Permalänk

Skillnad i BF3 vid överclockning?

Tjenare!
Kör med ett lite oc:at xfx 7950 och en 965 3.4ghz och undrar om jag får någon skillnad i fps om jag överklockar processorn till 4-4.2 ghz? Ska använda mig av en h80 och jag vet att cpu:n är lite gammal och så men har inte haft råd att köpa ny så det är därför jag tänkte prova att överklocka den.
MVH Oskar

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk

Ja det borde du definitivt få, kan dock inte säga hur mycket.

Permalänk
Medlem

Jag känner ingen märkbar skillnad på min 2500k när jag kör den i stock eller i 4.6 i bf3, kände jag lite bättre flyt när ja körde grafikkortet i 1125 mhz (7950 det med).

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Borde finnas en hel del prestanda att vinna, om man ska lita på ryssarna.

Permalänk
Skrivet av hanzr:

Borde finnas en hel del prestanda att vinna, om man ska lita på ryssarna.

http://gamegpu.ru/images/stories/Test_GPU/Action/Battlefield%...

Så stor skillnad som det var i testet trodde jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk

För att vara lite klarare än min föra post(var trött) så spelar det mycket roll vad för spel det är, vissa spel käkar ju allmänt mer cpu än andra, så det kommer variera från spel till spel.
Du kommer få mer/stabilare fps på större banor där det är mycket spelare p.ga. det är mycket att ladda, då kommer att överklocka ge dig en prestanda knuff.

Du kan ju alltid testa och se hur långt upp dom kan komma stabilt med stockvolten, jag kunde knuffa up min i5a stabilt till 4ghz på stockvolten, men var därefter tvungen att knuffa upp spänningen för att komma högre.

Permalänk
Medlem

Inte jag heller. Jag var under intrycket att CPU inte spelade stor roll för prestandan i BF3, utan att det spelet är främst GPU-beroende.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk

Här är lite info(Dock intel), är en person som testat med/utan OC 2/4 cores etc.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1654043

Och en graf:

Permalänk
Medlem

Din Phenom bör överklockas föra att matcha ditt grafikkort!

Permalänk

Du bör överklocka din processor! Just nu så flaskar den ditt grafikkort. Klocka till runt 4.4,2Ghz om du kan. Kommer göra skillnad.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanzr:

Borde finnas en hel del prestanda att vinna, om man ska lita på ryssarna.

http://gamegpu.ru/images/stories/Test_GPU/Action/Battlefield%...

Jo men dom använder en 690 som med största sannolikhet kommer göra så att processorn flaskar i mer eller mindre alla exempel och därför blir det så stor skildnad mellan cpuerna. Troligen så blir det skildnader men inte så stora som i grafen

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hanzr:

Borde finnas en hel del prestanda att vinna, om man ska lita på ryssarna.

http://gamegpu.ru/images/stories/Test_GPU/Action/Battlefield%...

Och vad ska det dära bevisa om jag får fråga?
Visar ju bara lägsta fpsen samt genomsnitt fpsen?
Dessutom körs ju alla cpuer oklockade.

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Joelschub:

Här är lite info(Dock intel), är en person som testat med/utan OC 2/4 cores etc.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1654043

Och en graf:
http://h6.abload.de/img/i70m.png

Holy moley vad i7:an slår i5:an i det testet, det där kan ju inte stämma för då skulle ingen med en i5:a plus till exempel ett GTX 690 kunna ha konstant 60+FPS

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan den äldre i7:an och i5 2500k var rätt stor i lägst fps, är det HT som spelar in där för jag trodde bf3 inte kunde nyttja det?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av q_m_p:

Och vad ska det dära bevisa om jag får fråga?
Visar ju bara lägsta fpsen samt genomsnitt fpsen?
Dessutom körs ju alla cpuer oklockade.

Grafen visar ju hur bra de olika processorerna klarar spelet. Det är tydligt att de svagare processorerna agerar flaskhals med iaf ett GTX 680, så varje extra mhz man får ut för ju prestandan uppåt.

