Microsoft ersätter MSN Messenger med Skype i mars

Permalänk
Melding Plague

Microsoft ersätter MSN Messenger med Skype i mars

Datumet är spikat för när MSN Messenger kommer till vägs ände och blir ersätt av IP-telefonitjänsten Skype.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Suck. Nej tack till Skype för IM. Visst för VoIP och/eller med video så är det väll bra, men för textchattning? Usch. Nehepp, det blir slutet för mitt MSN/WLM användande det då, tackar Microsoft, ännu en gång...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

neeeeeeeeej , hoppas de inte förstör nuvarande skype

Permalänk
Medlem

Påverkar inte mig. Men kan tänka mig att det är positivt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Tycker det är på tiden. Har förvisso inte använt det på de senaste 4 åren. Har mest tyckt att det varit jobbigt

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Börjar nästan gråta. MSN är mycket smidigare. Märker lättare om någon skriver också.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, Skype lämpar sig inte för IM, jag tycker det är alldeles för bloatat och omständigt. Hoppas det kommer en officiell eller inofficiell "Skype Lite" med vettigare GUI.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Hur ser jag om jag fått nya mail i skype. På MSN stod det en siffra och tryckte man på den som kom man till inkorgen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Gött att den skiten försvinner. För mig kraschade den bara och spred virus:) Sen segade den ner uppstarten rejält.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast

Jag har visserligen inte använt msn på länge men om dom inte gör att chattrutan i skype blir automatiskt markerad där man tar upp fönstret så kommer jag bli tokig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Hur ser jag om jag fått nya mail i skype. På MSN stod det en siffra och tryckte man på den som kom man till inkorgen.

Skit i den och lägg plugin i Opera och i mobilen så slipper du msn.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Achronos:

Som tidigare sagt, Skype lämpar sig inte för IM, jag tycker det är alldeles för bloatat och omständigt. Hoppas det kommer en officiell eller inofficiell "Skype Lite" med vettigare GUI.

Finns plugins för t ex Pidgin. Problemet är att de håller benhårt på protokollet, så man måste köra en Skypeklient i bakgrunden likväl (som pluginet kan kommunicera med), men det ger iaf ett alternativt gränssnitt, kombinerbart med exempelvis Google Talk och andra Jabberlösningar.

Själv kör jag alla IM-konton genom IRC-gatewayen BitlBee, vilket samlar mina konton i min IRC-klient irssi. Jag tänker dock inte köra någon Skypeklient i bakgrunden bara för att behålla det fåtal MSN-kontakter jag har kvar, så detta blir slutet för det protokollet vad mig anbelangar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem

Får de bara till funktionerna för chatt och filöverföringar och liknade så.... Men skype är idag inte en fungerande ersättare till msn, snarare ett bra komplement för voip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Använder inte MSN längre. Facebook, imessage och gchat täcker mina behov.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

...på artikelrättningar. Det finns en funktion för det på artikelsidan: "Rätta artikel". Använd den i stället.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag kan föresten tipsa alla som känner sig sugna på att pröva något nytt att gå och ladda hem XFire från www.xfire.com Bästa IMprogrammet jag använt hittils, fungerar innuti spel (Lite som Steam, fast du slipper starta spelet igenom programmet). Snabb och minimalistisk UI (Speciellt med Shadow-temat som följer med, vilket är det äldre orginaltemat). Filmar även likt Fraps i spel och konverterar dom åt dig, går även att ladda upp sina inspelade filmer till hemsidan och kika på dom där, kan livestreama likt Livestream och tar instant-screenshots och frågar vilka du vill ladda upp, och har snäppet vassare röstkvalitét än Skype i både enkla röstsamtal och stora gruppchatter. Med andra ord, XFire har funktionen av många olika program, men det är helt gratis att använda och det är bra mycket mindre resurskrävande än respektive andra program.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Koommer man kunna fortsätta använda typ aMsn eller Pidgin?, eller dör de också? Rimligtvis kan de ju inte köra samma protokoll längre men, vad tror ni kommer hända?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan man skicka mess med Skype?
Hm, är lite för gammal för detta antar jag. Använt MSN sedan tonåren och ICQ innan det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Koommer man kunna fortsätta använda typ aMsn eller Pidgin?, eller dör de också? Rimligtvis kan de ju inte köra samma protokoll längre men, vad tror ni kommer hända?

Tror att de kommer lägga ned hela tjänsten. Så, nej. Du kommer nog inte kunna använda andra program för att köra direktmeddelanden över messengers protokoll.

