i5 eller i7 för livestreaming av spel (Även youtube videos)

Permalänk
Medlem

i5 eller i7 för livestreaming av spel (Även youtube videos)

Tjena! Har funderat på ifall jag ska ha i5 eller i7 prossesor. Jag har skrivit två exempel till vad jag mestadels ska ha datorn till och ifall jag inte behöver en i7 men ändå köper de så är det ju ingenting som kan bli sämmre iaf?

#1 Spela in (Med Fraps) när jag spelar spel (tex: league of legends, black ops 2, dota2) och sedan renderar dom för att tillslut laddas upp på youtube.

#2 Livestreamar spel (tex: league of legends, black ops 2, dota2)

Tacksam för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Säger i7 om du ska streama.
Min i5 är för klen för t.ex bf3 o andra cpukrävande spel. Fast jag kör den i 4,8Ghz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

För rendera video klipp så har du nytta av i7 gör också under vid livestream, separat dator med capture card är att föredra men till att börja med så räcker det med en dator.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Säger i7 om du ska streama.
Min i5 är för klen för t.ex bf3 o andra cpukrävande spel. Fast jag kör den i 4,8Ghz.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar Då blir de en Intel i7-3770

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

För rendera video klipp så har du nytta av i7 gör också under vid livestream, separat dator med capture card är att föredra men till att börja med så räcker det med en dator.

Så då menar du att man köper tex en Happauge HDPVR eller en Elgato och kopplar in till skärmen man recordar, sedan sker renderingen på datorn som bara andvänds till just rendering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Så då menar du att man köper tex en Happauge HDPVR eller en Elgato och kopplar in till skärmen man recordar, sedan sker renderingen på datorn som bara andvänds till just rendering?

Vet inte om Blops2, Dota2 eller LoL är så krävande att man behöver köra separat.
Japp att du har en dator som du endast spelar sen har du den andra som encodar allt vid livestream så du inte behöve ge upp spel prestanda eller bildkvalité.
Det är rätt många som livestreamar LoL med endast en dator vad jag har sett.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Vet inte om Blops2, Dota2 eller LoL är så krävande att man behöver köra separat.
Japp att du har en dator som du endast spelar sen har du den andra som encodar allt vid livestream så du inte behöve ge upp spel prestanda eller bildkvalité.
Det är rätt många som livestreamar LoL med endast en dator vad jag har sett.

Behöver den datorn vara särskilt kraftfull eller räcker det med en i3a för typ 3k spänn?

Permalänk
Medlem

Avermedia Live gamer HD som h/w-encoder till xsplit i samma dator som du spelar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Avermedia Live gamer HD som h/w-encoder till xsplit i samma dator som du spelar.

Vad exakt gör Avermedia Live gamer HD och vad är en "h/w encoder"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Vad exakt gör Avermedia Live gamer HD och vad är en "h/w encoder"?

hardware encoder skulle jag gissa. Avermedia live gamer hd kostar cirka 1800kr på amazon just nu.
http://www.avermedia.com/Product/ProductDetail.aspx?Id=571

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

hardware encoder skulle jag gissa. Avermedia live gamer hd kostar cirka 1800kr på amazon just nu.

Jäklar.. vad ska man med en så "dyr" sak till? Det måste vell finnas bättre billigare sätt som ändå funkar bra att livestreama 720p/1080p runt 60fps för league of legends? Kan ju passa på och länka mina delar senare när jag satt ihop dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Jäklar.. vad ska man med en så "dyr" sak till? Det måste vell finnas bättre billigare sätt som ändå funkar bra att livestreama 720p/1080p runt 60fps för league of legends? Kan ju passa på och länka mina delar senare när jag satt ihop dom

Man använder det capture kortet istället för en dedikerat dator för att rendera din stream. Den gör så att du t.ex. kan använda en ganska dålig dator och fortfarande livestreama, kan vara värt för mig t.ex. att istället för att uppgradera för 4k till en i7a köpa ett capture kort.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av iiGroMyZ:

Tackar Då blir de en Intel i7-3770

Ta en 3770K istället. Den kostar bara pyttelite mer och har upplåst multiplier.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Säger i7 om du ska streama.
Min i5 är för klen för t.ex bf3 o andra cpukrävande spel. Fast jag kör den i 4,8Ghz.

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig att 2500k är för klen för BF3.

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ta en 3770K istället. Den kostar bara pyttelite mer och har upplåst multiplier.

Kommer inte klocka den så då spelar de vell ingen roll?

Permalänk
Medlem

Även att det är fel kategori men hur stor skillnad är de på GeForce 670 2gb och Geforce 680 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Vad exakt gör Avermedia Live gamer HD och vad är en "h/w encoder"?

Den tar encodingen helt från din CPU. Men gör det istället sämre än vad CPUn hade gjort det. Så det beror på vad man har för önskemål.

Kör en i7a.
Märker du att det ändå inte funkar - köp Live gamer HD till samma burk.
Märker du att det ändå inte funkar för din uploadhastighet eller dina tittares download- sätt Live gamer HD i en extern burk. Den används då till att ta emot hdmi-signalen (max 1080p 60fps) och mata in den i xsplit i 30fps, och sen låter man xsplit (eller vad man nu använder för program) sköta encodingen. Och för det vet jag inte exakt vad man bör ha för cpu. Men säkert motsvarande i5 750 skulle jag tippa.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Den tar encodingen helt från din CPU. Men gör det istället sämre än vad CPUn hade gjort det. Så det beror på vad man har för önskemål.

Kör en i7a.
Märker du att det ändå inte funkar - köp Live gamer HD till samma burk.
Märker du att det ändå inte funkar - sätt Live gamer HD i en extern burk.

Aha, tack jag får ju testa när allting kommer senare idag och se hur de går (Tisdag 8 Januari)

Permalänk
Medlem

Du får inte h/W encodning när du streamar med varken xsplit, OBS eller ffslit till twitch. Du kan få det att fungera med Xsplit om du har 2 st Live Gamer HD. Eller i dedikerad dator. Spela in går bra med h/w med den medföljande mjukvaran, ReCentral. Dock så är det CBR. Rörlig bild kan uppfattas som suddig och bli skarp igen när det är stillbild. Haft kortet ett bra tag, importerade det från England då det inte fanns i Sverige. Så som jag använder kortet idag fungerar bra. Klonar signalen från grafikkortet in i Live Gamer hd och slipper på så vis använda tex dxtory. Dxtory funkar iofs jäkligt bra annars. Korten lider av blödande röda färger och konvergens. Så att använda bypass till en skärm kommer inte leverera bra bild, tyvärr. Hur som helst tycker jag du ska köra på i7 3770.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Du får inte h/W encodning när du streamar med varken xsplit, OBS eller ffslit till twitch. Du kan få det att fungera med Xsplit om du har 2 st Live Gamer HD. Eller i dedikerad dator. Spela in går bra med h/w med den medföljande mjukvaran, ReCentral. Dock så är det CBR. Rörlig bild kan uppfattas som suddig och bli skarp igen när det är stillbild. Haft kortet ett bra tag, importerade det från England då det inte fanns i Sverige. Så som jag använder kortet idag fungerar bra. Klonar signalen från grafikkortet in i Live Gamer hd och slipper på så vis använda tex dxtory. Dxtory funkar iofs jäkligt bra annars. Korten lider av blödande röda färger och konvergens. Så att använda bypass till en skärm kommer inte leverera bra bild, tyvärr. Hur som helst tycker jag du ska köra på i7 3770.

Haha okunnig som jag är på de mesta med datorers mer "avancerade" som jag är (inte helt efterbliven) så fattar jag kanske hälften ^^

Det blir en i7 3770 3.4 GHz (Med turbo upp til 3.86GHz har jag för mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konqer:

Aldrig att 2500k är för klen för BF3.

Ska vi slå vad? 8gb ram och 2 6950n.
Måste spela i 720p för att de ska flyta för mig och streamen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Man använder det capture kortet istället för en dedikerat dator för att rendera din stream. Den gör så att du t.ex. kan använda en ganska dålig dator och fortfarande livestreama, kan vara värt för mig t.ex. att istället för att uppgradera för 4k till en i7a köpa ett capture kort.

Aha, låter ju skitbra men det blir en i7 iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Behöver den datorn vara särskilt kraftfull eller räcker det med en i3a för typ 3k spänn?

Om du ska streama nåt krävande spel i 720+ så behöver det mera vara i i7 klass för att det ska gå bra, men sen spelar ju Upload på internet också.
Det jag utgår ifrån nu är upp till 5 upload (i bästa fall).
Desto bättre processor desto mindre packet laddar du upp och det blir mindre trafik.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Du får inte h/W encodning när du streamar med varken xsplit, OBS eller ffslit till twitch. Du kan få det att fungera med Xsplit om du har 2 st Live Gamer HD.

Jo. I xsplit sätter jag codec som "AverMedia H.264" istället för X.264. Varför skulle det fungera bättre med två st kort?

Edit: Till twitch alltså. Men jag har visserligen ställt in twitch manuellt istället för att använda den färdiga. Något man bör göra oavsett.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Om du ska streama nåt krävande spel i 720+ så behöver det mera vara i i7 klass för att det ska gå bra, men sen spelar ju Upload på internet också.
Det jag utgår ifrån nu är upp till 5 upload (i bästa fall).
Desto bättre processor desto mindre packet laddar du upp och det blir mindre trafik.

Enligt bredbandskollen.se har jag 1.71 mbit/s upp och 13.52 mbit/s ner (från en mätning, så inte exakta siffror)
Men farsan och jag har småpratat lite om snabbare internet, För närvarande har vi "Telia bredband 24" (12-24mbit/s) och ska byta upp oss till "Telia bredban 30 (20-30mbit/s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Enligt bredbandskollen.se har jag 1.71 mbit/s upp och 13.52 mbit/s ner (från en mätning, så inte exakta siffror)
Men farsan och jag har småpratat lite om snabbare internet, För närvarande har vi "Telia bredband 24" (12-24mbit/s) och ska byta upp oss till "Telia bredban 30 (20-30mbit/s)

När jag hade den hastigheten streamade jag i 540p 30fps. Jag kanske inte tweakade optimalt. Men det var det som funkade utan droppade frames för mig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Enligt bredbandskollen.se har jag 1.71 mbit/s upp och 13.52 mbit/s ner (från en mätning, så inte exakta siffror)
Men farsan och jag har småpratat lite om snabbare internet, För närvarande har vi "Telia bredband 24" (12-24mbit/s) och ska byta upp oss till "Telia bredban 30 (20-30mbit/s)

Vad är det för Upload på de senare?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

När jag hade den hastigheten streamade jag i 540p 30fps. Jag kanske inte tweakade optimalt. Men det var det som funkade utan droppade frames för mig.

Skit också! Hur gör man för att få bättre upphastighet då? Har ju dragen ethernet kabel så vettisjutton vad problemet ligger

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Skit också! Hur gör man för att få bättre upphastighet då? Har ju dragen ethernet kabel så vettisjutton vad problemet ligger

Men det är verkligen inte värdelöst med 540p. Det vore ju värre om man själv var tvungen att spela i den upplösningen. Och som sagt, med lite trixande lär det gå att få bättre.
Det borde också gå att få till att den lokala inspelningen blir full upplösning. Har inte undersökt detta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Men det är verkligen inte värdelöst med 540p. Det vore ju värre om man själv var tvungen att spela i den upplösningen. Och som sagt, med lite trixande lär det gå att få bättre.

Det måste ju gå att streama i 720p, vad är lägsta FPS man kan komma ner i med den uppkopplingen och proseeson?