Intel SSD 530 får nytt SATA-gränssnitt och formfaktorn NGFF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Begrip att testerna säger emot det du säger, det finns ingen som har något speciellt övertag idag alls...kollar du ens de tester som görs? Var inte länge sedan Sweclockers gjorde ett test med slutsatsen:
"I slutändan handlar det om en kompetent samling enheter, där det är svårare än någonsin att utse vinnare. Modellerna har olika styrkor, men samtidigt en del överaskande svagheter där ingen variant känns som det ultimata köpet i alla lägen. Jämfört med vårens test är det fler blandade resultat, där i princip alla modeller visar sämre siffror i något deltest."
Det får mig att undra var alla dessa überbra styrkretsar som du påstår finns nu som tagit över de gamla är någonstans, så sluta bete dig som en hater utan anledning, en hater är oxå en fanboy.
Personligen är jag förälskad i Plextors SSD'er, men har inget illa att säga om Zsandforce för det, hade/har inga problem med den Corsair Force GT jag äger heller, att OCZ hade stora problem med Sandforce betyder inte att alla hade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag har läst testen, och där ser man tydligt att Sandforce inte klarar komprimerad data lika bra som övriga. För mig personligen är det viktigt. Och jag har rätt att ha den åsikten. Om du skiter i vilket så kul för dig.

Min första kommentar handlade inte ens om det. Sandforce 2281 är en GAMMAL styrkrets, och därför tycker jag att det inte direkt är något spännande med den.

Sedan så finns det som sagt enheter som spöar Sandforce 2281-baserade enheter på i princip alla områden, så det den har att konkurrera med är priset, knappast prestandan. Jag tvivlar på att någon skulle välja en sandforce-SSD om de fick en valfri SSD gratis, t. ex. Men som sagt... Du får gärna tycka att Sandforce är bra om du vill. Personligen har jag alt för många dåliga erfarenheter av dem för att de ska återfå mitt förtroende än så länge.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag har läst testen, och där ser man tydligt att Sandforce inte klarar komprimerad data lika bra som övriga. För mig personligen är det viktigt. Och jag har rätt att ha den åsikten. Om du skiter i vilket så kul för dig.

Min första kommentar handlade inte ens om det. Sandforce 2281 är en GAMMAL styrkrets, och därför tycker jag att det inte direkt är något spännande med den.

Sedan så finns det som sagt enheter som spöar Sandforce 2281-baserade enheter på i princip alla områden, så det den har att konkurrera med är priset, knappast prestandan. Jag tvivlar på att någon skulle välja en sandforce-SSD om de fick en valfri SSD gratis, t. ex. Men som sagt... Du får gärna tycka att Sandforce är bra om du vill. Personligen har jag alt för många dåliga erfarenheter av dem för att de ska återfå mitt förtroende än så länge.

Nämn en styrkrets som spöar den på ALLA områden istället för att bara säga det, Sweclockers test visade då inte på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Hedersmedlem

Tagit bort ett inlägg som inte höll en trevlig nivå. Ser andra som är på gränsen till otrevliga. Håll en saklig diskussion utan att kalla varandra haters och fanboys hela tiden, det tillför inte diskussionen något utan bara sänker nivån och gör det otrevligare för alla.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Previewbilden såg ut som en Super Mario bana

Haha, det var det första jag också tänkte

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem

Kan de inte släppa en sata enhet i 3.5" klassen. typ read 500 write 300 500gb istället för att göra de mindre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qwal:

Kan de inte släppa en sata enhet i 3.5" klassen. typ read 500 write 300 500gb istället för att göra de mindre

Till vilken nytta?! Bättre att göra en disk i en storlek som passar både stationär och laptop, håller ner tillverkningskostnaderna och finns ingen anledning att göra den större när innehållet inte kräver mer utrymme

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

8/16 Gb/s. Inte GB/s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt att ssd blir mindre. Bara se till att nätagg o grafikkort blir det med.
Hoppas på msata ssd framöver. Smart o bra sätt att slippa sladdar o skrymmande hårddiskracks i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtspiff:

Trevligt att ssd blir mindre. Bara se till att nätagg o grafikkort blir det med.
Hoppas på msata ssd framöver. Smart o bra sätt att slippa sladdar o skrymmande hårddiskracks i datorn.

Ja, för de är ju SÅÅÅÅ i vägen i en sluten burk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Justbecause:

Ja, för de är ju SÅÅÅÅ i vägen i en sluten burk

Skickades från m.sweclockers.com

i min dator är mina SSD i vägen då man ska ha 8x Sata kablar och 8 ström kontakter det tar lite plats.

Va ett helvete att få det snyggt på baksidan med så många diskar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Ja, för de är ju SÅÅÅÅ i vägen i en sluten burk

Skickades från m.sweclockers.com

I min burk så måste jag plocka ut nätagget för att kunna sätta i en sata sladd i ssd:erna.Får inte ens in ett finger emellan.
Och då tycker jag att den är alldeles för stor. Så kommer definitivt byta 2,5" mot en mSata i nästa rigg.
ITX is the shit.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

i min dator är mina SSD i vägen då man ska ha 8x Sata kablar och 8 ström kontakter det tar lite plats.

Va ett helvete att få det snyggt på baksidan med så många diskar.

Skrivet av sgtspiff:

I min burk så måste jag plocka ut nätagget för att kunna sätta i en sata sladd i ssd:erna.Får inte ens in ett finger emellan.
Och då tycker jag att den är alldeles för stor. Så kommer definitivt byta 2,5" mot en mSata i nästa rigg.
ITX is the shit.

Det är billigare för er båda att köpa en större burk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Justbecause:

Det är billigare för er båda att köpa en större burk

Skickades från m.sweclockers.com

Större? ehh jag har redan cosmos 2 vill inte ha större just nu.
Vad menar du med att det är billigare att köpa ny burk

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det är billigare för er båda att köpa en större burk

Skickades från m.sweclockers.com

hehe
Kör en Lian Li PC-Q08. Känns alldeles för stort för mig.
Mitt mål är en gaming dator i motsvarande detta chassi:
http://www.streacom.com/products/f7c-evo-chassis/

Kylning går att modda. Men nätagg är ett gissel jag inte löst.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Kan de inte släppa en sata enhet i 3.5" klassen. typ read 500 write 300 500gb istället för att göra de mindre

Fysiskt behöver inte en SSD vara större än vadd e är. för att få plats med löjliga datamängder. Intel har en SSD med intern RAID1, total kapacitet 1.6TB (800GB utåt, S3700, är redan nämnd i tråden.)
Nackdelen är så klart de löjliga prisnivåerna. Priset, och storleken, kommer justeras "efter hand" när det gäller alla konsument SSD'er, i takt med att fler och fler redan har en SSD. De behöver inte kosta så mycket som de gör i dag, komponenterna kostar småpengar, så för stunden mjölkar man kunderna på så mycket som möjligt, när försäljningstakten sjunker, gör även priset det, för att nå en ny runda kunder.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det är i huvudsak en kontrollerkrets-begränsning när det gäller storleken (kapaciteten) på SSD-enheter. De klarar bara en viss mängd kanaler och en viss die- och minnes-storlek. Det finns minneskretsar på 128GB numera däremot så storlek på kretskortet behöver du inte. 64GB NAND är ganska vanligt numera och en 256GB SSD kan alltså använda 4 st NAND-chip och en mycket liten PCB som Sandisk Ultra Plus 256, http://www.anandtech.com/show/6553/sandisk-ultra-plus-ssd-rev...

När du har kontrollerbegränsingar snarare än utrymme som sätter stop så ska man nog inte gnälla om formfaktor, det kommer ännu mindre som standard. En vanlig styrkrets kan stödja 16 NAND-kretsar ungefär, har du en styrkrets som stödjer 16 128GB, 16GB DIE NAND så har du en 2.5" enhet med 2TB. Den enda anledningen att vi inte har det idag är för att styrkretsarna inte stödjer det. Förutom att 128GB NAND är relativt nytt.

512GB Samsung 830 SSD har t ex bara NAND (minneskretsar) på en sida av kretskortet (PCB). Det blir inte billigare av att använda ännu mindre av kretskortet.

3.5" och någon SATA-SATA raidlösning är inte så intressant här. Sedan finns det ju redan 1TB i 2.5".