Permalänk
Medlem

Överklockning av i5 3450 (Ivy Bridge)

Tjenare!

Tänkte kolla om någon vet hur/om det går att överklocka min i5 3450 (Ivy Bridge) processor som just nu ligger på 3.1gHz/kärna

Tack på förhand

Oliver

Permalänk
Medlem

På icke K modeller kan du bara klocka upp genom att öka bushastigheten, typiskt från 100 till <105 förutsatt att ditt mobo har stöd för det.

http://www.youtube.com/watch?v=RgyAGZrEiz4

Permalänk

Har för mig (är inte säker) att om din processor har turbofunktion så kan du klocka så högt som högsta turbo multipeln är. Du får nog fler, bättre svar om en stund. Men du kan ju alltid kolla i BIOS hur högt du kan ställa multipeln.

EDIT: Här har du en länk som du kan kolla igenom. Verkar gå att överklocka till 3,9Ghz med hjälp av multipel. http://www.overclock.net/t/1267110/max-voltage-for-i5-3450-4-...

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Bumpar tråden lite. Min i5 3570K verkar gå i 1,6Ghz i idle. Kan det stämma? Jag trodde den skulle gå i 3,4Ghz och boosta upp till 3,8Ghz vid behov.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av Funnyvlad:

Bumpar tråden lite. Min i5 3570K verkar gå i 1,6Ghz i idle. Kan det stämma? Jag trodde den skulle gå i 3,4Ghz och boosta upp till 3,8Ghz vid behov.

Processorn hamnar nog i strömsparläge. tror det heter intelspeedstep eller något sådant. Det klockar ner processorn när den ligger i idle, fullt normalt.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Processorn hamnar nog i strömsparläge. tror det heter intelspeedstep eller något sådant. Det klockar ner processorn när den ligger i idle, fullt normalt.

Bra men den ligger på 1,6GHz när jag testar med real temp. Ville veta vad tempen låg utan belastning vid 3,4Ghz. Om den ligger på 1,6Ghz så är det inte så konstigt att tempen ligger runt 25 grader i idle.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Bra men den ligger på 1,6GHz när jag testar med real temp. Ville veta vad tempen låg utan belastning vid 3,4Ghz. Om den ligger på 1,6Ghz så är det inte så konstigt att tempen ligger runt 25 grader i idle.

Stäng av EIST om du verkligen inte vill ha strömsparfunktionerna då.
Känns väl dock sämre att dra mer ström och gå varmare när den ändå inte gör något?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Då måste du väl i sånt fall in i Bios och stänga av EIST/Intel speed step.

Edit: Eko.....

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Stäng av EIST om du verkligen inte vill ha strömsparfunktionerna då.
Känns väl dock sämre att dra mer ström och gå varmare när den ändå inte gör något?

Det är klart att de tär bra att spara ström (exempelvis skriver jag från en laptop nu på batteridrift). Det jag undrar är om den kör på 1,6Ghz vid låg belastning, hur vet jag att den kommer upp i 3,4Ghz eller 3,8Ghz vid spelande eller när det verkligen behövs?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Det är klart att de tär bra att spara ström (exempelvis skriver jag från en laptop nu på batteridrift). Det jag undrar är om den kör på 1,6Ghz vid låg belastning, hur vet jag att den kommer upp i 3,4Ghz eller 3,8Ghz vid spelande eller när det verkligen behövs?

Det tror jag inte egentligen du behöver oroa dig över. Om du nu är orolig, kolla.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Funnyvlad:

Det är klart att de tär bra att spara ström (exempelvis skriver jag från en laptop nu på batteridrift). Det jag undrar är om den kör på 1,6Ghz vid låg belastning, hur vet jag att den kommer upp i 3,4Ghz eller 3,8Ghz vid spelande eller när det verkligen behövs?

Genom att kolla i samma program när du belastar processorn?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|