Tysta ner en PowerEdge 2850?

Permalänk
Medlem

Tysta ner en PowerEdge 2850?

Hej!
Köpte idag en PowerEdge 2850 som jag fick rätt billigt, tänkte ha min minecraft server på den (orginellt, jag vet)
Men nu när jag startade igång den, jisses vad den låter! visst, inte lika mycket som i boot, men ändå ruskigt högt!
Jag hittade absolut inget i BIOS om det så går det ens att tysta ner den? eller ska jag bara börja rycka ur fläktarna?

Visserligen ska den stå i köket, men ändå! (är typ aldrig i köket)

Permalänk
Medlem

Tar du ur fläktarna så tror jag BIOSen kommer märka det, nu vet jag inte om 2850 är för gammal men på nyare maskiner så går resten av fläktarna upp på fullt flås om de märker att en fläkt inte finns kvar (= uppfattas som "trasig").

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Mm jag märkte det igår, finns det inget annat sätt att göra den tystare? typ bygga in den i något ljuddämpad låda eller liknande (kanske blir för varmt?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

Mm jag märkte det igår, finns det inget annat sätt att göra den tystare? typ bygga in den i något ljuddämpad låda eller liknande (kanske blir för varmt?)

Njae. Är ju ta ut alla fläktar och skapa din eget utsug isåfall.
Gör en låda på baksidan sätt 2x120mm fläktar där och sedan använd gaffatejp för att täta anslutningen och resten av chassit så att luften bara kan komma in via fronten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Kommer den starta som den ska om man drar ut alla fläktarna? jag skulle gissa att bios skulle klaga rätt rejält på det annars?
Också lite fundersam hur jag ska koppla in fläktarna, finns direkt inte några ledia trepinnars eller molex kontakter i en server =P
(ursäkta att jag inte kan så mycket om just detta, första servern ^^ )

Permalänk
Medlem

Du får väl installera ett ljuddämpat rack i köket

Även om du byter till större fläktar lär den bli kinkig eftersom den säkert har minimivarvtal som den förväntar sig få rapporterat från fläktarna och större fläktar har i allmänhet lägre varvtal.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Du får säkert något felmeddelande, men tror servern bootar fint ändå.

För att få ström till egna fläktar så klipper du bara kabeln på några av de befintliga fläktarna, sen gör du bara en förlägningskabel till dina egna fläktar. ev. kan du försöka ta ur den befintliga fläkten för bättre luftflöde.
Annars är det bara trycka tillbaka fläktpaketet så får du ström på kablarna.

OBS, var noga med att isolera ev. skarvar ordentligt.
Enklast är nog en sockerbit

Edit: Eftersom BIOS inte får någon varvsignal från fläktarna så kommer den skicka ut 12v till fläktarna hela tiden.
Fläktstyrningen sker annars genom att fläktarna får 5v eller 7v.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Tack!
Jag får kolla på det, vet du vilken kabel som ger vilken mängd volt?
Svart brukar väl vara jord? så är det den gula, blåa eller röda kabeln jag ska ta?
Kanske tillochmed kan sätta en fläktkontroller på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

Tack!
Jag får kolla på det, vet du vilken kabel som ger vilken mängd volt?
Svart brukar väl vara jord? så är det den gula, blåa eller röda kabeln jag ska ta?
Kanske tillochmed kan sätta en fläktkontroller på det!

Gissar på att de är som i en vanlig dator, gul=12v. Röd=5v.
Svart=jord & blå är för att mäta hastigheten på fläkten.
Skadar dock inte att du skaffar en miltimeter och testar. Låna av en kompis eller köp på Clas Ohlson för 150kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så att hårdvaran inte är byggd för att anpassas för tystare miljöer. Jag tror att det enklast du kan göra tyvärr är att vänja dig vid ljudet.

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt byggt egen kylning. Kör på tycker jag!

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Det låter som att du har 4 kablar, gissar på PWM styrning...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av JZ0NiC:

Jag hade definitivt byggt egen kylning. Kör på tycker jag!

Har du prövat detta själv innan du skickar ut TS på verktygsinhandel och dylikt?
Finns inget som helst bra sätt att "fixa egen kylning" till en sådan här burk. Servern kommer inte gå att köra utan sina orginalfläktar om man inte först antingen moddar BIOS eller lägger ner massa tid på att lura sensorerna.

Dom där högljudda fläktarna behövs för att kyla både CPU, RAM och VRM. Tror du själv att det är en bra idé att börja plocka bort dom hej vilt?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Rackservrar är inte gjorda för tysta miljöer som sagt, finns en anledning till att dom är rätt billiga dom där gamla skrot-servrarna En vanlig hem-pc blir dessutom mycket mer engerieffektiv än en sån server, dom brukar kunna vara väldigt törstiga på el...

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Har du prövat detta själv innan du skickar ut TS på verktygsinhandel och dylikt?
Finns inget som helst bra sätt att "fixa egen kylning" till en sådan här burk. Servern kommer inte gå att köra utan sina orginalfläktar om man inte först antingen moddar BIOS eller lägger ner massa tid på att lura sensorerna.

Dom där högljudda fläktarna behövs för att kyla både CPU, RAM och VRM. Tror du själv att det är en bra idé att börja plocka bort dom hej vilt?

Det finns massor av bra sätt, det är bara din fantasi som sätter gränserna. Allt handlar om hur mycket luft man skjuter igenom chassit. sen vart fläktarna sitter är ju helt irrelevant förutsatt att man har alla pastdetaljer i chassit för att styra luften.

Här har du tex en som löste det med egna fläktar på en 2800.
http://projects.nuschkys.net/2011/07/31/replacing-the-fans-on...

Han gick på lösningen att få bios att styra fläktarna, medan jag skulle satsat på att få jämna 12v för att driva fläktarna ev. satt en egen fläktkontroller på det. Det gäller bara att testa sig fram för den optimala lösningen. Trial and error helt enkelt.

Är man orolig så kan man ju testa sig fram och se till att det går att löda ihop kablarna om man ångrar sig. (eller köpa nya på ebay, priset för ett knippe fläktar börjar på 5$)

Jag har bytt fläktar på flera av maskiner ink. PSUer för att få ned ljudnivån på olika system. (det sistnämnda skulle jag avråda från om man inte vet vad man håller på med, i värsta fall kan man få en ordentligt stöt med risk för att hjärtat stannar)

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa!
Det lät nog lite för avancerat för mig och jag hann inte testa att dra ur fläktarna tyvärr.
Jag lämnade tillbaka den idag och fick pengarna tillbaka, men jag hoppas det kan hjälpa kanske någon annan.
Nu vet jag iaf att jag inte ska ha server hårdvara någotmer, jag är för allergisk mot högljudda maskiner för det!