Sökes: hjälp att hitta NAS för streaming av Blu-ray!

Permalänk

Sökes: hjälp att hitta NAS för streaming av Blu-ray!

Hej!

Jag har precis skaffat mig en HP Envy 4 1101-eo(laptop) och skulle nu behöva lite mer lagringsutrymme för att streama film och musik.

Är det några problem att streama från NAS'en till den bärbara datorn och sedan via HDMI till TV'n?
Vilka märken skall man kolla på?
Bör man köra RAID?
2 kontra 4 hårddiskplatser?

Kriterier:
• Tyst
• Kunna streama Blu-Ray laggningsfritt

För de som inte förstått så är jag helt novis på detta så all hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Synology

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Eller QNAP. Har själv ett https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743960 och streamar full-HD till min burk med XMBC kopplat till projektor.

Så, ett Synology eller QNAP och WD Red-diskar och en RAID-5 (för prestanda och säkerhet). Klappat och klart

Permalänk

Tack för era svar! Är det någon större skillnad på Synology eller QNAP?
Jag har spanat in den du länkade till Zakire. Verkar helt klart intressant, det som kan ta emot lite är att den snabbt bli relativt dyr (runt 8000:-). Men det är väl en burk som hänger med ett tag antar jag?! Jag har sett flera som rekomenderat just "Synology", varför just detta märke? och vilken model i så fall?

Permalänk
Medlem

Ta den modell med antal diskar som passar dig, alla synology kör samma "DSM"-operativsystem ändå - vilket har ett grymt web UI.
Jag kör 1-dsik versionen ds110j och gör backup till en gammal usb-disk.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Det man vill åt är bra mjuk- & hårdvara och bra support. Ingen vettig NAS kommer ha problem med att strömma ens 3D Blu-ray ISOs.

2, 4 eller fler diskar kan nog bara du bedöma, om du är en samlare är det billigare att köpa större än vad du behöver och fylla på med disk allteftersom (vilket går med SHR på Synology, osäker på om QNAP har nåt liknande, NetGear har X-Raid) istället för att behöva köpa en till när det blivit fullt. Fler diskar gör det också mindre smärtsamt att ha redundanta diskar i RAIDen utrymmesmässigt.

När du väl vet hur många diskar du behöver så är det eg bara prestanda som skiljer modellerna åt per märke, Synology går j->x1x->x1x+ i ordning. Inte nödvändigtvis nån skillnad alls på överföringshastighet men om du vill köra mjukvara på den så skiljer det i arkitektur och du vill åt en med x86 och inte ARM. Det kan ju vara trevligt att köra Plex eller torrents direkt från den t.ex.

Permalänk
Medlem

Synology eller QNAP spelar egentligen inte så stor roll. De har ungefär samma prestanda och kostar ungefär lika mycket. Synology och ett mycket trevligare gränssnitt en QNAP dock. Båda är väl lika användarvänliga.

Men det är Synology eller QNAP som gäller.
D-Link, Netgear etc. har också NAS, men de är långt ifrån lika bra rent hårdvarumässigt och har helt värdelösa OS (i alla fall Netgear).

Permalänk
Medlem

Har en Synology DS411j streamar både musik och film till platta och tv , den är ett par år gammal så jag rekommenderar DS413j för ett par hundralappar till.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j