Hitachi lanserar snabb hårddisk på en terabyte för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Hitachi lanserar snabb hårddisk på en terabyte för bärbara datorer

Det numera Western Digital-ägda Hitachi lanserar en ny hårddisk som kombinerar en tunn formfaktor med högt varvtal och kapacitet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul men laptophårddiskar känns förlegat. *nynnar på sweclockers jullåt 2011*

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Detta skulle väl kunna vara intressant för kompaktbyggen pga storleken även om priset för 1TB bli högre.
Eller finns det någon hake till varför det inte skulle vara ett bra alternativ i en htpc eller liknande?

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Perfekt att komplettera SSD'n med i mitx byggen! Död åt 3.5"!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se mindre chassin utan varken 5,25" eller 3,5" platser.

Permalänk
Medlem

Nice, då kan man prega in 2st i en 3,5"-hållare.
Eller 4st i en 5,25".

Söt mini-RAID i en HTPC eller liknande.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Entusiast

Perfekt satt stoppa bakom moderkortsplåten så att man kan sätta vattenkylning i mindre chassin där hårddiskburarna normalt är

Permalänk
Avstängd

Innebär advanced format att den inte fungerar på Windows 7?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Western Digital slår allt och alla rekord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Perfekt satt stoppa bakom moderkortsplåten så att man kan sätta vattenkylning i mindre chassin där hårddiskburarna normalt är

nog inge smart att ha en hdd där, blir nog rätt så varmt...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Innebär advanced format att den inte fungerar på Windows 7?

Googlade på det och om det är 4k native advanced format så stöds det inte på Windows 7 SP1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Perfekt satt stoppa bakom moderkortsplåten så att man kan sätta vattenkylning i mindre chassin där hårddiskburarna normalt är

Nu förstår jag inte. I hårddiskburarna sitter ju ens vattenkylda bur som kyler ens 3.5 diskar
Roligt att läsa om att det äntligen finns snabba 2.5 mekaniska.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av morxy49:

nog inge smart att ha en hdd där, blir nog rätt så varmt...

Beror nog på vad man har för chassi, men med tanke på att den är utvecklad för laptops så klarar den nog det. Dom brukar ju vara inbyggda utan ventilation

Permalänk
Medlem

99,99 usd... Varför inte bara skriva 100? Särskilt eftersom det dedsutom är rekomenderat pris.
blir så less på sådan prissättning.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Allt ska bli mindre utom kapaciteten.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Oj stöds inte advanced format i windows 7? Tänkte just köpa en ny AF disk till min bärbara

Permalänk
Medlem

Ryste till när jag läste 7200rpm på 2.5" , det finns säkert någon som har användning för det men själv skulle jag inte vilja ha det i en laptop och inte i en HTCP heller.

Min sign är ouppdaterad och kör idag bara med ssd i HTPCn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

99,99 usd... Varför inte bara skriva 100? Särskilt eftersom det dedsutom är rekomenderat pris.
blir så less på sådan prissättning.

Därför att 99 låter billigare och bättre än 100. Likadant med allting du ser i elektronikaffärer, 999 ser bättre än 1000, tre siffror ser bättre ut än 4 helt enkelt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Därför att 99 låter billigare och bättre än 100. Likadant med allting du ser i elektronikaffärer, 999 ser bättre än 1000, tre siffror ser bättre ut än 4 helt enkelt.

Vilket påminner en hur primitiv människan egentligen är

Hur enkel som helst att lura, manipulera osv...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk

Väldigt intressant som komplement till ssd:n i laptopen om den är tystgången.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Santa-san:

Oj stöds inte advanced format i windows 7? Tänkte just köpa en ny AF disk till min bärbara

Inte AF 4K native i alla fall, det stöds bara av Window 8 och Windows Server 2012. Frågan är om disken är AF 4K native eller AF 512e. På artikeln låter det som AF 4K native.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Blir dom verkligen överdrivet varma bakom moderkortsplåten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av strejf:

Inte AF 4K native i alla fall, det stöds bara av Window 8 och Windows Server 2012. Frågan är om disken är AF 4K native eller AF 512e. På artikeln låter det som AF 4K native.

Ok då gör jag det! Den jag tänkte köpa var en vanlig WD5000BPKT 2.5" och den måste det väl gå att installera 7an på. Är den en sån AF 512e då kanske? Sånt står ju inte i varubeskrivningen för disken iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santa-san:

Oj stöds inte advanced format i windows 7? Tänkte just köpa en ny AF disk till min bärbara

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/hh848...
Chansen är stor att den funkar. Dock bör man vara varse om det och att om man var först ut att införskaffa en Win 7 skiva kanske den inte känner ingen disken vid installation eftersom detta har patchats i SP1. Men det återstår att se när väl disken dyker upp i handeln hur stort det här problemet kan tänkas vara. Vi vet ännu inte exakt vad diskens specifikationer är på just den punkten.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Ryste till när jag läste 7200rpm på 2.5" , det finns säkert någon som har användning för det men själv skulle jag inte vilja ha det i en laptop och inte i en HTCP heller.

Min sign är ouppdaterad och kör idag bara med ssd i HTPCn

Varför inte 7200? Skivorna är mycket mindre och har mycket mindre massa, vibrationer o ljud minskar i motsvarande grad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Vilket påminner en hur primitiv människan egentligen är

Hur enkel som helst att lura, manipulera osv...

Hehe japp! 1 krona fattigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Varför inte 7200? Skivorna är mycket mindre och har mycket mindre massa, vibrationer o ljud minskar i motsvarande grad.

Skickades från m.sweclockers.com

har du iofs rätt i, men kommer byta ut min SSH till en SSD och köra SSH´n som D: drive i lappen.

Det var det jäkligaste, jag hadde för mig att min var en 5400rpm men det var en 7200rpm, Då var det inte så farligt som jag trodde.
aja så fel man kan ha ibland

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

När jag ser 1TB 2.5" diskar tänker jag mer på t.ex http://www.qnap.com/useng/index.php?lang=en-us&sn=862&c=355&s... än på bärbara datorer