Asus integrerar handrörelseteknik från Leap Motion i framtida datorer

Permalänk
Melding Plague

Asus integrerar handrörelseteknik från Leap Motion i framtida datorer

Asus framtida datorer i premiumsegmentet med Intel Haswell kommer utrustas med rörelsesensorer och teknik från Leap Motion.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

satan vad coolt!
men om det är så användbart vid "kontorsanvändning" vet jag inte...
Är nog mest för nöjen i så fall.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Coolt! Ser bättre ut än att smeta runt fingrarna på skärmen.

Permalänk
Medlem

Kommer bli fint i en HTPC

Permalänk
Medlem

okej detta var ju bara SÅÅÅ coolt

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Jäklar uppgradering från en touchpad, I like:-D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

najs att sitta i soffan hemma och styra tv/dator med händerna

Permalänk
Medlem

Tror inte på Leap Motion på desktop datorer i alla fall. Jag vill kunna luta mig tillbaka och vifta runt i luften, inte sitta rakt upp och hålla händerna över en dosa. Rätt väg att gå är att ha något titta mot dig för att läsa av rörelser, typ en kamera i varje hörn av skärmen för att skapa en 3D effekt. Fel väg är att man själv aktivt måste anpassa sig till vart den lilla dosan är. När man väl sitter upp så använder jag hellre musen än att sträcka fram en hand bakom tangentbordet och vifta. Men om jag kan luta mig tillbaka för att sedan vifta omkring för att slö surfa etc så skulle det va grymt. Mina åsikter.

Permalänk

Ser framför mig hur jag kommer vifta med händerna som en idiot tills jag inser att programmet har frusit

Förövrigt riktigt coolt

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Haha sån måste jag köpa RTS och surfande kommer bli så slappt

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Flipp eller flopp? Asus verkar tro på det.. Men jag vetef-n.. :/

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Tror inte på Leap Motion på desktop datorer i alla fall. Jag vill kunna luta mig tillbaka och vifta runt i luften, inte sitta rakt upp och hålla händerna över en dosa. Rätt väg att gå är att ha något titta mot dig för att läsa av rörelser, typ en kamera i varje hörn av skärmen för att skapa en 3D effekt. Fel väg är att man själv aktivt måste anpassa sig till vart den lilla dosan är. När man väl sitter upp så använder jag hellre musen än att sträcka fram en hand bakom tangentbordet och vifta. Men om jag kan luta mig tillbaka för att sedan vifta omkring för att slö surfa etc så skulle det va grymt. Mina åsikter.

Du ska kunna luta den ner mot dig så att den registrera ditt ansikte såväl som dina händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holzzt:

Du ska kunna luta den ner mot dig så att den registrera ditt ansikte såväl som dina händer.

Är det något man ska kunna eller något du vill man ska kunna? Om de har sagt att man ska kunna göra det, och förutsatt att den faktiskt har en acceptabel räckvidd så tror jag att det kan bli bra.

Permalänk

Ser rätt coolt ut, ser bättre ut än att kladda på skärmen. Däremot så måste det vara jävligt jobbigt att hålla händerna i luften längre än ett par minuter

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Känns tveksamt med 190 bilder per sekund och en säkerhet på en hundradels millimeter. Tror inte att hårdvaran hinner med att analysera de bilderna. Om man ska kunna befinna sig t.ex. 15 cm bort blir det med 150 graders vinkel ungefär ett område motsvarande 25*25 cm så är det alltså 250mm*250mm*100*100 stycken pixlars upplösning som krävs. 625 Megapixels upplösning som ska tas i 190 ggr per sekund. Det är dessutom bra om det fungerar längre bort än 15cm.

Låter som en trevlig möjlighet dock, men tror snarare att upplösningen i verkligheten kommer vara kanske med en halv millimeters noggrannhet, vilket även det går att göra mycket med.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Ser som sagt lovande ut. Gillar att den bara kostar 70$. Tillräckligt billigt för att man ska kunna köpa en utan att det fungerar perfekt.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Ser riktigt coolt ut faktiskt De största fördelarna jag ser med det här för konsumenter är nog att det blir mycket enklare för vissa att t.ex. rita som dem visade i videon ;).

När detta sedan kommer till smartphones så kan jag tänka mig att det blir roligare och enklare att spela fps spel eller även andra spel som dem visade i videon

Coolt

Permalänk
Medlem

Leap Motions teknik! Släpp fram det. Tiden kommer att utvisa om det det bra eller anus. Som allt annat.

Detta är lite som när Microsoft gick ut med att Kinect kommer att komma till Pc. (var tog det vägen ? )

Ett försprång som Leap Motionsn har är "Program kan skrivas specifikt för Leap Motions hårdvara men gester fungerar även på mjukvara anpassad för pekskärm. Det innebär att utvecklare inte behöver lägga ned tid på att skriva applikationer för både pekskärm och handrörelser. Framförallt betyder det att även äldre applikationer bör fungera med gester." där tror jag att många kommer att haka på, om det inte blir anus av det hela.

Så visst kan det bli en sak som vi använder om 2-5 år. För visst ser det bra ut, så bra att man vill ha det nu

Men väldigt många försök har ju gjorts på detta planet, och än finns det nada.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Coolt! Men borde man inte bli jäkligt trött i armarna efter ett tag

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Mer Minority Report-style prylar tack!
Att flytta vissa saker från tangentbord och mus är vettigt. Vissa grejer är smidigare att göra med händerna, det märker man om man har en iPad och aktiverar multifingergesterna. Jag använder oftare fyrafingerssvepningen upp för att komma åt tidigare öppnade appar än att dubbelklicka på hemknappen. På samma sätt så stänger jag nog appar oftare med ett nyp än hemknappen. Osv osv.

