Dämpa ljudet. Fokus på 2700k eller referens 6970 och vad göra?

Permalänk
Medlem

Dämpa ljudet. Fokus på 2700k eller referens 6970 och vad göra?

Hej
Tycker mitt mitx bygge i ett sugo sg08 låter väl mycket när det jobbar.
Har idag stockkylare på processorn och referensvarianten(i och med att grafikkortet skall sitta i mitxchassit) av 6970. Framförallt grafikkortet låter rejält under belastning.

Enklast att göra är väl corsairs h60 eller liknande till processorn men frågan är om det är värt det när ändå grafikkortet låter som det gör.

Finns det referensvarianter av annat grafikkort som låter mindre eller behöver jag byta till större låda för att kunnna köra ett grafikkort med eftermarknadskylare samt sätta på H60 för att få ett betydligt tystare system?

tack
/joel

Visa signatur

Intel Core i7 2700k | Asus P8Z77-v | Asus GTX 680 Direct CU II | bequiet! Straight Power E9 500W | Corsair Vengeance 8 GB | OCZ Agility 3 128 GB | Seagate Barracuda 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.e:

Hej
Tycker mitt mitx bygge i ett sugo sg08 låter väl mycket när det jobbar.
Har idag stockkylare på processorn och referensvarianten(i och med att grafikkortet skall sitta i mitxchassit) av 6970. Framförallt grafikkortet låter rejält under belastning.

Enklast att göra är väl corsairs h60 eller liknande till processorn men frågan är om det är värt det när ändå grafikkortet låter som det gör.

Finns det referensvarianter av annat grafikkort som låter mindre eller behöver jag byta till större låda för att kunnna köra ett grafikkort med eftermarknadskylare samt sätta på H60 för att få ett betydligt tystare system?

tack
/joel

Om det är grafikkortet som låter mest så är det väl i första hand det du behöver göra något åt. (Kanske båda men att inte röra det som låter mest blir ju ingen större vits.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Har du tyst nätaggregat då?

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet stör inte alls
/joel

Visa signatur

Intel Core i7 2700k | Asus P8Z77-v | Asus GTX 680 Direct CU II | bequiet! Straight Power E9 500W | Corsair Vengeance 8 GB | OCZ Agility 3 128 GB | Seagate Barracuda 750GB

Permalänk
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, frågorna bli då dels om den fårplats men även om priset på den gör att det är mer prisvärt att uppgradera grafikkortet eller att byta kylaren?

Visa signatur

Intel Core i7 2700k | Asus P8Z77-v | Asus GTX 680 Direct CU II | bequiet! Straight Power E9 500W | Corsair Vengeance 8 GB | OCZ Agility 3 128 GB | Seagate Barracuda 750GB

Permalänk
Skrivet av joel.e:

Hej
Tycker mitt mitx bygge i ett sugo sg08 låter väl mycket när det jobbar.
Har idag stockkylare på processorn och referensvarianten(i och med att grafikkortet skall sitta i mitxchassit) av 6970. Framförallt grafikkortet låter rejält under belastning.

Enklast att göra är väl corsairs h60 eller liknande till processorn men frågan är om det är värt det när ändå grafikkortet låter som det gör.

Finns det referensvarianter av annat grafikkort som låter mindre eller behöver jag byta till större låda för att kunnna köra ett grafikkort med eftermarknadskylare samt sätta på H60 för att få ett betydligt tystare system?

tack
/joel

märket his har gjort någon bättre modell av org.kylarna. här har du en youtube länk så får du se själv http://www.youtube.com/watch?v=V_qrTEYd4mA

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!