Permalänk
Medlem

Dags att förstöra Skype nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Koommer man kunna fortsätta använda typ aMsn eller Pidgin?, eller dör de också? Rimligtvis kan de ju inte köra samma protokoll längre men, vad tror ni kommer hända?

Dessa är väl beroende på att MSN's nätverk är igång såvida de inte har någon egen variant också. Om Microsoft släcker nätverket för MSN är det nog ingen mening med dessa längre.

Men det var väl en tidsfråga detta. Även om jag själv skyr dagens sätt att kommunicera, genom social media primärt så drar folk åt de hållen. Min MSN-lista är rätt tom gentemot för ett par år sedan så folk har dragit vidare helt enkelt. De få kontakter som spelar roll har jag redan på skype så det är bara att låta kontot dö.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Tråkigt. Funderar på att hoppa över till Google tjänster istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Hur ser jag om jag fått nya mail i skype. På MSN stod det en siffra och tryckte man på den som kom man till inkorgen.

Det gör du om du installerar Google Talk. Det fungerar precis som med Messenger, det kommer upp en sådan där liten ruta nere i hörnet när du får nytt mail.

Om du fortfarande har hotmail och msn är det hög tid att byta till gmail och skype.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Koommer man kunna fortsätta använda typ aMsn eller Pidgin?, eller dör de också? Rimligtvis kan de ju inte köra samma protokoll längre men, vad tror ni kommer hända?

AMSN har inte mycket kvar att hämta iom att MSN-servrarna stänger ner. Pidgin stödjer en mängd andra protokoll, så den klienten kommer leva vidare, men all kommunikation över MSN kommer stängas ner.

Som jag nämnde i en tidigare post så går det att använda Skype i Pidgin, men det kräver pga det stängda protokollet att den officiella Skypeklienten ändå körs i bakgrunden. Inte orimligt att tänka att det är ytterligare en anledning till migrationen: i Skype så får Microsoft en stängd IM-lösning där de själva har koll på klienten. WLM har ju mest varit en reklamkanal de senaste 5-10 åren, så varje person som använder en alternativ klient är en "förlust" för Microsoft.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag kan föresten tipsa alla som känner sig sugna på att pröva något nytt att gå och ladda hem XFire från www.xfire.com Bästa IMprogrammet jag använt hittils, fungerar innuti spel (Lite som Steam, fast du slipper starta spelet igenom programmet). Snabb och minimalistisk UI (Speciellt med Shadow-temat som följer med, vilket är det äldre orginaltemat). Filmar även likt Fraps i spel och konverterar dom åt dig, går även att ladda upp sina inspelade filmer till hemsidan och kika på dom där, kan livestreama likt Livestream och tar instant-screenshots och frågar vilka du vill ladda upp, och har snäppet vassare röstkvalitét än Skype i både enkla röstsamtal och stora gruppchatter. Med andra ord, XFire har funktionen av många olika program, men det är helt gratis att använda och det är bra mycket mindre resurskrävande än respektive andra program.

Helt klart, dock så är ju xfire bara för gejmers i princip.

Använder Xfire varje dag och gjort så sen 2004

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Det har sedan en tid tillbaka gått att kombinera kontaktlistorna i Messenger- och Skype-konton, och det dyker även upp fönster vid inloggning på MSN, som uppmanar användare att installera Skype.

Finns det någon som är snäll och vill länka till hur man kombinerar kontakt listor, då man har ett account av vardera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Börjar nästan gråta. MSN är mycket smidigare. Märker lättare om någon skriver också.

Det här är extremt irriterande, saknar mycket från MSN (har redan gått över) men det här nog det sämsta emd Skypa som IM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Finns det någon som är snäll och vill länka till hur man kombinerar kontakt listor, då man har ett account av vardera?

Jag avinstallerade min gamla ver av Skype och häntade hem den nya,,när jag installerade den nya ver så gjorde den det automatiskt,,,smidigt!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande en modifierad MSN 8.5 utan reklam. De senare versionerna av MSN och/eller Windows Live Messenger är hemska och nedlusade med reklam. Skype saknar många egenskaper, har vansinnigt dåligt konstruerad UI och har mer reklam än Xbox Live, MSN Today och Windows Live Messenger tillsammans.

Nej tack.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon185723:

Finns det någon som är snäll och vill länka till hur man kombinerar kontakt listor, då man har ett account av vardera?

Du ska logga in på skype med ditt msn konto och välja att importera kontakterna, det kommer upp frågor om det så bara läs och välj att importera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.