En snabb köpråds fråga. Beställningsfas ;)

Permalänk
Medlem

En snabb köpråds fråga. Beställningsfas ;)

Hej

Jag har nu, äntligen, bestämt mig för att bygga en liten Freenas ZFS server, ska bara bestämma mig för hårdvaran.

Alt 1: Chenbro chassi, Supermicro X7SPA-H-D525 med 8GB ram som jag har liggandes.

Alt 2: HP Proliant N40L, Kingston 8GB

Vilket alternativ tycker ni?
Om ni känner till ett rackcase istället för Chenbron så får ni gärna säga till. Har inte hittat nått motsvarande i samma prisklass.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwc:

Hej

Jag har nu, äntligen, bestämt mig för att bygga en liten Freenas ZFS server, ska bara bestämma mig för hårdvaran.

Alt 1: Chenbro chassi, Supermicro X7SPA-H-D525 med 8GB ram som jag har liggandes.

Alt 2: HP Proliant N40L, Kingston 8GB

Vilket alternativ tycker ni?
Om ni känner till ett rackcase istället för Chenbron så får ni gärna säga till. Har inte hittat nått motsvarande i samma prisklass.

Tacksam för svar.

Ingen av dem är väl något fartmonster men Atom-alternativt är väl både långsammare CPU-mässigt och klarar väl dessutom bara 4GB RAM?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ingen av dem är väl något fartmonster men Atom-alternativt är väl både långsammare CPU-mässigt och klarar väl dessutom bara 4GB RAM?

Nä, igen av dom lär ju leverera nån blixt fart men det är det budgeten räcker till. Eftersom att den bara ska ha freenas med sickbeard, couchpotato m.m. så tänkte jag att det skulle räcka.
Jag har sett folk köra 8GB på denna brädan. Den är ju lite utöver en vanlig atom.

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwc:

Nä, igen av dom lär ju leverera nån blixt fart men det är det budgeten räcker till. Eftersom att den bara ska ha freenas med sickbeard, couchpotato m.m. så tänkte jag att det skulle räcka.
Jag har sett folk köra 8GB på denna brädan. Den är ju lite utöver en vanlig atom.

Supermicro hävdar ju själva att det bara går att ha 4GB på kortet.

Jag hade själv valt en processor med AES-NI stöd för att kunna kryptera data på filservern utan att tappa så mycket fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Supermicro hävdar ju själva att det bara går att ha 4GB på kortet.

Jag hade själv valt en processor med AES-NI stöd för att kunna kryptera data på filservern utan att tappa så mycket fart.

Supermicro med 8GB

Okay får kolla upp AES-NI. Några andra funktioner som "behövs" eller är bra att ha i ett hem?

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache