Raid 5 med h77 chipset

Permalänk

Raid 5 med h77 chipset

Hejsan! Jag har länge funderat över att införskaffa en redunant lagringslösning till min server och har nu kommit fram till att raid 5-array är det som passar mig bäst. Efter att ha läst runt lite på nätet har jag fått intryck av att moderkortets inbyggda controller ger usel prestanda och inte är särskilt tillförlitlig.

Finns det någon här som har erfarenhet av den inbyggda kontrollern och kan styrka det som sägs på nätet med lite mer konkret fakta(gärna lite prestandasiffor och en förklaring till varför den skulle vara mindre felsäker)?

Om det skulle vara så att den inbygga kontrollern är värdelös, kan man i så fall få tag på ett vettigt kontrollerkort med pci-expressgränssnitt för <1,5k?

P.s. Moderkortet har h77 chipset och zfs är inget alternativ då jag tänker fortsätta att vara en trogen windowsanvändare.

Permalänk
Vila i frid

Vad är du ute efter, backup eller uptime?

Permalänk
Medlem

Mjukvaruraid med mdadm i linux brukar rekomenderas. Mjukvaruraid i windows är inget jag läst något om faktiskt...

Permalänk
Medlem

Indeed, mjukvaruraid rekas varmt.
Dagens CPU'er är så otroligt kraftfulla att den lilla lasten försvinner i bruset av alla andra processer som körs

FreeNAS är väldigt trevligt att hålla på med, men det finns ju såklart en massa alternativ.
Och som bonus kan du då köra ZFS vilket är betydligt flexiblare än en normal raid5.
Nu var du ju inte intresserad av ZFS iofs...

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Vad är du ute efter, backup eller uptime?

Anledningen till att jag har börjat fundera på att sätta upp en raid-5 array är att jag vill minimera risken för dataförlust. Filerna jag kommer att förvara där är inte oersättliga, men det kommer att leda till mycket merarbete ifall jag förlorar dem.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Indeed, mjukvaruraid rekas varmt.
Dagens CPU'er är så otroligt kraftfulla att den lilla lasten försvinner i bruset av alla andra processer som körs

FreeNAS är väldigt trevligt att hålla på med, men det finns ju såklart en massa alternativ.
Och som bonus kan du då köra ZFS vilket är betydligt flexiblare än en normal raid5.
Nu var du ju inte intresserad av ZFS iofs...

Jag trivs väldigt bra med windows server 2k8, men vad jag har förstått är windows mjukvaruraid inte så mycket att hänga i julgranen. Att konvertera till någon form av unix är kanske egentligen den bästa lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmussen:

Jag trivs väldigt bra med windows server 2k8, men vad jag har förstått är windows mjukvaruraid inte så mycket att hänga i julgranen. Att konvertera till någon form av unix är kanske egentligen den bästa lösningen.

Om det är en dedikerad lagringslösning du är ute efter så.
Gratis NAS mjukvaran är ju numera väldigt slipad, och kräver nästan inga kunskaper att installera/konfigurera.
Fast ett hum om hur lagring fungerar hjälper ju såklart
Men största fördelen med t.ex FreeNAS är den otroliga mängd av information som finns tillgänglig, har man ett problem eller en fråga så kan man ge sig 17 på att svaren finns enkelt åtkomliga.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av rasmussen:

Anledningen till att jag har börjat fundera på att sätta upp en raid-5 array är att jag vill minimera risken för dataförlust. Filerna jag kommer att förvara där är inte oersättliga, men det kommer att leda till mycket merarbete ifall jag förlorar dem.

Dvs du vill ha backup av dina data - för det behövs ingen raid-5. Även om du sätter upp ett raid-set för att förekomma hårdvarufel så kan du då inte skydda dig mot logiska diskfel. Istället för raid-5 så skulle jag föreslå dubbel backup där du alternerar backuperna mha tex en schemalagd rsync.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Om det är en dedikerad lagringslösning du är ute efter så.
Gratis NAS mjukvaran är ju numera väldigt slipad, och kräver nästan inga kunskaper att installera/konfigurera.
Fast ett hum om hur lagring fungerar hjälper ju såklart
Men största fördelen med t.ex FreeNAS är den otroliga mängd av information som finns tillgänglig, har man ett problem eller en fråga så kan man ge sig 17 på att svaren finns enkelt åtkomliga.

Har hört mycket bra om freenas och avvägde att använda det när jag valde os till min server. Anledningen till att jag valde windows server till slut är för att jag vill kunna köra plex samt utföra lite andra saker som jag tror hade blivit omständiga med freebsd.

Skrivet av hasenfrasen:

Dvs du vill ha backup av dina data - för det behövs ingen raid-5. Även om du sätter upp ett raid-set för att förekomma hårdvarufel så kan du då inte skydda dig mot logiska diskfel. Istället för raid-5 så skulle jag föreslå dubbel backup där du alternerar backuperna mha tex en schemalagd rsync.

Då jag har behov av 9-12 tb lagringsutrymme kommer det att bli väldigt kostsamt att spegla all data. Tanken med att använda raid 5 var att få högre felsäkerhet än med icke-redunant lagring och samtidigt slippa att lägga en halv förmögenhet på hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Går det att dela upp data på olika volymer eller måste det vara en stor volym med 9-12 TB data?

Permalänk
Vila i frid

Lägger du allt på en bautastor raid-5'a har du inget skydd alls mot logiska diskfel - som det alltid blir, mer eller mindre, vid strömavbrott. Något man iaf bör ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Lägger du allt på en bautastor raid-5'a har du inget skydd alls mot logiska diskfel - som det alltid blir, mer eller mindre, vid strömavbrott. Något man iaf bör ha i åtanke.

Medhåll. En enklare UPS måste ingå i budgeten när man har en filserver med raid.

Citat:

kan man i så fall få tag på ett vettigt kontrollerkort med pci-expressgränssnitt för <1,5k?

Inte som är ngt speciellt bättre än vad mobot har. Riktiga raid-kort får du gå upp ett par tkr för.

Permalänk
Skrivet av Tossen:

Går det att dela upp data på olika volymer eller måste det vara en stor volym med 9-12 TB data?

Jag hade föredragit att ha en stor volym, men det är absolut inget måste egentligen.

Skrivet av Tanis:

Medhåll. En enklare UPS måste ingå i budgeten när man har en filserver med raid.

Har kollat runt lite på nätet och det verkar som att man kan få tag på en ups med tillräckligt hög kapacitet för en spottstyver. Är det vanligt att logiska diskfel uppstår i andra sammanhang än vid strömavbrott?

Finns det förresten någon som kan länka eller förklara hur ett logiskt diskfel uppstår. Som jag har förstått det uppstår det när data från skrivcachen inte hinner skrivas över vid t.ex. ett strömavbrott och därmed saknas det vissa "pusselbitar" i arrayen vilket gör att den inte kan fungera. Detta är i princip en ren hypotes så jag kan vara helt ute och cykla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmussen:

Jag hade föredragit att ha en stor volym, men det är absolut inget måste egentligen.

Då skulle man alltid kunna gå på enkla lösningen att köra diskarna som dom är rakt upp och ner, utan raid kort. Rasar en disk så får du återskapa data som låg där. För vad jag förstår så går det att återskapa, men det kanske tar lite tid. Ska man hålla låg budget får man göra vissa eftergifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmussen:

Jag hade föredragit att ha en stor volym, men det är absolut inget måste egentligen.

Man brukar inte vilja ha får många diskar i en array. Mer än 8-10 skall man vara försiktig med - men det blir ju med dagens 3TB-diskar rätt stort ändå....

Citat:

Har kollat runt lite på nätet och det verkar som att man kan få tag på en ups med tillräckligt hög kapacitet för en spottstyver. Är det vanligt att logiska diskfel uppstår i andra sammanhang än vid strömavbrott?

Har haft UPS på mina filservrar senaste 7-8 åren o aldrig upplevt logiska fel (ta i trä). Har 2 Raid6-arrayer med 8 diskar i varje.

Citat:

Finns det förresten någon som kan länka eller förklara hur ett logiskt diskfel uppstår. Som jag har förstått det uppstår det när data från skrivcachen inte hinner skrivas över vid t.ex. ett strömavbrott och därmed saknas det vissa "pusselbitar" i arrayen vilket gör att den inte kan fungera. Detta är i princip en ren hypotes så jag kan vara helt ute och cykla.

Finns beskrivet i denna mycket bra sammanfattning om Raid: http://simple.wikipedia.org/wiki/RAID

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Finns beskrivet i denna mycket bra sammanfattning om Raid: http://simple.wikipedia.org/wiki/RAID

Tackar! Tror att jag har blivit lite klokare på hur det fungerar. Har i vilket fall som helst beslutat mig för att köra med raid-5 nu.
Nu återstår det bara att besluta hur själva raid-setupen ska utformas. .
Jag kan troligtvis komma över en areca 1222 kontroller för 1500 kr. men har samtidigt kommit fram till att man kan få ut hyfsad prestanda med intels kontroller ifall man kör med rätt inställningar. Ska försöka summera pros/cons nedan.

Intels h77 chipset:
+Gratis
+Universellt(Skulle moderkortet gå i sönder kan man ersätta det med ett nytt intel-moderkort och behålla arrayen)
-Osäkert om man kan få vettig skrivprestanda.
-Har ingen batteribackup(vet dock inte hur nödvändigt detta är då jag ändå har tänkt att införskaffa en ups)
-Inga ecc-minnen(Hur stor är risken att datakorruption som kan orsakas av icke-eccminnen skadar arrayen?)
-Cpun belastas(Som jag har förstått det verkar detta ge en försumbar prestandaförlust)

Areca 1222:
+Brutal prestanda
+batteribackup
+Avlastar cpun
-Svårt och dyrt att ersätta ifall kortet skulle gå i sönder(Hur sannolikt är detta?)
-Arecas senaste firmware stödjer 3TB diskar, men jag har inte hittat någon bekräftelse på att wd-red 3TB fungerar klanderfritt med kortet(kan man anta att det fungerar bra?)
-Arecas support verkar inte vara så mycket att hurra för

Hur tycker ni att jag ska göra? Någon erfarenhet av arecakort?

Permalänk
Medlem

Jag har kört RAID5 med sex diskar på mitt Intel mobo sedan 2007 och tycker det har funkat bra. Prestanda var sådär tills jag hittade inställningen för att slå på skriv-cachning och då hoppade skrivprestanda upp till 300MB/sek.
Har fuskat med UPS och haft flera strömavbrott men arrayen har alltid synkat upp igen på sisådär 15 timmar.
Intel-RAIDen kan ju delas in i flera volymer med olika RAID-typ ifall man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmussen:

Hur tycker ni att jag ska göra? Någon erfarenhet av arecakort?

Hade Areca i min gamla filserver o har Areca i min nya filserver. Har eg bara gott att säga om dessa - kan vara litet dyrt om man inte räknat med det naturligtvis.

Ang kompabilitet med diskar som inte ännu är på deras officella lista, så spendera en stund att kolla runt på hardforum.com - där finns många diskussioner om Areca-controllers. Kör själv Hitachi (2TBs) i min server, med WD Red är självklart intressanta o finns säkert folk som har erfarenhet av dem i kombo med Areca.

Permalänk
Skrivet av mikewse:

Jag har kört RAID5 med sex diskar på mitt Intel mobo sedan 2007 och tycker det har funkat bra. Prestanda var sådär tills jag hittade inställningen för att slå på skriv-cachning och då hoppade skrivprestanda upp till 300MB/sek.
Har fuskat med UPS och haft flera strömavbrott men arrayen har alltid synkat upp igen på sisådär 15 timmar.
Intel-RAIDen kan ju delas in i flera volymer med olika RAID-typ ifall man vill.

Låter lovande. Det lutar nästan åt att jag ska testa intels raid innan jag dömer ut det. Jag är dock inte så våghalsig att jag vågar köra utan ups. Det går att få tag på en vettig sådan för runt en femhundring och det känns som att det kan vara värt det för att slippa 15 timmars återuppbyggnad eller i värsta fall en array som inte går att reparera.

Skrivet av Tanis:

Hade Areca i min gamla filserver o har Areca i min nya filserver. Har eg bara gott att säga om dessa - kan vara litet dyrt om man inte räknat med det naturligtvis.

Ang kompabilitet med diskar som inte ännu är på deras officella lista, så spendera en stund att kolla runt på hardforum.com - där finns många diskussioner om Areca-controllers. Kör själv Hitachi (2TBs) i min server, med WD Red är självklart intressanta o finns säkert folk som har erfarenhet av dem i kombo med Areca.

Ska gå in där och läsa lite sen. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Jag ska själv uppgradera min server med ett nytt Z77-kort och kör Intel-RAID (RST) igen. Jag har också tänkt utnyttja SRT (SSD som cachar RAIDen) då jag läst att detta ökar prestanda rejält.

Permalänk
Skrivet av mikewse:

Jag ska själv uppgradera min server med ett nytt Z77-kort och kör Intel-RAID (RST) igen. Jag har också tänkt utnyttja SRT (SSD som cachar RAIDen) då jag läst att detta ökar prestanda rejält.

Okej, det låter spännande. Har dock svårt att tro att det ger en prestandaökning jämfört med ramcaching. Du får gärna återkomma med resultat när du har testat!