Permalänk
Medlem

Intel core i5 3570k blir varm!

Hejsan, testade överklocka min i5:a idag Jag la den på 4ghz, sen när jag starta datan och testade intelburn test så fick jag , kärna 0 = 71 grader , kärna 1= 82grader, kärna 2= 82 grader och kärna 3 = runt 70 grader , jag undrar varför den blir så varm?:), har läst att många kör dom på 4.5-4.6 ghz stabilt. Min kylare är en corsair hydro h70 med dubbla corsiar air series sp120 , kan de var dåligt luftflöde som går temperaturerna? , mitt chassi är ett cooler master elite 430.

Permalänk
Medlem

du har ej satt fläktarna fel på kylaren. vet bara en polare som gjorde de:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Har lagt så att fläktarna blåser in luft:).

Permalänk
Medlem

3570K går generellt ganska varmt när det blir överklockad, men 82 grader @ 4GHz är väldigt varmt.
Hur är det med kylpastan, Förapplicerad på H70:n eller har du lagt dit själv?
Kan även vara så att spänningen är högre än nödvändigt för att nå 4GHz.

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har lagt egen kylpasta, just när jag hade ny kylpasta låg jag 29 grader idle sen dan efter ändrade den till 34-37 grader. Sen när den ligger idle hoppar kärna 0= mellan 32-34 grader medans kärna 2 = 19-23 grader!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allaw:

Hejsan, testade överklocka min i5:a idag Jag la den på 4ghz, sen när jag starta datan och testade intelburn test så fick jag , kärna 0 = 71 grader , kärna 1= 82grader, kärna 2= 82 grader och kärna 3 = runt 70 grader , jag undrar varför den blir så varm?:), har läst att många kör dom på 4.5-4.6 ghz stabilt. Min kylare är en corsair hydro h70 med dubbla corsiar air series sp120 , kan de var dåligt luftflöde som går temperaturerna? , mitt chassi är ett cooler master elite 430.

Hej

Jag har nästan samma config to du men min är inte enns nära den värmen.

Ta bort och installera om kylaren, montera fläktarna puch and pull om det är bäst med in eller ut får du testa. Jag kör ut

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Som SpitZen sa, har du med stor sannolikhet onödigt hög spänning, om du kört med "auto-överklock" och inte pillat på inställningarna manuellt. Som referens kan jag säga att jag på polarens dator som jag just byggt ihop får man 70 grader i Prime95-load, detta på 4,5 GHz och med H50, dessutom med stock-fläktar ifrån H50n och chassit...Visserligen hade han flyt och verkar fått ett galet bra exemplar, but still.

Hur har du din fläktsetup annars då? Har du tillräckligt med utblås så att du blir av med all luft du drar in? Annars kanske det försämrar luftflödet något om du har positivt lufttryck i datorlådan. Har du lagt på någon annan kylpasta än medföljande? Skulle kunna göra ett par grader det också

Permalänk

Hur klockade du den ? 40x multipel ? Rörde du volten ? Eller kanske du körde på någon typ av autotune historia ?

Visa signatur

Intel

Permalänk
Medlem

Jag har ett asrock z77 extreme4 atx , min kompis visa vad jag skulle ändra , de stog att jag max kunnde lägga 4,7ghz , de är första gången jag har testa överklocka:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allaw:

Har lagt så att fläktarna blåser in luft:).

Montera om fläktarna så det blir Push-Pull, inte Push-Push som du har nu.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Allaw:

62°C på 1.165V och 4.2GHz känns ganska normalt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Montera om fläktarna så det blir Push-Pull, inte Push-Push som du har nu.

Va?:), har ju lagt så de blir push-pull bakre fläkten drar in luft och framme drar ut luft , man kan ju inte sätta fläktarna olika håll:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

62°C på 1.165V och 4.2GHz känns ganska normalt.

Okej:) då kör jag på de här:) tack för alla svar!:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allaw:

Va?:), har ju lagt så de blir push-pull bakre fläkten drar in luft och framme drar ut luft , man kan ju inte sätta fläktarna olika håll:p

Ska vara tvärtom..Främre ska dra IN..Bakre dra UT. Enda du gör nu är att skapa onödig värme i radiatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Ska vara tvärtom..Främre ska dra IN..Bakre dra UT. Enda du gör nu är att skapa onödig värme i radiatorn.

Har satt dom så nu

Permalänk
Medlem

ger upp snart... köpte inet:s dyraste kylpasta och testa stressa i intelburn test 82 grader på varmaste böt pasta igen fick ner den till 72 max på ena kärnar dom andra 3 69 grader.... börjar fundera om de blir bättre med stock kylaren, vattenskylning verkar ju inte vara nå bra.....

Permalänk
Avstängd

Vad för temperaturer förväntade du dig att få? I mina ögon ser det helt normalt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Vad för temperaturer förväntade du dig att få? I mina ögon ser det helt normalt ut.

alla skriver ju att dom klockar 4.5 ghz då ligger dom runt 72 i load, känns som att man ska ligga runt 25-27 idle 42 load , har inte överklocka längre kör standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allaw:

alla skriver ju att dom klockar 4.5 ghz då ligger dom runt 72 i load, känns som att man ska ligga runt 25-27 idle 42 load , har inte överklocka längre kör standard

Nu är jag inte helt 100 på detta men säger man inte att Ivy Bridge generellt klockar lite sämre än Sandy?
Sen tycker jag inte att 82° är för högt så länge spänningen är under 1.4v, helst ska den ligga under 1.38v för 24/7 klock. Så börja med att se över det.

Die temp för Ivy är 105°. Så länge du ligger på max 85° så klarar du dig ifrån att CPUn throttlar. Så du är "on the safe side".
Vad andra får för temp och överklock beror på flera saker;
* Närmast identiska CPUer, samma batch osv, klockar olika bra
* Luftflödet i chassit samt rumstempratur
* Vilken typ av grafikkort och vilken typ av kylning GPUn har kan påverka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allaw:

alla skriver ju att dom klockar 4.5 ghz då ligger dom runt 72 i load, känns som att man ska ligga runt 25-27 idle 42 load , har inte överklocka längre kör standard

Har dels att göra med:

Fläktar monterad i chassit
Flödet till pumpen/kylarblocket.
Kontakt mellan cpu och pumpen/kylarblocket.
Kylpastan.