Permalänk
Medlem

Router Server

Hejsan.

Jag uppptäcke precis att jag kan koppla in en bärbar hårddisk till min thomson router och komma åt filerna via nätverket.

Sedan kom jag att tänka på om man på något sätt skulle kunna göra routern till nån slags server som tex kan seeda torrents. typ installera någon sorts linux på något sätt.

Detta är kanske önsketänkande?

Vad är annars det enklaste/billigaste sättet att få den funktionen, dvs. lagra filer om jag kan seeda 24/7 utan att min dator behöver vara igång?

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Tvivlar stark på att du kan få någon annan programvara på Thomson bruken. Det är skräp hela skiten.
Men har för mig att det är möjligt med routrar som ex. 3500l v2 (och många fler) som stödjer DD-WET, tomato och liknande.

Annars är nog det billigaste kanske en begagnad sketen laptop som drar lite ström som kan vara på 24/7? Fast en vettig router är ju ifs alltid bra att ha. Aja kommer nog flera med idéer snart.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av popro:

Hejsan.

Jag uppptäcke precis att jag kan koppla in en bärbar hårddisk till min thomson router och komma åt filerna via nätverket.

Sedan kom jag att tänka på om man på något sätt skulle kunna göra routern till nån slags server som tex kan seeda torrents. typ installera någon sorts linux på något sätt.

Detta är kanske önsketänkande?

Vad är annars det enklaste/billigaste sättet att få den funktionen, dvs. lagra filer om jag kan seeda 24/7 utan att min dator behöver vara igång?

Tack för hjälpen.

Läs lite om vad en NAS är. Många har funktioner för torrents.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

NAS

Jag har faktiskt hunnit läsa lite om vad NAS är innan du svarade i tråden men det är fortfarande en stor djungel där jag inte kan se träden riktigt. Någon som har tips på en lättmanövrerad NAS-Server som inte kostar för mycket? Eller om det finns andra alternativ. Men det känns ju iaf mer värt att köpa nån slags sverver än en ny router... eller? förbereda sig för IPv6 i samma veva? ja, vad vet jag..
Tack för hjäpen

Mvh
Povel