Intel lanserar Y-serien processorer för Ultrabooks och hybrider

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Y-serien processorer för Ultrabooks och hybrider

I väntan på Haswell har Intel tagit fram tre nya processorer baserade på Ivy Bridge-arkitekturen, med TDP-värden på 13 watt och nedåt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Hoppas Intel även kommer att sälja dessa löst, vore riktigt snajdigt till ett serverbygge eller en NAS.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

hade ju vart ganska lagom till en liten nas/filserver

Men man lär väll bara se det på ultrabooks

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Man ska dock inte låta sig luras av Intels namngivning. Det här bara core i3 egentligen fast med turbofunktionen aktiverad. Gäller både deras core i5 och core i7. Alltså två kärnor och fyra trådar.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk

Riktigt läcker TDP för miniservrar o andra 24/7 datorer för torrents / multimedia eller liknande
Men dessa blir alltså snabbt hedenhös iom Haswell.

Så i slutändan så blir ändamålet med denna serie CPUs att tillverkarna ska ha en 13 watts platform att jobba med fram tills 13 watts haswell släpps och då kommer vi därför snabbt kunna se fullmogna haswell-datorer baserade på den TDPn.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Riktigt läckert, dock i7 namnet gör mig en aning sur då man förväntar sig mer prestanda från en sådan.

OT: Någon som vet en bra sida för att köpa mobila moderkort till småbyggen? Letat runt som en galning.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

13 Watt då i full load? Shit, ska man ha Media dator och kör på detta behöver man inte tänka på hur mycket Watt nätagget har iaf

Permalänk
Medlem

Det är ju fortfarande inte SOC så PCH borde ju dra någon watt till dessutom saknas ju S0ix så man är ju alltid utan batteri när man behöver använda datorn/plattan
Men det kanske har blivit bättre sedan jag köpte min HP DM1 med pentium u4100.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Först döper AMD om sina grafikkort. Nu lanserar Intel nya processorer med 7W SDP istället för TDP för bättre marknadsföring.

Some men just want to see the world burn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Först döper AMD om sina grafikkort. Nu lanserar Intel nya processorer med 7W SDP istället för TDP för bättre marknadsföring.

Some men just want to see the world burn.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser inte din poäng .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Först döper AMD om sina grafikkort. Nu lanserar Intel nya processorer med 7W SDP istället för TDP för bättre marknadsföring.

Some men just want to see the world burn.

Skickades från m.sweclockers.com

Relevansen är exakt vad? AMD döper om sina OEM kort.. Alltså kommer det antagligen dyka upp två sorters HD8970 (ett för OEM och ett för konsumenter) om jag har förstått det rätt. Y är snarare en mycket strömsnålare version av i5/i7 som är till för ultrabooks. Sedan att man använder en ny form av att mäta energikraven på processorn är lägligt.. TDP har inte direkt varit någon superbra väg att mäta hur mycket kylning man behöver.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas Intel även kommer att sälja dessa löst, vore riktigt snajdigt till ett serverbygge eller en NAS.

Xeon E3-1220Lv2 har bara 17W TDP och kör på socket 1155. Två kärnor plus hyperthreading och snurrar i 2.3GHz. Inte så farligt dyr heller, 1928kr på Mullet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Relevansen är exakt vad? AMD döper om sina OEM kort.. Alltså kommer det antagligen dyka upp två sorters HD8970 (ett för OEM och ett för konsumenter) om jag har förstått det rätt. Y är snarare en mycket strömsnålare version av i5/i7 som är till för ultrabooks. Sedan att man använder en ny form av att mäta energikraven på processorn är lägligt.. TDP har inte direkt varit någon superbra väg att mäta hur mycket kylning man behöver.

Och SDP är betydligt sämre. Det går inte alls att gå efter för kylning.

Det enda det duger till är att folk inte läser det finstilta och missförstår det till Intels fördel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Och SDP är betydligt sämre. Det går inte alls att gå efter för kylning.

Det enda det duger till är att folk inte läser det finstilta och missförstår det till Intels fördel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är värre med folk som inte läser artikeln och antar saker till Intels nackdel! Intel speccar ju inte med SDP istället för TDP, TDP:en är 13w som det står i artikeln.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rSon:

Det är värre med folk som inte läser artikeln och antar saker till Intels nackdel! Intel speccar ju inte med SDP istället för TDP, TDP:en är 13w som det står i artikeln.

Däremot marknadsför de processorn med 7W SDP. Sluta anklaga mig för att inte kunna läsa, och läs mitt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Däremot marknadsför de processorn med 7W SDP. Sluta anklaga mig för att inte kunna läsa, och läs mitt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte utan att ange TDP vad jag kan se, eller har jag missat något? Jag har även svårt att tro att någon skulle anpassa sin kylning efter SDP:en, är du så insatt så vet du nog även vad TDP är och det värdet är inget som Intel döljer.