Hur mycket låter AMD's stock cooler för A8-5600K?

Permalänk

Hur mycket låter AMD's stock cooler för A8-5600K?

Tja,
får snart hem min nya HTPC.

Är lite orolig för att originalkylaren kommer att vara högljudd. Vad säger ni som har erfarenhet av den?

Jag är van med Noctua och Zalman-kylare men de fick inte plats i Antec NSK1380-lådan som var den jag valde pga litet djup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Tja,
får snart hem min nya HTPC.

Är lite orolig för att originalkylaren kommer att vara högljudd. Vad säger ni som har erfarenhet av den?

Jag är van med Noctua och Zalman-kylare men de fick inte plats i Antec NSK1380-lådan som var den jag valde pga litet djup.

Om det är samma kylare som AMD skickar med FX och Phenom II.... BURN IT WITH FIRE!

Ser dock ut att vara en annan kylare

Ser mer ut som den gamla de skickade med Athlon II. Den var relativt tyst. Men man vet ju aldrig.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Tack, tyvärr gav det inget
Har skickat förfrågan till butiken om att byta APU:N till en A4-5600K istället och sen på med en Noctua NH-L9a.
De hade redan fått hem min A8-5600K så jag hoppas de kan returnera den till grossisten (Dustin).

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Tack, tyvärr gav det inget
Har skickat förfrågan till butiken om att byta APU:N till en A4-5600K istället och sen på med en Noctua NH-L9a.
De hade redan fått hem min A8-5600K så jag hoppas de kan returnera den till grossisten (Dustin).

Mig veterligen finns det ingen A4-5600k Men varför nedgradera till en A4? A8 har 2 moduler alltså 4 "cores" medan A4 har 1 modul alltså 2 "Cores".

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Menade så klart A6-5400K.
Nedgradering endast för att kunna sätta dit Noctua-kylaren som endast klarar 65W TDP. A8-5600K är rated 100 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Menade så klart A6-5400K.
Nedgradering endast för att kunna sätta dit Noctua-kylaren som endast klarar 65W TDP. A8-5600K är rated 100 W.

Ah, då är jag med Starkare grafikkrets i A8 dock. Men spelar ju liten roll om man använder ett dedicerat grafikkort! Vet att A8-5500 är på 65W dessutom dock är denna inte en upplåst CPU.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Installerade precis en A10 5800k och den medföljade kylaren är nog det sämsta jag varit med om. Fläkten väsnas något helt galet och den kyler knappt. Om jag maxbelastar cpu:n ligger tempen på 70C+ inom 2 minuter och då snurrar fläkten på maxvarv (5-6000 rpm). Trodde först att det var dålig kontakt så plockade bort den och bytte pasta men det var inte det.
Mycket tveksamt om denna kylare faktiskt är tillräcklig för att kyla cpu:n en varm sommardag. Når cpu:n 70C+ på 2 minuter med 20C i chassit är ju frågan vad som händer vid normalt luftflöde i chassit och högre temp.

Permalänk

K modellerna har en något högre stock volt än de andra modellerna, det går att sänka en aning ifall det inte ska överklockas.

A83850 med original fläkten börjar höras så fort man kollar en flashvideo i AUTO mode, funkar helt okej med att fläkten maxar på 67% vid 50c värme är det rätt sällan fläkten blir irreterande. Modellen jag nämner blir mycket varmare än den du tänkt välja då det blir säkert bättre. Det är juh alltid möjligt att köpa en billig AM3/FM* fläkt för 100kr som inte kommer att störa dig alls.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jag kör en A10 5800k med en
http://www.inet.se/produkt/5321297/scythe-shuriken-rev-b
det funkar väldigt bra och låter inte mkt rekommenderas. (jag vet att det är lamt o rekommendera saker jag har men det funkar bra så vrf inte)

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Kör en AMD A8 5600k i min htpc, tycker den låter lite mkt , skulle det räcka med att bara byta själva fläkten ? isf vad rekommenderar ni ?

Permalänk
Skrivet av Frull3:

Kör en AMD A8 5600k i min htpc, tycker den låter lite mkt , skulle det räcka med att bara byta själva fläkten ? isf vad rekommenderar ni ?

Vad menar du med "byta själva fläkten" ? Behålla samma kylare och sätta dit en ny fläkt på den? Visst, du kan ju pröva. Men det är nog trevligare å köpa helt nytt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Vad menar du med "byta själva fläkten" ? Behålla samma kylare och sätta dit en ny fläkt på den? Visst, du kan ju pröva. Men det är nog trevligare å köpa helt nytt.

hehe yes, det är ju fläkten som låter och har den bara som hptc (streamar film å musik) vill helst slippa montera in en stor klump på närmare kilot . och vattenkylning känns lite overkill

Permalänk
Entusiast

Typ så här:

Nä nu tog jag kanske i lite... men alla stockkylare från AMD som jag stött på har fått mig att tänka på det där

Permalänk
Medlem

haha, precis så är det i min lilla HTPC

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148005-cooler_master_... ifall du har plats på bredden men inte höjden ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Frull3:

Kör en AMD A8 5600k i min htpc, tycker den låter lite mkt , skulle det räcka med att bara byta själva fläkten ? isf vad rekommenderar ni ?

ställa in varvtalen...det är ju så att man sällan belastar processorn 100% så det är bara att prova sig fram...

har själv 3 fläktar i rummet och alla är 500-550 varv. dett låter nästan 0 och räcker bra.