Laptop med bra fläkt (kylning) ?

Permalänk

Laptop med bra fläkt (kylning) ?

Hej!

Som jag har förstått det är det bra om en laptop har bra fläkt för att kyla ner datorn då den ökar dennes livslängd markant. Nu när jag ska köpa en ny laptop hur vet jag vilken fläkt den har och hur pass bra den kyler?

Är det någon skillnad om det är en ultrabook eller vanlig?

Spelar det någon roll om den är gjord i aluminium eller plast?

Har laptops en kylning på nätverkskortet och en vanlig fläkt som på stationära?

Permalänk

Fläkten har inte så jättestor betydelse utan det har med utformningen på datorn och kylflänsarna som har mest inverkan.
Vad jag vet så behöver inget nätverkskort i bärbara datorer någon kylning alls.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av DilluTioN:

Fläkten har inte så jättestor betydelse utan det har med utformningen på datorn och kylflänsarna som har mest inverkan.
Vad jag vet så behöver inget nätverkskort i bärbara datorer någon kylning alls.

Alright, kan du berätta mer detaljerat på hur laptopens utformning har för betydelse? Hur ska den se ut liksom?

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

Alright, kan du berätta mer detaljerat på hur laptopens utformning har för betydelse? Hur ska den se ut liksom?

Det kan jag tyvärr ej hjälpa dig med då jag inte har någon erfarenhet om just bärbara datorer. Men det är i alla fall svårt att säga vad en "bra" fläkt är. Många vill t.ex. att den ska flytta extremt mycket luft men även vara ljudlös, vilket oftast går emot fysikens lagar.

Hoppas du får hjälp med din fråga av någon annan medlem. Ha det bra

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Alright, kan du berätta mer detaljerat på hur laptopens utformning har för betydelse? Hur ska den se ut liksom?

Det är nog inte det yttre han menar, utan komponenternas placering i laptopchassiet, kvalitéten på komponenterna, prestanda (effektförbrukning och värme).

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Hej!

Som jag har förstått det är det bra om en laptop har bra fläkt för att kyla ner datorn då den ökar dennes livslängd markant. Nu när jag ska köpa en ny laptop hur vet jag vilken fläkt den har och hur pass bra den kyler?

Är det någon skillnad om det är en ultrabook eller vanlig?

Spelar det någon roll om den är gjord i aluminium eller plast?

Har laptops en kylning på nätverkskortet och en vanlig fläkt som på stationära?

Det spelar ingen roll av materialvalet, då inget kyls av skalet. Detta skulle innebära direktkontakt mellan komponent och chassi, vilket inte används vad jag vet inom laptop-branschen

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

Det spelar ingen roll av materialvalet, då inget kyls av skalet. Detta skulle innebära direktkontakt mellan komponent och chassi, vilket inte används vad jag vet inom laptop-branschen

Tekniskt sätt borde det ju faktiskt göra skillnad, även om den är ytterst liten. Då komponenternas värme ändå sprids till chassit så borde det avledas bättre med ett aluminiumchassi.

Då luften leder värme från komponent till chassimateria. Dock så är ju luft en väldigt dålig värmeledare.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Tekniskt sätt borde det ju faktiskt göra skillnad, även om den är ytterst liten. Då komponenternas värme ändå sprids till chassit så borde det avledas bättre med ett aluminiumchassi.

Då luften leder värme från komponent till chassimateria. Dock så är ju luft en väldigt dålig värmeledare.

Överföringen mellan luften och chassiet skulle vara så liten att den knappt kan kallas marginell:)
Men ja, en liten skillnad skulle kanske finnas.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk

Om man vill ha en en tyst fläkt, vad ska man kolla efter då?

Som det ser ut idag har jag en stationär som gärna låter i princip hela tiden. Asjobbigt!

Vill ha en helt tyst fläkt om det finns något sådant. Och att den ska vara rädd om datorn och kyla på så gott det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Om man vill ha en en tyst fläkt, vad ska man kolla efter då?

Som det ser ut idag har jag en stationär som gärna låter i princip hela tiden. Asjobbigt!

Vill ha en helt tyst fläkt om det finns något sådant. Och att den ska vara rädd om datorn och kyla på så gott det går?

Då finns det väl en alternativ lösning? Byt fläktar på stationära:)
Om du absolut ska ha en laptop, så är de flesta laptops väldigt tysta, iaf på senare år.
Finns inte mycket info att hitta om kylningslösningarna i laptop tyvärr.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

Då finns det väl en alternativ lösning? Byt fläktar på stationära:)
Om du absolut ska ha en laptop, så är de flesta laptops väldigt tysta, iaf på senare år.
Finns inte mycket info att hitta om kylningslösningarna i laptop tyvärr.

Förutom fläktarna, finns det andra saker som gör att datorn kan låta mycket? Exempelvis när den "jobbar"

Hur kan man förhindra detta, finns det någon tillverkare idag som gör datorer på ett speciellt vis med bra kvalité eller något som gör att de förblir tysta?

Kanske är det så att ju kraftfullare datorn är, alltså ju mer saker den har, att den då också låter mer för den får jobba så mycket? Finns det någon logik i det?

Å andra sidan för att jämföra med bilar, dagens moderna bilar låter väldigt lite fast de kanske är kraftfullare. Ja vet inte faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Förutom fläktarna, finns det andra saker som gör att datorn kan låta mycket? Exempelvis när den "jobbar"

Hur kan man förhindra detta, finns det någon tillverkare idag som gör datorer på ett speciellt vis med bra kvalité eller något som gör att de förblir tysta?

Kanske är det så att ju kraftfullare datorn är, alltså ju mer saker den har, att den då också låter mer för den får jobba så mycket? Finns det någon logik i det?

Å andra sidan för att jämföra med bilar, dagens moderna bilar låter väldigt lite fast de kanske är kraftfullare. Ja vet inte faktiskt.

Det som kan låta är: Fläkten på processorkylaren, fläkten på grafikkortet, fläkten i nätaggregatet, chassifläktarna och hårddisken i princip. Nu pratar jag om stationär.

Det som låter i en Laptop är fläkten (finns bara 1) samt hårddisken. Finns ingen tillverkare som är direkt känd för tysta datorer.

Ja, dagens komponenter är mer kraftfulla men samtidigt kräver mindre kylning än äldre (OFTAST). Man får mer prestanda/temperatur helt enkelt.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|