10C graders skillnad mellan Core 0 och Core 3

Permalänk
Medlem

10C graders skillnad mellan Core 0 och Core 3

Hej!

Märkte nyss att det är ca. 10 graders skillnad mellan core 0 och core 3. Jag vet att ska vara skillnad men ska det verkligen var hela 10 grader? Core 0 idlar på 30, core 1 på 34, core 2 på 30 och core 3 på 41. Det känns som om jag har limmat ena delen av cpun och den andra inte liksom. Ska det vara så?
Kolla sign för specs
Gott nytt år!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Hej!

Märkte nyss att det är ca. 10 graders skillnad mellan core 0 och core 3. Jag vet att ska vara skillnad men ska det verkligen var hela 10 grader? Core 0 idlar på 30, core 1 på 34, core 2 på 30 och core 3 på 41. Det känns som om jag har limmat ena delen av cpun och den andra inte liksom. Ska det vara så?
Kolla sign för specs
Gott nytt år!

Jo samma för mig, inget att oroa sig över

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

Jo samma för mig, inget att oroa sig över

jaha vad bra, men jag är fortfarande lite skeptisk över det :/ jag trodde det skulle vara liksom 3-4 grader emellan, max 5 grader, men det är ju hela 10 grader o.O men tack iaf !

EDIT: såg att jag använde ordet skeptisk som jag har aldrig använt förr XD vet inte om jag ens använde det rätt

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Håll för öronen, För snart smäller det!

OnT: Inget att oroa sig över XD

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

Håll för öronen, För snart smäller det!

OnT: Inget att oroa sig över XD

hehe bra, fast en sak till. När jag överklockade processorn så testade jag aldrig prime95 i hela 24 timmar liksom, jag testa det nån timme och det gick fint men man ska ju köra prime i 24 timmar enligt här på swec, jag kommer väl inte få några problem med den senare va?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Skrivet av Buzz996:

hehe bra, fast en sak till. När jag överklockade processorn så testade jag aldrig prime95 i hela 24 timmar liksom, jag testa det nån timme och det gick fint men man ska ju köra prime i 24 timmar enligt här på swec, jag kommer väl inte få några problem med den senare va?

Mja, det värsta som kan hända är väl att du får en bluescreen, och då kan du ju bara höja volten lite. ^^
Plus att det är inte helt nödvändigt att testa i 24h, iallafall enligt mig(Någon kommer bli sur säkert).

Permalänk
Medlem

Den ligger väl inte perfekt mot processorn, eller så saknas lite pasta just där. Kör lite burntests och se om pastan flyter ut på ett bra sätt annars får du väl göra om jobbet. Men det är ju inte farligt som dom andra säger.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Den ligger väl inte perfekt mot processorn, eller så saknas lite pasta just där. Kör lite burntests och se om pastan flyter ut på ett bra sätt annars får du väl göra om jobbet. Men det är ju inte farligt som dom andra säger.

Ja jag tror att jag har gjort jobbet fel, jag kan ha tagit på lite för mycket, fast lika bra att vänta tills limmets funktion inte uppfyller som den ska. btw hur länge håller limmet? ett år?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Administrativ avgift

Hehe min 3930k skiljer sig 20 grader mellan kärnor 1-3 och 4-6 Skitwierd men jag bryr mig inte så mycket måste sätta om kylpastan någon dag^^

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Ja jag tror att jag har gjort jobbet fel, jag kan ha tagit på lite för mycket, fast lika bra att vänta tills limmets funktion inte uppfyller som den ska. btw hur länge håller limmet? ett år?

Det är inget lim det handlar om. Kylpastans uppgift är att maximera kontaktytan mellan kylare och cpu. Alltså fylla ut alla luftfickor som uppstår emellan. För mycket kylpasta gör att värmeöverförningen hemmas = det blir varmare. Därför ta hellre liiite för lite än för mycket. Man brukar säga ett okokt riskorn räcker. När man applicerar pastan så se till att rucka lite på kylaren så det sprids ut innan du spänner fast den, lyft helst inte kylaren när du väl tryckt ner den.

Edit: Man ska även ha i åtanke att dessa sensorer som mäter temperaturen på kärnorna inte alltid är 100% korrekta.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

En fråga som funnits så länge flerkärniga processorer funnits.