Det lägsta och genomsnittliga värdet är ju även bäst att utgå från. Det lägsta värdet visar dig den lägsta nivån du kan förvänta dig när du spelar. Det genomsnittliga visar nivån du kommer ligga kring mest. Det är tyvärr inte så ofta man uppnår högsta FPS.

Skrivet av wankeer:

Skillnaden mellan den äldre i7:an och i5 2500k var rätt stor i lägst fps, är det HT som spelar in där för jag trodde bf3 inte kunde nyttja det?

Såvitt jag vet så krävs ingen speciell kodning för hyperthreading, utan spelen behöver bara stödja mer än 4 kärnor/trådar för att en i7 ska få användning av HT.
En Core i3 med hyperthreading på borde få förbättrad prestanda i spel som utnyttjar fler än två kärnor.
Många tester för BF3 visar att sexkärniga presterar bättre än fyrkärniga. Åttakärniga verkar ha ett litet övertag över de sexkärniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Grafen visar ju hur bra de olika processorerna klarar spelet. Det är tydligt att de svagare processorerna agerar flaskhals med iaf ett GTX 680, så varje extra mhz man får ut för ju prestandan uppåt.

Det lägsta och genomsnittliga värdet är ju även bäst att utgå från. Det lägsta värdet visar dig den lägsta nivån du kan förvänta dig när du spelar. Det genomsnittliga visar nivån du kommer ligga kring mest. Det är tyvärr inte så ofta man uppnår högsta FPS.

Såvitt jag vet så krävs ingen speciell kodning för hyperthreading, utan spelen behöver bara stödja mer än 4 kärnor/trådar för att en i7 ska få användning av HT.
En Core i3 med hyperthreading på borde få förbättrad prestanda i spel som utnyttjar fler än två kärnor.
Många tester för BF3 visar att sexkärniga presterar bättre än fyrkärniga. Åttakärniga verkar ha ett litet övertag över de sexkärniga.

Okej, men då rent teoretiskt så är det inte någon skillnad mellan en i3:a och en i5:a om i3:an kör med HT i bf3 nu som exempel?

Jag har för mig att jag läst att HT gör BF3 ostabilt?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Okej, men då rent teoretiskt så är det inte någon skillnad mellan en i3:a och en i5:a om i3:an kör med HT i bf3 nu som exempel?

Skillnad blir det ju, i3:s två virtuella kärnor är ju inte lika effektiva som i5:s två fysiska kärnor. Sen har väl i5 lite mer cache också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Skillnad blir det ju, i3:s två virtuella kärnor är ju inte lika effektiva som i5:s två fysiska kärnor. Sen har väl i5 lite mer cache också.

ja och i3an har betydligt sämre klockfrekvens med

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Skillnad blir det ju, i3:s två virtuella kärnor är ju inte lika effektiva som i5:s två fysiska kärnor. Sen har väl i5 lite mer cache också.

Skrivet av Yrch:

ja och i3an har betydligt sämre klockfrekvens med

Då var det kanske trots allt lite dumsnålt att man inte skaffa sig en i7:a istället i och med att den kommer hålla lite längre för gaming.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Då var det kanske trots allt lite dumsnålt att man inte skaffa sig en i7:a istället i och med att den kommer hålla lite längre för gaming.

Jag skaffa en 3770K av just den anledningen,i dagsläget är det ju inte värt pengarna riktigt, men kanske i framtiden. Men Haswell kan man "hoppa över" och förhoppningsvis nästa Intel-plattform med så att det blir värt det i längden.

Men man vet inte det kan hända att när 3570K är "obsolete" så är 3770K det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jag skaffa en 3770K av just den anledningen,i dagsläget är det ju inte värt pengarna riktigt, men kanske i framtiden. Men Haswell kan man "hoppa över" och förhoppningsvis nästa Intel-plattform med så att det blir värt det i längden.

Men man vet inte det kan hända att när 3570K är "obsolete" så är 3770K det med

Hmm, kanske slutar med att jag byter till en 2600k

EDIT: Ber om ursäkt för off topic till TS.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av wankeer:

EDIT: Ber om ursäkt för off topic till TS.

Haha, blev lite intessant läsning iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD