Permalänk
Medlem

Netflix eller Viaplay

The epic battle has begun... well... kinda..

Viaplay eller Netflix?

Varför?

Vad är det som får dig att tycka att just din favorit är bättre?

Superseriösafrågan kommer här:

Vilken av Netflix och Viaplay har snyggast logga enligt just dig? (Svarar inte folk på denna fråga kommer jag gråta mig till sömns tills jag fyller 67 år gammal. )

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Körde med Viaplay ett gäng månader men sade upp det då strömmandet fungerade halvdassigt och kvalitén skiftade enormt mellan olika filmer. Väldigt ont om nytt material under den tiden jag hade det också.

Netflix kör jag med nu och än så länge har det fungerar mycket bättre än Viaplay gjorde för mig. Kvalitén är fullgod och strömmandet har hittills inte strulat en enda gång. Mycket mer filmer och serier om nu inte Viaplay skaffat väldigt mycket material de senaste månaderna.

Nu vet jag inte hur det är i Sverige, men i USA är tydligen censuren hård på Netflix. Du har ingen kategori med erotik med Netflix som du får med Viaplay, om du nu väger med sånt.

Du kan ju pröva båda en månad vardera och bestämma själv.

Permalänk
Medlem

Jag har testat Netflix i ett par veckor men sa nyss upp det för att slippa betala när min gratisperiod är över. Jag studerar på annan ort men åkte hem i en vecka för att jobba. Jag hade då endast min laptop med mig och bestämde mig för att jag skulle använda Netflix när jag ville kolla på film. När jag väl ville kolla på film så tog det ca 7 misslycka sökningar där de inte hade filmerna jag ville se. Filmerna var helt vanliga filmer, den nyaste från 2011. Efter att ha försökt se en film jag ville se så fick jag välja någon hur deras blädderhylla, den var sådär. Kvalitén på filmerna är helt okej, även om det går att få tag på bättre kvalitet på annat håll. 79 kr i månaden är inte mycket men de har helt enkelt för litet utbud för att jag ska vara nöjd.

Viaplay har jag ej testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Körde med Viaplay ett gäng månader men sade upp det då strömmandet fungerade halvdassigt och kvalitén skiftade enormt mellan olika filmer. Väldigt ont om nytt material under den tiden jag hade det också.

Netflix kör jag med nu och än så länge har det fungerar mycket bättre än Viaplay gjorde för mig. Kvalitén är fullgod och strömmandet har hittills inte strulat en enda gång. Mycket mer filmer och serier om nu inte Viaplay skaffat väldigt mycket material de senaste månaderna.

Nu vet jag inte hur det är i Sverige, men i USA är tydligen censuren hård på Netflix. Du har ingen kategori med erotik med Netflix som du får med Viaplay, om du nu väger med sånt.

Du kan ju pröva båda en månad vardera och bestämma själv.

Skrivet av Golvmopp:

Jag har testat Netflix i ett par veckor men sa nyss upp det för att slippa betala när min gratisperiod är över. Jag studerar på annan ort men åkte hem i en vecka för att jobba. Jag hade då endast min laptop med mig och bestämde mig för att jag skulle använda Netflix när jag ville kolla på film. När jag väl ville kolla på film så tog det ca 7 misslycka sökningar där de inte hade filmerna jag ville se. Filmerna var helt vanliga filmer, den nyaste från 2011. Efter att ha försökt se en film jag ville se så fick jag välja någon hur deras blädderhylla, den var sådär. Kvalitén på filmerna är helt okej, även om det går att få tag på bättre kvalitet på annat håll. 79 kr i månaden är inte mycket men de har helt enkelt för litet utbud för att jag ska vara nöjd.

Viaplay har jag ej testat.

Trevligt trevligt av er att svara, samt att jag får väl göra så att jag testar en månad av vardera och sådant skoj.

Dock svarade ni inte på min superseriösa fråga, vil ni att jag ska gråta i 50 år? Fyfan på er! ;D

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Trevligt trevligt av er att svara, samt att jag får väl göra så att jag testar en månad av vardera och sådant skoj.

Dock svarade ni inte på min superseriösa fråga, vil ni att jag ska gråta i 50 år? Fyfan på er! ;D

Nu känner jag mig som en hemsk människa. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!

Jag tror jag gillar Netflix mer då jag tycker att Viaplayloggan ser ut som en riktig reklamlogga. Mer än så kan jag inte definiera.

Permalänk
Medlem

Viaplay helt klart för mig då jag livestreamar sport men det är ju egentligen en helt annan fråga...

Båda har rätt kasst utbut på både filmer och serier, det tar för lång tid att få in nya serier för att de ska vara värt det...

HBO är det ända som kommer vara värt i längden iaf för serier...

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk

Viaplay iom att dom streamar massa sport också. I övrigt bra utbud, men känns som om netflix kommer ha mer inom säg ett halvår.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Har viaplay fick 3 månader gratis, Men detta med att Viaplay har max 4enheter är ett rent skämt! körde slut på alla 4 enheter eftersom jag använde mig av CCleaner så fick ringa kundtjänst o be dom öppna upp enheterna men då till min förvåning sa dom - vi får bara öppna upp 1 enhet i taget sen måste du vänta 3 månader tills vi kan öppna upp en till enhet. det var de dummaste jag har hört så nu kan jag bara använda 1 dator för viaplay o de är ju lite trist.
Och som sagt Viaplay loggan ser lite för mycket reklam stil. Netflix ser bättre ut, funderar på o regga mig där 1 månad o se lite utbud.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Har viaplay fick 3 månader gratis, Men detta med att Viaplay har max 4enheter är ett rent skämt! körde slut på alla 4 enheter eftersom jag använde mig av CCleaner så fick ringa kundtjänst o be dom öppna upp enheterna men då till min förvåning sa dom - vi får bara öppna upp 1 enhet i taget sen måste du vänta 3 månader tills vi kan öppna upp en till enhet. det var de dummaste jag har hört så nu kan jag bara använda 1 dator för viaplay o de är ju lite trist.
Och som sagt Viaplay loggan ser lite för mycket reklam stil. Netflix ser bättre ut, funderar på o regga mig där 1 månad o se lite utbud.

Den filen som sparas ner på din dator bör du kunna flytta alternativt kopiera till andra datorer med, om det nu är en sån fil som kan tas bort genom att man kör en runda CCleaner

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Joo jag är medveten om silverlight, måste ju ändå kopiera den för om jag vill installera om burken.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Avstängd

http://www.defectivebydesign.org/

Permalänk
Medlem

Dock när det kommer till netflix är det bara att välja en film och trycka på en knapp. Förstår inte varför du tryckte in den bilden här?

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

The epic battle has begun... well... kinda..

Viaplay eller Netflix?

Varför?

Vad är det som får dig att tycka att just din favorit är bättre?

Superseriösafrågan kommer här:

Vilken av Netflix och Viaplay har snyggast logga enligt just dig? (Svarar inte folk på denna fråga kommer jag gråta mig till sömns tills jag fyller 67 år gammal. )

Netflix:
Bättre gränssnitt
Fungerar på många fler plattformar
Går att fortsätta titta mellan olika plattformar
Mycket bättre TV-utbud
Ingen sportskit som tar en massa plats

Permalänk
Medlem

Jag håller också på att testa mig fram, Netflix har jag nu snart haft det i 1 månad då det är gratis. Utbudet är vad ska man säga, magert men det finns många gamla filmer (klassiker) och få nya.
ViaPlay har jag just registrerad mig ca 1 vecka och jag är hemsk besviken, jag upplever att kvalitet på Netflix är bättre.
ViaPlay skiftar kvalitet på filmen, trotts att jag valde HD så får jag SD. Netflix får jag automatisk HD utan problem. ViaPlay upplever jag är bra om man tittar mycket på dokumentärer osv och utbud är bra. Önskar bara att dem fixar till streaming.
Som det lutar åt sig nu så föredrar jag Netflix, så jag hoppas att dem uppdaterar biblioteket oftare. Vad som är bäst med ViaPlay enligt mig är sport då jag tittar mycket på Champions League.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Vad har den bilden med en streamingtjänst att göra? Man trycker på en knapp så spelas filmen upp i netflix, ingen dvd som ska in här inte.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawrgasm:

Vad har den bilden med en streamingtjänst att göra? Man trycker på en knapp så spelas filmen upp i netflix, ingen dvd som ska in här inte.

För laddar man ner en MPG, AVI eller MKV så funkar det bara.
Närsomhelst, varsomhelst.

Netflix blir bara massa stök och jobb.
Silverlight, c'mon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För laddar man ner en MPG, AVI eller MKV så funkar det bara.
Närsomhelst, varsomhelst.

Netflix blir bara massa stök och jobb.
Silverlight, c'mon?

Silverlight har inte varit något problem överhuvudtaget, bäst av allt: Till skillnad från sånt från apple *host host host* så kommer det inte upp en fin ruta med uppdateringskrav.

DRMen i netflix (iaf) är bara inloggning och internet, vilket är väntat. Så hur är det stök och jobb? Hellre stöda något litegrann än pirata.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För laddar man ner en MPG, AVI eller MKV så funkar det bara.
Närsomhelst, varsomhelst.

Netflix blir bara massa stök och jobb.
Silverlight, c'mon?

youre doing it wrong kid!

kör en PS3, Boxee eller Apple TV och sluta fippla med datorer när du ska insupa kultur

Med Netflix fungerar det varsomhelst och närsomhelst utan att man ens behöver leta reda på och ladda ner en fil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

youre doing it wrong kid!

kör en PS3, Boxee eller Apple TV och sluta fippla med datorer när du ska insupa kultur

Med Netflix fungerar det varsomhelst och närsomhelst utan att man ens behöver leta reda på och ladda ner en fil.

Nej, tack. PS3 är antik och Sony sköter sig ganska dåligt på konsolavdelningen med patchar som tar bort befintlig funktionalitet, etc.

Lär knappast köpa något från Apple.

Varför ska jag slösa pengar och köpa en ny enhet när jag redan har en dator?
Då ska det funka där. Inte ska jag behöva köpa en ny enhet.
Idag såg jag film hos min flickvän, det funkade superfint då jag tog med filmen på ett USB-minne, men jag kanske borde ha köpt en PS3 och släpat med mig den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zizoor:

Silverlight har inte varit något problem överhuvudtaget, bäst av allt: Till skillnad från sånt från apple *host host host* så kommer det inte upp en fin ruta med uppdateringskrav.

DRMen i netflix (iaf) är bara inloggning och internet, vilket är väntat. Så hur är det stök och jobb? Hellre stöda något litegrann än pirata.

Ingen vill ha Silverlight.
Ju mer browser extensions man har laddade, ju segare går det, desto oftare krashar webbläsaren, och ju mer ingångar för virus och trojaner.

Det första jag (och många) gör är att avinstallera Silverlight. Det används ju ändå inte på någon annan site förrutom Netflix. Eller jo förresten, Microsoft betalade väl ESPN/SuperBowl för att använda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, tack. PS3 är antik och Sony sköter sig ganska dåligt på konsolavdelningen med patchar som tar bort befintlig funktionalitet, etc.

Lär knappast köpa något från Apple.

Varför ska jag slösa pengar och köpa en ny enhet när jag redan har en dator?
Då ska det funka där. Inte ska jag behöva köpa en ny enhet.
Idag såg jag film hos min flickvän, det funkade superfint då jag tog med filmen på ett USB-minne, men jag kanske borde ha köpt en PS3 och släpat med mig den?

hade hon haft Netflix så hade du inte ens behövt ta med dig ett minne

men visst fortsätt vara en bitter datortaliban du...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

hade hon haft Netflix så hade du inte ens behövt ta med dig ett minne

men visst fortsätt vara en bitter datortaliban du...

Uhm?

Onödigt att spekulera i vad hon skulle kunna ha haft.
Nu är det så att hon inte har Netflix.

Vad ska jag göra åt den saken?
Jag kan inte göra något åt att hon inte har Netflix.
Men löser det enkelt genom ett USB minne som är universellt och alltid funkar varsomhelst, närsomhelst, överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Uhm?

