Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med klockandet

Eftersom det är första gången jag klockar så skulle jag behöva lite hjälp.

Moderkort - ASUS P5QPL-AM
CPU - Intel Core2Quad Q8300 @ 2,50GHz

Orginalet låg på 2,50 Ghz. Jag lyckades få upp den till nästan 3.0 utan att röra något annat (typ volt). Men nu är det såhär att jag vill klocka den ännu mer men så fort jag ökar något mer så startar inte datorn längre. Antar då att jag måste öka volten.

Min fråga är då, vad är det jag ska ändra på i mina bios?

Printscreen:

http://dl.dropbox.com/u/79436893/Photo%202013-01-04%2022%2018%2020.jpg

Tack

Permalänk
Medlem

Tror inte du behöver öka volten. Givetvis beror det på hur högt du vill gå. Problemet är att du har DRAM och PCIe frekvenserna på Auto. Ändra till Manual och sätt PCIe frekvensen till 100. DRAM frekvensen ska helst inte vara högre än standard frekvensen för minnena. Ökar du CPU frekvensen ändras också DRAM frekvensen. Då måste du manuellt ändra den så att den ligger nära original frekvensen för dina minnen. Var försiktig. Det var länge sedan jag hade ett Asus P5Q moderkort, så jag minns inte riktigt vilka inställningar det finns i Bios.

Permalänk
Medlem

Vill få upp den till 3,5 Ghz. Behöver jag inte höja volten alls då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vill få upp den till 3,5 Ghz. Behöver jag inte höja volten alls då?

Jag har aldrig haft en Q8300, så jag vet inte vad den tål, men 3,5 GHz låter mycket. I vilket fall hjälper det inte att höja volten om du inte gör det jag redan har sagt. Ska du upp i 3,5 GHz behöver du höja volten men tänk på att för hög volt kan ta död på processorn. Du får prova dig fram, höja ett steg i taget. Du behöver bra kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojoman:

Jag har aldrig haft en Q8300, så jag vet inte vad den tål, men 3,5 GHz låter mycket. I vilket fall hjälper det inte att höja volten om du inte gör det jag redan har sagt. Ska du upp i 3,5 GHz behöver du höja volten men tänk på att för hög volt kan ta död på processorn. Du får prova dig fram, höja ett steg i taget. Du behöver bra kylning.

Vilken volt är det jag ska öka då? SB, NB eller Memory? Jo, lite väl mycket men vill försöka, dör den så dör den. Jag har bra kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vilken volt är det jag ska öka då? SB, NB eller Memory? Jo, lite väl mycket men vill försöka, dör den så dör den. Jag har bra kylning.

testa att följ de här siffrorna

set Vcore to 1.45V
set Vfsb to 1.45V
set FSB strap to 400MHz FSB
run the DDR3 memory at 1380-8-8-8-24
http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/core_2_qua...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

testa att följ de här siffrorna

set Vcore to 1.45V
set Vfsb to 1.45V
set FSB strap to 400MHz FSB
run the DDR3 memory at 1380-8-8-8-24
http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/core_2_qua...

Jag får inte upp någan av dessa alternativ i mina bios :/ Kolla bilden

Permalänk
Avstängd

Stresstestar du för att kolla stabilitet, även om datorn bootar behöver det inte betyda att klockningen är stabil. Kylning? Högre spänning= mer värme att kyla ner. Om man vill klocka mycket högt krävs ordentlig kylning iform som t.ex en stor tornkylare elr slutet vattenkylningssystem med stor radiator. Som tidigare nämnts kan för hög spänning ta kål på din processor så försök ha så låg spänning som möjligt, lägre spänning betyder också i regel lägre ljudnivå vilket uppskattas av de flesta. Sänk spänningen tills det blir instabilt, och höj sedan till när det varv stabilt, ordentlig klockning tar tid!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag får inte upp någan av dessa alternativ i mina bios :/ Kolla bilden

Hm. Det var länge sedan jag överklockade c2q men du kanske kan aktivera avancerade inställningar.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Hm. Det var länge sedan jag överklockade c2q men du kanske kan aktivera avancerade inställningar.

Hittar inga sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Hittar inga sådana.

På mitt förra moderkort, ett asus, så var jag tvungen att trycka f3 eller f6. Skriver från minnet Har du tillgång till moderkortets manual?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

På mitt förra moderkort, ett asus, så var jag tvungen att trycka f3 eller f6. Skriver från minnet Har du tillgång till moderkortets manual?

Det har jag! Något speciellt jag ska leta efter:)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Det har jag! Något speciellt jag ska leta efter:)?

Kolla efter avancerade inställningar. Jag ögade igenom manualen till ASUS P5QPL-AM och du verkar tyvärr vara ganska körd :I

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Kolla efter avancerade inställningar. Jag ögade igenom manualen till ASUS P5QPL-AM och du verkar tyvärr vara ganska körd :I

Mh, hittade inget vettigt jag heller. Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vilken volt är det jag ska öka då? SB, NB eller Memory? Jo, lite väl mycket men vill försöka, dör den så dör den. Jag har bra kylning.

Det är Vcore du ska höja. Var den inställningen finns i Asus P5Q moderkort kommer jag inte ihåg, men den finns. Sedan ska du göra följande inställning. "C1E support" till Disable. Det är energispar funktionen och den behövs inte om du klockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojoman:

Det är Vcore du ska höja. Var den inställningen finns i Asus P5Q moderkort kommer jag inte ihåg, men den finns. Sedan ska du göra följande inställning. "C1E support" till Disable. Det är energispar funktionen och den behövs inte om du klockar.

Ska ge det ett sista försök lite senare. Tusen tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite istället för att skapa en ny, sitter på (ungefär?) samma moderkort, ett P5Q SE2. Med Vcore på auto ställer den till 1,22v med nuvarande klock, men då jag sätter samma värde manuellt får jag bara 1,18v, vilket jag kan se i cpu-z, och datorn kraschar efter en liten stund under stresstest i Prime95.

Tror folket att det är någon annan inställning (vad det nu skulle vara) som går före Vcore, eller är det någon som snor strömstyrka på vägen till processorn?

Edit: Ah, läste nu att det beror på Vdrop. Men en förvirring kvarstår, jag bootar med Vcore satt till t ex 1,28750v i BIOS. Då ser i cpu-z att Vcore är 1,26v i idle, men i load sjunker den till 1,22v. Kanske hinner jag googla mig till svaret innan någon hinner svara här men det känns mer logiskt att spänningen skulle stiga med högre belastning på processorn. Det är en intel e7400 core2 2,8ghz klockad till 3,5ghz för tillfället, stabilt vid 1,22v, men jag siktar högre.

Edit2!: Jaha ja, Vdroop var det också. Då undrar jag bara, vad är egentligen anledningen till att spänningen sjunker under load? Brister/svagheter i moderkortet? Har jag och TS klena moderkort? Vad jag förstått finns Load line calibration för att förhindra detta, men jag har inte kollat om jag har dden inställningen i BIOS. Fördelar, nackdelar med detta?

Permalänk
Medlem

Om någon fortfarande har något att säga om hur jag kan höja volten i mitt BIOS, skriv gärna.

Permalänk

sätt volten 15% högre och frekvensen på 3.5ghz. provstarta datorn, och håll noga koll på temps!! kolla även upp vad din processor klarar max.

om datorn startar och allting verkar normalt så drar du igång ett stresstest. tex intelburntest. om datorn ej fryset sej så stänger du av den och sänker volten "ett snäpp" fortsätt såhär tills du hittat den lägsta möjliga volten utan att datorn fryser.

detta funkar jättebra för mej iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

sätt volten 15% högre och frekvensen på 3.5ghz. provstarta datorn, och håll noga koll på temps!! kolla även upp vad din processor klarar max.

om datorn startar och allting verkar normalt så drar du igång ett stresstest. tex intelburntest. om datorn ej fryset sej så stänger du av den och sänker volten "ett snäpp" fortsätt såhär tills du hittat den lägsta möjliga volten utan att datorn fryser.

detta funkar jättebra för mej iallafall!

Kolla bilden jag länka, där är mina BIOS-inställningar. Vet inte riktigt vilken volt jag ska öka eftersom Vcore inte står med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Kolla bilden jag länka, där är mina BIOS-inställningar. Vet inte riktigt vilken volt jag ska öka eftersom Vcore inte står med

Titta under Advanced och CPU Configuration. Men det kommer inte fungera om du inte sätter fast värde på PCIe och DRAM frekvenserna.