Labbserver: Bygga eller köpa färdigt?

Permalänk
Medlem

Labbserver: Bygga eller köpa färdigt?

Skulle behöva en labbserver för att köra lite självstudier hemma och funderar mellan två olika alternativ: Antingen köpa en färdig burk eller bygga eget.

Jag sysslar framför allt med Citrix- och Windows-miljöer och tanken är att kunna köra lite mer komplexa miljöer, men i och med att det inte är produktion är inte prestanda så prioriterat. Jag är ute efter att kunna ha 32 GB minne eller mer. När det gäller CPU är förstås fler kärnor bättre, men jag tror jag skulle komma rätt långt på bara två faktiskt.

Så, vad är mest prisvärt? Hur mycket CPU behöver jag för att kunna köra 10-15 VM:ar (främst Win-klienter och -servrar) som ska gå utan last och som bara behöver vara rappa nog för att det ska bli praktiskt möjligt att labba? VT-x eller AMD-v är förstås ett måste.

Tilläggas kan att jag har en icke fungerande Mac Pro (G5) som det vore roligt att kunna bygga i, så eventuellt skulle jag ju kunna klara mig utan låda och fläktar om jag bygger själv (vet inte hur det är med nätagget, om det funkar).

Permalänk
Medlem

Jag har sett flertalet kluster med 2 host:ar i varje som kört på dubbla quad:ar (2-2.5GHz) i varje host. På dessa har det snurrat 25-35 VMar blandat linux och Windows - i produktion - och det har sällan varit CPU som flaskat eftersom alla inte jobbat samtidigt. Det brukar framförallt vara RAM och lagring som flaskar. Att ha 10-15 maskiner som idlar (mest) lär gå alldeles utmärkt på en quad. Se till att sprida dom över flera diskar eller ännu hellre SSD så lär det bli åka av

Om jag byggde nytt och plånboken tillät skulle jag kikat på något av SuperMicros moderkort. Dock finns det ju någon Fujitsu som folk brukar köpa som tydligen funkar ypperligt och som verkar väldigt prisvärd för 4-5000:-. Länk.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag satsat på minst en Quad, enligt mig finns det inte en enda anledning till att köpa en dual istället.

Antingen går du på något färdigt och slänger i mer RAM, t.ex. TX100 S3P E3-1220V2 3.1GHZ. Kika i http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1150666-lamplig-e...

Själv köpte jag lite lösa prylar begagnat. En gammal Phenom II med 6 kärnor som snurrar i 3GHz~, 16GB RAM, ett mATX-moderkort och sedan billigast möjliga estetiskt tilltalande chassi med ett OK FSP-nätagg, slutpris ~1700kr. I med ett Intel NIC och valfri hårddiskuppsättning och du är good to go.

Enligt mig är det inte jätteviktigt att ha riktiga serverprylar när du ska ha den som labmaskin i hemmet. Det funkar ju också att köpa nya budgetprylar läskigt billigt idag. Sedan får du fundera på vad du vill göra. Vill du kunna köra passthrough osv.?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s110690444&o=produkt_pr...

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2769907/2012-12-29 kanske vore något? Om moderkortets nuvarande bios inte stödjer piledriver går det att starta bios på en usbsticka(en smart MSI lösning) Lättare om du skriver vilken budget du har. Tror inte det finns moderkort som inte stödjer AMD-V nuförtiden(rätta mig gärna om jag har fel).
Såg att du ville ha 32gb eller mer. Bara att edita kundvagnen jag länkade med valfria minnestickor i den storlek du behöver Moderkortet stödjer dock bara upp till 32gb

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2769907/2012-12-29 kanske vore något? Om moderkortets nuvarande bios inte stödjer piledriver går det att starta bios på en usbsticka(en smart MSI lösning) Lättare om du skriver vilken budget du har. Tror inte det finns moderkort som inte stödjer AMD-V nuförtiden(rätta mig gärna om jag har fel).
Såg att du ville ha 32gb eller mer. Bara att edita kundvagnen jag länkade med valfria minnestickor i den storlek du behöver Moderkortet stödjer dock bara upp till 32gb

Tack för tipset, där någonstans ungefär ligger väl min budget, så det var lagom nivå.