alla är tömda på CPU samt HDDs. Kan vara så att det är moderkort för dubbla cpu, och jag bara såg en som socket och inte den som fanns.
Minns inte exakt modell, men det såg ut att vara HP Proliant hela högen, några olika modeller dock.
Där ligger även en stor (enl mig) switch för rack.

Så frågan är, ska man plocka hem några och se vad man kan göra eller ska jag skita i det?
Har haft en längtan att göra en mindre render-farm ett tag och det kanske skulle funkat med dessa? Känns det värt?

/sandkvist

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Lego Master

Gratis är gott.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Gratis är gott.

Så sant så, men är det värt besväret mån tro? De väger ju en del...

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Medlem

Svårt att säga om man inte vet vilka specs dom har men kan väl vara värt att ta med sig några hem och pilla med dom lite?
Troligen så lär det vara gamla datorer med låg prestanda och hög energi förbrukning (emot dagens saker) vilket nog inte är allt för roligt att ha som renderings farm då dom inte lär vara speciellt snabba och en fin elräkning på det hela sen.

Men om du tar hem några och kollar lite. Vill du inte ha dom kanske någon annan vill, annars är det bara att slänga.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kolla vad det är för proliant modeller så kan man ju se om det är nått att ha, modellen brukar ju stå fram

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sandkvist:

Så sant så, men är det värt besväret mån tro? De väger ju en del...

Om du tror att du kan få ut nåt ur dem, så är det väl värt det antar jag? Men som det verkar behöver du ju investera i CPU och diskar ändå, känns kanske sådär att slänga in nya grejjor i kasserade chassin. =/

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Olagligt att bara ta dem, räknas som stöld tror jag.

Permalänk
Lego Master

Här står i sista stycket att man inte får ta saker från tipparna, men frågan är om det räknas i allmäntillgängliga soprum med? Oklart, hittar inget när jag googlar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Kan vara så att det är olagligt att ta dem från soprummet, men hur ska de veta? och de har kastat dem imo såatteeeh. Kan alltid gå och fråga om det är ok att ta dem.

Gjorde en snabbkoll. Där är processor i minst en av de stora iaf, med plats för ytterligare en. HP Proliant DL380 och de mindre är av modell DL360. Dock hittar jag via google att där finns massa generationer, men det verkar vara Xenon-processorer

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Här står i sista stycket att man inte får ta saker från tipparna, men frågan är om det räknas i allmäntillgängliga soprum med? Oklart, hittar inget när jag googlar.

Det är inget allmänt soprum utan endast för boende, så man måste ha bricka för att komma in.

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Medlem

Står det inte på fronten vilken model det är ? typ DL360 G5 ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Står det inte på fronten vilken model det är ? typ DL360 G5 ?

Som sagt står det HP Proliant DL380 eller DL360 men inget ang generation

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Medlem

Får tipsa dig om post #1 i denna tråd;

#12872340

Där hittar du lite information som jag tycker verkar passa denna tråd.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Får tipsa dig om post #1 i denna tråd;

#12872340

Där hittar du lite information som jag tycker verkar passa denna tråd.

Okej, tack! Nu har jag inte tagit något än. Och om jag får för mig att göra det, så kommer jag nog fråga först. (så mycket som jag betalar i ockerhyra gör att jag tycker de kan vara lite schyssta )

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Medlem

Kolla vad det är för något, är det bättre än pentium 4 kan du nog ta en.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandkvist:

Okej, tack! Nu har jag inte tagit något än. Och om jag får för mig att göra det, så kommer jag nog fråga först. (så mycket som jag betalar i ockerhyra gör att jag tycker de kan vara lite schyssta )

Bra, då blir det ju lagligt. Tvivlar på att någon skulle säga nej egentligen.. Lycka till!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

scsi- eller sata/sas-anslutningar i fronten? 2.5" eller 3.5"?
Ska det vara SCSI-disk är det ingenting jag hade bemödat mig att kånka hem.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MoNkeY-05:

Bra, då blir det ju lagligt. Tvivlar på att någon skulle säga nej egentligen.. Lycka till!

Dessvärre inte. Som jag tolkar det så gäller att ifall grejjorna är slängda (vilket de är), så äger kommunen dem. Ingen tillbaka-kaka alltså.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Dessvärre inte. Som jag tolkar det så gäller att ifall grejjorna är slängda (vilket de är), så äger kommunen dem. Ingen tillbaka-kaka alltså.

Ah, minsann! Så kan det ju vara ja..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av anden12:

scsi- eller sata/sas-anslutningar i fronten? 2.5" eller 3.5"?
Ska det vara SCSI-disk är det ingenting jag hade bemödat mig att kånka hem.

Det kan jag inte se med blotta ögat

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Dessvärre inte. Som jag tolkar det så gäller att ifall grejjorna är slängda (vilket de är), så äger kommunen dem. Ingen tillbaka-kaka alltså.

Man måste ju kunna ångra sig. Och det är ju deras soprum som jag antar att de beställer tömning på, och inte har med kommunen att göra

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Dessvärre inte. Som jag tolkar det så gäller att ifall grejjorna är slängda (vilket de är), så äger kommunen dem. Ingen tillbaka-kaka alltså.

De borde rimligen tillhöra hyresvärden tills de hämtats upp av sophämtarna

Permalänk

Ringde och frågade bovärden, och svaret vart (inte ett citat men påtungefär) "Det som är slängt är slängt, och det spelar ingen roll vart, att ta det vore i så fall ett lagbrott, tyvärr."

Ganska så raka besked, dock verkade han inte för upprörd eller som om han skulle göra något om ifall att jag tog dem

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sandkvist:

Okej, tack! Nu har jag inte tagit något än. Och om jag får för mig att göra det, så kommer jag nog fråga först. (så mycket som jag betalar i ockerhyra gör att jag tycker de kan vara lite schyssta )

Ocker är olagligt. Kan ge fängelse i upp till fyra år.

Menar du vad du skriver bör du polisanmäla, för det kan väl aldrig vara så att du överdriver för att rättfärdiga dina egna, potentiellt olagliga handlingar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag hade absolut plockat med mig dom som ser ut att vara i bäst skick. Är dom alla trasiga så kan man säkert "kombinera" ett par stycken och få en fungerande.

Bättre att återanvända än att slänga!

Visa signatur

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mackan365:

Jag hade absolut plockat med mig dom som ser ut att vara i bäst skick. Är dom alla trasiga så kan man säkert "kombinera" ett par stycken och få en fungerande.

Bättre att återanvända än att slänga!

Du har inte läst igenom tråden va? Det framkom att det är olagligt att plocka med sig saker som är slängda. Läs ordentligt nästa gång så slipper du uppmuntra till lagbrott.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Citat:

Du har inte läst igenom tråden va? Det framkom att det är olagligt att plocka med sig saker som är slängda. Läs ordentligt nästa gång så slipper du uppmuntra till lagbrott.

Ursäktar om någon "tog illa upp"...

Visa signatur

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mackan365:

Ursäktar om någon "tog illa upp"...

Handlar inte om det, det är forumreglerna som säger att du inte får göra det;

Citat:

§ 8

Brott

Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Citat:

Shudnawz

-Med risk att glida får långt OT-
Känner till regeln, och erkänner att jag gjort fel, precis som andra i tråden som på något sätt uppmanat till att ta prylarna, även du, före eller efter det framgick i just denna tråden att det var olagligt. Det har ju varit olagligt hela tiden.

Visa signatur

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson