HW råd för hemmaserver

Permalänk
Medlem

HW råd för hemmaserver

tjena! jag har en vän som arbetar med fotografering en hel del

han vill nu ha en server där han kan göra backups och lagra alla bilder han redigerat och dessutom accessa denna servern när han inte är hemma (dvs hämta och lämna filer)

kravet är ca 8 diskar

han skall köpa 4x 3tb diskar men vill att jag skall hjälpa honom välja ut hårdvara samt chassi, i ärlighetens namn är jag itne så hemma på serverpaket så jag undrar om någon här skulle kunna hjälpa oss.

sedan för mjukvara, vilket föredras? personen ifråga är inte helt ny på datorer men jag är rädd att tex linux hade varit svårt för honom

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2807855/server
är bra nog
Sedan kan det vara bra att köra någon form av RAID på diskarna (t.ex. RAID5).
Som OS så duger Windows server väldigt bra ifall han känner sig ovan vid linux. Väldigt lätt att dela mapparna öppet på hemnätverket och installera något FTP program t.ex. Filezilla för att kunna komma åt filer från andra ställen. Plex kan vara bra att ha ifall han vill visa bilderna när han inte är hemma på t.ex. en surfplatta eller annan dator

Tänk på att chassit jag länkade tyvärr rymmer max 6st diskar men det är å andra sidan väldigt tyst och väldigt litet

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2807855/server
är bra nog
Sedan kan det vara bra att köra någon form av RAID på diskarna (t.ex. RAID5).
Som OS så duger Windows server väldigt bra ifall han känner sig ovan vid linux. Väldigt lätt att dela mapparna öppet på hemnätverket och installera något FTP program t.ex. Filezilla för att kunna komma åt filer från andra ställen. Plex kan vara bra att ha ifall han vill visa bilderna när han inte är hemma på t.ex. en surfplatta eller annan dator

Tänk på att chassit jag länkade tyvärr rymmer max 6st diskar men det är å andra sidan väldigt tyst och väldigt litet

där behövs en SFX nätdel också...får den kylaren plats isådanafall?
chassit jag tänkte mig var ett R4, det är inte jätte litet men det är litet nog att tryckas in i ett hörn. dessutom har jag mer utrymme för diskar samt att jag kan använda en av nätdelarna jag har hemma

Permalänk
Medlem

jag hoppas kunna landa runt 4 k (diskar köper killen själv)

Permalänk
Medlem

Se till att köpa en separat disk för OS. Inget kul att köra OS på sin lagrings-RAID.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

du får det för 4k tar det packetet ovanför tar bort diskarna och lägger till en nättdel 500w räker och blir över

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Kylaren får plats utan problem, kör samma kylare + processor + moderkort + chassi i min server Du kan även köra processorkylaren utan någon fläkt på då 140mm fläkten i bakkant ligger väldigt nära. Alla fläktar går även att köra på lägsta så den är i stort sätt ljudlös.

Och nätaggregatet behöver inte vara SFX då du får plats med ett fulltstort ATX agg.
http://www.inet.se/produkt/6900515/xfx-core-edition-450w-80-b...
skulle t.ex. passa. Jag kör något gammalt coolermaster agg i min server :P.

Du kan ju se http://www.sweclockers.com/recension/15975-fractal-design-nod... ifall du är nyfiken mer

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Kommer servern var enda platsen han lagrar bilderna på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Kommer servern var enda platsen han lagrar bilderna på?

yes, de kommer förmodligen lagras till viss del på hans redigeringsdator

Permalänk
Medlem

Glöm inte backup...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

yes, de kommer förmodligen lagras till viss del på hans redigeringsdator

Då föreslår jag någon form av vettig backuplösning också. Inte roligt den dagen alla bilder försvinner och enbart några går att rädda från en eventuell redigeringsdator.