Kan lika härna bero på tryckskillnader mot IHS:en. Så länge datorn är stanil och värmen håller sig inom rimliga gränser och inte diffar mer än 10-12 grader hade jag skitit i det.

Vill du ha bäst resultat så ska du slipa IHSen helt plant, finns mängder med trådar och inget för den som inte är rädd för att riskera skada sin CPU. Vill du ha litre bättre än bäst resultat så ska man även slipa kylarens bas.
Överkurs? Javisst. Kul? Javisst. Nödvändigt? Knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Det är inget lim det handlar om. Kylpastans uppgift är att maximera kontaktytan mellan kylare och cpu. Alltså fylla ut alla luftfickor som uppstår emellan. För mycket kylpasta gör att värmeöverförningen hemmas = det blir varmare. Därför ta hellre liiite för lite än för mycket. Man brukar säga ett okokt riskorn räcker. När man applicerar pastan så se till att rucka lite på kylaren så det sprids ut innan du spänner fast den, lyft helst inte kylaren när du väl tryckt ner den.

Edit: Man ska även ha i åtanke att dessa sensorer som mäter temperaturen på kärnorna inte alltid är 100% korrekta.

ah juste, kylpasta hette det ju xD glömde namnet vid den tiden hmm, jag tog något större än ett riskkornsstorlek (<- är det ett ord ens?) och smeta ut med nån plast"påse" jag hade som jag fick med i nån av förpackningarna när jag byggde datorn

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

En fråga som funnits så länge flerkärniga processorer funnits.

Kan lika härna bero på tryckskillnader mot IHS:en. Så länge datorn är stanil och värmen håller sig inom rimliga gränser och inte diffar mer än 10-12 grader hade jag skitit i det.

Vill du ha bäst resultat så ska du slipa IHSen helt plant, finns mängder med trådar och inget för den som inte är rädd för att riskera skada sin CPU. Vill du ha litre bättre än bäst resultat så ska man även slipa kylarens bas.
Överkurs? Javisst. Kul? Javisst. Nödvändigt? Knappast.

haha sånt håller jag inte på med, lite för svårt för mig

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

ah juste, kylpasta hette det ju xD glömde namnet vid den tiden hmm, jag tog något större än ett riskkornsstorlek (<- är det ett ord ens?) och smeta ut med nån plast"påse" jag hade som jag fick med i nån av förpackningarna när jag byggde datorn

Sprida ut pastan ska man helst inte göra, det är bäst att bara lägga lite i mitten av CPUn och låta kylaren sprida ut det med trycket. Det påverkar dock inte temperaturen mycket, max några få grader, så om du inte orkar behöver du inte göra om. Det brukar hålla i minst något år innan pastan gradvis blir sämre och torkar ut.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Det beror antagligen inte på dig, Intel har applicerat kylpasta mellan processorn och locket som du sätter din kylfläns mot. Det kan vara mellanrum eller dåligt med kylpasta där, väldigt meckigt och vågat som det sagts tidigare här.

Allt om detta finns här:
http://www.overclock.net/t/1313179/official-delidded-ivy-brid...

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Sprida ut pastan ska man helst inte göra, det är bäst att bara lägga lite i mitten av CPUn och låta kylaren sprida ut det med trycket. Det påverkar dock inte temperaturen mycket, max några få grader, så om du inte orkar behöver du inte göra om. Det brukar hålla i minst något år innan pastan gradvis blir sämre och torkar ut.

men enligt videon ovanför så smetas ju pastan inte ut över hela cpun, hur kan det ha bättre temps än att man sprider ut det själv o.O

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Det beror antagligen inte på dig, Intel har applicerat kylpasta mellan processorn och locket som du sätter din kylfläns mot. Det kan vara mellanrum eller dåligt med kylpasta där, väldigt meckigt och vågat som det sagts tidigare här.

Allt om detta finns här:
http://www.overclock.net/t/1313179/official-delidded-ivy-brid...

fast nu menar du ju intels original kylare va? jag köpte ju till en noctua nh-d14

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

men enligt videon ovanför så smetas ju pastan inte ut över hela cpun, hur kan det ha bättre temps än att man sprider ut det själv o.O

Om man smetar ut det själv så bildas det luftbubblor vilket leder värme mycket dåligt. Inte nödvändigt att ha kylpasta över hela processorn, räcker att bara ha det i mitten (som den vita kylpastan i videon).

