Sharp demonstrerar tv-apparat med 8K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Sharp demonstrerar tv-apparat med 8K-upplösning

För den som inte nöjer sig med 4K har Sharp någonting alldeles extra i rockärmen. På CES 2013 demonstreras en tv-apparat med 7 680 x 4 320 pixlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja då får man väl ta och sälja huset, bilen och njurarna för att kunna köpa en sådan.

Permalänk
Medlem

Det va mig en Sharp bild!

Permalänk
Medlem

Kanske går ner lite i pris med om det nu ska ta 7år till innan den släpps för den är säkert inte billig nu att tillverka.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Perfekt för att se repriser av gamla amerikanska sitcoms på.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

Trots allt bara en ppi på 103.67. Konstigt att det ska vara så svårt att göra paneler med hög upplösning som är större än mobilformatet.

Som kontrast, det kommer ut mobiler nu med 1920x1080 på 5", som då har en ppi högre än 440.

Permalänk
Medlem

8K i 120 fps; dags att uppgradera backbone då tror jag!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Ja, tack. Kan jag få den i vitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

8K i 120 fps; dags att uppgradera backbone då tror jag!

Precis.

Någon som kan räkna på man behöver för bandbredd för at strömma 8k i 120fps?

Edit:
Jag gjorde lite överslagsräkning själv.
Netflix säger att man behöver 4 mbit för att strömma 720p. 8K är 36 ggr högre upplösning. Alltså 144mbps. Jag vet inte vad netflix har för framerate men om vi säger 25 fps så är 120fps 4.8ggr högre. dvs ~690 mbps.
Extremt slarvigt gjord överslagsräkning men ger väl en liten hint.

Permalänk
Medlem

dags o skita lovor?

Permalänk

Ja tack! Men vänta lite, ska bara spara ihop till en 8k videokamera först !

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Avstängd

Varför i hela friden dyker det inte upp datorskärmar med liknande upplösning. Både mobiler och TV-apparater har riktigt hög pixeltäthet nu.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Trots allt bara en ppi på 103.67. Konstigt att det ska vara så svårt att göra paneler med hög upplösning som är större än mobilformatet.

Som kontrast, det kommer ut mobiler nu med 1920x1080 på 5", som då har en ppi högre än 440.

Tror inte det är svårare, bara ofantligt mycket dyrare. Det jag menar är att kostnaden inte skalar med storleken.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Någon som kan räkna på man behöver för bandbredd för at strömma 8k i 120fps?

Nej, det är ingen som kan räkna ut eftersom upplösning och framerate har inte så mycket med bandbreddskraven att göra. Du kan ju komprimera skiten så hårt att man klarar sig på ett 56k modem för att streama 8k i 120fps. Bandbreddskraven har ju mest med bitrate att göra, fast ja, 50mbit bitrate är detsamma oavsett upplösning och framerate.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Inaktiv

Sjukt.. som ovanstående kommentar, dags å sälja njurarna på gatan.

Permalänk
Medlem

Fanken vad fint. Två nya standarder på g alltså. Lär bli riktigt intressant på riktigt stora apparater och projektorer.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Nej, det är ingen som kan räkna ut eftersom upplösning och framerate har inte så mycket med bandbreddskraven att göra. Du kan ju komprimera skiten så hårt att man klarar sig på ett 56k modem för att streama 8k i 120fps. Bandbreddskraven har ju mest med bitrate att göra, fast ja, 50mbit bitrate är detsamma oavsett upplösning och framerate.

Jag gjorde en överslagsräkning. Om man vill ha samma kvalitet men 36 ggr högre upplösning så behöver man förmodligen iaf 36 ggr högre bitrate. Men som sagt, en överslagsräkning som iaf kan vara en uppskattning och fingervisning. Även om det säkert kan vara väldigt fel.

Permalänk

Tror jag såg ett videoklipp om 8k tv-apparater för nästan 2 år sedan, ska se om jag hittar det ._.

Edit: Här! http://www.youtube.com/watch?v=9U7e_quvkPQ
Helt sinnessjukt, dock verkar det som en dum investering av ett företag då endast ett ytterst fåtal människor har ekonomin att inhandla en sådan här ...

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

men asså shit..

