Permalänk
Medlem

Vattenkylning av cpu & gpu (sli)

Jag håller på o bygger lite av vad som för mig är en drömdator, och är nu vid stadiet att jag tänkte vattenkyla den i samband med att jag stoppar in mitt 2a 680.
Vad jag undrar över är om det vattenkylningskit jag tänkt köpa (www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157995-ek_water_blocks_ek-ki...) kommer orka med att kyla både en 3770k och 2x 680.

Vad jag annars tänkte var att sätta in en sluten vattenkylning för processorn och låta EK-setet styra upp grafikkorten. Jag har hittills endast kört med luftkylning och är därmed ute på okänd mark.

Jag skulle även vilja ha lite tips om vad jag ska tänka på när jag planerar min vattenkylning.

För övrigt har jag ett P8Z77-V Pro/TB och ett Define R4 (ja, det kan bli trångt )

Edit: Glömde förstås säga att hela systemet kommer att överklockas till kylningens gränser. Ljudnivå, strömförbrukning och pris är mindre relevant ;);).

Tack för svar!

mvh
Jonathan

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC
Asus PG278Q, Reverb G2, Fanatec ClubSport V2.5

Permalänk
Medlem

Man brukar säga att det minsta man kan köra per enhet som ska kylas är 1 raders 120 dvs du har 3 enheter som ska kylas
nu och dessutom en bra XTX kylare, det ska gå utan problem. Du kan ju förstärka det nån grad med att köra push-pull med
6 st fläktar.

Visa signatur

Lian Li V3000+ Intel 14900K Alphacool Core 1 Aurora Asrock Z790 Nova Wifi Asus RTX 4090 TUF Corsair Vengeance DDR5 7200 32 Gb, Razer Blackshark V2 Pro Be Quiet Dark Power Pro 1200W Custom loop EK XTOP Revo Dual D5 EK-Quantum Vector² Strix Quantum Surface 3 X 480 + 360 + 140+240 X-flow Push/Phobya Supernova 1260 990 Pro 2 tb 3 x 980 Pro 1 tb Raid 0 LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Hur drar jag slangarna isf? T-kopplingar så att var enhet får vätska direkt från radiatorn? Dvs slang från radiatorn delas i två, en till processor och en till grafikkorten. Den till grafikkorten delas åter igen i två för att sedan återförenas med varandra och sedan med den kommande från processorn på väg tillbaka till reservoaren. Har jag tänkt rätt? Jag föreställer mig att jag behöver olika slangtjocklekar då med?
För seriekoppla elementen som ska kylas låter ju inte så klokt.

mvh
Jonathan

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC
Asus PG278Q, Reverb G2, Fanatec ClubSport V2.5

Permalänk
Skrivet av Soulbear:

Tack för svar!
Hur drar jag slangarna isf? T-kopplingar så att var enhet får vätska direkt från radiatorn? Dvs slang från radiatorn delas i två, en till processor och en till grafikkorten. Den till grafikkorten delas åter igen i två för att sedan återförenas med varandra och sedan med den kommande från processorn på väg tillbaka till reservoaren. Har jag tänkt rätt? Jag föreställer mig att jag behöver olika slangtjocklekar då med?
För seriekoppla elementen som ska kylas låter ju inte så klokt.

mvh
Jonathan

Du ska helst dra så korta slangar som möjligt. Dvs att det borde se ut såhär. Res > Pump > Gpu > Cpu > Rad och sen tillbaka till Res.
Det är generellt den kortaste vägen. Förstår inte varför du skulle vilja seriekoppla?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Du ska helst dra så korta slangar som möjligt. Dvs att det borde se ut såhär. Res > Pump > Gpu > Cpu > Rad och sen tillbaka till Res.
Det är generellt den kortaste vägen. Förstår inte varför du skulle vilja seriekoppla?

Ok. Rekommendationen från EK säger nämligen Rad> Cpu > Res > Pump, var osäker på vart Gpu'n skulle in.et du säger innebär att det blir seriekopplat, dvs slangarna går först till Gpu och fortsätter sedan till CPU. Vilket jag antar skulle innebära att CPUn får varmvatten. Därför tänkte jag att man skulle parallellkoppla och undrar därmed om jag tänkt rätt med att dela upp det med T-kopplingar på sådant sätt som jag beskrev i min tidigare post.