Det handlar bara om att lära sig nya användarmönster. Jag längtar tills man kan mappa ett helt rum och att mjuk-/hårdvaran kan identifiera många personer så att syrran inte kan komma in och kaosa när jag ser på film till exempel.

Skrivet av Lindgren92:

Coolt! Ser bättre ut än att smeta runt fingrarna på skärmen.

Fast att smeta med fingrarna på skärmen har fördelar som väldigt hög precision!

Skrivet av Romoes:

Kommer bli fint i en HTPC

Om det funkar på så stort avstånd. Det är väl det alla vill. Men jag har för mig att det bara funkar relativt nära än så länge.

Skrivet av SanyaIV:

Tror inte på Leap Motion på desktop datorer i alla fall. Jag vill kunna luta mig tillbaka och vifta runt i luften, inte sitta rakt upp och hålla händerna över en dosa. Rätt väg att gå är att ha något titta mot dig för att läsa av rörelser, typ en kamera i varje hörn av skärmen för att skapa en 3D effekt. Fel väg är att man själv aktivt måste anpassa sig till vart den lilla dosan är. När man väl sitter upp så använder jag hellre musen än att sträcka fram en hand bakom tangentbordet och vifta. Men om jag kan luta mig tillbaka för att sedan vifta omkring för att slö surfa etc så skulle det va grymt. Mina åsikter.

Jag håller med.
Jag ser som främsta användningsområde för det här till vardagsrum eller att ligga i sängen och styra datorn när man ser på film typ.

Å andra sidan skulle snabba svepande gester för att byta skrivbord i Ubuntu/OS X vara användbart. På en Mac har du ju möjlighet att använda en fyrafingrarssvepning för att byta skrivbord. Att göra dessa gester med handen framför skärmen istället skulle jag inte ha några problem med. Tvärt om skulle det nog vara smidigare eftersom man inte behöver hitta pekplattan eller någon tangentbordskombination.

Skrivet av kaptenperre:

Känns tveksamt med 190 bilder per sekund och en säkerhet på en hundradels millimeter. Tror inte att hårdvaran hinner med att analysera de bilderna. Om man ska kunna befinna sig t.ex. 15 cm bort blir det med 150 graders vinkel ungefär ett område motsvarande 25*25 cm så är det alltså 250mm*250mm*100*100 stycken pixlars upplösning som krävs. 625 Megapixels upplösning som ska tas i 190 ggr per sekund. Det är dessutom bra om det fungerar längre bort än 15cm.

Låter som en trevlig möjlighet dock, men tror snarare att upplösningen i verkligheten kommer vara kanske med en halv millimeters noggrannhet, vilket även det går att göra mycket med.

Det tänkte jag också på. Sen var det 290, om inte tryckfelsnisse farit fram i artikeln...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Leap Motions teknik! Släpp fram det. Tiden kommer att utvisa om det det bra eller anus. Som allt annat.

Detta är lite som när Microsoft gick ut med att Kinect kommer att komma till Pc. (var tog det vägen ? )
[...]

Microsoft har väl öppnat upp Kinect så att det ska gå att använda till datorn? I början var de ju väldigt anti allt vad lekande med Kinecten hette, men nu omfamnar väl de det?
Problemet är att du själv måste snickra ihop mjukvara som kan använda sig av Kinect om jag kommer ihåg/har fattat rätt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av Bean:

Coolt! Men borde man inte bli jäkligt trött i armarna efter ett tag

haha bra muskel träning och bye bye handkontroller (:

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att detta skulle vara ganska fränt med en 3D-skärm. Eller något holografiskt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Entusiast

Leap motion är ungefär hur häftigt som helst men jag har svårt att se att det kommer vara praktiskt för allmänheten. Det finns massa specialtillämpningar där det hade varit guld värt. Alla som sysslar med 3D hade nog älskat att på ett intuitivt och smidigt sätt kunna vrida och vända på sina modeller i 3D utan massa konstiga verktyg.

Någon som listat ut vad den använder för teknik för att följa rörelser?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

ÄNNU mera helt onödiga funktioner, tar onödigheterna aldrig slut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Undrar hur mycket apple betalade för att dom skulle ha en appleskärm;)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felix:

Microsoft har väl öppnat upp Kinect så att det ska gå att använda till datorn? I början var de ju väldigt anti allt vad lekande med Kinecten hette, men nu omfamnar väl de det?
Problemet är att du själv måste snickra ihop mjukvara som kan använda sig av Kinect om jag kommer ihåg/har fattat rätt.

Kinect är ju kasst och snudd på flopp, fungerar inte alls som de tänkte, ser ju inte skillnad på en människa och ett rumsbord emellanåt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Undrar hur mycket apple betalade för att dom skulle ha en appleskärm;)

Förmdoligen ingeting!

Leap Motion Appoints Former Apple Executive as Vice President of Product Marketing

Michael Zagorsek Joins Creator of World's Most Accurate 3-D Motion Control Technology to Revolutionize Computing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Kinect är ju kasst och snudd på flopp, fungerar inte alls som de tänkte, ser ju inte skillnad på en människa och ett rumsbord emellanåt

Skickades från m.sweclockers.com

Flop?
Leap använder sig av samma teknik fast mer accurate. Så utan kinect hade vi inte haft leap.
Kinect scannar av ett helt rum. Leap en mindre yta. Så att spela flera personer med leap som med kinect kommer nog inte att gå.
Om man inte kombinerar enheterna kanske
Själva leapenheten kan man plugga in med usb och kommer gå loss på $69
Man kan göra förhandsbeställningar redan nu.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte det var konstigt att de använde en iMac när de har egna alternativ?

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>