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Avstängd

Personligen hoppas jag att nästa standard blir 3 840 x 2 160 i 120 fps. För att inte ta småskutt hela tiden utan mer sällan rejäla kliv som känns motiverade ekonomiskt tror jag att branschen gör sig själv en otjänst att släppa TV-apparater som inte ens kan ta emot UHDTV i 60fps genom de HDMI-portar som sitter i dem. Hoppas bra nästa Xbox och Playstation klarar att peta ut UHDTV@120p även om inga spel kommer att stödja det. Befintlig standard på 200GB bluray borde räcka för det, men det kräver ny HDMI standard. Då tror jag nästa konsollgeneration kan leva i tio år. Nu känns det otroligt dött.

Permalänk
Medlem

Koppla mot datorn och Maxa BF3?

Pfft, lär nog dröja o.o

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Tror jag såg ett videoklipp om 8k tv-apparater för nästan 2 år sedan, ska se om jag hittar det ._.

Edit: Här! http://www.youtube.com/watch?v=9U7e_quvkPQ
Helt sinnessjukt, dock verkar det som en dum investering av ett företag då endast ett ytterst fåtal människor har ekonomin att inhandla en sådan här ...

Tror nog dem ser det mera som marknadsföring så att dem ska sticka ut i mängden. Inte att dem ska sälja den i stora mängder och tjäna massor med pengar på den.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Precis.

Någon som kan räkna på man behöver för bandbredd för at strömma 8k i 120fps?

Edit:
Jag gjorde lite överslagsräkning själv.
Netflix säger att man behöver 4 mbit för att strömma 720p. 8K är 36 ggr högre upplösning. Alltså 144mbps. Jag vet inte vad netflix har för framerate men om vi säger 25 fps så är 120fps 4.8ggr högre. dvs ~690 mbps.
Extremt slarvigt gjord överslagsräkning men ger väl en liten hint.

Dags att byta till en 1Gbit lina alltså

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

någon som blev uppspelt av att se en 8k tv ? xD
Jonas blev!!

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Tror inte det är svårare, bara ofantligt mycket dyrare. Det jag menar är att kostnaden inte skalar med storleken.

Kan inte mycket om skärmtillverkning men gissar att det är svårt att få hög "yield" när man ska pruducera så höguplösta skärmar.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Trots allt bara en ppi på 103.67. Konstigt att det ska vara så svårt att göra paneler med hög upplösning som är större än mobilformatet.

Som kontrast, det kommer ut mobiler nu med 1920x1080 på 5", som då har en ppi högre än 440.

För att vara en TV är det ju bra pixeltäthet. En 32" med full HD har ju ca 60 dpi.

Och man behöver inte dess mer än 50-100 då man inte sitter lika nära en TV som man gör en bildskärm eller en mobil. Men jag förstår vad du menar. Bildskärms och TV marknaden ligger i skugga och har inte utvecklats nästan nånting sen de allra första Full HD skärmarna i storlek 21-24" kom. På bildskärmar hade det varit bra att få lite högre dpi och högre upplösningar. Ex: 27-30" 4K upplösning. Fler 27" i 2560*1600pxl.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Varför i hela friden dyker det inte upp datorskärmar med liknande upplösning. Både mobiler och TV-apparater har riktigt hög pixeltäthet nu.

bara 103 dpi i denna skärm men jag håller med dig.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X1t:

Kan inte mycket om skärmtillverkning men gissar att det är svårt att få hög "yield" när man ska pruducera så höguplösta skärmar.

Ja, det var det jag försökte säga

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Tror jag såg ett videoklipp om 8k tv-apparater för nästan 2 år sedan, ska se om jag hittar det ._.

Edit: Här! http://www.youtube.com/watch?v=9U7e_quvkPQ
Helt sinnessjukt, dock verkar det som en dum investering av ett företag då endast ett ytterst fåtal människor har ekonomin att inhandla en sådan här ...

kommer också ihåg den ^^, men tror inte denna e lcd utan led..
..jag kan ju ha fel också, förhoppningsvis är det inte samma

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE

Permalänk

Because 4k wasn't enough!
Men seriöst, kan inte 4k släppas för vanliga konsumenter också? I Sverige tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qrnis:

kommer också ihåg den ^^, men tror inte denna e lcd utan led..

Denna skärmen som artiklen handlar om är garanterat en LCD

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?