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC
Asus PG278Q, Reverb G2, Fanatec ClubSport V2.5

Permalänk
Proffsmobbare

Vattnet kommer inte skilja mer än någon grad i temperatur var du än mäter det i systemet.

Permalänk
Medlem

Var i ett Define R4 får man plats med en 360mm rad?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Soulbear:

Ok. Rekommendationen från EK säger nämligen Rad> Cpu > Res > Pump, var osäker på vart Gpu'n skulle in.et du säger innebär att det blir seriekopplat, dvs slangarna går först till Gpu och fortsätter sedan till CPU. Vilket jag antar skulle innebära att CPUn får varmvatten. Därför tänkte jag att man skulle parallellkoppla och undrar därmed om jag tänkt rätt med att dela upp det med T-kopplingar på sådant sätt som jag beskrev i min tidigare post.

Vattnet går inte upp i temperatur särskilt mycket när det passerar en komponent, så du kommer ha kylförmåga för alla komponenterna även fast dom är seriekopplade. Det handlar typ om någon/några få grader

Edit: meh, jag skriver uppenbarligen långsamt

Permalänk
Medlem

Du ska inte parallellkoppla (d.v.s. dela en slang till två). Alla delar ska kopplas i serie. Jag kör radiator->CPU->GPU->Res->Pump och sedan tillbaks till radiatorn. Skillnaden i temperatur före och efter radiatorn är 1-2 grader, så det spelar egentligen ingen roll i vilken ordning du kopplar, dra slangarna så det blir rent och snyggt i chassit.

1x120mm radiator per kylblock brukar som sagt vara normen, så det där ska fungera. Vill du ha mer kylning, lägg till fler radiatorer (bättre att koppla in en till 120mm radiator i denna slinga än att köra en separat sluten vattenkylning för CPU'n)

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Du ska inte parallellkoppla (d.v.s. dela en slang till två). Alla delar ska kopplas i serie. Jag kör radiator->CPU->GPU->Res->Pump och sedan tillbaks till radiatorn. Skillnaden i temperatur före och efter radiatorn är 1-2 grader, så det spelar egentligen ingen roll i vilken ordning du kopplar, dra slangarna så det blir rent och snyggt i chassit.

1x120mm radiator per kylblock brukar som sagt vara normen, så det där ska fungera. Vill du ha mer kylning, lägg till fler radiatorer (bättre att koppla in en till 120mm radiator i denna slinga än att köra en separat sluten vattenkylning för CPU'n)

Skrivet av Blargmode:

Vattnet går inte upp i temperatur särskilt mycket när det passerar en komponent, så du kommer ha kylförmåga för alla komponenterna även fast dom är seriekopplade. Det handlar typ om någon/några få grader

Edit: meh, jag skriver uppenbarligen långsamt

Informativt, tack

Skrivet av LemonIllusion:

Var i ett Define R4 får man plats med en 360mm rad?

Bra fråga, har insett att det är bara 2 fläkthål i taket Det var också en av mina första frågor.

Då jag fått lite klarhet på hur jag ska dra slangarna undrar jag nu över vilket chassi som kan vara passande? Jag kan alltid sälja mitt R4.

Tittat lite på Silverstones TJ11 och Corsair Obsidian 800D. Kan tillägga att jag helst köper det som finns i Webhallens sortiment :).

Edit igen:
Om jag ändå ska titta på ett till chassi så blev jag lite sugen på 480-radiatorn från EK Water Blocks. Det finns dock inget kit till den och då blev jag istället osäker på vilka delar jag behöver?

Block (cpu back o fram, gpu bak o fram x2), pump, radiator (& fläktar), reservoar, kylvätskekoncentrat, slang. Sedan fästen? 2st slangkopplingar till varje block. Brukar slangfästen för radiatorn och så följa med?

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC
Asus PG278Q, Reverb G2, Fanatec ClubSport V2.5

Permalänk
Skrivet av Soulbear:

Ok. Rekommendationen från EK säger nämligen Rad> Cpu > Res > Pump, var osäker på vart Gpu'n skulle in.et du säger innebär att det blir seriekopplat, dvs slangarna går först till Gpu och fortsätter sedan till CPU. Vilket jag antar skulle innebära att CPUn får varmvatten. Därför tänkte jag att man skulle parallellkoppla och undrar därmed om jag tänkt rätt med att dela upp det med T-kopplingar på sådant sätt som jag beskrev i min tidigare post.

Menar att du ska seriekoppla. Durp...trött igår...
Vattnet åker så snabbt att du inte kommer märka någon större skillnad i tempraturer. Du kan faktiskt få sämre.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/53775-silverstone_tj0... får du in en 480 i botten om du flyttar hdd buren utan större modifikationer.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Inte från webhallen men likt förbanat ett jäkligt bra chassi för vatten kylning.

Jag kör en 480 i fronten och en 360 i taket. http://www.boulevard.se/komponenter/Chassi/5331

Permalänk

120 per komponent är lite snålt iom att de flesta kör mycket långsammare fläktar nu för tiden så totalt 4x120 skulle nog vara att rekommendera med moderna prylar inklusive lite tystare fläktar (<1200 rpm), speciellt iom att du vill överklocka så långt det går

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Menar att du ska seriekoppla. Durp...trött igår...
Vattnet åker så snabbt att du inte kommer märka någon större skillnad i tempraturer. Du kan faktiskt få sämre.

Antog det!

Skrivet av Ten:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/53775-silverstone_tj0... får du in en 480 i botten om du flyttar hdd buren utan större modifikationer.

Skrivet av micke7406:

Inte från webhallen men likt förbanat ett jäkligt bra chassi för vatten kylning.

Jag kör en 480 i fronten och en 360 i taket. http://www.boulevard.se/komponenter/Chassi/5331

Tittar på de två! Vore ju skönt med marginal. Btw, finns på Webhallen

Skrivet av Inveramsay:

120 per komponent är lite snålt iom att de flesta kör mycket långsammare fläktar nu för tiden så totalt 4x120 skulle nog vara att rekommendera med moderna prylar inklusive lite tystare fläktar (<1200 rpm), speciellt iom att du vill överklocka så långt det går

Roger! Tänkte som jag skrev ovan att det vore ju schysst med marginal!

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC
Asus PG278Q, Reverb G2, Fanatec ClubSport V2.5

Permalänk
Medlem

skulle mer rekommendera minst 2 x 120 per GPU & 1 x 120 CPU (beroende på hur bra radiatorer och fläktar) , samt nu när det handlar om dubbla 680, vet inte hur farligt varma dom korten än, så om du har möjlighet lirka in gärna en extra * x 120 rad om möjlighet finns.

1 x 120 rad kostar bara några hundringar extra.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

skulle mer rekommendera minst 2 x 120 per GPU & 1 x 120 CPU (beroende på hur bra radiatorer och fläktar) , samt nu när det handlar om dubbla 680, vet inte hur farligt varma dom korten än, så om du har möjlighet lirka in gärna en extra * x 120 rad om möjlighet finns.

1 x 120 rad kostar bara några hundringar extra.

Tittade på det där Xigmatek som nämnts ovan, kan få in 4x120 + 3x120 där utan större problem. Då borde jag ha marginal att överklocka utan att ha temperatur som begränsning?

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC
Asus PG278Q, Reverb G2, Fanatec ClubSport V2.5

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

skulle mer rekommendera minst 2 x 120 per GPU & 1 x 120 CPU (beroende på hur bra radiatorer och fläktar) , samt nu när det handlar om dubbla 680, vet inte hur farligt varma dom korten än, så om du har möjlighet lirka in gärna en extra * x 120 rad om möjlighet finns.

1 x 120 rad kostar bara några hundringar extra.

Ett 680 drar inte så mycket ström, speciellt med tanke på att dom bara har 2x6 pin anslutningar. Därför säger jag att 1x120 per komponent plus en extra räcker.

Skrivet av Soulbear:

Tittade på det där Xigmatek som nämnts ovan, kan få in 4x120 + 3x120 där utan större problem. Då borde jag ha marginal att överklocka utan att ha temperatur som begränsning?

Visst, det kommer bli svalt och bra och du kommer kunna köra på tysta fläktar utan problem. När det kommer till raddar finns det inget som heter för mycket.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

håller med.
Bättre kosta på lite fler, dels för att ge störra marginaler , inte behöva ha fläktar på högvarv samt ifall man byter upp sig, klockar mer osv så slipper man tänka på kylningen direkt

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |