Streama Spotify från PC till Xbox 360 (Guide)

Permalänk
Medlem

Streama Spotify från PC till Xbox 360 (Guide)

Tänkte bjussa på en guide hur man gör för att få Spotify att funka (skapligt...) i Xbox 360.
Det verkar bli olika resultat och jag har ingen ultimat lösning men det här har funkat för min del, dock inte helt utan problem.
Jag kan byta låtar ibland, och ibland inte, då tystnar streamen...
Hur som helst, bättre än ingenting, kanske är det till någons glädje.
(Jag har testat guiden för PS3 som finns här i forat och PS3 Media Server istället för TVersity, men fick inte det att fungera med Xboxen. Den här guiden är väl rätt snarlik den antar jag..)

Man behöver:
lame_enc.dll - Går att söka sig fram till denna fil.
DirectSound Bridge - dsbridge-20090727-bin.zip (från http://code.google.com/p/dsbridge/ )
TVersity - http://tversity.com/

I utforskaren skriv i adressfältet %appdata% för att komma till (eller klicka in hela vägen om man vill istället) C:\Users\DITTNAMN\AppData\Roaming\ och sedan klicka in på Spotify.
I Spotify mappen lägg in lame_enc.dll
Var man nu har installerat Spotify kanske varierar. Lägg i alla fall lame_enc.dll i den mapp som har Spotify.exe.

Gå till C:\Windows\SysWOW64\Macromed\Flash (I Windows 7 i alla fall)
I den mappen lägg dsbridge.ini och Dsound.dll från dsbridge-20090707-bin.zip
(Lägg inte in hela bin-mappen som finns i zipfilen utan bara de två filerna ska finnas i Flash mappen)
Om man vill:
Ändra i dsbridge.ini, under [SPOTIFY.EXE]:
MuteWhenStreaming=1 eller 0 för att tysta ljudet från datorn eller inte.

Lägg även Dsound.dll i Spotify-mappen vid problem.
DSSBridge.ini borde bara behövas i Spotify-mappen.

Dra igång Spotify, kontrollera att en blå rund ikon dyker upp i SysTray. (DSBridge)
(Den är röd om den inte hittar lame_enc.dll, och grön om den streamar)

Öppna TVersity.
Av någon konstig anledning verkar man inte kunna lägga till adressen om inte Spotify och DSBridge är igång (DSBridge ska gå igång automatiskt när Spotify startas)
Gå till Library-fliken, välj:
Internet Media
Internet Audio
Tryck på Add item och lägg till interna adressen plus port till datorn Spotify finns på.

t.ex. http://192.168.1.2:8124 (går lika bra med http://localhost:8124)
Välj helst att den inte ska vara Public...

Nu ska man kunna se TVersity i Xboxen. Gå in på Play Music och välj TVersity, välj “Song” och där bör Spotify synas. Tryck på den och vänta ett par sekunder så ska allt hoppa igång.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Nekrobump, men behövs.

Jag har följt din guide, och jag får upp TVersity på min xbox, men jag får ett flemeddelande som säger att det blockas av en brandvägg, även fast jag inte har en brandvägg som blockerar. Jag har kollat mitt AV och Windows Brandväggen, och programet är tillåtet på båda.
Vad kan vara felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannzio:

Nekrobump, men behövs.

Jag har följt din guide, och jag får upp TVersity på min xbox, men jag får ett flemeddelande som säger att det blockas av en brandvägg, även fast jag inte har en brandvägg som blockerar. Jag har kollat mitt AV och Windows Brandväggen, och programet är tillåtet på båda.
Vad kan vara felet?

Säker på att det inte är nån router som blockerar det?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Säker på att det inte är nån router som blockerar det?

Är inte hundra procent. Min dator använder trådlöst medans xboxet är kopplat till routern, så jag är osäker på om det har något med saken att göra.
Ska försöka kolla lite.

Edit: Har nu provat att stänga av brandväggarna komplett, fortfarande inget resultat.

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte om detta funkar längre, då jag gjorde guiden till mig själv efter jag fick det att fungera, och det var ju ett tag sedan som sagt.
TVersity kanske ser annorlunda ut idag och så vidare.
Xbox 360 har ju också uppdaterats rätt rejält.

Men prova att sätta Xbox i DMZ om du kan, i din router.
Jag använder också bara WiFi till Xbox, och det funkade för min del då. Min Xbox är i DMZ (alltså inte skyddad av routerns brandvägg överhuvudtaget)

Men detta borde väl inte blockeras av brandvägg, när man använder sig av interna nätverket tycker jag?

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken:

Vet faktiskt inte om detta funkar längre, då jag gjorde guiden till mig själv efter jag fick det att fungera, och det var ju ett tag sedan som sagt.
TVersity kanske ser annorlunda ut idag och så vidare.
Xbox 360 har ju också uppdaterats rätt rejält.

Men prova att sätta Xbox i DMZ om du kan, i din router.
Jag använder också bara WiFi till Xbox, och det funkade för min del då. Min Xbox är i DMZ (alltså inte skyddad av routerns brandvägg överhuvudtaget)

Men detta borde väl inte blockeras av brandvägg, när man använder sig av interna nätverket tycker jag?

Har nu provat att sätta xboxet i DMZ, men samma problem återstår. Men en sak jag märkte nu är att den DSBridge ikonen inte blir grön, den är blå hela tiden, även fast jag börjat dela över nätverket med TVersity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannzio:

Har nu provat att sätta xboxet i DMZ, men samma problem återstår. Men en sak jag märkte nu är att den DSBridge ikonen inte blir grön, den är blå hela tiden, även fast jag börjat dela över nätverket med TVersity.

Okej. Nä jag vet tyvärr inte vad du kan göra för att få det att fungera. Det fungerade ju inte helt felfritt för mig heller tyvärr.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.