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av Buzz996:

men enligt videon ovanför så smetas ju pastan inte ut över hela cpun, hur kan det ha bättre temps än att man sprider ut det själv o.O

Som de sa i videon, det blir luftbubblor om man spritt ut det och luft är en vanlig isolator...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Som de sa i videon, det blir luftbubblor om man spritt ut det och luft är en vanlig isolator...

Skrivet av Amiroo:

Om man smetar ut det själv så bildas det luftbubblor vilket leder värme mycket dåligt. Inte nödvändigt att ha kylpasta över hela processorn, räcker att bara ha det i mitten (som den vita kylpastan i videon).

jaaahaaa nu faller allt på plats nu vet jag hur jag ska göra nästa gång! tack så mycket!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Hej!

Märkte nyss att det är ca. 10 graders skillnad mellan core 0 och core 3. Jag vet att ska vara skillnad men ska det verkligen var hela 10 grader? Core 0 idlar på 30, core 1 på 34, core 2 på 30 och core 3 på 41. Det känns som om jag har limmat ena delen av cpun och den andra inte liksom. Ska det vara så?
Kolla sign för specs
Gott nytt år!

Det är inte ovanligt att det skiljer i temperatur mellan dom olika kärnorna, speciellt inte i "idle" läge står sensorerna inte är lika bra kalibrerade.

När du stresstestar processorn så borde du se att ju varmare det blir ju mer jämna blir alla temperaturer mellan kärnorna.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

fast nu menar du ju intels original kylare va? jag köpte ju till en noctua nh-d14

Näe, det du lägger Noctuans bottenplatta mot är inte CPUn, det är en liten "kylfläns" som ligger an mot CPUn under den. Där inne är det också kylpasta som inte är så jättebra, men för att fixa det måste man öppna och det är väldigt riskabelt och går den sönder så finns ingen garanti. Jag tror du klarar dig ändå, min i5 diffar 6-7 grader ibland.
Förr i tiden kom dem utan denna platta (kanske AMD fortfarande gör det?) och då hände saker som att folk (jag) håller kylaren lite ojämnt vid montering och processorn blev till smulor.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

10 grader är inget. En gång skilde det 100 grader för mig Enligt core temp iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Näe, det du lägger Noctuans bottenplatta mot är inte CPUn, det är en liten "kylfläns" som ligger an mot CPUn under den. Där inne är det också kylpasta som inte är så jättebra, men för att fixa det måste man öppna och det är väldigt riskabelt och går den sönder så finns ingen garanti. Jag tror du klarar dig ändå, min i5 diffar 6-7 grader ibland.
Förr i tiden kom dem utan denna platta (kanske AMD fortfarande gör det?) och då hände saker som att folk (jag) håller kylaren lite ojämnt vid montering och processorn blev till smulor.

vänta, så det finns kylpasta INNE i själva CPU:n? eller har jag fått fel bild av det hela?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

men enligt videon ovanför så smetas ju pastan inte ut över hela cpun, hur kan det ha bättre temps än att man sprider ut det själv o.O

Skrivet av Amiroo:

Om man smetar ut det själv så bildas det luftbubblor vilket leder värme mycket dåligt. Inte nödvändigt att ha kylpasta över hela processorn, räcker att bara ha det i mitten (som den vita kylpastan i videon).

Skrivet av gaminggirl:

Som de sa i videon, det blir luftbubblor om man spritt ut det och luft är en vanlig isolator...

Skrivet av Buzz996:

jaaahaaa nu faller allt på plats nu vet jag hur jag ska göra nästa gång! tack så mycket!

Glöm inte bort att själva CPUn inte täcker all yta under själva IHSen, utan de är centrerade. Att hålla på med att sprida ut funkar för många, med väldigt gott resultat, bara man vet hur man ska göra. Och jag tror att det är större risk att man drar ut kylpastan ojämnt än att det samlas luftbubblor i det.

Favoriten är dock en klick i mitten och sen låta fyra skruvar och 700 gram kylare göra sitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

vänta, så det finns kylpasta INNE i själva CPU:n? eller har jag fått fel bild av det hela?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

aaah, det var exakt en sån bild jag fick i huvudet xD är det den här anledningen till att sandy bridge håller sig kallare än ivy bridge? eller är det bara så helt enkelt?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

aaah, det var exakt en sån bild jag fick i huvudet xD är det den här anledningen till att sandy bridge håller sig kallare än ivy bridge? eller är det bara så helt enkelt?

Vad jag läst så är det inte riktigt så, hur väl kylningen funkar varierar från exemplar till exemplar och har mer att göra med mellanrum mellan plattan och kisel än kylpastan, finns att läsa i länken jag gav i början. Det har nog mer med tillverkningsteknik och arkitektur att göra, men efter att ha monterat om så har folk fått mer spelrum vid överklockning och det är väl först där som IB har uppnått ungefär samma Prestanda/Temperatur till allas besvikelse, så det är inte värt det om du inte överklockar för överklockandets skull. Oklockad är väl IB ca 5% svalare?
I sommar kommer ju nästa arkitekturbyte och då sänks nog idle tempen lite men jag tror vi kommer få vänja oss vid dessa mindre framsteg.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kyre:

Det beror antagligen inte på dig, Intel har applicerat kylpasta mellan processorn och locket som du sätter din kylfläns mot. Det kan vara mellanrum eller dåligt med kylpasta där, väldigt meckigt och vågat som det sagts tidigare här.

Allt om detta finns här:
http://www.overclock.net/t/1313179/official-delidded-ivy-brid...

Ingen kylfläns, men Integrated heat spreader (IHS).

Skrivet av Buzz996:

fast nu menar du ju intels original kylare va? jag köpte ju till en noctua nh-d14

Skrivet av kyre:

Näe, det du lägger Noctuans bottenplatta mot är inte CPUn, det är en liten "kylfläns" som ligger an mot CPUn under den. Där inne är det också kylpasta som inte är så jättebra, men för att fixa det måste man öppna och det är väldigt riskabelt och går den sönder så finns ingen garanti. Jag tror du klarar dig ändå, min i5 diffar 6-7 grader ibland.
Förr i tiden kom dem utan denna platta (kanske AMD fortfarande gör det?) och då hände saker som att folk (jag) håller kylaren lite ojämnt vid montering och processorn blev till smulor.

Det är extremt sällan det gör att just temperaturer varierar mellan kärnorna. Mer eller mindre obefintlig. Dock kan man få ner temp något genom att antingen ta bort IHS:en eller byta pasta.

Skrivet av Buzz996:

vänta, så det finns kylpasta INNE i själva CPU:n? eller har jag fått fel bild av det hela?

Yes mellan Processorns transistorer och den så kallade IHS:en ligger det kylpasta.

Skrivet av kyre:

Vad jag läst så är det inte riktigt så, hur väl kylningen funkar varierar från exemplar till exemplar och har mer att göra med mellanrum mellan plattan och kisel än kylpastan, finns att läsa i länken jag gav i början. Det har nog mer med tillverkningsteknik och arkitektur att göra, men efter att ha monterat om så har folk fått mer spelrum vid överklockning och det är väl först där som IB har uppnått ungefär samma Prestanda/Temperatur till allas besvikelse, så det är inte värt det om du inte överklockar för överklockandets skull. Oklockad är väl IB ca 5% svalare?
I sommar kommer ju nästa arkitekturbyte och då sänks nog idle tempen lite men jag tror vi kommer få vänja oss vid dessa mindre framsteg.

Haswell kommer sänka både idle förbrukning och temp. Dock stiger TPW och därav kan man dra slutsatsen att de troligare kommer vara varmare än IB eller åtminstone lika varma.

Troligen kommer marginalerna bli mindre och mindre då intel vill kontrollera marknaden hårdare och hårdare.

Kort och gott.
Svaret som alla andra hittills har missat:

Du har troligen en stor kylare. En kylare utsätter tryck mot IHS:en.
Har du en normalt chassi så sitter kylaren i sidled och tyngs ner åt ena hållet. På så sätt utsätts två kärnor för lite högre tryck och får lite lägre temperaturer.
Detta tillsammans med att du har kollat IDLE och att sensorerna inte alltid är perfekta gör att du har 10°C skillnad mellan Low-High.

Kör load temp och skillnaden kommer minska. Dessutom kan du använda bunt band för att höja kylaren lite och få jämnare tryck mot IHS:en.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin