Lagringsserver, Tips, Trix & Information sökes!

Permalänk
Medlem

Lagringsserver, Tips, Trix & Information sökes!

Backstory:
Så anledningen till att jag ska bygga mig en lagringsserver beror på att jag ska flytta ihop med flickvännen och vi vill ha ett enkelt sätt att lagra och säkerhetskopiera vår data, samt göra den tillgänglig över hela nätverket utan att jag som idag behöver ha min speldator igång.

Hårdvara:
Så jag har försökt läsa på lite själv och vad jag kommit fram till så vill jag självklart ha ett raidkort, jag har tittat på detta. Sedan har jag förstått att jag ska ha multilane kablar, vilket skulle ge mig möjligheten att installera 8st diskar. Så med stöd för 8st hårddiskar så tänkte jag köpa in Western Digital Red 3TB vilket skulle betyda 24tb lagring FÖRE raid ca 19.5 om jag skulle välja Raid5, mer sugen på raid6 men hittar inget raidkort som inte kostar allt för mycket med stöd för det, med två stycken i backup liggandes.

Jag har sedan tänkt mig en i5 3450s, som boot disk tänkte jag mig en Samsung 840 Series 250GB. Men jag har inte riktigt bestämt mig vilken moderkort jag ska välja, dock lär det bli ett ATX moderkort av något slag. Chassi vet jag inte hellre vad jag kommer välja. Inte så jätte viktigt då jag ska ha den i en garderob, hade dock varit trevligt med ett chassi med stöd för hotswat men det är inte nödvändigt.

Sist men inte minst funderar jag på ett 4 portars nätverkskort för att inte det ska bli några problem om jag tittar på en film eller liknande på TV och det körs en backup eller flickvännen ser en film på sin dator eller i sovrummet, jag vet dock inte om det verkligen behövs på ett gigabit nätverk.

Mjukvara

Jag kommer mest troligt också att köra Windows Home Server 2011, då det känns lättast för min del, jag är dock öppen för förslag.

Frågor, tips och trix

Så vad jag egentligen vill med denna tråden?
Jag är ute efter feedback på valen av komponenter, alternativ mjukvara, medlemmar med egna Windows Home Servers, eller liknande lösning som kan komma med lite tips och trix vad man ska och inte ska göra.

Ni som har ett system som detta, känner ni att det är värt det eller skulle man kanske lika gärna välja en färdig NAS med kanske 2tb total lagring och bara spara de viktiga filerna där och sedan köra övrig lagring på filmer/serier osäkert?

Som ni ser har jag inte heller valt ett nätagg då jag är lite osäker om jag behöver 1 eller 2 rails för diskarna.
Sedan har jag lite frågetecken om vad som händer om själva boot disken skulle dö, skulle jag med ett WHS2011 system kunna återställa.

Spawna på och kom med förslag, tips och trix, jag är öppen för all information och jag är inte rädd att läsa "walls of texts" utan kör på, ju mer desto bättre då det faktiskt handlar om ca18.000kr i slutändan även om jag beställer från USA. Är jag helt "out of my mind" eller vad säger ni?

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Hade verkligen avrått från RAID5 med 24TB disk, en rebuild av den tar nog en vecka eller två och under den tiden är det stor risk att ännu en disk går sönder då en rebuild stressar samtliga diskar rätt mycket.
Sen vet jag inte om jag hade kört med hårdvaruraid, känns som att mjukvara ger mer prestanda och är betydligt billigare. Annat var det förr när CPU:erna var klenare, då behövde de avlastas från RAID beräkningar men nu klarar i stort sett varenda CPU på marknaden att beräkna RAID paritet utan att det ens märks.

Ett alternativ om du vill köra Windows är ju Storage Spaces i Windows 8 / Server 2012, personligen har jag inte bra erfaranhet av det men då är det mjukvaru RAID så det är bara att se till att ha tillräckligt många SATA portar.
Själv så kör jag med FreeNas, finns även andra liknande produkter baserat på Linux eller BSD med enkla interface som är lätta att administrera.

Permalänk
Medlem

Nätagg köp xfx 550 den driver runt dina diskar utan problem 9 sata sladdar och hög kvalite på agget.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Känns lite overkill för bara lagring, även om det verkar vara stora mängder. Behöver du verkligen (tänk igenom det noga) så mycket? Jag är nere på 4TB efter att ha varit uppe på betydligt större storlekar och känner mig nöjd. Man måste inte spara allt. Men jag vet inte, ni kanske har väldigt mycket viktig data eller är det bara filmer/serier till största delen?

Vad tänkte du ha SSDn till? Känns som du kanske vill köra någon service där eller varför ska du ha en snabb disk för OS? Du bootar en gång och lämnar den på, den kommer nog mestadels idla.

Gå ner till i3 om du inte ska köra någon service, den kommer mer än väl klara att skyffla lite data på nätverket. Jag kör FreeNAS med en Atom 330 på 1.6 Ghz utan problem.

En viktig sak att påpeka är också att efter du lagt närmare 20k på den här datorn, tänk inte under några omständigheter att all er data är säker. Inbrott, brand eller ren klantighet kan fortfarande sabba alla era filer. Som alltid RAID är redundans och inte backup. Vill ni ha säker lagring bör ni dela upp den geografiskt, Kan rekommendera något liknande den här + diskar, att släng in hos en förälder som ni kan synka viktig data till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Hade verkligen avrått från RAID5 med 24TB disk, en rebuild av den tar nog en vecka eller två och under den tiden är det stor risk att ännu en disk går sönder då en rebuild stressar samtliga diskar rätt mycket.
Sen vet jag inte om jag hade kört med hårdvaruraid, känns som att mjukvara ger mer prestanda och är betydligt billigare. Annat var det förr när CPU:erna var klenare, då behövde de avlastas från RAID beräkningar men nu klarar i stort sett varenda CPU på marknaden att beräkna RAID paritet utan att det ens märks.

Ett alternativ om du vill köra Windows är ju Storage Spaces i Windows 8 / Server 2012, personligen har jag inte bra erfaranhet av det men då är det mjukvaru RAID så det är bara att se till att ha tillräckligt många SATA portar.
Själv så kör jag med FreeNas, finns även andra liknande produkter baserat på Linux eller BSD med enkla interface som är lätta att administrera.

2000kr kostar själva raidkortet så det är inte så "farligt" egentligen i sammanhanget. Enda anledningen egentligen att jag funderade på windows är att jag redan har en kopia av WHS2011 så jag undviker den kostnaden på hela 400kr ^^.

Problem med mjukvaruraid är väl att om tex moderkortet dör eller en disk så försvinner väl all data? Ganska säker på att det gäller moderkortet i alla fall, jag är mer osäker på vad som gäller om en disk dör.

"Ett alternativ om du vill köra Windows är ju Storage Spaces i Windows 8 / Server 2012, personligen har jag inte bra erfaranhet av det men då är det mjukvaru RAID så det är bara att se till att ha tillräckligt många SATA portar."
Jag förstår tyvärr inte den meningen riktigt då det känns som du tyckte mjukvaruraid var bra men här säger du tvärtom :S

Jag har faktiskt kört en hel del FreeNas då jag använder mig av en m0n0wall men jag vart tyvärr aldrig riktigt övertygad om att det var rätt alternativ för mig, jag har iofs inte testat det sedan de precis hade släppt version 8.

Skrivet av pompa_kumla:

Nätagg köp xfx 550 den driver runt dina diskar utan problem 9 sata sladdar och hög kvalite på agget.

Jag hade föredragit ett Platinum certat agg, som tex Corsair AX 760W

Skrivet av Xerbee:

Känns lite overkill för bara lagring, även om det verkar vara stora mängder. Behöver du verkligen (tänk igenom det noga) så mycket? Jag är nere på 4TB efter att ha varit uppe på betydligt större storlekar och känner mig nöjd. Man måste inte spara allt. Men jag vet inte, ni kanske har väldigt mycket viktig data eller är det bara filmer/serier till största delen?

Vad tänkte du ha SSDn till? Känns som du kanske vill köra någon service där eller varför ska du ha en snabb disk för OS? Du bootar en gång och lämnar den på, den kommer nog mestadels idla.

Gå ner till i3 om du inte ska köra någon service, den kommer mer än väl klara att skyffla lite data på nätverket. Jag kör FreeNAS med en Atom 330 på 1.6 Ghz utan problem.

En viktig sak att påpeka är också att efter du lagt närmare 20k på den här datorn, tänk inte under några omständigheter att all er data är säker. Inbrott, brand eller ren klantighet kan fortfarande sabba alla era filer. Som alltid RAID är redundans och inte backup. Vill ni ha säker lagring bör ni dela upp den geografiskt, Kan rekommendera något liknande den här + diskar, att släng in hos en förälder som ni kan synka viktig data till.

Nej jag behöver väl inte ha all data säker, utan själva målet med detta är att ha allt på en central server och att det ska vara lätt att komma åt all data i hemmet, samt att jag ville underlätta min backup som jag idag gör på externa hårddiskar, en för varje månad på 1tb och de är ca 40-50% fulla som jag sedan sparar "offsite" i ett vapenskåp. Om jag inte miss fel går det att ställa in så att WHS2011 gör detta automatisk och det ända jag behöver göra är att byta disk varje månad.

Jag har inga planer att köra några andra tjänster på den då jag har möjlighet att köra dem hos en bekant på hans server i hallen där han jobbar.

Det är mycket möjligt att själva hårdvaran är overkill, jag har inte gjort något i stil med detta förut och därför antar jag att chansen att ta i är ganska stor.
Anledningen till att jag valde en SSD som OS drive är helt enkelt pga att de är mer pålitliga än en mekanisk och Eftersom WHS2011 kräver 160gb minst föll valet på just den, funderar dock på att välja en Intel istället.

Nej precis jag är medveten om det, därav mitt farande med externa diskar till föräldrarna.

Jag är som sagt väldigt novis på detta och därför jag vända mig hit för hjälp. Det känns VÄLDIGT pinsamt att säga att pengarna är inte problemet, jag gillar självklart inte att lägga ut mer än vad jag behöver men jag är dock bered på att lägga ut dessa summor om det betyder att det kommer flyta på.

Den servern du länkade, skulle det vara ett bra alternativ för spara bilder och övrigt VIKTIGT lokalt med offsite backup och sedan någon form av media/filserver för filmer/serier?

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

2000kr kostar själva raidkortet så det är inte så "farligt" egentligen i sammanhanget. Enda anledningen egentligen att jag funderade på windows är att jag redan har en kopia av WHS2011 så jag undviker den kostnaden på hela 400kr ^^.

Problem med mjukvaruraid är väl att om tex moderkortet dör eller en disk så försvinner väl all data? Ganska säker på att det gäller moderkortet i alla fall, jag är mer osäker på vad som gäller om en disk dör.

"Ett alternativ om du vill köra Windows är ju Storage Spaces i Windows 8 / Server 2012, personligen har jag inte bra erfaranhet av det men då är det mjukvaru RAID så det är bara att se till att ha tillräckligt många SATA portar."
Jag förstår tyvärr inte den meningen riktigt då det känns som du tyckte mjukvaruraid var bra men här säger du tvärtom :S

Jag har faktiskt kört en hel del FreeNas då jag använder mig av en m0n0wall men jag vart tyvärr aldrig riktigt övertygad om att det var rätt alternativ för mig, jag har iofs inte testat det sedan de precis hade släppt version 8.

Jag hade föredragit ett Platinum certat agg, som tex Corsair AX 760W

Givetivs bättre val men om du ska lägga så mycket lägg mellanskillnaden på ett 760i kan vara bra för dina diskar du kan se ripple hur stabila spänningar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Problem med mjukvaruraid är väl att om tex moderkortet dör eller en disk så försvinner väl all data? Ganska säker på att det gäller moderkortet i alla fall, jag är mer osäker på vad som gäller om en disk dör.

Nej så är det inte om du kör mjukvaruraid i operativsystemet, i fallet med FreeNas ligger all RAID information på diskarna så du kan ta dina diskar och flyta dem till en helt annan dator och importera allt utan dataförlust. Det är faktiskt bättre än med ett RAIDkort där du måste byta ut till ett likadant (oftast) för att få tillgång till din data igen om RAIDkortet dör.

Skrivet av KeTonic:

"Ett alternativ om du vill köra Windows är ju Storage Spaces i Windows 8 / Server 2012, personligen har jag inte bra erfaranhet av det men då är det mjukvaru RAID så det är bara att se till att ha tillräckligt många SATA portar."
Jag förstår tyvärr inte den meningen riktigt då det känns som du tyckte mjukvaruraid var bra men här säger du tvärtom :S

Kanske formulerade mig dåligt där, men mjukvaruraid är bra i allmänhet tycker jag. Folk säger bra saker om Storage Spaces i nya windows 8/2012 men jag har testkört det lite på 2012 och jag var missnöjd både med hastighet och framför allt tillförlitlighet/översikt. Så det var inget för mig men jag bara påpekade att det är ett sätt att slippa köpa ett RAIDkort och ändå köra Windows.

Skrivet av KeTonic:

Jag har faktiskt kört en hel del FreeNas då jag använder mig av en m0n0wall men jag vart tyvärr aldrig riktigt övertygad om att det var rätt alternativ för mig, jag har iofs inte testat det sedan de precis hade släppt version 8.

Det är stabilt och bra, speciellt är ju ZFS den stora grejen om man är rädd om sin data. Plus att där kan du ju lätt köra med RAID-Z2 som motsvarar RAID6 om du vill, utan att behöva köpa RAIDkort för 5k+

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Nej så är det inte om du kör mjukvaruraid i operativsystemet, i fallet med FreeNas ligger all RAID information på diskarna så du kan ta dina diskar och flyta dem till en helt annan dator och importera allt utan dataförlust. Det är faktiskt bättre än med ett RAIDkort där du måste byta ut till ett likadant (oftast) för att få tillgång till din data igen om RAIDkortet dör.

Där ser man, man lär sig mer och mer varje dag, då känns detta faktiskt som ett mer lockande val för att spara den stora bulken av min data med kanske HP servern som länkades ovan för de riktigt VIKTIGA filerna (bilder, hemma videos och dokument).

Eller skulle man kunna få denna lösning att fungera för allt?
Min data som du kanske förstår är uppdelad i "viktigt" och sådant som jag vill ha tillgång till på alla maskiner via tex XBMC.

Skrivet av b1ghen:

Det är stabilt och bra, speciellt är ju ZFS den stora grejen om man är rädd om sin data. Plus att där kan du ju lätt köra med RAID-Z2 som motsvarar RAID6 om du vill, utan att behöva köpa RAIDkort för 5k+

Där ser man, jag ska nog ta och läsa lite mer on FreeNAS8, du sitter inte möjligen på lite länkar eller liknande som skulle kunna hjälpa?

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Avstängd

Kör själv FreeNas, något större lagringskapacitet än den du siktar på. Läste länge och väl på om det men insåg till slut att all info är företagsbaserat. Exempelvis att man bör ha 1gb ram per terabyte data osv. Jag har 36TB och 8GB ram, räcker ypperligt för ett nätverk på åtta datorer och maxar 1gbit utan problem. Systemet körs från ett usb minne.

Det var ganska enkelt att sätta upp och dela ut i nätverket samt att skapa användare.
Kör två uppsättningar om nio diskar var i Raid z1.

har inte upplevt några problem alls egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Nej jag behöver väl inte ha all data säker, utan själva målet med detta är att ha allt på en central server och att det ska vara lätt att komma åt all data i hemmet, samt att jag ville underlätta min backup som jag idag gör på externa hårddiskar, en för varje månad på 1tb och de är ca 40-50% fulla som jag sedan sparar "offsite" i ett vapenskåp. Om jag inte miss fel går det att ställa in så att WHS2011 gör detta automatisk och det ända jag behöver göra är att byta disk varje månad.

Låter bra med backupen, det är många som missar det och bara kör en RAID-array för de tror att det är säkert. En liten server offsite skulle väl vara nästa steg så du slipper fara med diskar. Görs det kontroll på backupen så du ser att den fungerar? Det är annars vanligt att man skadar diskar när man transporterar dem och sedan står man där med ett gäng externa som har lagt av när man behöver återskapa.

Skrivet av KeTonic:

Anledningen till att jag valde en SSD som OS drive är helt enkelt pga att de är mer pålitliga än en mekanisk och Eftersom WHS2011 kräver 160gb minst föll valet på just den, funderar dock på att välja en Intel istället.

Hade ingen koll att WHS krävde så mycket. Själv bootar jag FreeNAS från ett 16GB usbminne, är man rädd för en stunds nertid kan man ju spegla ett gäng och ha liggandes. Men ska du köra WHS kanske det är ett bra val med en SSD ändå.

Skrivet av KeTonic:

Jag är som sagt väldigt novis på detta och därför jag vända mig hit för hjälp. Det känns VÄLDIGT pinsamt att säga att pengarna är inte problemet, jag gillar självklart inte att lägga ut mer än vad jag behöver men jag är dock bered på att lägga ut dessa summor om det betyder att det kommer flyta på.

Den servern du länkade, skulle det vara ett bra alternativ för spara bilder och övrigt VIKTIGT lokalt med offsite backup och sedan någon form av media/filserver för filmer/serier?

Om det är möjligt så hade jag plockat upp en sådan HP, slängt in 2st 2TB diskar och ställt den hos föräldrar/bekanta. För sådana små summor får du en bra backup som är geografiskt redundant. Man kan med fördel göra en bytestjänst av det, du får lagra data hos dem och de får lagra data hos dig, win-win alltså.
Jag hade däremot inte köpt två servrar om bägge ska stå hemma hos dig, det blir bara jobbigt att hantera och ger inget extra skydd mot inbrott, brand osv.

Skrivet av KeTonic:

Där ser man, man lär sig mer och mer varje dag, då känns detta faktiskt som ett mer lockande val för att spara den stora bulken av min data med kanske HP servern som länkades ovan för de riktigt VIKTIGA filerna (bilder, hemma videos och dokument).

Eller skulle man kunna få denna lösning att fungera för allt?
Min data som du kanske förstår är uppdelad i "viktigt" och sådant som jag vill ha tillgång till på alla maskiner via tex XBMC.

Där ser man, jag ska nog ta och läsa lite mer on FreeNAS8, du sitter inte möjligen på lite länkar eller liknande som skulle kunna hjälpa?

Som ovan, bygg bara en server om de inte är geografiskt spridna. Men jag lägger också en röst på en stor ZFS array för din data, med sådana volymer utgår jag från att mycket data är gammal och då är det fint med skydd mot t.ex bit rot.

Här är stats från min server, är som sagt en liten Atom 330 @ 1.6Ghz, 3gb minne och 4tb disk. Den spelar jag film från med XBMC och laddar ner till. Har haft en disk som började ge lite fel, enkelt att bara byta ut och sedan dess rullar den igen utan problem.

Här finns mycket bra att läsa också, akta dig för att fastna i träsket av lagring bara
http://hardforum.com/forumdisplay.php?f=29

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så stödjer WHS 2011 <b>INTE</b> diskar på 3tb fullt ut. Den kommer istället att bara tillåta partitioner på högst 2tb så du blir tvungen att ha en partition på 1Tb vid sidan om. Helt värdelöst. Detta ska inte vara fallet med Windows Server 2012.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Låter bra med backupen, det är många som missar det och bara kör en RAID-array för de tror att det är säkert. En liten server offsite skulle väl vara nästa steg så du slipper fara med diskar. Görs det kontroll på backupen så du ser att den fungerar? Det är annars vanligt att man skadar diskar när man transporterar dem och sedan står man där med ett gäng externa som har lagt av när man behöver återskapa.

Problemet är att de bara har en 8/1 lina så det går fortrare för mig att ta mig dit och lämna av en hårddisk än att försöka flytta det över nätet. Jag använder PureSync för att sync mot externa disken, utöver det gör jag ingen kontroll. Eftersom jag gör backup en gång i veckan till den disken och sedan byter jag varje månad så om båda min interna och externa dör exakt samtidigt så har jag kvar från månaden innan.

Skrivet av Xerbee:

Hade ingen koll att WHS krävde så mycket. Själv bootar jag FreeNAS från ett 16GB usbminne, är man rädd för en stunds nertid kan man ju spegla ett gäng och ha liggandes. Men ska du köra WHS kanske det är ett bra val med en SSD ändå.

Ja speciellt nu när USB minnen är så pass billiga är det ju en ganska bra alternativ.

Skrivet av Xerbee:

Om det är möjligt så hade jag plockat upp en sådan HP, slängt in 2st 2TB diskar och ställt den hos föräldrar/bekanta. För sådana små summor får du en bra backup som är geografiskt redundant. Man kan med fördel göra en bytestjänst av det, du får lagra data hos dem och de får lagra data hos dig, win-win alltså. Jag hade däremot inte köpt två servrar om bägge ska stå hemma hos dig, det blir bara jobbigt att hantera och ger inget extra skydd mot inbrott, brand osv.

Som jag sa så blir det inte hållbart med en sådan långsam lina som min mor har, jag har funderingar på att göra en deal med far men då måste jag ta mig ner till Göteborg först och sätta upp allt där Anledningen till att jag fråga om det var värt att köra båda var att jag inte vet hur säker mjukvaruraiden är i FreeNAS och att man hade möjlighet att köra ända upp till raid5 eller bara en ren spegling i HP servern. (se vidare frågor nedan)

Skrivet av Xerbee:

Som ovan, bygg bara en server om de inte är geografiskt spridna. Men jag lägger också en röst på en stor ZFS array för din data, med sådana volymer utgår jag från att mycket data är gammal och då är det fint med skydd mot t.ex bit rot.
Ja det låter väldigt behändigt.

Här är stats från min server, är som sagt en liten Atom 330 @ 1.6Ghz, 3gb minne och 4tb disk. Den spelar jag film från med XBMC och laddar ner till. Har haft en disk som började ge lite fel, enkelt att bara byta ut och sedan dess rullar den igen utan problem.
http://forumbilder.se/images/95201371343PM83d8.jpg

Har ett par frågor som poppar upp egentligen (inte haft tid att läsa, är som jag sa mitt i en flytt).
hur kommer det att fungera med olika storlekar på diskar?
Om jag vill byta ut någon disk mot en större disk går det?
Vad händer om en disk dör, försvinner all data eller enbart det som låg lagrat på den disken?

Det som gjorde att jag valde lite mer prestanda delar var att jag har en 800mhz (833 tror jag att jag skrämde upp den i) P3 som jag kör m0n0wall på, och ligger kring 75-85% CPU load när man kommer när 100/100 och eftersom det bara var nätverkstrafik så inbillade jag mig att jag behövde mer för att köra en NAS, speciellt om fler datorer ska ladda från den samtidigt.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Har ett par frågor som poppar upp egentligen (inte haft tid att läsa, är som jag sa mitt i en flytt).
hur kommer det att fungera med olika storlekar på diskar?
Om jag vill byta ut någon disk mot en större disk går det?
Vad händer om en disk dör, försvinner all data eller enbart det som låg lagrat på den disken?

Det som gjorde att jag valde lite mer prestanda delar var att jag har en 800mhz (833 tror jag att jag skrämde upp den i) P3 som jag kör m0n0wall på, och ligger kring 75-85% CPU load när man kommer när 100/100 och eftersom det bara var nätverkstrafik så inbillade jag mig att jag behövde mer för att köra en NAS, speciellt om fler datorer ska ladda från den samtidigt.

Om du hade köpt en sådan HP (vilket låter som något du kanske inte bör satsa på nu) så hade jag kört ZFS på den också istället för hårdvaruraiden som hänger med.

Olika storlek på diskar beror på hur stora de är och antalet. Man kan göra lite olika konfigurationer i ZFS. I en RAID5 blir det däremot minsta disken som sätter storleken på volymen.
Man kan byta en disk i taget mot större, inga problem vad jag vet. Kan behöva exportera/importera sin zpool för att allt ska fungera.
När det gäller ZFS kan du ha redundans på samma sätt som när du kör RAID6 på ett kontrollerkort, det motsvarande är RAID-Z2. Om en disk dör då så ligger ändå allt på de övriga diskarna och det du behöver göra är att slänga in en ny och starta en resilver som återskapar datan på den nya disken utifrån de som lever. Det här kan ta riktigt lång tid så därför är RAID-Z1 (eller RAID5) inte att rekommendera på stora volymer då den här tiden är kritisk på det sättet att om en till disk dör så blir du av med data.