Intel kräver pekskärm och Wireless Display i nästa generation Ultrabook

Permalänk
Melding Plague

Intel kräver pekskärm och Wireless Display i nästa generation Ultrabook

Pekskärm och trådlös videoöverföring blir obligatoriskt i nästa generation Ultrabook, avslöjar Intel på en presskonferens inför CES 2013.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Där försvann hela ultrabook-konceptet enligt mig. Ultrabooks skulle ju vara en stilren dator men hyfsad prestanda utan en massa lull-lull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Där försvann hela ultrabook-konceptet enligt mig. Ultrabooks skulle ju vara en stilren dator men hyfsad prestanda utan en massa lull-lull...

Tycker att det är bra av Intel att pressa tillverkarna lite så att hårdvarusidan får sig skjuts framåt, speciellt WiDi tror jag är uppskattat från många håll så slipper man hålla på med kablar osv.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrNeikter:

Där försvann hela ultrabook-konceptet enligt mig. Ultrabooks skulle ju vara en stilren dator men hyfsad prestanda utan en massa lull-lull...

Du måste hålla med om Lång batteritid är givet.
Även skall väl ultrabook vara smidig och tunn så man slipper släpa med sig kablar till t ex projektorer och dylikt.

Synd att alla datorer kommer var så jävla dyra nu dock.

Känns märkligt att WiDi blir obligatoriskt och inte rekommenderat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Snusfri

Härligt att Intel pushar tillverkarna.
Framtidens ultrabooks tror jag kommer att vara både tablets och laptops i ett i storlekar mellan 11-13".

Du tar lätt med dig datorn om du skall ut och kan "docka" den när du kommer hem och använda en extern skärma via Widi samt har ett trådlöst tangentbord och mus.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Håller också med om att WiDi verkligen kommer vara ett lyft. Inte alls dumt. Bra att det pushas för det. Något som jag personligen gärna sett skett för flera år sedan redan. Hade varit underbart att slippa en hel del kablar hemma. De som ändå skulle behövas skulle vara mer än nog redan...

Permalänk
Administrativ avgift

Awesome för framtida föreläsningar!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

WiDi, fine, det kan vara roligt men allvarligt, pekskärm obligatoriskt? Det är inte så jag använder min laptop, och lär heller inte göra. Vill absolut inte betala mer för en feature som är rätt pointless för normalt användande. Hade varit okej om dom lagt till specs för hur en eventuell pekskärm skall utformas om den ska finnas, men inte att det måste vara obligatoriskt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

WiDi, fine, det kan vara roligt men allvarligt, pekskärm obligatoriskt? Det är inte så jag använder min laptop, och lär heller inte göra. Vill absolut inte betala mer för en feature som är rätt pointless för normalt användande. Hade varit okej om dom lagt till specs för hur en eventuell pekskärm skall utformas om den ska finnas, men inte att det måste vara obligatoriskt.

Tillverkare kan ju fortfarande göra datorer utan touchscreen, men de kommer inte att få ta emot de "incentives" som intel ger ut för att följa Ultrabook speccen.

Permalänk
Skäggig legend

Pekskärm? Microsoft, sluta peta i Intels näsor!

Vill inte ha snor på skärmen tack... Suck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Pekskärm, HELT FEL väg att gå.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk
Medlem

Pekskärm hade jag kunnat vara utan om inte hela konceptet är på väg mot att bli en Transformer. Däremot tycker jag att nyheten om batteritiden verkligen är bra. Sen hur mycket bättre den kommer bli får vi väl se men det bådar gott.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Känns som om de bara trycker i fler tekniker i konceptet än vad som efterfrågats eller behövs. Ultrabooks ano 2012 var ju fenomenala men nu börjar det bli gimmick av det hela.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Entusiast

Pekskärm på mindre laptops har jag länge velat ha, så det är najs. WiDi kan ju vara användbart på sätt och vis men det finns ju i princip inget som stödjer det vad jag vet. Fast det kommer väll om alla laptops har det

Permalänk
Medlem

WiDi är trevligt, men pekskärm :S Pekskärm borde bara rekomenderas

Permalänk
Medlem

Jävligt bra att intel pushar tekniken framåt enligt mig! Vill man inte ha något som intel ultrabook erbjuder så köp bara något annat så varför allt klagande?
Köpte nyss en ultrabook främst för tjejen till sitt pluggande men gillar den skarpt själv faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk

Jag blir så jävla trött på gnällandet angående pekskärmar. Köp inte med pekskärm om det stör er så jävla mycket!@#?
Och köper ni med pekskärm, ge fan i att använda funktionen? Det är en funktion bland flera andra som i sådana fall inte används.

How hard can it be?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tobbe Nukem:

Jag blir så jävla trött på gnällandet angående pekskärmar. Köp inte med pekskärm om det stör er så jävla mycket!@#?
Och köper ni med pekskärm, ge fan i att använda funktionen? Det är en funktion bland flera andra som i sådana fall inte används.

How hard can it be?

Precis, man måste ju heller inte använda den, jag använder inte min displayport eller fler än en USB-port på min laptop men inte klagar jag på att det finns att tillgå.

Kostnaden att lägga till pekfunktion är inte dyr idag då tekniken drivits framåt av alla mobiltelefoner och surfplattor.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Även om jag i dagsläget har en ganska neutral inställning till pekskärmar för traditionella laptops, så fyller de definitivt sin funktion på alla hybrider där man kan docka ur tangentbordet.

Sedan kommer man ihåg hur skeptiska många var till touchskärmar på mobiltelefoner för 7-10 år sedan. Touch på mobilskärmen - vem vill ha det? Fingeravtryck och ingen känsla när man ska trycka på knappar? Vem vill kladda på skärmen när man snabbare och med högre precision kan trycka på fysiska knappar? Idag ser man sällan de argumenten när man pratar mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Hur blir det med priset? Var väl meningen att Ultrabooks skulle vara billigare än de är. Eller det är bara för att vi är i Sverige där allt ska skattas så att det kostar dubbelt så mycket?

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

Värdelöst att dom bestämt sig för pekskärm. Tycker att man kan lägga dom pengarna på bättre paneler eller helt enkelt lägra pris.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

WiDi, fine, det kan vara roligt men allvarligt, pekskärm obligatoriskt? Det är inte så jag använder min laptop, och lär heller inte göra. Vill absolut inte betala mer för en feature som är rätt pointless för normalt användande. Hade varit okej om dom lagt till specs för hur en eventuell pekskärm skall utformas om den ska finnas, men inte att det måste vara obligatoriskt.

"pointless", var det en pun?

Permalänk
Medlem

Int€l som bara vill sälja överpriserade produkter med onödiga features. Sen när har man efterfrågat flottiga fingeravtryck på skärmen? Jag fullständigt HATAR när någon pekar på min skärm och lämnar ett avtryck. De får ett hårt slag någon stans där jag vet att det gör fördjävligt ont och att smärtan ska sitta i maximalt länge.
Att kladda på skärmen är att gå tillbaks till stenåldern. Bara dåligt. För mig finns det inga fördelar, mus är ett vinnande koncept som fungerat i över 30 år.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem

Vill inte ha touch när man ändå har tangentbord, vafan är grejen. Blir bara massa påkostnader, men WiDi är schysst

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit vettigare att först kräva bra skärmar innan man börjar kräva massa "lullul" som säkert kan vara trevligt för några? Medan alla använder skärmen?

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Hade det inte varit vettigare att först kräva bra skärmar innan man börjar kräva massa "lullul" som säkert kan vara trevligt för några? Medan alla använder skärmen?

Håll med, de borde kräva högupplösta skärmar, en mobil har idag tre gånger högre pixeltäthet än en bärbar dators skärm. 2560x1440 för 13-15 tum borde bli standard.

Permalänk

Mobilt hit, mobilt dit. Faen jag vill se lite power!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se trådlös laddning för mobiler på nya ultrabooks, det hade varit väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Jag hade velat se trådlös laddning för mobiler på nya ultrabooks, det hade varit väldigt smidigt.

Jag läst/hört någonstans att som det ser ut nu med dagen teknik så det skulle det förbruka väldigt mycket energi om du tänker på riktig trådlös el och inte någon slags induktionsplatta som man lägger luren på.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Pekskärm hade jag kunnat vara utan om inte hela konceptet är på väg mot att bli en Transformer. Däremot tycker jag att nyheten om batteritiden verkligen är bra. Sen hur mycket bättre den kommer bli får vi väl se men det bådar gott.

Ja, företagen bruka överdrivit batteritiden. Tills jag ser oberoende tester så bruka jag räkna med 50% av tiden tillverkarna lovar vid vanlig användning.