Onödigt att spekulera i vad hon skulle kunna ha haft.
Nu är det så att hon inte har Netflix.

Vad ska jag göra åt den saken?
Jag kan inte göra något åt att hon inte har Netflix.
Men löser det enkelt genom ett USB minne som är universellt och alltid funkar varsomhelst, närsomhelst, överallt.

Anledningen till varför jag numera använder streamingtjänster mer än att ladda ner är för att jag vill betala för det jag konsumerar och för att jag orkar bemöda mig se filmer jag aldrig hade laddat ner annars. Jag har upptäckt mängder av filmer på Netflix jag aldrig skulle sett om jag laddat ner. Hade du haft ett netflixkonto hade du bara kunnat logga in på netflix hos din flickvän och rullat igång en film.

Men eftersom du enbart argumenterar "silverlight suger, USB-minnen äger" så är det väl ingen större chans att du ens vill förstå varför folk använder sig av streamingtjänster. Kom du enbart in i tråden för att trolla?

Permalänk
Medlem

för övrigt tycker jag det mest antika just nu är att se film på dator

så jävla tragiskt sätt att förstöra en upplevelse på.

Se film på dator är nåt man gör i brist på annat, som en sista utväg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Anledningen till varför jag numera använder streamingtjänster mer än att ladda ner är för att jag vill betala för det jag konsumerar och för att jag orkar bemöda mig se filmer jag aldrig hade laddat ner annars. Jag har upptäckt mängder av filmer på Netflix jag aldrig skulle sett om jag laddat ner. Hade du haft ett netflixkonto hade du bara kunnat logga in på netflix hos din flickvän och rullat igång en film.

Men eftersom du enbart argumenterar "silverlight suger, USB-minnen äger" så är det väl ingen större chans att du ens vill förstå varför folk använder sig av streamingtjänster. Kom du enbart in i tråden för att trolla?

Hon har inte Internet i sin TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

för övrigt tycker jag det mest antika just nu är att se film på dator

så jävla tragiskt sätt att förstöra en upplevelse på.

Se film på dator är nåt man gör i brist på annat, som en sista utväg.

Beror ju helt klart vad det är för nått man kollar på. Upplevelsen av en dokumentär, drama eller komedi behöver inte förstöras genom att ses på dator. Själv äger jag ingen tv men kollar lite emellanåt på serier och film hemma på min 24" skärm och då via netflix eller playkanalerna.

Däremot kikar jag på det mesta som visas på bio istället.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Gillar båda

Jag testar nu båda tjänsterna och där finns positivt och negativt med dem båda.

*Vad jag kan se så har Viaplay mer filmer jag vill se (oftast nyare) än Netflix som jag tycker verkar ha äldre filmer.
*Netflix streamar mycket bättre än Viaplay.. kan tillägga att jag kör på ps3an. Har försökt titta på Conan och den hackar alltid upp sig efter ett tag på Viaplay, väldigt störigt. Dock så har ju inte Netflix filmen ens
*Netflix har mycket bättre tv serier kategorier där man ser hur många avsnitt och säsonger det finns.. Viaplay känns som en röra där avsnitt är utsprida.
*Viaplay har en snyggare interface (dock inget för serier som jag sa innan)
*Viaplay har svenska program som både min tjej och jag gillar, Netflix har inga svenska program vad jag sett.

Så nu är jag väldigt kluven.. verkar vara intressantare filmer för min del på Viaplay men buffring är inte acceptabel. Jag har ändå en 100mbit internet.
Jag kör också på ps3 som kan skilja sig från datorn.. har inte kört på datorn för det är behändigast att köra det på ps3:an.

Permalänk
Medlem

Precis registrerat gratis månad på netflix och jag tycker det verkar trevligt. Funderar dock på om det går att ändra storleken från 4:3 till 16:9? Allt material tycks inte vara i 16:9 formatet nämligen..?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

dtrl+f porr

Nehepp.

Viaplay har porr, inte netflix

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

dtrl+f porr

Nehepp.

Viaplay har porr, inte netflix

vem fan betalar för porr?